הפסיכודליה הראשונה

nik19864

New member
הפסיכודליה הראשונה

לדעתי לפחות, זה השיר שהתחיל את הפסיכודליה, עוד הרבה לפני הביטלס, הסטונס, ציפורי החצר, המטוס של ג'פרסון...
בכל אופן, מדובר בקטע אינסטרומנטלי אדיר.
https://www.youtube.com/watch?v=aHjoi_0YhGA
 

tzvika321

New member
אני לא שומע (או יותר נכון, חש) שם פסיכדליה

זה נשמע בדיוק כמו מה שזה - סקיפל (אין לי מושג אם זה ניתן לתרגום), זרם שהיה חזק מאד בבבריטניה של שנות ה-50 והשפיע פחות או יותר על כל הבריטים הצעירים שפרצו בשנות ה-60, כמו ג'אגר, פייג' ובטח גם הביטלס.



 
זה בוודאי לא פסיכדליה

זה סקיפל מחושמל, אולי. סקיפל היה בעיקרו פולק המנוגן על כלי נגינה מאולתרים. השאדוז ניגנו בגיטרות חשמליות, והיה להם צליל "אמריקאי".
&nbsp
הפסיכדליה הבריטית התחילה רק באמצע שנות השישים, טיפה אחרי סן פרנסיסקו, ועם השפעות שונות. נוטים לחשוב ש-see my friends של הקינקס הוא הסנונית הראשונה. אולי באופן בלתי מודע, משום שריי דייויס אמר שהוא הושפע מראגות הודיות, אותן שמע כשהיה בבומביי (בדרך לטור באוסטרליה), עוד לפני הביטלס. אבל הביטלס, ובמיוחד ג'ורג' האריסון, התעניינו במוזיקה הודית, וכמובן ידעו מה קורה בארה"ב, לפני אחרים. גם דונובן, שהיה בקליפורניה בזמן אמת, והקליט חלק מהאלבום sunshine superman שם.
 

tzvika321

New member
נראה לי ש-Norwegian Wood הוא אחד המוקדמים ביותר

לא רק הסיטאר, גם המילים והסיפור שבשיר.

 

RIDE TO LIVE

New member
הפסיכודליה הראשונה -"Interstellar Overdrive" אפילו לנון הגיע

לצפות ולהאזין לפסיכודליה הראשונה של פלויד ובארט."Interstellar Overdrive" היצירה האינסטרומנטלית של פלויד מ1966 זו ההתחלה.כל מה שהיה לפני לא דומה, כל מה שהיה אחרי היה בהשפעת היצירה הזו.
ב 12.6.67 נגנו פלויד בלונדון בהופעה חייה את "Interstellar Overdrive"
גם לנון הגיע, נראה בסרטון מהדקה ה22.

 

RIDE TO LIVE

New member
לא רק לנון, יוקו אונו, מיק ג'אגר, אלן גינסברג, אריק ברדון,

ונסה רדגרייב, לי מרווין, ג'ולי כריסטי, מייקל קיין ועוד רבים אחרים הגיעו להאזין לסאונד החדש והמעניין הזה של פלויד.

התקיימו שתי הופעות בלונדון - at Sound Techniques בתחילת 67 - 11.1 12.1 במהלכן נגנו פלויד את "Interstellar Overdrive" הוקלט לראשונה באוקטובר 66 ונכלל לאחר מכן בסרט ובאלבום Tonite Lets All Make Love in London כמו גם באלבום הראשון של פלויד The Piper at the Gates of Dawn

 
סיד בארט לא המציא את הפסיכדליה הבריטית

אבל הוא היה הדמות הכי משפיעה בה (למעט הביטלס, אולי). אי אפשר לומר שמישהו ספציפי המציא את הפסיכדליה, זה היה שילוב של השפעות מזרמים ומקומות רבים - ולא רק מוזיקליים. בארט עצמו הושפע מאוד מ-AMM, והמופע האורקולי של הפלויד היה אמור להיות דומה למה שנעשה במועדונים בסן פרנסיסקו (לפחות על פי השמועה; הם לא ידעו ממקור ראשון).
 

RIDE TO LIVE

New member
בארט המציא את הרוק הפסיכדלי, לפניו היה משהו אחר.

הז'אנר הפסיכדלי לפני 66,הושפעה מג'אז, קלאסי, אלקטרוני נויז. הפסיכדליה של בארט הייתה במובן זה חדשנית.
ואם את מכירה משהו שדומה לInterstellar Overdrive, לפני 1966, את מוזמנת לשלוח.

 

tzvika321

New member
גרייטפול דד, הדלתות, ולווט אנדגראונד

ג'פרסון איירפלן ועוד הרבה אחרים עשו במקביל לפינק פלוייד רוק פסיכודלי שנשמע אחרת ומתנהג אחרת מהפסיכדליה של סיד בארט. פסיכדליה צמחה במקביל בכמה מקומות והתפתחה בכיוונים שונים. פינק פלוייד הייתה אחד הביטויים של הפסיכו', ובשנים הראשונות שלה בטח אחד המעניינים שבה, אבל לא היחידית ולא הבלעדית.
 

RIDE TO LIVE

New member
שוב, כמו שכתבתי לפני. החידוש בסאונד, אופי הנגינה על החשמלית,

כיוון הגיטרה, המשחק עם הפיקאפים של הגיטרה( לבארט הייתה חיבה לתחום)
כל זה יוצר סאונד חדש.

