רומניה, 2017

  • פותח הנושא Gרר
  • פורסם בתאריך

Gרר

New member
רומניה, 2017

לפני שבוע חזרנו מטיול משפחתי ברומניה. לא מאד מקורי, לפי כמויות הישראלים שנתקלנו בהם. בלי הגזמה, לא היה מקום אחד שלא שמענו עברית. לא רק באטרקציות המובהקות. בסופר. בחנויות. ברחוב. במסעדות. בכל מקום.

לא זכורה לי אף נסיעה שבה נתקלנו בהיקפים כאלה. המסלול למפלים הרגיש כמו הבניאס. פארק החבלים כמו פארק הירקון. היו שם אולי שלוש משפחות לא ישראליות. המדריכים המקומיים כבר יודעים להגיד חלק מההנחיות בעברית. יש שלטים בעברית. אין ספק, הכיבוש הושלם.

סליחה מראש על החפירה (על אוכל נטו אני אכתוב בתגובות), אבל רומניה עצמה נמצאת בעיצומו של שינוי שעוד רחוק מלהסתיים. אני בטוח שכל אחד שחוזר לרומניה אחרי עשרים שנה רואה מדינה אחרת וזה יהיה נכון כנראה בעוד עשרים שנה. כנראה גם בעוד ארבעים.

את ההתקדמות אי אפשר לפספס. כל היפרמרקט של CARREFOUR משאיר מאחור כל סופר שיש בארץ, כולל הגדולים. רק לראות את מקרר פירות הים ולקנא. על הרמזורים (של כלי הרכב) בערים הגדולות יש סטופר שסופר את הזמן שנותר עד לחילופי הרמזור. יש מיליון דוגמאות.

מצד שני - רמזורים הם מצרך נדיר יחסית לכיכרות מסוכנות של ארבעה נתיבים, שהרומנים נוהגים בהם כמו מטורפים. כולל אחד שנכנס בנו כי החליט לפנות פתאום מהנתיב הפנימי ימינה. תנחשו בעצמכם את מי המשטרה האשימה. בעיירות הקטנות סוס ועגלה הם עדין כלי תחבורה נפוץ. גם אנשים שמוליכים פרה ברחוב הראשי זה לא מחזה נדיר. כלבים משוטטים העליבות בכפרים צועקת מכל פינה.

מחוץ לעיר, רוב הכבישים בנויים מנתיב אחד לכל צד ועוברים דרך כל עיירה קטנה בדרך. מרחקים קטנים של מאה קילומטר הופכים לסאגה של חצי יום, וזה רק מגביר את טירוף הנהיגה שממילא מובנה שם. מספר העקיפות המסוכנות שנתקלנו בהם, כולל חציית פס לבן, מחריד. למלא אויר בתחנות דלק זו בכלל חוויה. אין את המשאבות הרגילות. יש צינור נטול פיה. אתה רוצה אויר? מגיע מתדלק עם פיה פרימיטיבית וממלא לך.

גם אתרי התיירות סובלים מהשינוי שבדרך. אחד מפלאי הטבע של רומניה הן הבבלות, תצורות סלע שחצב הרוח. הרכבל שמעלה אליהם מסיע שתי קרוניות שאוספות עשרים מאושרים אחת לעשרים דקות. אנשים מבלים שם בתור למעלה משלוש שעות לכל צד. עומדים כמו בתור ללחם. רגע לפני שהתייאשנו, אחרי קרוב לשעה, ספרתי לפנינו למעלה ממאתיים אנשים רק בתור. כל אחד מייצג עוד שנים שלושה שהלכו לנוח בצד. תעשו את החשבון ותתמהו כמוני איך לא שכללו רכבל מזדקן שמוביל לאחד מאתרי התיירות הכי פופולאריים בטרנסילבניה.

דוגמא נוספת הוא מכרה המלח בעיירה טורדה. מאתיים מטר מתחת לאדמה שהוסבו לאטרקציית תיירות די מדהימה. בתחתית אגם עם סירות. מגניב. גלגל ענק. נחמד. אבל בזאת פחות או יותר הסתיימו לנו הדברים שיש לעשות שם. אם היו נותנים את המקום לאיזה משוגע מלאס וגאס היה שם היום לונה פארק מטורף מתחת לאדמה. פוטנציאל ענק שלא נוצל עד הסוף.

דוגמא אחרונה ארמון פלש. יש סיורים עם מדריך אבל הם עד כדי כך המוניים, שכל פעם שקבוצה נכנסת לחדר כלשהו גם הזבובים נאלצים לצאת כדי לפנות מקום. העדפנו לעשות סיור עצמאי. קראתי אפילו על אודיו גייד. אבל הוא מכסה רק את הקומה הראשונה. למה? ככה.

תכלס אפילו את זה לא השגנו. הקופאית אמרה שאין אודיו גייד. בכל חדר רשום שנים שלושה משפטים על שלט אז תוכלו לקרוא. ובאמת רשום. זה החדר של המלך. זה של המלכה. אחלה. אבל התיאור כל כך יבש, שנאלצתי להוציא גוגל באמצע כדי ללקט קצת פרטים עסיסיים על מי זה קרול הראשון ומה בכלל הסיפור שלו. כי כדי לקחת ילדה בת שבע לסיור ריהוט מהמאה הקודמת חייבים להכניס קצת צבע. ויש עליו לא מעט סיפורים, מסתבר.

