חברה ביקשה ממני המלצה על מסעדה בסגנון "גריל קוריאני"(??)

אור2221

New member
חברה ביקשה ממני המלצה על מסעדה בסגנון "גריל קוריאני"(??)

מודה ומתוודה, שלי זה לא אמר הרבה.
אתם האורים והתומים שלי - יש רעיונות?
 
לצערי אין בארץ

המקום היחיד שהיה קרוב ,יקיניקו טנקה, סגר את שעריו לפני שלוש שנים בערך
 

אור2221

New member
מכירה אותם היטב

לצערי, לא הייתי ממליצה עליהם למשהו מעבר לארוחה עסקית.
&nbsp
&nbsp
 

DANIAVNI

Well-known member
היה טוב אילו יכולת לפרט קצת יותר

מה הכוונה שלך?

אני שואל, כי בשבילי למשל, עדיף ארוחת ערב ב"שיפודי ציפורה" או "שקד"
על נניח.."קימל" או אפילו בית תאילנדי
ככה שיש מי מאיתנו שדווקא מעדיף מקומות יותר פשוטים ועממיים.
 

אור2221

New member
המסעדה ממוקמת בבניין המשרדים בו אני עובדת

מסעדה אסייתית כשרה. התמחור שלה ברמה של אונאמי, ולמרות שהסושי שלה סביר - הוא לא מצדיק את המחיר שמשלמים עבורו.
לגבי הנודלז שלהם - בהחלט מעדיפה את הנודלז של מקומות כמו אובן קובן, לדוגמא. המנות הבשריות שלהן קטנות מדי לתמחיר.
&nbsp
למרות שהאוכל שם בסדר - תמיד שאכלתי שם הרגשתי ששודדים אותי, במיוחד בכל הקשור למחירי הסושי.
וכשהיינו שם לפני כמה שנים בארוחה משרדית (זו אופציה כשרה באזור) - לא היה מוצלח בלשון המעטה והם לא הסתדרו בכלל עם הגשה לקבוצה של 13 איש.
 
יש גם בעיה אחת בסיסית

גריל קוריאני בהרבה מקרים, במיוחד הקלאסי, מתבסס על סטייק חזיר - לא משהו שתמצא במסעדה כשרה. ובכלל, מסעדה כשרה תתקשה מאוד גם במנות קוריאניות כמו בולגוגי מבוססות בקר, כי הבקר הכשר אינו בעל אותם טעם ואיכות כשל לא כשר (בארץ, למשל, לא אטרח בכלל לקנות סטייק בסופרמרקט, בעוד שבאנגליה, קוריאה וכו' הרמה שלו טובה).

אין מסעדות קוריאניות בישראל. גם מסעדות שיש להם מנה או מנות ספורות קוריאניות לא יענו לבקשה, כי גריל קוריאני זה ז'אנר וטקס בפני עצמו. מסעדות גריל קוריאניות מגישות אך ורק גריל קוריאני, עם ציוד מיוחד (כי הגריל צריך לפעול בתוך השולחן כשכולם יושבים סביבו), וכחוויה חברתית - למשל, בסיאול תתקשה ללכת למסעדה כזו לבד. הם פשוט לא מגישים לאדם אחד, הכל בנוי על הגשה לקבוצה, מינימום לזוג אולי.
 

sweetdreams

New member


 

אור2221

New member
תודה על התשובה, מעניין

בסוף מסתבר שהוחלט אצל חברה שלי על בישול ביתי - גם טוב :)
&nbsp
&nbsp
 
האמת היא...

שכנראה הברביקיו הקוריאני הכי טוב שהייתי בו - למעט איזו מסעדה מפורסמת מאוד בתחום בסיאול (שצריך להזמין שבועות מראש ועדיין בגלל קוטנה לחכות שעה ויותר בחוץ עד שיתפנה שולחן כי אין הגבלת זמן על הישיבה) - היה בישול ביתי טוב של חברה קוריאנית על גג ביום שמש נעים בסיאול :)

חבל שאין אוכל קוריאני בישראל, נראה לי שחלקים מהמטבח שם יכלו להצליח פה, אבל באופן פרדוקסלי אחוז משמעותי מאוד מהישראלים המתעניינים בתרבות הקוריאנית הם באופן מפתיע דווקא בנות מהמגזר הדתי (בגלל הפופ הקוריאני, תאמינו או לא), והרבה מהדברים הטובים באוכל הקוריאני הם לא כשרים בעליל.
 

sweetdreams

New member
זה ככל הנראה טוב יותר מכל מה שתצליחו למצוא בחוץ :)

עם מעט התנסות והבנה בכמה עקרונות בסיסיים, קל מאוד לבשל בבית אוכל קוריאני אותנטי.
 

DANIAVNI

Well-known member
אני לא יודע אם זה אוטנטני דיו

אני קונה חזה עוף
מקפיא חלקית ואחר כך פורס דק במנדולינה לפרוסות דקות דקות
מערבב עם שום וסויה
ומקפיץ על חום גבוה

חשבתי על זה לבד ואחרי שנים גיליתי שיש משהו שקוראים לו "בולגוגי"
שדומה לזה.

