שגיאות כתיב, ילד מסיים כיתה ג'

אני196

New member
שגיאות כתיב, ילד מסיים כיתה ג'

שלום רב,
מצב נתון: ילד מסיים כיתה ג' וכותב עם שגיעות כתיב איומות (בעיניי).
לדוגמה, "אסיתי" = "עשיתי", "י" אחרי "מ" באופן קבוע במילים כמו "מתקשה" וכד'. "את קנית ואתה קניתה".
אנחנו, בהיותנו עולים חדשים מלפני 20 שנה שבעצמנו לא למדנו כללי הדקדוק כפי שכנרא נלמדים (צפוי שנלמדים
בבית ספר, לא מסוגלים להסביר לו את הדרך לזכור ולהבחין בהבדלים.
גם כשילד רושם תשובה ומעתיק (צריך להזכיר לו שאפשר להעתיק מילים שהוא לא יודע מגוף השאלה, אחרת כותב איך ששומע) עושה זאת עם שגיאות.
אני כבר נוטה ללכת לכיוון של אבחון פסיכו-דידקטי ובהקשר זה מספר שאלות:
1. אזור מודיעין - מה מומלץ?
2. אם ארצה בקיץ לעבוד עם הילד האם יש חוברות מומלצות שיכולות לסייע? מהן ואיפה מסיגים?
3. הכתבות?
4. מורה מתקנת? המלצות?
יודעת שקריאה מרובה עוזרת אך א) רק בכפיה - לא מצליחה אחרת לגרום לו לקרוא

ב) לא כ"כ רואה שהזיכרון הויזואלי שאמור לעזור לזכור אופן בו כתובות המילים פועל.

בכל אופן, אודה לכל עזרה/המלצה בתחום.
 

lolly87

New member
שלום אני196

יש כמה סוגים של שגיאות כתיב בדוגמאות שהבאת:
יש שגיאות הומופוניות (אסיתי/עשיתי)
יש הוספה והשמטה של אותיות אהו"י (הוספת י' אחרי מ' כמו ב"מתקשה", "את קנית ואתה קניתה").
השגיאות מהסוג השני הרבה יותר חשובות כרגע, צריך להתחיל מהן ורק לאחר מכן לעבור לסוג השגיאות הראשון.
&nbsp
תשובות לשאלות:
1. אסור לפרסם בפורום מכונים ומקומות מומלצים במודיעין. אפשר לכתוב לך בפרטי, אם תרצי.
אם הדבר היחידי הוא שגיאות כתיב שקיימות ודיוק וקצב הקריאה תקינים, לא הייתי פונה בשלב זה לאבחון פסיכודידקטי/אבחון דידקטי. אלא קודם מתחילה הוראה מתקנת בכתיבה, ואולי זה יספיק.
ואם כבר את כן בוחרת לפנות לאבחון פסיכו-דידקטי, א. לא בטוח שבגיל שלו צריך את הפסיכו-דידקטי, יכול להיות מאוד שאבחון דידקטי יספיק. ב. כדאי לפנות למקום שבו שני אנשי מקצוע מעבירים את האבחון הפסיכו-דידקטי, פסיכולוג שיעביר את החלק הפסיכולוגי באבחון, ומומחה ללקויות למידה בוגר תואר שני באבחון וטיפול בלקויות למידה שיעביר את החלק של האבחון הדידקטי.
2.יש כמה חוברות, אחת מהן היא : חושבים בכתיב נכון. אם אני אזכר איך קוראים לחוברות הנוספות, אכתוב לך.
3. הכתבות יכולות לעזור, אבל רק בשילוב עם עבודה (בחוברת/מורה להוראה מותאמת-מתקנת או כל דבר אחר). יש אתר שדרכו אפשר לעשות הכתבות והוא יכול להיות יעיל אולי עבורך אם תבחרי בכך: http://www.hachtava.co.il/
4. כמו בתשובה לשאלה 1, אסור לפרסם בפורום, אך אני יכולה לתת לך המלצה בפרטי לגבי מורה להוראה מתקנת.
&nbsp
קריאה מרובה מאוד עוזרת ומאוד חשובה, גם אם הוא לא רואה כל כך את הקישור כרגע ואיך הזיכרון הויזואלי כהגדרתך יכול לסייע לו לכתיבת מילים, בטווח הרחוק זה כן יסייע לו. ככל שאנחנו נחשפים למילים יותר פעמים, זה מגיע באופן אוטומטי (אם יותר או פחות עבודה ישירה על זה, אלא אם יש קושי בזיכרון שזה כבר משהו אחר לגמרי).
לגבי קריאת ספרים, האם ניסית למצוא לו ספרים שיעניינו אותו, אולי סדרת ספרים בנושא שתעניין אותו. אפשר גם להתחיל קריאה של שורה את שורה הוא, וכל מיני כאלה, עד שיהיה לו יותר רצון ויותר מוטיבציה לקרוא.
&nbsp
בהצלחה!
 

