מכתב פתוח לדור הבא - ההזדמניות שבאסונות

  • פותח הנושא ayb1
  • פורסם בתאריך

ayb1

Well-known member
מכתב פתוח לדור הבא - ההזדמניות שבאסונות

את הביטוי "Keep 'em barefoot and pregnant" (שִמרו אותן יחפות ובהריון) לא המציאו הפוליטיקאים הישראלים, אך הם שיכללו אותו לרמה של אומנות ממש.
עם שילוב של ציניות מוגברת כלפי בוחריהם ואהבה עצמית שאינה יודעת גבולות, הם מובילים את ישראל במשך עשרות שנים לאורך תוואי כלכלי־חברתי היישר אל הקרחון.
שמותיהם אולי משתנים מעשור לעשור, ומיקומם מתפזר על פני כל המפה הפוליטית, אך זהו הדפוס הדומיננטי בפוליטיקה הישראלית, שגובר בעקביות על כל הניסיונות של יחידים מזן אחר — היו כאלה, ויש עדיין — לתקן את כיוון הספינה לפני שיהיה מאוחר מדי.
אמנם הנגיף הנוכחי הוא רק קדימון למפצים חברתיים עתידיים בארץ, אך באסון הקורונה גם טמונה הזדמנות לתפנית בסדר היום הישראלי לפני שיהיה מאוחר מדי.

בציבור החרדי יש רבים שמבינים — מאוחר מדי, כשהם כבר בוגרים — את הצורך בהשכלה.
אך הגידול המשמעותי במספר המתחילים במסלול האקדמי מתנפץ אל קיר המציאות כשרוב הנשים (53%) והגברים (76%) נאלצים לנשור בדרך (לפי מבקר המדינה), בגלל החינוך המחפיר שקיבלו כילדים.
כשמנהיגיהם מונעים מהם לימודי ליבה (מניעה שאסורה בחוק בכל מדינה מערבית מלבד ישראל), מה הפלא ששיעור האקדמאים בקרבם הינו חצי מהשיעור בקרב חרדים אמריקאים?
כשמנהיגיהם מונעים מהם גישה לעולם הלא־חרדי, המופקד על בריאותם, ביטחונם והשכלתם הגבוהה, מה הפלא שכל כך הרבה אנשים טובים נופלים בפח, מבלי להבין מי אחראי לכך ששומרים אותם בחושך, חשופים לכל מגפה, או משבר כלכלי או ביטחוני?
ואם אין בכך די, אותה ההנהגה החרדית מקפידה שיישארו חסרי אונים, וחוסמת נתיבי הימלטות על ידי לחצים חברתיים לא אנושיים, הניזונים מכספי ציבור אדירים שמופנים (בהסכמים קואליציוניים) לשמירה על מצב הקיים.

הציבור הערבי בישראל משווע
- לבתי ספר טובים יותר,
- לפתרונות לבעיות האלימות ברחובות ובתוך הבתים,
- לפתרונות דיור ולפתרונות בתחומים רבים נוספים,
אך הנהגתו אינה בוחרת בשילובם בחברה הישראלית. היא אינה מתמקדת ברפורמות מהותיות במערכת החינוך הקשורות לתוכן, הכשרת מורים וניהול, שיספקו הזדמנות לעתיד מדהים לדורות הבאים, או ברפורמות מערכתיות בתשתיות התחבורתיות, הביטחוניות והבריאותיות.
במקום זאת בוחרת המנהיגות הערבית שלא להוקיע את המפלגים שבתוכה, המונעים כל התחברות אמיתית עם הרוב היהודי בישראל.
הם מעדיפים התחברות עם ההנהגות החרדיות להגברת שפיכת כספי תמיכות, כחלופה לטיפולי שורש, מאפשרים את הקיים, וחופרים בור שיהיה יותר ויותר קשה לצאת ממנו.

