פטאט או פתאט??

prizman

New member
לא שמן ארגן אבל גם אני חושב שיש עוד משהו

וגם אני לא זוכר מהו.
ימסר, תודה.
 
זכותך לאכול חרא של ג'וקים כל עוד..

שקוראים לילד בשמו-חרא של ג'וקים כדי שמי שרוצה להימנע -כמוני למשל- יוכל להחליט בעצמו אם זה מה שהוא רוצה לאכול.
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אלה תפוחי אדמה מטוגנים (עם תוספות). וזה אחלה צ'יפס

עם כל הכבוד לתפוחי אדמה מטוגנים ותו לא, הם יוצאים צ'יפס דרדלה מעאפן. כדי לקבל צ'יפס פריך ומוצלח צריך לעבד אותם ולפעמים גם להוסיף להם כל מיני דברים, כן. לא רואה בזה שום בעיה, מה שמכריע מבחינתי הוא מבחן התוצאה. אני לא מתרגשת ממילים שיווקיות כמו "כימיקלים" או "טבעי". כימיקלים אינם רעים ולא כל מה שטבעי הוא טוב. מי שמעדיף צ'יפס טרי שנחתך במסעדה ולא הוקפא מקבל אח"כ בדיוק את הצ'יפסים הרופסים שמוגשים בשלל מסעדות עממיות, לדוגמה.
 

Gרר

New member
מקווה שביקור בבלגיה יצליח לשנות את דעתך


בנוגע לכך ש"רק מתפוחי אדמה יוצא דרדלה". היינו 10 ימים בבלגיה. שם טוענים לכתר הממציאים של הצ'יפס. בהתאם לכך אין כמעט אפשרות לברוח ממנו. בכל ארוחה איכשהו תקבל אותו כתוספת, בין אם קשור או לא קשור (ועם כל הכבוד למול-פריט אני לא מוצא שום סיבה לחבר צ'יפס עם מולים). אחרי כמה ימים כאלה כבר נמאס לך לראות צ'יפס. אבל...........

לא היתה פעם אחת שקיבלנו צ'יפס שהיה פחות ממושלם. לפעמים מושלם פלוס. לפעמים מושלם מינוס. אבל מושלם. לא מדובר על צ'יפסים דקים כמו של מקדונלד'ס (שלסוגם אגב אני מסכים שהם מאד מוצלחים). מדובר על צ'יפסים קצת יותר עבים שאפשר בפירוש לראות מה יש בפנים. ובפנים יש תפוח אדמה. וזהו. איזה זן אין לי מושג. טיגון בודד. טיגון כפול. עם הקפאה. בלי הקפאה. אין לי מושג. אבל הם תמיד, תמיד - היו פריכים מאד מבחוץ ורכים מבפנים.

אבל רכים במידה. לא מסמורטטים. לא עם בעית אימפוטנציה. צ'יפס כמו שצ'יפס אמור להיות.

באמסרדם בדוכן המפורסם קיבלנו צ'יפס בדיוק כזה. רק בקונוס עם הרטבים הידועים.

אני לא בא לפסול דרך אחרת להכין את אותו דבר. אבל זה לא נכון לומר שמתפוח אדמה נטו חייב לצאת צ'יפס רופס. בארץ - זה ברוב המקרים מה שמקבלים, במיחד במסעדות הפחות מוצלחות. בבלגיה, בהולנד - זה בדיוק מה שמקבלים. וזו גם הסיבה שהדוכן האמור מתהדר בכך שהוא צ'יפס הולנדי. לא צ'יפס-שיפודיות-מצוי-של-ארץ-ישראל שגם אני מעדיף כבר את הצ'יפס של מקדונלדס עליו, אלא צ'יפס צ'יפס. כמו בארץ שבה המציאו אותו.

בנסיעה הבאה לבלגיה, בין המולים לבין הפרלינים של הקינוח - מקווה שיהיה לך מפגש מוצלח עם צ'יפס מוצלח שנעשה, הפלא ופלא, מתפוח אדמה ושמן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא מתוכנן כזה, אבל אני לא אוהבת צ'יפס עבים ו/או רכים מבפנים

אם אני רוצה טעם דומיננטי של תפוח אדמה קטיפתי ונימוח, אני מעדיפה לאכול אותו אפוי (למה לטגן? חבל על כל השמן). אם אני נכנעת לשמן עמוק, שיהיה פריך עד הסוף, מאל"ף ועד תי"ו. לא רק מבחוץ.

והכי נחמד להשיג פריכות באפייה עם מעט שמן, זה לא פשוט (וגם דורש לא פעם השחמה, לא עד כדי פחם, כמובן) אבל מצליח בצ'יפס מוכן קפוא שקונים בסופר. אחוזי שומן בודדים (בין 3.6% ל-6%, תלוי מה בדיוק קונים), 10–20 דקות בתנורון ומקבלים צ'יפס פריכים ולא שמנוניים. אני תמיד מתחילה מהאפויים והקשים יותר, ואת הפחות אפויים שמתרככים עוד קצת בצלחת מחזירה לסיבוב אפייה נוסף...