אם יש לך מתכונים עקרונות וכו' אהיה יותר משמח ללמוד ולהשכיל.
 
זה לא דומה לבולגוגי, צר לי לבשר...

בולגוגי עשוי מבשר בקר, קודם כל. הוא שוהה במרינדה שכוללת עוד חומרים חוץ ממה שציינת (המתכון המדויק משתנה בהתאם לאזור, יש כל מיני וריאציות, כולל של בשר טחון גס), וההכנה נעשית על גריל באופן מסורתי. מי שמתעצל מכין בבית על מחבת, אבל התבשיל האמיתי הוא על גריל עם טעמי הגריל בפנים.
יצא לי גם להיות במסעדת בולגוגי שבה צולים את הבשר הטחון גס על הגריל שבאמצע השולחן, כאשר מסביבו יש טבעת מתחממת שממולאת מרק, כך שהאדים שהוא מעלה נכנסים אף הם לתוך הבשר ומשביחים אותי - מה גם שאפשר להכניס נודלס וחתיכות דקות של בצל ירוק פנימה וליהנות גם ממרק טעים באותו מחיר :)

אין לי מתכונים, גרתי בסיאול חודשיים פלוס ומשם היכרותי עם המטבח המקומי. היה לי מזל להכיר שם מקומיים שהפכו לחברים, ומהם למדתי עוד יותר על התרבות והאוכל.

ניסיתי בזמנו להציץ במתכונים ברשת, אבל הרבה פעמים יש צורך בחומרים שאין לי או יקרים לי מדי לשהייתי הקצרה כאן, או שזה פשוט הרבה עבודה למשהו שהייתי קונה בדוכן ב-3-4 שקלים ולא יוצא טעים בדיוק כמו שם...
בשרונה למשל אפשר למצוא את הקוצ'וג'אנג, ממרח הצ'ילי הקוריאני שהם לא יכולים בלעדיו, ואז אפשר להכין בבית בקלות ביבימבאפ (מאכל קוריאני מפורסם שהוא בעצם אורז "הרכב בעצמך" עם מלא תוספות והממרח), ויש להם אפילו ג'בג'ה (אטריות מעמילן בטטה).
יש בלוג למתכונים קוריאנים שנהיה מאוד מפורסם, אם כי נדמה לי שזו אמריקאית ממוצא קוריאני: http://www.maangchi.com/
 

DANIAVNI

Well-known member
קודם כל תודה שהעשרת אותי בידיעותייך ונסיונך

מהי דעתך על המתכון הבא ?
https://www.youtube.com/watch?v=SsSCYGYipiQ

אני מניח שהרבה מתכונים אסיאתיים עוברים איזשהו תהליך של התאמה
לחיך המערבי למשל- ה-"צ'ופ-סוי " הסיני.
לפיכך לעיתים דווקא המתכון הלא אותנטי עשוי להתאים לחיכנו יותר מהאותנטי.

לגבי ה-ביבימבאפ
מצאתי את המתכון הזה
https://www.youtube.com/watch?v=Wy15xNBTe2U
ולי זה נראה קצת כמו "שים כל מה שיש לך במקרר"

תסלחי לי אם אני קצת מתבטא בבוטות ובורות אבל אולי יש כל מיני דקויות
קולינאריות שאני לא מבין ואשמח ללמוד.
 
אסייג ואומר

אני לא כזו מבינה גדולה באוכל קוריאני, יודעת רק את מה שלמדתי בשהייתי שם.

הביבימבאפ גם מגיע בהמון וריאציות שונות, שזו במתכון היא רק אחת מהן. וכן, זה בדיוק הרעיון מאחוריו - ביבימבאפ זה בתרגום לאנגלית "אורז מעורבב". באכסניה בה גרתי המארחת שלנו סאני היתה עושה פעם בשבוע ארוחת צהריים כזו: היינו חותכות הכל, מטגנות/מבשלות מה שצריך, ושמות המון צלחות של כל הדברים על השולחן (ירקות טריים, ירקות מטוגנים, ביצי עין, רצועות של "פישקייק" ועוד), ואז כולם היו מתיישבים ומערבבים איש איש לפי טעמו, עם מחית הצ'ילי שהזכרתי לפי מידת החריפות הרצויה.
זה סוג של אוכל עממי בקוריאה, שקל להכין ממה שיש במקרר הקוריאני המצוי.