על צילום בארמון הם לוקחים שלושים וחמישה שקלים נוספים. לפני מאה שנה, כשלצלם היה לוקח רבע שעה כדי להעמיד חצובה ולסדר את לוח הצילום עוד אפשר היה להבין את ההיגיון. אז גם אפשר היה לפחות לשלוט בזה. אבל לפני כמה עידנים המציאו טלפון עם מצלמה, וקצת הזוי להעמיד בכניסה לכל חדר שומר שיעיר לעשרות אנשים עם טלפון לא לצלם. לשעה קלה הפכתי לדוגמן מקומי. בכל חדר השומר הצביע על התג שהצמידו לי לצווארון כדי להמחיש לכל הסוררים מה הוא רוצה מהם.

מעניין מתי יגיע השפוי שיבין שצריך לעדכן את הנוהל הזה מהמאה הקודמת. כי כרגע, לפי ההתרשמות שלי, אנשים שם רחוקים מלהפנים את השינוי שהארץ שלהם עוברת.

אנגלית, למשל. נושא כאוב. גם מי שלא מגיע לרומניה לטיול שורשים כשהוא מצויד בסבא דובר רומנית יכול לשרוד ברומניה לא רע עם אנגלית. במיוחד אם הוא משתדל לתקשר עם הדור הצעיר. השליטה באנגלית, כמו בהרבה מקומות באירופה, היא ביחס הפוך לגיל.

הבעיה היא שבכל מקרה של אי הבנה או בעיה בתקשורת – האנגלית מושלכת הצידה לטובת אוסף נביחות ברומנית עם פרצוף כועס ונפנופי ידיים. אני עוד איכשהו מסוגל להבין למה צרפתים מצפים שאנשים יבינו צרפתית. אבל למיטב ידיעתי מאז המפץ הגדול ועד היום, רומנית לא הייתה שפה גלובאלית באף פלנטה קרובה.

אני לא מצפה שכל מקומי יידע אנגלית. אני כן מצפה שאדם שעובד במקום שפונה לתיירים ידע אנגלית סבירה, או לפחות יבין שמי שלא בסדר זה הוא. חלק מההפנמה של השינוי שהזכרתי היא להבין שרומניה היא כבר לא המדינה הסגורה שהכרתם מלפני ארבעים שנה. באים אליה תיירים, וכל תייר זה כסף שנכנס לקופת המדינה ויחסי ציבור אצל חברים שלו אחרי שהוא חוזר הביתה. זה אינטרס שלכם להסביר פנים לתייר. אתם לא עושים לאף אחד טובה.

בארץ תייר רק נראה קצת אבוד וכבר מתנפלים עליו שלושה מקומיים להראות לו את הדרך, גם אם זה יהיה בפנטומימה. אתם לא מצליחים? תעשו לי פרצוף של סורי, אני לא מדבר אנגלית, כמו בהרבה מקומות באירופה. אבל לנבוח עליי ברומנית רק בגלל שאני לא דובר את השפה שלכם? הלו?!?!

בארצות הברית כשאתה עולה ברכבל תמיד יש בפנים מישהו שמדקלם לך בחיוך מאולץ שהרכבל עולה לגובה שמונה מאות מטר, ושהוא פועל כבר מאה חמישים שנה, ושלמעלה יש תצפית וגם כמה מסלולים שאפשר ללכת. ואם יש למישהו שאלות אשמח לענות.

הרכבל של בראשוב. לפחות חמישים אחוז ממי שעולה הם תיירים. זה פשוט לא נתפס בעיניי שמי שליווה אותנו בקרון לא ידע מילה אחת באנגלית. הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב שהוא קיבל את התפקיד היא שהוא זה שהכין את החוט של הרכבל בזמן שהוא היה חבר בגילדת האורגים. אני לא יכול לחשוב על שום סיבה אחרת.

בתוך הקרון עומד כיסא שהוא כנראה קיבל מחבר שלו מגילדת הנגרים. אני לא יודע מה הקטנה שלנו עשתה לא נכון אם הכיסא. אם הבעיה הייתה שהיא הזיזה אותו. או סתם נגעה בו. אם הוא היה מסביר, גם בתנועות ידיים, היינו לא רק מבינים אלא אפילו מתנצלים, כי באמת שלא ידענו. נכנסנו ראשונים. היה שם כיסא. נעמדנו לידו. לא חשבנו יותר מדי.

בסוף הנסיעה כשיצאנו הוא נזף בנו ברומנית. כשאמרנו שאנחנו לא מבינים מה הוא אומר הוא עבר לנביחות עם נפנופי הידיים. ניסינו שוב להסביר לו שאנחנו באמת לא מבינים מה הוא אומר. העסק אבוד. בשלב כלשהו כל פעם שמישהו נבח עלינו ברומנית ענינו לו חזרה בנביחות בעברית. גילינו שזה גם מסיים יותר מהר את העניין וגם מסייע לשחרר לחצים.

על נהגי מוניות בכלל אפשר למלא אנציקלופדיה. הם נרשמו כיצורים העצבניים ביותר עלי אדמות וכמובן, אפס אנגלית. לפחות הנסיעה זולה, כמו כל דבר שם.