זה כנראה לא מתחרה בצ'יפס הבלגי, אבל זו תוצאה לא רעה ודי זולה במינימום עבודה (וגם לא הרבה קלוריות, יחסית) בלי לצאת מהבית.
 

Gרר

New member
לב העניין נעוץ.במילה דומיננטי

בציפס דקים.מדי - הפריך הוא הדומיננטי

בציפס עבים.מדי (סטייק ציפס) - התפוח שבפנים הוא הדומחננטי

ציפס.מושלם הוא כזה שלא הפריך הוא דומיננטי ולא התפוח שבפנים הוא דומיננטי אלא יש איזון מושלם ביניהם.

הקןשי הוא למצוא את שביל הזהב. בארץ לצערי נופלים בזה ולכן בהרבה מקרים כבר עדיף להתפשר על ציפס דקים שהם לפחות פריכים מאשר ליפול על עוד ניסיון רופס עם העובי הנכון.

אבל זה ממש לא אמור.להיות ככה. תסמכי על הבלגים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
וגם בטעם האישי...
מבטיחה לטעום צ'יפס אם וכשאהיה בבלגיה

אגב, בתור ילדה ממש לא אהבתי טעם של תפוח אדמה ולכן מבחינתי הצ'יפס היה חייב להיות דק ופריך 100% (בלי שום איזון!). כשגדלתי התחברתי עם התפודים ואנחנו בסה"כ חברים טובים, אני נהנית מתפוח אדמה אפוי, רך ונימוח (אבל עדיף לא פירה) ורצוי מוקרם עם איזה רוטב פטריות / גבינה / לפחות חמאה...
ועדיין בצ'יפס אני עדיין מעדיפה שהנימוחות לא תבוא לידי ביטוי... אם מגיע לשולחן צ'יפס מסוג שאני לא אוהבת, אני מנשנשת את החתיכות הקטנות והיבשות
.

יותר מכול אני אוהבת צ'יפס בטטה דקיק ומסתלסל (בסגנון תפוצ'יפס, כשחושבים על זה). יש כאלה חטיפים מוכנים והם טעימממים לי רצח...
למרבה המזל הצער הם גם משמינים רצח... מזל שהם יקרים.
 

החתולית

New member
צ'יפס מטוגנים יוצאים פריכים ולגמרי לא דרדלה

גם בלי תוספות שאינן תפוחי אדמה. פשוט נדרשת הכנה נכונה. אין שום צורך להשתמש בתפוחי אדמה קפואים כדי לקבל צ'יפס פריכים.
&nbsp
הבעיה עם הצ'יפס כמו במקדונלדס, היא שרק שנים אחרי שהשתמשו בתוספים שונים, יידעו בכך את הלקוחות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כי זה נשמע מאיים ומפחיד, וכפי שכתבת, קל להתנשא על מקדונלדס

לעומת זאת כששפים כמו מאיר אדוני מכינים מנה מעשרים רכיבים שחלקם נועדו אך ורק כדי לתת לה מרקם וצבע אנשים מוחאים לו כפיים.

ככה זה: אם אתה מהנדס מזון שמכניס את המעבדה למטבח בחברה תעשייתית, זה "כימיקלים, געוואלד!" אבל אם אתה שף שמכניס את המעבדה למטבח במסעדת יוקרה, זה "בישול מולקולרי".
 

החתולית

New member
ההבדל הוא ששפים כותבים אילו מרכיבים נכללים במנה

ולא מוכרים סיליקון ודקסטרוז במסווה של סלט ירקות, או חביתה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, לא ממש. באופן חלקי בלבד. תפריט אינו מתכון.

ברוב הקינוחים אין פירוט ברמת הרכיבים. כשמזמינים עוגה בד"כ לא יודעים מה היא מכילה לפרטי פרטים, זה בד"כ "עוגת ..." וציון של הרוטב/גלידה וכו' שמוגשים ליד.

ואם נחזור לעולם תפוחי האדמה, אפילו על פירה לא כותבים בד"כ מה הוא מכיל פרט לתפוחי אדמה. לפעמים יש מלצרים שמזהירים שהפירה חלבי.

וכשמזמינים צ'יפס במסעדות שונות, מקבלים דברים שונים על הצלחת. בגדלים שונים, צורות שונות, מרקמים שונים, דרגת פריכות שונה, זנים שונים של תפוחי אדמה... ואם לא מכירים את המסעדה או חוקרים את המלצר יש לא פעם הפתעות בצלחת.

דווקא לגבי מקדונלדס יש בהירות ואחידות רבה ויודעים שבכל פעם נקבל את אותו הדבר, בכל סניף. ויודעים שזה צ'יפס קפוא, וברור שהוא עבר עיבוד כזה או אחר. ולרוב האנשים זה לא כזה ביג דיל כפי שאת עושה מזה.
 

החתולית

New member
כלומר מבחינך, חלב וסיליקון זה אותו הדבר?