 

tzvika321

New member
זה יכול להיות, אבל לא בכך נמדדת הפסיכדליה

ההגדרה הטובה ביותר ששמעתי פה בפורום לפסיכדליה היא של ברמלאי, ומתייחסת לכך שהרוק הפסיכדאלי משמש כחומר משנה מצב תודעה, או מתאר חוויה המקבילה לשימוש בחומרים פסיכו אקטיביים.
כשהביטלס הולכים לספר המתים הטיבטי ולחוויות LCD, וכשבסאן פרנסיסקו מתפתחת מוזיקה המשקפת את התרבות ההיפית ובלוס אנג'לס הדלתות (דלתות התפיסה הנפתחות באמצעות מסקלין...) יוצרים את הצליל הייחודי שלהם, ומחתרת הקטיפה מציגים את הצד האפל של הפסיכדליה - כל הדברים המטורפים האלו קורים במקביל ומממשים את הפסיכדליה באופנים שונים מתוך מקורות השפעה שונים ומגוונים. הפינק פלוייד של בארט היו מסלול אחד אבל לא יחיד בתוך גל הפסיכדליה, שכנראה היה בעל השפעה רבה.
 

RIDE TO LIVE

New member
הרוק הפסיכדלי מקרו בהשפעת סגנון הנגינה החופשי של נגני הג'אז

עניין שינוי מצב התודעה או שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים, קשור יותר לתרבות של סוף שנות ה60, בהקשר של בארט, השפעתה הייתה בולטת.

 
אה, זה לא ממש נכון. אין קשר ישיר לג'אז

התרבות הפסיכדלית היתה רחבה הרבה יותר ממוזיקה. רוק פסיכדלי היה רק אחד הביטויים לתרבות הפסיכדלית, שכללה גם אופנה, צילום, סרטים, ציור - תחומי אמנות רבים. וכפי שנאמר כאן, זה זרם תרבותי שצמח במקומות רבים, במקביל ותוך השפעה הדדית, כאשר הגורם המקשר היחיד הוא השפעה של LSD (גם בעקיפין, על אמנים שכלל לא לקחו סמים, כמו רוי ווד, והזומביז).
&nbsp
סיד בארט היה גאון. הוא שכלל וגיבש השפעות קודמות למה שאנחנו מכירים כיום אולי כשיא הפסיכדליה הבריטית. זו הסיבה שלמרות הקריירה הקצרה שלו, יזכרו אותו תמיד. ההשפעה שלו על כל מה שהיה אחריו, בפסיכדליה הבריטית, היתה השפעה מכרעת. לטעמי, אפילו יותר מהביטלס (ונדמה לי שאפשר אפילו להוכיח את זה, אמפירית).
 

RIDE TO LIVE

New member
אני כותב על המוסיקה בלבד, ולכן לא רק שיש קשר, יש קשר ישיר.

סגנון הנגינה החופשי, התבנית המבנה והעיבודים הגמישים כל זה הושפע מנגנת הגאז.
כל מה שכתבת על התרבות הפסיכדלית ידוע ומכור אבל לא קשור לדברים שכתבתי לפני.
 
עונה לך ולניק שמתחת, בגלל הממשק המעפן של תפוז

פרי ג'אז (כגון קולטריין) לא קשור לפסיכדליה, למרות הדמיון השטחי בג'אמים. אתם מתעלמים מההקשר התרבותי של שני הזרמים שהם שונים לחלוטין. אין דבר כזה "מוזיקה נטו". אבל זה וויכוח שמתנהל כאן כבר 15 שנה.
 

tzvika321

New member
קולטריין כן קשור לפסיכדליה

לאו דוקא בגלל LOVE SUPREM שאליו ניתן להתייחס כדומה בג'אמים אלא בגלל OM, אחד הדברים היותר פסיכיים שהוא ייצר.
אבל זו גם הדוגמא לכך שהפסיכדליה לא הייתה רק מוזיקה. גם קולטריין הלך פה לספר המתים הטיבטי ולהשפעות מיסטיות מזרחיות, בין היתר כי זו הייתה רוח התקופה. אני מניח שסיד בארט, כסטודנט לציור, היה חשוף לכל הזרמים האלו ולהשפעות של LSD, והמוזיקה שלו ניסתה בין היתר לתאר גם את החוויה הזו. הוא לא פעל בצורה מנותקת מאותה רוח התקופה.

 

RIDE TO LIVE

New member
מעולה! דוגמה מצוינת לדברי לפני. המקור - השפעות גאזיות.

בהמשך, כמובן שלרוח התקופה יהיה תפקיד מרכזי בהשפעה על היצירה המוסיקלית של חלק מהיוצרים, וגם את זה כתבתי לפני :
"עניין שינוי מצב התודעה או שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים, קשור יותר לתרבות של סוף שנות ה60, בהקשר של בארט, השפעתה הייתה בולטת"
 

nik19864

New member
אכן יש

INDIA של ג'ון קולטריין, מראה ניצנים של פסיכודליה עוד ב-1962 כמדומני.
כמו כן, פרעה סנדרס עשה דברים פסיכודליים באלבום Jewels Of Thought, שיצא ב-1969 אך הוקלט בתקופה בה הביטלס הוציאו את ריבולבר.
 
למעלה