אם זה נשמע כאילו ממש סבלנו שם – אז זה לא המצב. אמנם לא היה מקום שממש התאהבנו בו כמו, למשל, ברוז', אמסטרדם, קופנהגן או אפילו, להבדיל, ניו יורק. אבל הייתה חופשה נחמדה שגולת הכותרת שלה מסתכמת במילה אחת: טבע.

השילוב של הרים, יערות, ירוק, שפע של מים ומזג אויר נוח הוא נוסחה מנצחת. למי שאוהב לעשות טראקים רומניה היא גן עדן, עם אינסוף מסלולים בכל דרגה ואורך אפשריים. רובם מסומנים לא רע, אם כי צריך להכפיל לפחות פי שתים את הזמן המשוער שרשום על השלטים.

אנחנו, מן הסתם, עשינו שני מסלולים משפחתיים בהגדרתם, שהשני היה מאתגר יותר ממה שאתה מצפה ממסלול למשפחות, והתגאינו מאד לסיים אותו. חוץ מזה הולך שם חזק פארקים של חבלים, סוג של אטרקציה שמפתיע אותי שלא הגיעה לארץ באותה מידה. אפילו שהיערות בארץ זה לא היערות של רומניה.

גם הכביש המשוגע מדהים. ושמורת הדובים היא מקום מקסים ומרגש שיגרום לכל בנאדם לחשוב פעמיים לפני שהוא משלם שני באט ברחוב בשביל להצטלם עם קופים או לרכב על פילים. כך שלמרות המפגש המאוד מאתגר עם האומה הרומנית יש בהחלט מה לעשות ולראות שם.

השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא – איך האוכל? על זה בנפרד.
 

Gרר

New member
KELLER STEAK HOUSE, בראשוב

את היום של הטיסה ניצלנו לנסיעה מבוקרסט לבראשוב. יותר נכון בזחילה בפקקים. בדרך עצרנו במסעדה במלון ריביירה שבסינייה. בחרנו שלוש מנות מהעמוד של האוכל הטרנסילבני בתפריט וכמסעדה שהסיבה היחידה שנכנסנו אליה היתה שהיא נפלה עלינו בדיוק כשהפקק עבר למהירות אפס – זה היה סביר.

את היום השני עשינו במסלול מפלים מקסים שנקרא "שבעת הסולמות", והתחשק לנו בשר. מהרשימה שהכנו קפצה לעין מסעדה בשם keller steak house, שמומלצת כמעט בכל רשימה של "המסעדות הטובות של בראשוב". המסעדה נמצאת באחד מהמדרחובים שמובילים לככר הראשית של העיר. את הפנים מילאה קבוצה ישראלית גדולה (עיין ערך "הכיבוש הושלם"). אנחנו ישבנו בחוץ.

המנה שלי, נתחי בקר ברוטב גבינת רוקפור, היתה כנראה המנה הטובה בארוחה, אפילו שהבשר היה עשוי קצת יותר מדי. אמנם רוקפור זה רוקפור, ואי אפשר להמלט לגמרי מההשתלטות שלה על כל מנה שהיא משתתפת בה, אבל כאן זה דווקא השתלב טוב עם הבשר כך שגם אם המנה לא היתה מושלמת לפחות היא קיבלה ציון "עובר". כתוספת ביקשתי ירקות על הגריל וקיבלתי אותם בסלסלת הבצק שאפשר לראות בתמונה. סביר גם כן.

ככלל, המסעדות ברומניה עובדות בקצב שבארץ היה גורם לאנשים להפוך שולחן. מחכים ומחכים ומחכים, וזה לא יוצא דופן לקבל אוכל גם אחרי שעה מרגע שמזמינים. כאן לפחות הסיבה היתה ברורה. ניסיון של המסעדה להוציא את כל המנות של המגה-שולחן בפנים באותו זמן, מה שכנראה השתלט על כל המטבח.

חבל רק שפחות מדקה אחרי שהאוכל יצא אליהם התפתחה מריבה בין שני אנשים על משהו שקשור בילדים שלהם. המריבה התלקחה חיש קל למכות, וכמי שהבין את השפה שהם דוברים הרגשתי שבא לי לקבור את עצמי מרוב בושה. הניצים הופרדו די מהר, אבל בזאת גם הסתיימה הארוחה שלהם. תוך שתי דקות מסיום המריבה כל השולחן על כל עשרים וכמה יושביו התרוקן.

לא יודע אם זה השפיע במשהו על המטבח, אבל הפילה מיניון שהאישה הזמינה ברמת צליה מדיום-רייר הגיע כשחציו ברמת בלו מינוס. כאילו נכנס המלצר שאל את המטבח נו מה קורה עם הסטייק של האישה משולחן שבע הם כבר עצבנים שם, והטבח אמר לו יאללא תוציא אותו איך שזה וזהו. כך הגיע אלינו נתח שלא זכר אפילו שהוא היה על המחבת. חציו לא עשוי וחציו לא לעיס.

אם לפחות היו מביאים סכין נורמאלית (steak house כאילו?) היה צל של סיכוי נגד הנתח הלא נגיש הזה. אולי בהשראת המריבה פחדו להוציא סכינים חדות לישראלים, אחרת אני באמת לא מבין איך סטייק האוס לא מגיש סכין בשר והמלצר מתעקש שזו הסכין שהם תמיד נותנים עם המנה.

לבקשתנו הביאו סכין נורמאלית, אבל גם היא לא הצליחה להוציא מהנתח יותר מרבע ביס. כיוון שלא בא לנו לחכות שעות למנה נוספת ויתרנו. המלצר אפילו לא שאל למה הנתח חזר כמעט כמו שיצא. כישלון מוחלט.

