שירשור כתבות מהתקשורת

ortolan

New member
שום דבר לא מכין את הקורא

לכך שבעצם מדובר על ארוחה טבעונית, אבל אם כבר עוסקים במסעדות מצויינות שנמצאות בקניונים משמימים בבנגקוק, Paste היא כמובן הכתובת.
 

החתולית

New member
אתה צודק לגבי עניין הטבעונות

למרות שאין משהו רע בארוחה טבעונית, אם היא טובה כפי שמתאר גרוס

&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

prizman

New member
חן חן.

למעשה בקניונים בבנגקוק יש די הרבה מסעדות משובחות
ולא כל כל משנה באיזה סוג אוכל תבחרי, החל מבקר קובה,
דרך לובסטרים וצדפות וכלה בצרפתי, עם סיני ותאילנדי בדרך
כמובן.
הכתב הגיע אקראית למסעדה טובה אחת מתוך עשרות.
אולי לא אקראית, לא יודע.
 

pix37

New member
קקאו בקרית אונו תובעת מלצרית - 167,000 ש"ח בגין לשון הרע

http://www.davar1.co.il/89758/

קפה כאילו
נתתם תשר (טיפ) למלצרית? לא בטוח שהוא יגיע לכיס שלה. כשמיתר כספי (25) התחילה לעבוד כמלצרית בבית הקפה 'קקאו' היא לא חשבה שתתגלגל לתביעות הדדיות מול ההנהלה, והכל בגלל טיפ | לטענתה, המסעדה לקחה לכיסיה טיפים שקיבלו העובדים | ההנהלה תובעת אותה על לשון הרע
מאת ניצן צבי כהן עדכון אחרון: 16.10.2017, 7:49

מיתר כספי, מלצרית במסעדת קפה 'קקאו' בקריית אונו, הרגישה שנעשה לה עוול כשלטענתה הנהלת המסעדה הכניסה לקופתה כספי טיפ שנועדו עבור העובדים, ופרסמה בנושא פוסט זועם בפייסבוק. בתגובה תובעת אותה הנהלת המסעדה בתביעת לשון הרע על לא פחות מ-167 אלף ש"ח. בכתב ההגנה טוענת כספי 'אמת דיברתי', ומוסיפה תביעה נגדית על סף כ-33 אלף ש"ח בגין שורה של פגיעות בזכויותיה – ופיטוריה שלא כדין.

"מדובר בלא אחרת מאשר תביעת 'SLAPP' (תביעת השתקה, נ.כ.) ביריונית – ממש כך, אשר תכליתה שקופה – החלטת התובעת 'ללמד' את כל עובדיה התובעים אותה כיום ו\או שוקלים לתבוע בעתיד, 'לקח', וזאת על ידי בחירה להלך אימים על בחורה צעירה בת 25, סטודנטית אשר מצויה בראשית דרכה בחייה הבוגרים ואשר עליה להתמודד עם תביעה בסדר גודל מנופח וחסר כל פרופרציה – רק משום שהביעה את דעתה על תנאי העסקתה ו\או העזה לעמוד על זכויותיה" כתבה עו"ד דליה בושינסקי, ממשרד הולין-הדס, המייצגת את כספי בכתב ההגנה.

במסעדת 'קקאו', כמו בעסקים רבים אחרים בענף המסעדנות, נהוג כי העובדים מתחלקים ביניהם בכספי הטיפים, כשהמסעדה מתחייבת 'להשלים להם לשכר מינימום' במידה והטיפים אינם מספיקים. ב'קאקאו' נדרשים המלצרים גם לשלם לקופתה 25 שקלים בכל משמרת, המשמשים לכאורה לתגמול שוטף הכלים. כמו כן נוהגת הנהלת המסעדה לקחת מקופת הטיפים של המלצרים כל סכום חסר המתגלה בקופתה.