ואין שום הבדל בין חומר סינטטי (שאין בינו ובין חומר הגלם ממנו אמורה להיות מורכבת המנה) לבין רטבים שנועדו להיות קישוט או חלב ?
&nbsp
במסעדות לא תקבלי סיליקון כהפתעה בצלחת של סלט ירקות או צ'יפס.
&nbsp
שוב, זכותם של לקוחות להחליט לאכול צ'יפס עם סיליקון או דקסטרוז ועוד עשרה ויותר מרכיבים שונים, ועכשיו הם יכולים לעשות זאת. בעבר לקוחות אכלו את החומרים הללו בלי לדעת שהם קיימים במנה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, חלב הוא חלב וסיליקון הוא סיליקון...


אבל כל מזון מורכב מכימיקלים וברור לי שבתהליך ההכנה הוא עובר עיבוד וגם מוסיפים לו חומרים כאלה ואחרים, ולא כולם מפורטים בתפריט, זה נכון תמיד. גם כשאת מזמינה לחם במסעדה, את בד"כ לא יודעת מה יש בו חוץ מקמח (וגם לא תמיד בדיוק איזה קמח) למעט המידע ב"שם הלחם" (כמו לחם אגוזים או לחם שאור וכיו"ב).

באופן כללי אני מצפה שיזהירו מפני אלרגנים נפוצים, מפני חריף, מפני רכיבי מזון כלליים כמו ירקות/פירות מסוימים למשל (וכמובן גם כל מה שרלוונטי לענייני כשרות) אבל באף מנה לא מקבלים רשימה מלאה של כל הרכיבים (בפרט לא תבלינים, צבעי מאכל וכיו"ב) ואת לא יכולה באמת לדעת מה הוסיפו ומה בדיוק עשו אלא אם את שואלת נקודתית או נמצאת במטבח בזמן ההכנה.

כשאני קונה מזון בסופר יש רשימת רכיבים וערכים תזונתיים מפורטת על האריזה, לפי חוק. כשמזמינים מנה במסעדה זה לא כך. אולי צריך לשנות את החוק, אבל כל עוד זה המצב, זה המצב.
 

החתולית

New member
אבל לכל הדברים עליהם כתבת

אין קשר לנושא הצ'יפס של מקדונלדס, ולעובדה שמוצר שאמור להיות כל כך פשוט, מכיל בעצם מרכיבים שאינם קשורים כלל לאוכל שעד לפני שנים ספורום לא גילו לנו על קיומם.
&nbsp
הנושאים שאת העלית חשובים, אבל אין להם כל קשר לדיון בנושא צ'יפס.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לדעתי יש להם קשר. אני לא רואה שום יתרון ב"פשטות"

וברור לי שברשת של מזון מהיר שרוצה להגיש מוצר אחיד בכל הסניפים בכל זמן נתון ולא מכינה את המזון במקום מאפס, יש דברים שצריכים להיעשות. לא רואה שום חשיבות או משמעות ל"תגלית" הזאת.

הצ'יפס מוצלח וטעים? דיינו. הוא לא מזון בריאות ולא אמור להיות. מי שלא רוצה לאכול במקדונלדס מכל סיבה שהיא (גם אני לא מרבה לאכול שם, למעשה לא נכנסתי לסניף בשנים האחרונות) זכותו המלאה. אבל כל התוספים לא בעייתיים בעיניי ואם הם לא קשורים לדיון, אולי היה צריך לומר זאת לפני אי-אילו הודעות כשהנקודה עלתה כדי לנגח את הצ'יפס הזה (ולא אני העליתי אותה).
 

החתולית

New member
התוספים קשורים לדיון ובעצם התחילו אותו

הדברים שאת הזכרת אינם קשורים לדיון.
&nbsp
אבל עייפתי מלנסות, ואני מוותרת.
 
וואו, איזו זוועה

ובעיניי גם כל כך מיותר - כימיקל כזה בשביל צבע, כימיקל שני בשביל מרקם... את כל זה אפשר להשיג באותה מידה אם פשוט מטגנים תפוח אדמה כהלכה...
מזל שלמעט פעם אחת (טיול במינוס חמש מעלות, בחלקו על נהר קפוא, וזה היה המקום היחיד הפתוח להפשיר בו בחימום אז נכנסנו לקפה ומשהו מטוגן) לא נכנסתי למקדונלדס כבר שנים. אין לי בעיה עם פאסט פוד, אני חובבת המבורגרים, אבל למקדונלדס תמיד היה בעיניי טעם של פלסטיק מהונדס.
 
אני מאוד התאכזבתי לגלות שבמקדולנדס בחו"ל

אין פוטטוס- זה אחד הצ'יפסים האהובים עליי
זה היה גילוי סופר מבאס ברמה שכשגיליתי את זה (כמה ימים אחרי שעברנו לפה)- אמרתי לבעלי: "טוב, חוזרים לארץ"
.
&nbsp
מעניין למה בישראל כן עושים ופה לא
 
למעלה