לקטנה הזמנו חזיר עטוף בבייקון. טוב. נו. הכיוון שם לא היה ברור. זה לא היה רע כמו הסטייק, והאישה הסתפקה בזה כי הקטנה גם לא התעלפה על המנה, אבל זה באמת לא היה משהו. את האורז שהוגש כתוספת לא טעמתי אבל את הפירה כן, וגם הוא היה סתמי.

סעיף האוכל בחשבון היה בסביבות 200 שקל. כדי להשוות לארוחה בארץ תכפילו פי שתים. מבאס שהארוחה היקרה ביותר בטיול היתה גם המאכזבת ביותר. לא מבין איך המסעדה זוכה לקונצנזוס כל כך רחב של שבחים. אולי היא הידרדרה. אולי יחסי ציבור טובים. גם את שונאיי לא הייתי שולח לשם, אלא אם הם מחפשים מקום ללכת מכות.





 

החתולית

New member
וואללה? אכלתי שם סטייק ממש טוב

ומנות ראשונות טובות. הקינוח לא היה משהו.
 
האמת שהמקום קיבל ביקורות טובות אבל

כאמור הסטייק שלי היה הגרוע שאכלתי EVER...

פשוט לא אכיל
וזה סטייק פילה מיניון שאמור להיות הכי רך וקל לחיתוך...
קיבלתי משהו לא "חתיך" ולא לעיס בעליל..
 

Gרר

New member
SERGIANA, בראשוב

בערב הבא בבראשוב החלטנו לחזור למקורות. הכי טרנסילבני שיש. הזמנו במסעדה בשם סרג'יאנה, שנמצאת בכניסה למרכז. יש חניה באיזור, רק צריך להזהר לא להשאב לתוך המבוכים של המרכז.

המסעדה ענקית. מורכבת משני איזורים שנמצאים מתחת לקרקע. האחד בעיצוב יותר מודרני. השני, שבו ישבנו, מחולק לחללים פרטיים. יצא לנו להפגש לערב אחד עם המשפחה של אחות של האישה שגם הם נסעו לרומניה קצת אחרינו (הכיבוש פעם שלישית), ולכן קיבלנו את אחד מהחללים הפרטיים האלה.

התפריט ענק לא פחות מהמסעדה. עמודים על גבי עמודים בתוך כריכה של כל מאכל שכנראה אי פעם מצא את מקומו למטבח הטרנסילבני.

על השולחן הוגשו לפתיחה נתחי בטן חזיר מצופים בפירורים. שמנוני עד מאד ויכול להיות שהייתי ממש רעב אבל זה היה לי די טעים למרות שעל פניו אני באמת מתקשה להאמין שזללתי צלחת שלמה מזה (פשוט לא היו קופצים נוספים על המציאה, אז חיסלתי בעצמי).

כיוון שאי אפשר רומניה בלי מרק אז ביקשתי לפתוח במרק שנשא את השם "מרק טרנסילבני", מרק צהבהב עם נתחי חזיר. היו היה מסוג המרקים החמצמצים, האלה עם הטאראגון, שהאישה לא מחבבת, אבל כמי שאין לו בעיה עם בורשט ושאר המרקים החמוצים – הוא היה לא רע. דפינטלי לא מרשימת המרקים הטובים ביותר שיצא לי לאכול, בעיקר בגלל שמעבר לחמיצות לא היה בו איזה טעם מיוחד שיחבר אותו לנתחי הבשר ששחו בפנים. אבל לא רע.

במנה העיקרית המשכתי את קו החזיר, שהולך חזק ברומניה. שילוב של נקניקיות חזיר וצואר חזיר ברוטב שמנתי מעושן. כבד מאד. שמנתי מאד. נעדר כל תיחכום. אבל לסיגנון הזה - היא היתה סבירה.

התוספת, איך לא, ממליגה. אם בבלגיה התוספת הדיפולטית זה הצ'יפס, ברומניה הדיפולט זה ממליגה. לצערי גם כאן, בדומה לריביירה של היום הראשון, היא היתה מאד גרגרית ונטולת טעם. מה שהציל אותה היה רק העירבוב עם הרוטב של הבשר. במסעדות הטרנסילבניות הקלאסיות מאד התאכזבתי מהממליגה. סתם גרידת תירס חסרת טעם. אני מעדיף את הגירסה האיטלקית שהיא רכה ו"קרמית" יותר.

האישה לקחה כרוב ממולא, עוד ספינת דגל רומנית. גם הוא היה מעט חמצמץ. הוא היה אמור להגיע עם בייקון. מקריאת התפריט חשבתי שהוא יהיה עטוף בבייקון, אבל בסופו של דבר היתה חתיכת בייקון בצד שלא היתה משהו. לטענת האישה דווקא במסעדה של היום הראשון, זאת שנפלנו עליה במקרה, הכרוב היה טעים יותר גם בלי בייקון. יש הפתעות בחיים.