לגבי מתכון הבולגוגי, ממה שידוע לי הבולגוגי הוא במקור בשר בקר. כך גם מגישים אותו בכל מקום בקוריאה. נראה שהמתכון נכתב על ידי קנדיות ממוצא קוריאני. אין לי באמת יכולת לומר שזה לא אותנטי, וכמו שאמרת - מטבחים עוברים שינויים בארצות חוץ. לאחרונה למשל ראיתי תוכנית טלוויזיה של הסטון בלומנטל שסיפרה שכמה מנות הודיות מפורסמות הן למעשה לא מהודו בכלל, אלא הומצאו בבריטניה על ידי המהגרים ההודיים לפי מצאי המוצרים והטעם המקומי בבריטניה. למשל, צ'יקן טיקה מסאלה (להבדיל מצ'יקן טיקה).
מה שכן, לפחות לגבי הבולגוגי האותנטי שאני טעמתי בסיאול - הוא ממש טעים, ולא נראה לי שהוא צריך התאמות לחיך מערבי. לשם שינוי לא היה מדובר בשום דבר זרוע קימצ'י, זז בצלחת, עשוי מחלקים של חיות שאין לי שום רצון לאכול או חריף בטירוף... (אח, כבר היה לי ערב שבו כל מה שקניתי בשוק האוכל גרם לי לדמוע כמו ממטרה מהחריפות)

מתכון שאולי יהיה קל יותר לשחזר זה את הפנקייק ירקות הקוריאני, אם כי הגרסה הכתמתמה מקימצ'י תחייב קימצ'י (המאכל הלאומי של קוריאה) שלדעתי אין איפה להשיג אותו פה. קימצ'י זה גם לא משהו שמכינים מעכשיו לעכשיו - הוא דורש התססה ארוכה - חבר טוב שלי שחזר את זה במקום מושבו בניו זילנד והתסיס את הכל במשך חודשיים פלוס.

בקיצור, אין מנוס. כנראה שהכי טוב ללמוד על אוכל קוריאני בעזרת טיסה לסיאול :)
 

sweetdreams

New member
שוב
+ תוספות להתחלה של בישול קוריאני

למרות שגריל קוריאני היא אחת המנות המפורסמות של קוריאה, אני לא ממליצה להתחיל איתה.

הרבה מאכלים קוריאנים בסיסיים (וממש קלים להכנה) הם מנות צד וסלטים (ובפרט קימצ'י) + תבשילים "בסיר אחד" המבוססים על חלבון + ירקות, ורטבים המורכבים מאותם חומרי גלם בסיסים: בעיקר מחית הפלפלים החריפים (גוצ'וג'אנג), פתיתי פלפלים חריפים (גוצ'וגארו), ומחית סויה מותססת (דאוג'אנג). ועדיף גם להשתמש ברוטב דגים, בסויה ובמירין ממותגים קוריאנים. את רובם אפשר להשיג במזרח ומערב בשרונה מרקט. מעטים (כגון גוצ'וגארו) רכשתי בנסיעות לחו"ל.
הייתי מתחילה בדברים כאלה, כאשר אני ברוב המקרים משלבת בין הבלוגים של maangchi לבין אילו של Seonkyoung Longest, בשביל העקרונות הבסיסיים, ועם חיזוק של עוד כמה שחקני משנה.

בהמשך, אם נכנסים למטבח הזה יותר ברצינות, הייתי מתנסה בהכנת וריאציות שונות של קימצ'י (אם רק תצליח לשים ידך על כרוב נאפה, אבל אפשר גם מירקות אחרים), ועוגות אורז (מקמח אורז). ואם נכנסים למטבח הזה *ממש* ברצינות, אז בשלב זה הייתי גם שוקלת לרכוש סיר אבן או סיר חרס (korean earthenware bowl) להכנת מרקים, נזידים ותבשילים כגון ביבימבאפ.

גריל קוריאני מצריך אומנם מצרכים וציוד שאין בארץ (כלומר, שאני לא מצאתי), כגון הגריל עצמו ומוצרים כגון אגס קוריאני. אבל עם הבנה של העקרונות אפשר להגיע לתוצאה טובה מספיק עם מה שיש פה.
וכל זה כמובן עד שמבקרים בסיאול, ומתנסים בדבר האמיתי. :)
 
הקטע המוזר הוא...

...שמשום מה, רוב הזמן אחד המאכלים הקוריאניים שאני הכי מתגעגעת אליהם (ביחד עם כמה נשנושי רחוב אהובים ומתוקים והמרק והדאמפלינג הקבועים שלי) זה דווקא ל-Korean fried chicken, שהוא למעשה טייק אוף של הקוריאנים על אוכל אמריקאי, שהותאם לחיך הקוריאני ושהפך לחלק בלתי נפרד מתרבות הבילוי והאוכל הקוריאנית, והוא הרבה יותר טוב מכל עוף מטוגן באמריקה. במילותיו של הומר סימפסון: רררררר...
 

sweetdreams

New member
העוף המטוגן הזה דווקא ממש קל לשיחזור בבית :)

החיבה שלי היא בעיקר למרקים ולתבשילים. אני מכינה בקביעות מנות כמו את מרק פולי הסויה המותססת (doenjang jjigae), או את העוף המבושל החריף (dakbokkeumtang).
 

DANIAVNI

Well-known member
אשמח מאוד לקבל מתכונים של מה שאת מכינה בקביעות

ככה תוכלי לספר לי את כל ה"שטיקים" הקטנים שלומדים מהניסיון
 

sweetdreams

New member
אני כותבת בקבוצת בישול בפייסבוק

שנקראת בשלנים ואכלנים שפויים ורציונאליים.
הרבה דברים שהכנתי העליתי לשם, לרוב כולל המתכונים, ואתה יכול לשאול שם שאלות שמעניינות אותך, אותי או את האחרים.
 
למעלה