בפוסט שפורסם באמצע מאי טענה כספי כלפי הנהלת המסעדה, כי לאחר אירוע גדול שהתקיים בה, הכניסה הנהלת המסעדה לקופתה חלק מהטיפ, 250 ש"ח, אשר השאיר אחד ממארגני האירוע למלצרים. לדבריה פוטרה בהודעת SMS בעקבות כך שנאבקה כנגד פעולה זו, אותה ראתה כבלתי הוגנת. בעקבות כך, כתבה פוסט בדף הפייסבוק שלה, המפרט את השתלשלות העניינים, "אני לא נוהגת לפרסם פוסטים בסגנון אבל קרה לי אירוע מטריד מאוד ואני חייבת את עזרת הפייסבוק כדי שזה יגיע לכמה שיותר אנשים" ציינה, והוסיפה "לא הגיוני שבגלל שדרשתי את הכסף שלי, שעבדתי בשבילו קשה מאוד, מפטרים אותי! מתי יתחילו להבין שהעבודה במלצרות היא בדיוק כמו עבודה בכל מקום אחר ולעיתים אף קשה יותר?! מי מגן עלינו המלצרים? הגבולות והחוקים מטושטשים בתחום ואין לנו תשובות מספקות למקרים כמו אלה".

בתגובה לפוסט זה, תובע בית הקפה את כספי בלמעלה מ-167 אלף ש"ח, בגין לשון הרע, שלדברי ההנהלה נעשתה ב'כוונה מובהקת לפגוע בה', ובטענה כי לבעלים נגרמה עגמת נפש ופגיעה במוניטין ובמהימנות שלהם. לטענת בית הקפה' זכה הפרסום לתפוצה רחבה ביותר, אשר הובילה גם לפגיעה במספר הסועדים בבית הקפה, ולשאלות בנושא מצד לקוחות. בהנהלה כופרים בטענותיה של כספי וטוענים כי המסעדה לא קיבלה כל סכום נוסף לזה שהתחלק בין עובדי אותה המשמרת, כטיפ לעובדים – ואף כי הוספו לסכום הטיפים 50 שקלים נוספים כצ'ופר לעובדים בשל האירוע המוצלח.

כספי מנגד טוענת כי לא רק שהדברים אותם רשמה הינם אמת שיש בה עניין לציבור ונכתבו בתום לב – אלא שכלל אינם בגדר לשון הרע וכי גובה התביעה נועד להרתיע עובדים נוספים במסעדה מלדון ולתבוע את זכויותיהם. לצד זאת הגישה כספי בתגובה גם תביעה נגדית כנגד בית הקפה על סך 33 אלף ש"ח, בטענה כי ניכה באופן שיטתי משכרה, כמו גם משכר עובדים אחרים בבית הקפה, ניכויים אסורים בניגוד לחוק הגנת השכר. בין היתר נטען כי הועסקה בלא מתן הודעה בכתב כנדרש על תנאיה, כי ניתנו לה תלושי שכר פגומים או פיקטיביים שאינם מבטאים את שכרה בפועל, כי פוטרה שלא כדין, זכויות סוציאליות כגון הפרשות פנסיוניות ודמי חופשה שולמו לה באופן חסר.

טיפ זה לא משכורת
אין זו הפעם הראשונה שיחסי העבודה בבית הקפה 'קקאו' בקריית אונו עולים לכותרות. בינואר השנה התקיימו מול בית הקפה שתי הפגנות של צעירים אשר עבדו בו – ותבעו בסיוע 'הנוער העובד והלומד' זכויות שונות שנשללו מהם בניגוד לחוק. על אף שהצדדים הגיעו לפשרה שקיבלה תוקף של פסק דין בבית הדין לעבודה כבר במאי 2016, על פי בדיקת 'דבר ראשון', עד היום טרם שולמו להם הפיצויים להם התחייבה המסעדה.