לקינוח הלכנו על הקלאסיקה שבקלאסיקות הרומניות: פאפאנאשי. סופגניות ענק שהוגשו עם פירות יער. בביס הראשון אמרתי מה זה, חנוכה? אבל האמת שעם הביסים הבאים למדתי לחבב את המנה. הציפוי של הפאפאנאשי היה עבה ופריך יותר משל הסופגניות הרגילות, הרגיש קצת כומ סוכר גס, ויחד עם הקרם ופירות היער זה היה קינוח כבד (איך לא), אבל די מהנה. לא משהו שהייתי מזמין על בסיס קבוע, אבל בשביל מיצוי החוייה הרומנית זה היה בסדר.

עם המסעדה הזו, פחות או יותר, את הפרק של האוכל הרומני הקלאסי. אישית, מדובר על מטבח שרחוק מאד מהסיגנון שאני מחפש באוכל, אבל כיוון שאנחנו מנסים בכל ארץ לטעום לא רק את החידושים אלא גם את הקלאסיקות, אז השתדלנו לטעום מדגם מייצג של המנות הקלאסיות והמראנו משם לכיוונים קצת אחרים של מה שיש לרומניה להציע.

כיוון שכאמור היינו עם משפחה והיו מלא ילדים ובלאגן, אז צילומים מהארוחה הזו אין לי.
 

Gרר

New member
BISTRO DE'LARTE, בראשוב

לאחר סיור בעיר בראשוב, חיפשנו מקום נחמד לארוחת צהרים. הפעם הלכנו לפי העיניים ולא לפי הרשימות (פלוס בדיקה בגוגל כדי לא ליפול על איזו מלכודת טריביאלית), ובחרנו במסעדה קטנה שנחבאה ברחוב צדדי, Bistro de l’Arte. תפריט לא גדול, שרשום עליו "המיוחדים שלנו", עם לא מעט אופציות שנראו מעניינות.

לקטנה – קרפ ממולא בראגו בקר (28) שעובר טיגון עמוק ומצופה בפירורי לחם, מוגש עם רוטב עגבניות ושמנת חמוצה בצד. הקרפ עצמו, יאממי. לא יודע איך הם עושים את זה טכנית בלי שזה יתפרק. הטעם הזכיר קצת לזניה בשרית. על התפריט היה מצויין שמדובר במתכון מקומי. זה היה מקורי ומוצלח מאד. על השמנת החמוצה הקטנה העדיפה לוותר. ממה שאני טעמתי – טעות שלה. לטבול כל ביס בקצת שמנת ממש "הקפיץ" את המאכל והוסיף משהו מעבר. כך או כך – מנה מוצלחת מאד.

המנה שלי – נקניקיות בקר מעושנות (21) בקרם פולנטה עם קצת "נגיעות" של עגבניה. כל המוטיבים של המנות הקלאסיות נכנסו גם למנה הזו, אבל בגלל ה"קרמיות" של הפולנטה זה הפך להיות משהו אחר לגמרי, מעודן יותר. ממש ממש אהבתי.

לאישה - נתחי בקר עם גראטן תפוחי אדמה בשמנת. זו היתה המנה הכי קרובה למנות הקלאסיות, אבל "רגועה" יותר. התפוחי אדמה "עשו" לדעתי את המנה.

במקום הכירו לנו את הצ'וק, בירה בהירה מקומית, שפגשנו גם במקומות נוספים.

המנות לא ענקיות, אבל לתיאבון סביר הן מספיקות. המחיר ממש מגוחך והארוחה היתה מוצלחת ממש. מאד אהבתי את היכולת שלהם לקחת את המנות הקלאסיות ולתת להם את הטאץ' העדכני כך שהמקור נמצא שם אבל בצורה הרבה יותר מעודנת.

ביג לייק.





 

Gרר

New member
LA PLACENTA, סיביו

עיר נוספת ששהינו בה שני לילות היתה סיביו. בעיננו – יפה וציורית יותר מראשוב. המדרחוב הראשי משובץ בהמון חנויות שמוכרות בייגלעך עם סומסום, דגנים ושאר ציפויים, ושמחנו לשדרג איתם את ארוחות הבוקר שלנו. היו שם גם מאפים מתוקים, אבל את אלו לא ניסינו.

גם כאן השארנו את הרשימה מהבית בצד, והעדפנו לחפש בעיניים. במקום בשם la placenta התפריט נראה מעניין, אבל תמונות של המנות הרתיעו אותנו. תפריט עם צילומי מנות זה אחד הסימנים המובהקים למלכודות תיירים.

מצד שני, האישה הסתכלה בצלחות של האנשים והאוכל נראה טוב. גם הסבלנות של הקטנה מוגבלת. החלטנו להמר בכל זאת. כנראה שההימור היה מאד מוצלח, כי אכלנו במסעדה גם בלילה השני שלנו שם, וזה די נדיר שנחזור לאותה מסעדה פעמיים בטיול בחו"ל.

גם כאן התפריט פרט על אותם מיתרים של המטבח הרומני/טרנסילבני, בכל זאת אי אפשר להמלט מזה לחלוטין שם, אבל גם כאן, לשמחתנו, זה הרגיש קצת אחרת מאשר במקומות האקסטרה קלאסיים. אני אשלב את המנות משתי הארוחות על פי הסקציות בתפריט.

מאפים
מעין בורקס ממולא בנתחי עוף וחזיר (18), הוגש עם שמנת חמוצה. בתפריט כתוב שהמקור ממולדביה. המעטפת של הבורקס לא היתה מבצק עלים וגם לא מבצק פילו. מדובר על מעטפת בצק דקה שבעיקר החזיקה את המילוי. הפעם השמנת החמוצה היתה מיותרת לדעתי, אז השארתי אותה בצד. המאפה עצמו – טעים מאד, והרגיש מאד "ביתי". ביום השני הזמנו את הפלצ'נטה הקלאסית עם גבינה ותבלינים (18). גם היא היתה טעימה, אבל הבורקס ניצח.

