קשישים ובעלי מחלות רקע

  • פותח הנושא ayb1
  • פורסם בתאריך

ayb1

Well-known member
קשישים ובעלי מחלות רקע

את הדיבור על "רק קשישים או בעלי מחלות רקע" המלווה את מגפת הקורונה, אני מבינה בעיקר על רקע החשש של כולם מהמחלה והניסיון הפסיכולוגי להיפטר מהחרדה על-ידי הרחקתה מאתנו: כאילו הקורונה פוגעת רק במישהו אחר והדוברים כביכול חסינים. בבחינת "בי זה לא יפגע". כי האפשרות האחרת להבין אותו היא ביטוי בלתי נסבל של אדישות למותם. כחלק מדרוויניזם חברתי ופינוי המקום לצעירים ולכשירים. אבל גם כשמאמצים את הפרשנות שהעומד ברקע הדיבור הזה הם חשש וחרדה אנושיים, יש להיות ערים לסכנות שעלולות לצמוח ממנו. צריך להיזהר כאן לא לשים סטיגמה על קשישים ובעלי מחלות רקע. גם את הרעיון שנשמע כאחת מ"אסטרטגיות היציאה" מהסגר והגבלותיו – להשאיר רק את האוכלוסיות בסיכון בסגר ולפתוח לשאר האוכלוסיות, כדי לאפשר חזרה הדרגתית לחיים תקינים של המשק – יש לבחון בזהירות. כי גם רצון להגן על אוכלוסייה בסיכון עלול להתפתח לחוסר אכפתיות כלפי הישארותם סגורים בבדידותם בעוד כל השאר שבים לחיים נורמליים. ומכאן הדרך יכולה להיות קצרה לצעד הזה כסוג של ענישה. התיוג הזה יוצר עוד בעיות, כמובן. כבר נכתב על כך שהקורונה שמה לפתע על אנשים פעילים ויצרניים בשנות ה-60 וה-70 לחייהם תג של "קשישים" שצריכים להיזהר ועדיף שיסתגרו בבתיהם. 60 זה ה-40 החדש? הצחקתם את פאניקת הקורונה. אין צורך לחשוב על אנשים בגילים אלה התורמים באופן מיוחד לאנושות כדי להצביע על הסכנה המוסרית שבגילוי אי אכפתיות כלפי פגיעותן של האוכלוסיות האלה, כל עוד מדובר ב”אחרים”. די אם כל אחת תנצור בלבה את היקרים לה בקבוצות סיכון אלה. [old] גם עוצמת הבדידות שנכפתה על הקשישים עושה שמות. אלו מהם המתגוררים בבתי אבות נותקו מבני המשפחה שנאסר עליהם לבקרם וחלקם אפילו לא במצב שהם מסוגלים להבין מדוע. נורא במיוחד הוא חוסר היכולת להיות לצד אלו שחלו ואושפזו, והמתים מתים בלי מלת פרידה או מגע יד אוהבת. קורע לב. אולי החשוב ביותר לזכור הוא שכולנו נהיה קשישים במוקדם או במאוחר, ומחלת רקע אף היא דבר שכל אחד יכול לפתח… איש איננו חסין מפני מחלות שמחר יהפכו אותו לקבוצת סיכון. האם חייו שווים פחות? בחלקים מהשיח שאני שומעת מסביב חסרה לי הרבה חמלה. מחשבה ואמפתיה כלפי החרדה הכפולה והמכופלת של האוכלוסיות האלה. - גם מפגיעותם בפני המחלה - וגם מהסימון החברתי וההדרה החברתית שעומדת בפתח. ערך החיים הוא ערך פנימי. אינטרינזי. הוא איננו נקבע מבחוץ על-ידי מישהו אחר ורק אנו יכולים לשפוט את ראויותם של חיינו. לא פחות מאשר מפני הקורונה, בואו ניזהר מפני התרחקות מההבנה שגם חיים של קשישים ו"בעלי מחלות רקע" הם ראויים ובעלי ערך. נכתב על-ידי דר' נעמה כרמי
 
למעלה