פרשה זו שופכת אור על תופעה רחבה יותר – העסקת מלצרים על בסיס תשלומי הטיפים המשולמים על ידי לקוחות. בעבר קבעו כבר בדין הדין כי טיפ המשולם ישירות למלצר אינו מהווה שכר עבודה – אך מנגד, עסקים רבים נוהגים לדרוש מעובדיהם להפריש חלק מכספי הטיפים לקופת המסעדה ולשלם להם שכר מתוכו, או מוציאים להם תלושי שכר על אף שבפועל הם מתבססים על כספי הטיפ ואינם מוציאים את עלות השכר מכיסם. מדובר בענף פרוץ שמרובה בו התחום האפור מבחינה חוקית, ובית הדין הארצי לעבודה אף קרא לרשות המחוקקת לפעול להסדרתו. לפני כשנה וחצי גיבש ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הצעת חוק להסדרת זכויות העובדים בענף המסעדנות, אולם לעת עתה לא נראה שהליכי החקיקה בנושא מתקדמים.

ניסיון חלוצי נוסף הנעשה להסדרת תנאי העובדים בתחום הוא ניסיונם של עובדי מסעדה בתל אביב, קפה נואר, להתאגד במסגרת 'הסתדרות הנוער העובד' והלומד במטרה להוביל לחתימת הסכם קיבוצי ראשון בענף. בימים אלה מנהלים העובדים מאבק ארגוני על רקע מבוי סתום במו"מ, כשלצידו מתנהל גם מאבק משפטי בטענה לשורה ארוכה של פגיעות מצד ההנהלה בזכות ההתארגנות ובנציגי העובדים.
'דבר ראשון' פנה להנהלת בית הקפה 'קקאו', בבקשה לתגובה על הטענות המועלות על ידי מיתר כספי, וגם ביחס לטענות העובדים אשר זכו בתביעתם בבית הדין כנגד ההנהלה אך טוענים כי בית הקפה נמנע מלשלם להם ולקיים את פסק הדין. הנהלת 'קקאו' בחרה שלא להגיב עד כה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
המסקנה שלי: לבטל כליל את תרבות הטיפים ולשלם למלצרים שכר כחוק

כמו בכל מקצוע.
&nbsp
ואגב, למה להדביק כאן את הכתבה במלואה? יש עליה זכויות יוצרים...
 

החתולית

New member
לשם כך צריך לשנות חוקים שונים הקשורים בהעסקת צוות

ולדאוג לאכיפתם, צריך לשנות את מנגנון התשלום לאנשי שירות, וצריך לייצר מצב שימשוך אנשים לעסוק במתן שירות במסעדות באופן מקצועי.
&nbsp
בינתיים, אף אחד לא מצא דרך לעשות זאת, כך ש"לבטל את תרבות הטיפים" אינה הצעה מעשית.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אילו חוקים צריך לשנות? יש חוקי עבודה ויש רגולטור

עבדתי בעצמי בתור נותנת שירות, יש אין ספור עסקים שעושים זאת, והם מסתדרים בלי שום שינוי מיוחד בחוקים. מה זה "אף אחד לא מצא דרך לעשות זאת?" איך את חושבת שמעסיקים נותני שירות במקדונלדס? מוכרים בחנויות? נציגי שירות של חברות? עובדים במלונות?
&nbsp
למה בכל פעם שעולה כאן הקושי בתחום המסעדנות נראה כאילו זה המקצוע הקשה ביותר בעולם והעוסקים בו זקוקים ליחס מיוחד?
קשה לנהל עסק מצליח, קשה לגייס ולהכשיר עובדים טובים (בפרט בשכר נמוך) והמסעדנים אינם כה מיוחדים. יש עוד הרבה עסקים שמתמודדים עם אותם קשיים, והם מתמודדים. פשוט פחות בוכים לתקשורת כי אין ביניהם ידוענים.
&nbsp
בתחום בתי האוכל בישראל נוצרה נורמה מעוותת שנוחה מאוד למעסיקים (ולא פעם גם למלצרים) לעבוד בשחור ולהסתמך על תרבות ה"שנור" (AKA "טיפים") הבזויה. יש שלל מדינות בעולם שבהן לא מקובל לתת טיפים, והפלא ופלא, עדיין יש בהן מסעדות ומלצרים גם בלי חוקים מיוחדים.
 