סלטים
איך לא – סלט רומני (18). הגיע עם ירקות חתוכים בצד. לא לצחוק עלי אבל היות ואין לי שורשים רומנים אני מכיר בעיקר את הסלט הרומני מהקופסא שמוכרים בסופר. כאן זה היה ליגה אחרת לגמרי. רק מהתמונה שצילמתי אפשר לראות עד כמה הוא נראה סופר טרי. הוכן על המקום. עם יחסית הרבה בצל לבן, שמאד הוסיף לו. עכשיו סוף סוף הבנתי מה זה באמת נקרא סלט חצילים רומני. בערב השני התחשבנו בקטנה שלא אהבה את הסלט חצילים והזמנו סלט פלפלים (18). שגם הוא היה משובח.

תבשילים חמים
קרפ עם עוף טחון (32). הפעם לא קרפ מגולגל כמו שזה היה בארטה, אלא הוגש בתבנית עם רביחה מלמעלה ולאחר שעבר אפיה בתנור והפך למעין פשטידה.

בזכות האפיה זה היה הרבה יותר קליל ומהנה מהמנות הקלאסיות הכבדות, וגם הטעם היה מוצלח כך שמאד אהבנו וכמעט הזמנו פעם נוספת גם ביום השני אבל בסוף העדפנו בכל זאת לגוון, ובחרנו בתבשיל של פרוסות חציל ממולאות בבקר (20). קצת הופתענו שהבקר היה בחתיכות ולא כמו שציפינו שזה יהיה טחון כמו העוף מהיום הראשון. היה טעים, אבל בגלל שהחתיכות השתלבו פחות טוב מאשר בשר טחון – הקרפ מנצח.

מנה נוספת מהז'אנר – נתחי חזיר עם תפוחי אדמה ופטריות, עם שמנת וגבינה (32). גם התבשיל הזה עבר בתנור כדי להוציא אותו פשטידתי יותר, אבל מכל המנות שטעמנו במסעדה היא היתה זו שהזכירה יותר את המנות הקלאסיות הכבדות, וגם כאן אפשר לראות את זה אפילו בתמונה שצילמתי, אז פחות חיבבתי אותה.

מהגריל
כשהגענו לדירה וביקשנו המלצות מהבעלים שאלנו על קבב, שלא יצא לנו לאכול עדין. להפתעתנו הבעלים של הדירה אמר שהוא מעדיף את הקבב התורכי על פני זה הרומני, ושלח אותנו למקום של קבב רומני. אבל כיוון שטורכי זה טורכי ורומני זה רומני, יצא שהמקום היחיד שבו יצא לנו לנסות קבב רומני זה במסעדה הזאת (21).

הקבב היה בסדר, עם שומניות בולטת, אבל לא משהו מעבר ולא הוזמן ביום השני. יכול להיות שזה לא הצד החזק של המסעדה הזו, או שאולי באמת הבעלים צדק.

לסיכום
מי היה מאמין שמסעדה עם תמונות בתפריט תתגלה כמסעדה ממש ראויה. כל המנות היו מוצלחות, חלק קצת פחות חלק קצת יותר, והיו גם הברקות של ממש כמו ה"בורקס", סלט החצילים והקרפ.

יש לציין שהתמונות בתפריט ממש שיקפו את המנות, להבדיל מהרבה מסעדות שהתמונות צולמו בשנת תרפפו ובקושי אפשר להבין מהן משהו או להבדיל שהביאו צלם שהפיח רוח חיים חדשה במנות שעל הצלחות נראות שונה לגמרי.

בעיקר אהבתי שהצליחו לנטרל את אלמנט הכבדות מרוב המנות. זה איפשר לבטן לנשום לרווחה.











 

Gרר

New member
תיקון טעות

התכוונתי לכתוב שהבעלים שלח אותנו למקום של קבב תורכי, אז ויתרנו.
בכל זאת רומניה.
 

Sanchez

Member
ה"בורקס" ממולדובה...
נקרא במקור "בליני" אמור להיות מין בלינצ'ס ממולא בבשר מסוגים שונים.
הבצק בתמונה באמת נראה שונה ממה שאני מכיר.
&nbsp
אגב, בסיביו צריכים היתם לטעום מהנקניק המקומי המפורסם !
אין רומני אחד שמגיע לסיביו וחוזר לארץ בלי כמה "מקלות".
אבא שלי תמיד מספר שסיביו טוב מכיל בתוכו אחוז מסוים של בשר סוס.
 

החתולית

New member
זה בדיוק מה שאמרו לנו -:)

אחרי שאכלנו בבוקרשט עם חברים רומנים נקניק מסיביו.
 
זאת רשת
מסעדות

ברומניה, אחת הפופולאריות, שבעצם התחילה במולדובה - אחותה של רומניה (יש כמה סניפים בקישינב). האוכל שם טוב מאוד, המחירים סבירים עד זולים והשיורת מהיר. האוכל רומני ומולדובי והתפריטים אכן מכוסים תמונות שממש מייצגות את מה שמקבלים.
דרך אגב - הרשת שייכת לבן של נשיא או ראש ממשלת מולדובה או משהו כזה...
 

