מהרגעים היותר עדינים של קורנל
ה Temple. פרוייקט שנועד להנצחת זכרו של ידידו הטוב אנדרו ווד, אחד ממקימי הסצנה הסיאטלית שנפטר מאוברדוז של הרואין (חלק מהשירים כתובים לזכרו). מעניין שהוא הגיע שנה בערך אחרי הרגע הכי רועש של סאונדגארדן- האלבום louder than love , אבל אולי זה רק מסביר את הגדולה והורסטליות והחיפוש התמידי של האומן והלהקה הזאת.
לסאונדגארדן יש שלושה אלבומי מופת. מי שלא מחזיק אותם בבית, לא מחזיק שלושה מאלבומי הרוק הגדולים ביותר שיצא לי להכיר:
הראשון
Badmotorfinger מ91. אלבום המופת הראשון של סצנה הסיאטלית (עלה במוחי הרעיון שסאונדגארדן אולי היו לגראנג' מה שהדאמנד היו לסצנת הפאנק הבריטיים- תמיד ראשונים, תמיד מעניינים ומתוחכמים מהאחרים, תמיד מחוברים יותר לשטח ונקיים ממניירות ,ועדיין תמיד האחרונים לקבל את כבודם ותהילתם מהעולם הגדול). זה אלבום שרירי, אפל וקטלני, וחשוב מזה- קפיצה קוונטית לעומת קודמו מבחינת כתיבה מלודית. עם כמה קטעים שכיכבו ב MTV, ואחד שלא (למיטב הבנתי) אבל הוא הטוב מכולם -
mind riot. למה הוא לא מוכר כמו Outshined וראסטי קייג' (הענקים גם הם כמובן) ? . אין לי מושג, לחצו על הלינק והסבירו לי בבקשה . אגב, עושה לי טוב המחשבה על הבנאדם שיקשיב לראשונה לשיר הזה, ויגלה עכשיו את אחד השירים הכי טובים של הניינטיז...
דבר נוסף שחשוב לציין הוא סגנון השירה של קורנל, שגם היה צריך לעבור איזושהי אבולוציה, ואני חושב שרק בזכות ה temple הוא גילה את הרג'יסטר הנמוך שלו. בבדמוטורפינגר הוא הפך כבר לאשף ווקלי שכמעט אין שני לו.
אבל זה לא סיפק אותם. כי עם
Superunknown מ 94, הם הצליחו לעלות אפילו שלב אחד נוסף בסולם ההעזה, והגיוון, והכל בעצם. בעיני, אין עוד להקה סיאטלית שהגיעה להשיג הזה, של שיפור תמידי ועקבי ביכולות שלהם עם כל הוצאה. סופר-אן-נוון, הוא פשוט סופר. עזבו את הלהיטים המוכרים, מדובר באוקיינוס מוזיקלי שלם של 70 דקות. מי שניכנס אליו עד לעומק, יהפוך למעריץ הלהקה לנצח. הוא מתנהל כמו כל האלבומים הגדולים של הסבנטיז שהמציאו יקום משלהם, אבל עושה את זה בסטייל משלו. תמיד חשבתי שהאקסטרא-גדולה של הלהקה הזאת טמון בשורשי הסול של קורנל. וזה לא משנה על מה הוא היה שר. המחוייבות שלו לקטע שהוא מבצע היא מחוייבות קדושה, בערך כמו שאוטיס רדינג מתיך את הנשמה, עם שיר פרידה פשוט. עכשיו עם נוסיף לזה את הדכאון הקיומי של הבחור, והריפים הסבאת'יים של קים טאיל בקצב של קינג קרימזון, אנחנו עולים על סופרנובה שמאיימת להתפוצץ עליך כל פעם שאתה שומע את האלבום הזה מחדש (והנה קטע
סופר לא מוכר מספיק ממנו).
אבל הפיצוץ האמיתי קורה רק במופת השלישי.
Down on the updise מ 96. האחרון לפי הפירוק. אלבום שתוכנן להערכתי כפצצה מתקתקת. הורסטליות של האלבום הזה לחוצה על כפתור המקסימום (מבלי להזניח את המלודיה כמובן, ראו את noose הלהיט הגדול ביותר שנכתב על לולאת חבל תלייה..). עם נתקלנו בהשפעות פסייכ הודיות באלבום הקודם, פה אנחנו מקבלים בנוסף לזה בלדות דת'-סאות'רן רוק, קאנטרי והארדקור-ט'ראש-פאנק מעוכים אחד לתוך השני באותה השיר (ty cobb- קטע ענק), וזה רק טעימה קטנה. הכתיבה נהייתה אפלה עוד יותר. סאונגדארגדן שכאמור הייתה קשורה בטבורה לסצנה ממנה הגיעה, כנראה בשלב זה התאבלה על משהו גדול יותר ממותו של קוביין. אני רק יודע שאם היו סוגרים את השאלטר על הדבר הזה שנקרא רוקנרול ב 1996, זה היה האלבום לסגור איתו. Applebite המערבולת הכמעט-אינסטרומטלית ששואבת את הרצון לחיות, tighter & tighter שסוגר וסוגר עליך, ועם Boot Camp לסיום סיומת, העליה מושלמת ומזככת על המדרגות להתחלה החדשה שם למעלה (אחרי הטירונות 05 המהנה של החיים כמובן).
מי שצריך עוד- יכול לנסות את אלבום האיחוד (מעולה, גם אם פחות מהשלושה הנ"ל) ואלבומי הסולו של קורנל. אבל עם זהירות מסויימת, כיוון שקורנל ניסה תמיד להיות יותר פופי באלבומי הסולו שלו. אני חושב שרק
באופוריה מורנינג , הראשון שלו
, הוא הגיע לאיזון הנכון, וגם זה , לא בכל אחד מהשירים.
בשיאו, בכל אופן, הוא אלבום רגיש, מלודי ומשובח בהחלט.