החתולית

New member
נו באמת... הנושא הוא נותני שירות במסעדות

מארחים, מארחות, מלצריות ומלצרים, ברמניות וברמנים. לא נותני שירות בתחומים אחרים.
&nbsp
אין גם טעם להשוות למדינות אחרות. כולנו יודעים מה קורה במדינות אחרות.
&nbsp
בישראל החוקים המתייחסים לעבודת מלצרות לא ברורים ולא נאכפים, כמעט ואין מלצרות מקצועית והשכר נמוך.
&nbsp
אם רוצות לשנות את מה שאת מכנה "תרבות שנור", נותני שירות במסעדות צריכים להרוויח יותר ממשכורת מינימום, אחרת השירות יהיה נורא (לא שהיום הוא מצויין בכל מקום).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ששונים מכל נותני שירות אחרים כי...?

להזכירך, טענת שצריך "לשנות את החוקים", ועכשיו לא התייחסת לזה כלל.
&nbsp
בישראל אין חוקי עבודה מיוחדים לכל ענף וענף (למעט במקרים הנדרשים) ואין שום בעיה להחיל את חוקי העבודה הרגילים על מלצרות. צריך רק שהנוגעים בדבר יעשו זאת, וזה נכון לא רק למעסיקים אלא גם למלצרים, שהמצב לא פעם נוח להם, ולכן הם לא מתלוננים וגם לא משתפים פעולה עם הרגולטור. אבל כבר יש רשתות שבהן המלצרים התאגדו ונאבקו על זכויותיהם, שנאמר "אז אם תרצו אין זו אגדה".
&nbsp
לגבי השכר, הוא תלוי אך ורק במעסיקים. כל השאר תירוצים. אני רוצה רק להזכיר לך שהשירות לא בהכרח "נורא" בהרבה מקומות אחרים שבהם נותני השירות כן מקבלים שכר מינימום (או טיפונת מעל) כי הם מקבלים הכשרה ויש עליהם פיקוח של המעסיקים. מלצרים אינם שונים, הם פשוט רגילים לעבוד בסטנדרטים נמוכים במקומות רבים או, בגלל תרבות הטיפים, לטרוח רק עבור טיפ ולא כי אשכרה נשכרו לעשות את עבודתם ואחרת יפוטרו.
&nbsp
קוראים לזה "מוסר עבודה" והוא עניין תרבותי. יש אין ספור נותני שירות מסוגים שונים שלא מקבלים טיפים, לא מקבלים משכורת גבוהה ועדיין נותנים שירות טוב. אלה עובדי ענף המסעדנות שבוכים יותר, זה הכול. אין להם דם כחול.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה בדיוק חוק שנועד להסדיר את תרבות ה"שנור". הוא לא באמת נחוץ

כי המלצרים לא מוחרגים מחוקי העבודה הרגילים, כאמור. זו בדיוק בעיה של נורמה מעוותת שפשתה ולאף אחד אין ביצים (ולחלק מהנוגעים בדבר גם אין אינטרס) לבטל אותה.
 

superman1234

New member
ביום שטריליאן

לא תאמר את "המילה האחרונה" בדיון כלשהו, אני ארוץ לקנות כרטיס של מפעל הפיס כי בוודאות אזכה בפרס הגדול.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ביום שתגיב לעניין ולא תקפוץ לשרשור רק כדי לתקוף אותי אישית

אני אבוא איתך לדוכן.
 

החתולית

New member
שפים מזהירים: 2018 תהיה קשה אפילו יותר

אלון הדר בידיעות אחרונות:
"...בשנתיים האחרונות כמעט כל מסעדות היוקרה בישראל נסגרו ואחריהן גם מסעדות רבות אחרות. יצאנו לבדוק איך ענף שלם הולך ונעלם, ולמה השפים הבכירים של ישראל מזהירים: 2018 תהיה קשה אפילו יותר. והתעלומה הגדולה: מדוע, למרות הכל, עדיין קשה מאוד למצוא מקום פנוי במסעדות המבוקשות?..."

https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5026331,00.html
 
למעלה