Gרר

New member
שתי קטנות: פיצה וקיורטוש

קיורטוש
יש לא מעט דוכני קיורטוש ברומניה. חלק גדול מהן אופה את הבצק על גריל פחמים. ניסינו פעם אחת קיורטוש כזה והתאכזבנו לגלות שהבצק מאד חסר טעם. אפילו שזה היה קיורטוש שוקולד, השוקולד כמעט לא הורגש, ונאלצנו לשדרג את זה עם נוטלה. בארץ לצערי הרבה מהקיורטוש שמוכרים בשנים האחרונות לא נאפים על המקום, אלא מבלים כמה שעות בשקית עד שמגיעים לפה. זה נותן תוצאה הרבה פחות טובה מאשר הקיורטוש שיוצא חם מהתנור. אבל אלו שכן יוצאים מהתנור טעימים לי הרבה יותר מאשר הניסיון הבודד שעשינו בסיביו.

פיצה דודו
כשביקרנו בקניון הגדול של בראשוב (הפעם קניון של חנויות, לא של טבע) חיפשנו משהו לאכול בקטנה, והעיניים של האישה נפלו על מקום של פיצה שנראה מאד מיוחד. הם עובדים בסרט נע, שאפשר לראות ממש מול העיניים, ועל לוח אלקטרוני (מי אמר שלא מתקדמים ברומניה) כתוב כמה דקות נשאר לכל הזמנה. להזמנה ממוצעת לוקח שש דקות בערך מרגע שהיא מתקבלת ועד שהיא הופכת לפיצה לוהטת מהתנור. הבחירה היא מתוך תפריט של פיצות קבועות, אי אפשר להתחיל לעשות קסטומיזציה, אבל יש להם די הרבה קומבינציות כך שזו לא בעיה למצוא משהו מתאים. לקטנה לקחנו פיצת גבינות עם ריבועי פטה. לנו פיצת קרניבורים. שתיהן היו מאד מוצלחות, ועל פי מה שראיתי ביתר דוכני האוכל שיש בקניון – האישה בהחלט הימרה נכון.
 

החתולית

New member
הקיורטוש בשוק חג המולד בבוקרשט היה מצויין

וגם הבייגלה שקנינו כמה פעמים.
 
הבייגלה באמת טעים

קנינו מס' פעמים בשביל הכריכים שהכנו בתור ארוחות צהריים...
התרשמתי מהמגוון הרחב ומהטריות...והריח שהיה ליד כל מאפייה היה משכר ממש..
 

oreldi

New member
באופן מפתיע, בבודפשט לא נתקלתי בקיורטוש

מקווה שייצא לי להעלות דיווח בקרוב על בודפשט
 

Gרר

New member
AUBERGENE, ישראלית בבוקרשט?

לבוקרשט הקדשנו רק יום אחד, וטוב שכך. לא אהבתי את העיר הכעורה, עם מלונות הקזינו שדחסו לתוכה. האיזור העתיק הוא היחיד שבאמת עשה רושם חיובי. הוא יפה יחסית לאפרוריות של העיר, ובשעות אחר הצהרים והערב פעילים בו מאד מקוומת של אוכל, רובם יותר בכיוון של פאבים מאשר מסעדות של ממש. קצת מציק שכל מקום שאתה רק מתקרב אליו כבר קופצת אליך המארחת עם התפריט ביד ומנסה לשדל אותך להכנס, אבל בהתעלם מזה מדובר על רובע עתיק עם אוירה שמחה וטובה.

אחרי שמיצינו את המטבח הרומני חיפשנו בנרות משהו קצת אחר. נפלנו על מסעדה בשם אוברג'ין, שנשאה את השלט: אוכל ישראלי בריא. זו היתה אולי המסעדה היחידה שלא הקפיצה עלינו מארחת, ומקריאת התפריט זה היה נשמע מעניין יותר מהגירוס היווני ומאלף המקומות האחרים עם אוכל של פאב וענני עשן סיגריה אז החלטנו לנסות אותה.

שף המסעדה הוא בחור ישראלי בשם רונן. את שם משפחתו לא הצלחתי למצוא. לא מדובר במסעדה שפונה לישראלים שומרי כשרות שמחפשים בחו"ל חומוס ושיפודים. גם המנות הקלאסיות (חומוס פלאפל וכו') מוגשות עם טייק מסויים (עיין ערך נור של אדוני, להבדיל) ואת הכשרות מחקו מנות של פירות ים. הכיוון הזכיר לי מאד את זה של מסעדת ברטי ז"ל. התפריט הוגש על טאבלט, רומניה המודרנית פעם נוספת.

פתחנו עם מנה שכונתה קוייאר חצילים. פעם ראשונה שאני פוגש מנה כזאת, למרות שמחיפוש בגוגל מסתבר שיש לה מיליון גירסאות ומתכונים. בגירסה של אוברג'ין מדובר על גוש דחוס של חציל עם הרבה טחינה, צנוברים, פטרוזיליה ותבלינים נוספים שנדחסו לרינג והוגשו קר. מנה מוצלחת מאד (25). בצד קיבלנו קערה עם שני סוגי לחמים.