אני196

New member
שגיאות כתיב

המון תודה דיקלה.
אשמח אם תוכלי לשלוח לי בפרטי את ההמלצות לגבי 1 ו-4 (אני חדשה בתפוז, מבינה שאת לא צריכה פרטים נוספים על מנת לשלוח בפרטי, נכון?)
לגבי "בעית זיכרון" - איך בודקים? (זכרון צריך לתרגל אך בבית ספר בארץ (משווה למה שחוויתי באופן אישי לפני עשרות שנים בבית ספר טיפוסי בברית המועצות) לא עושים זאת כלל! אין משימות זכרון, אפילו מהבמה, תלמידים ומורות כאחד מקריאים מהנייר...)
 

lolly87

New member
שלום

זיכרון זה דברים שבודקים באבחון דידקטי או אבחון פסיכו-דידקטי.
אבל ראיתי לפי מה שענית לשירה שאין קשיים אחרים מיוחדים. אז אני נשארת בדעה שלי ולא הייתי ממהרת לאבחון.
הייתי מנסה קודם לעבוד איתו עצמאית או שאיש מקצוע יעשה את זה.
את צריכה גם לקחת בחשבון שלרוב הילדים בגיל של הילד שלך יש שגיאות כתיב, כי השפה העברית מאוד מבלבלת יש הרבה אותיות הומופוניות (שנשמעות אותו דבר).
בכל מקרה אשלח לך במהלך היום פרטים, למקרה שתבחרי בכל זאת ללכת לאבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי ולהוראה מתקנת/מותאמת.
&nbsp
&nbsp
 

שירהד1

Member
מנהל
שגיאות הכתיב שתיארת

אינן מזעזעות.
אסיתי= עשיתי- שגיאת כתיב הומופונית, כלומר של אותיות הנשמעות אותו הדבר. צריכות להצטמצם באופן הדרגתי ולהעלם לחלוטין עד כיתה ה'-ו'.
י' אחרי מ' כמו במילה מתקשה- מאוד פשוט לטפל בזה- מלמדים את הילד כלל: "אין י' לפני שווא", ומתרגלים איתו את זה.
אתה קניתה- שוב- מלמדים את הילד כלל פשוט: "כל מה שאתה עשית לא צריך חבר ה' ", ומתרגלים: קנית, לבשת, ישבת וכדו'.

השגיאות ההומופוניות הן הקשות ביותר לטיפול. יש כל מיני חוברות שעוסקות בכך, אבל אני לא מאמינה בהן. מה שקורה זה שהילד סתם מתרגל, ולא ממש מפנים- זה מה שקורה בדרך כלל. השיטה לטיפול בשגיאות הכתיב ההומופוניות זה עבודה סיזיפית, כלומר- לתת לילד לכתוב כל מיני דברים- רשימות, סיפורים, חוויות, תשובות על טקסטים שונים, ואז- לעבור איתו ולראות קודם כל מה הוא מצליח לתקן בעצמו, ומה שלא- לתקן איתו וללמד אותו.
ניתן לעבוד גם דרך משפחות מילים. לדוגמא: א.כ.ל- ולכתוב את כל הפעלים והמילים שקשורות לשורש זה. ניתן להכין משחק רביעיות של משפחות מילים- לקחת 15 שורשים שקשה לו איתם, ולתרגל בצורה כזו- ליצור איתו את הקלפים, לתרגל בדרך זו את משפחות המילים, ואז לשחק.
אני לא אוהבת הכתבות. בעיניי זו דרך מיושנת וארכאית, ולרוב גם לא משיגה את מה שאמורה להשיג. אם ילד לומד להכתבה, ולאחר מכן לא מתרגל שוב ושוב את המילים- אז אין להכתבה טעם ברוב המקרים.

רק בגלל מה שתיארת לא הייתי ממליצה לשלוח לאבחון, וגם לא להוראה מתקנת. כל הדברים שכתבתי לך גם הורים מביני עניין יכולים לעשות.
האם יש קשיים נוספים? איך הקריאה שלו? הכתיבה הטכנית (מובנות כתב היד)? הכתיבה החופשית? יכולת הבנת הנקרא? יכולת הקשב והריכוז? מה קורה במקצוע החשבון?
 

אני196

New member
שגיאות כתיב

תודה רבה.
חוששת ש"שווא" זה לא מה שהילדים למדו אי פעם (גם לי אין כ"כ מושג במה מדובר כי לא למדתי בארץ ועברית אינה שפת אם שלי).
קשיים נוספים? אני לא אוביקטיבית וחושבת שיש, אבל אני פרפקציוניסטית . הקריאה בסדר, כתב יד - רק אם משתדל. הבנת הנקרא בסדר גמור, אך כושר הבעה בעל פה ובכתב - לא משהו.
עד לפני שנתיים חשבתי שהסיבה היא בכך שהילד לא גדל בסביבה דוברת עברית. אך לטעמי, לוקח יותר מדי זמן להשלים את הפערים.
 

שירהד1

Member
מנהל
עונה-

שווא זה הניקוד שנמצא מתחת לאות בצורת שתי נקודות האחת מתחת לשנייה. כל ילד שלומד לקרוא בארץ, אמור לדעת מה זה שווא (או לפחות איך היא נראית ואיך קוראים אות המנוקדת בשווא).
תראי, מאוד קשה לתת המלצה כן לפנות לאבחון או לא לפי האינטרנט. אם הילד לא גדל בסביבה דוברת עברית, ברור לחלוטין שיש פערים בכל מה שקשור בשפה- ביכולת ההבעה בעל-פה ובכתב.
אני לא חושבת שהוא צריך אבחון, אלא יותר בכיוון עבודה. אשת מקצוע שמבינה עניין אמורה לעשות לו איזשהו תהליך של אבחון/הערכה, ולפי הממצאים לבנות תוכנית טיפול.

בהצלחה!
 
למעלה