עד פה – סבבה. מכאן והלאה – נכנסנו להמתנה האינסופית שחזרה בכל כך הרבה מסעדות, רק כאן שברה כל שיא. עברנו להיות כל כך שקופים מבחינת המסעדה שאפילו את הצלחת של המנה הראשונה נאלצנו לבקש שיפנו. אחרי קרוב לשעה שאלנו על האוכל. הבטיחו שממש ממש אוטוטו. הגיע אחרי קרוב לשעה.

העיקרית שלי: תבשיל של חציל עם נתחי אנטריקוט, טחינה ועלים. העיקרית היחידה שהיתה מוצלחת לטעמי.

העיקרית של האישה: מיקס פירות ים ברוטב יין לבן. זאת היתה נפילה קשה בלי מזרון. מבין פירות הים השרימפס היו היחידים שהיו בכיוון. היה שם אוקטופוס עם מרקם שלרגע לא הייתי בטוח שזה לא צעצוע גומי שילדים שמים באמבטיה. קלאמרי מזעזעים. חלק מהמולים היה בכלל סגור. הרוטב היה בגבולות הבסדר, אבל לא משהו שבשבילו שווה לצאת מהמזגן של המלון. מנת פירות ים שלא ראוי להגיש.

העיקרית של הקטנה: קוסקוס עם עוף. הכי אלמנטרי כמו שמכינים בבית. רציתי לפרק לה את העוף, והוא קר לגמרי. קר ברמה של הרגע הוצאנו מהמקרר. קראנו למלצר. הוא עשה פנים נבהלות ולקח את המנה פנימה. חיכינו כמה דקות. מה קורה? עוד שתי דקות. אחרי רבע שעה ביקשנו לבטל את המנה.

המלצר בניסיון להציל את הטיפ שלו ניסה להצטדק שהוא לא אמור להכניס אצבעות למנה שלנו לבדוק. נשבע לכם שהוא אמר את זה. נכון, זה באמת לא תפקיד שלו. זה תפקיד של המטבח. אבל לתת לילדה קטנה לשבת שעה שלמה במסעדה בלי לאכול כלום חוץ מכמה ביסים מהלחם (בקוויאר חצילים היא לא נגעה, ומן הראוי היה שבכל מקרה יוציאו לה את הקוסקוס עם העוף - כמה זמן כבר לוקח להכין את זה?) וגם אחרי שכבר מתגלית בעיה במקום להטריף את המטבח שיחממו לה את זה הכי מהר שאפשר לתת לה עוד פעם לחכות לנצח – הותיר לנו רק ברירה אחת: 0 שקלים טיפ, משהו שכבר מזמן לא היה לי.

קשה לי להוציא סיכום על המסעדה. מצד אחד מנות החציל היו טובות. יכול להיות שאם מנת הקוסקוס היתה מוצלחת (לא הספקנו לטעום אפילו את הקוסקוס) אז הייתי מסכם בכך שזו מסעדה שכנראה צריך לבחור בה את המנות הישראליות היותר מובהקות ולא לאתגר אותם עם פירות ים.

זמן ההמתנה הוא בכל מקרה הרבה מעבר למה שאני יכול להמליץ למישהו לקחת סיכון, אם כי יש לציין שעל הרבה מסעדות שם קראתי דיווחים על זמני המתנה של למעלה משעה. בקיצור הבוטום ליין שאין ממנו מנוס כנראה זה שצריך לוותר על בוקרשט







 

Sanchez

Member
אמנם נולדתי לא רחוק משם...
וכל החיים שמעתי את אותם הסיפורים וזו בדיוק הסיבה שמעולם לא רציתי לחזור לשם (אפילו לא לביקור קצר).
לפני שנתיים/שלוש הזדמן לי לבקר פעמים במוסקווה בענייני עבודה, כל פעם לשבוע.
נסעתי בלי חשק, לא הלכתי לראות שום אטרקציה (כולם מסתכלים עלי כמו על משוגע כשאני מספר את זה) וכשחזרתי היתי המאושר באדם.
למרות שאני דובר את השפה, מעולם לא הצלחתי להתחבר למנטליות המזרח ארופאית. הסביבה האפורה והקודרת שם פשוט מגעילה אותי. גם אופי האנשים זר לי.
יצא לי להיות בענייני עבודה ב"מזרח" גרמניה של פעם, לרוב בעיר יינה ודרזדן, היתי בכל אחת מהן אולי 10 פעמים. יינה תמיד מזכירה לי את רוסיה/בריה"מ, עיר אפורה ומגעילה, דרזדן, לעומת זה, הרבה יותר יפה ומתקדמת- יותר מערבית.
&nbsp
את האוכל הרוסי אני דוקא כן מאוד אוהב. לפי דעתי בארץ לא מעריכים אותו מספיק !
הדבר היחיד שאני זוכר לטובה מאותן שתי הנסיעות למוסקווה, היא אותה המסעדה במלון ליד שדה התעופה "שרמייטבו". מלון בוטיק קטן (MONA BOUTIQUE HOTEL) בעיירה עוד יותר קטנטנה עם מסעדה פשוט מטורפת. שמרתי עד היום את התמונות של המנות שאכלתי שם כל יום (כל פעם משהו אחר). לבסוף נשברתי וביקשתי אחרי כמה ימים לדבר עם השף. יצא בחור צעיר ומאוד נחמד ודיברתי איתו שיחה ארוכה. לא אשכח את אותן המנות שאכלתי שם עוד שנים רבות.
 
למעלה