המגפה תהיה אירוע גורלי ומכונן. כשהיא תדעך, יצוצו אפשרויות חדשות
"משרד התחבורה כשל בתפקודו; הנזק למשק - עשרות מיליארדים בשנה"
מאות חרדים מבקשים לימודי ליבה לילדיהם - ולא מקבלים מענה

הציבור היהודי הדתי והמסורתי בישראל מחפש בנרות דרך לשמור על אורחות חייו, המשלבים דת עם פעילות אקטיבית בחברה מודרנית.
אך הוא נחטף על ידי מנהיגים המסיתים אותו לגזענות, כאשר הם מטיפים שהשתלטות על אדמות (ושליטה על מי שחי בהם) עדיפה על עקרונות יסוד של דמוקרטיה.
הם מסתנוורים מהכסף הרב שנשפך על בתי הספר שלהם כדי לשמר את קשריהם לדת, בזמן שמאפשרים לרמת הידע של ילדיהם בתחומי היסוד — שקובעת את ההזדמנויות שיהיו להם כבוגרים — ליפול הרבה מתחת למערכת הממלכתית, ומתחת לרוב הגדול של המדינות המפותחות — במבחן פיזה האחרון.

לכן, אין זה מפתיע ששליש מהמסורתיים ומחצית מהדתיים מחליטים לעזוב את אורח החיים שבו גדלו (לפי הלמ"ס).

אין זה מקרי שמנהיגיהם מטיפים לילודה ששיעוריה מאוד גבוהים (4.0 ילדים במשפחה דתית, ו–7.1 במשפחה חרדית, לעומת 2.2 במשפחה חילונית) — שתבטיח להם ציבור בוחרים לנצח.

בניגוד להנהגות של שלוש הקבוצות הקודמות, המלכדות את בוחריהן סביב הפחדה והפרדה משאר חלקי החברה בישראל,
מנהיגי הציבור החילוני מתמחים בהפחדה, פיצול ושיסוי של חילונים נגד חילונים. לצדם תקשורת שמרביתה רדודה ושטחית — אם לא מגויסת — העוסקת בכל דבר דמגוגי וקיצוני שניתן להעלות על הדפוס ועל המסך.

המנהיגים החילונים נלחמים אלה באלה בעזרת הזרמת כספי ציבור יקרים ונדירים בתמורה לתמיכה פוליטית ממנהיגי הקבוצות האחרות, המאפשרות לאותם מנהיגים להישאר בראש הזרמים שלהם.

מנהיגי שמאל, מרכז וימין חילוני עושים עסקאות עם השטן כדי לזכות בכוח ושררה.
שפיכת כספים מתמשכת על שותפים קואליציוניים לחיזוק מעמדם האישי, באה על חשבון תשתיות תחבורה שהוזנחו במשך עשורים. תשתיות תחבורה רעועות חונקות את פריון העבודה, שקובע את שכרנו, מקפיץ את מחירי הסחורות, ומגביר את הפערים בין הפריפריות למרכז.
חמור מכך — הם גורמים לכמחצית מילדי ישראל לקבל חינוך ברמה של עולם שלישי — ילדים השייכים לחלקי האוכלוסייה שגדלים הכי מהר.
התוצאה תהיה החרבת יכולתה של ישראל לשמור על משק עולם ראשון, שהוא תנאי הכרחי למערכות בריאות וביטחון של העולם הראשון.
זה כבר הופך לעניין קיומי של ממש. זריקת עוד כסף על משרד החינוך, שתקציבו כבר עבר את זה של משרד הביטחון, אינו תחליף לרפורמה מבנית המתמקדת בטיפול בבעיות השורש.
ההזנחה המתמשכת של מערכת הבריאות היא רק חלק מקצה הקרחון.

המנהיגים שתרמו רבות לפגיעה במערכת נשארים במקומם, ויש להם אפילו החוצפה להתהדר מדי ערב בנאומים על התמודדותם עם הקשיים — שחלקם הגדול הוא פרי מעשיהם.
המחסור במיטות, בציוד ובאנשי צוות בבתי החולים לא החל עם המגפה, והתוצאה אינה רק תנאי אשפוז מחפירים, שהובילו ללא מעט אלימות כלפי אנשי הצוות בימים רגילים. שיעור התמותה ממחלות זיהומיות הכפיל את עצמו בשני העשורים באחרונים, מה שהקפיץ את ישראל הרבה מעבר לכל מדינה מערבית אחרת: שיעור הישראלים המתים ממחלות זיהומיות — עוד בטרם פרוץ משבר הקורונה — היה 73% יותר מהמדינה במקום השני, יוון, פי 12–15 ממספר ההרוגים מדי שנה בארץ מתאונות דרכים (לפי מבקר המדינה).

אם ישראל חפצת חיים, היא חייבת לנצל את המשבר הנוכחי לבדק בית פוליטי מרחיק לכת.
לא פחות משליש מחברי הכנסת תאבי הכוח והשררה, דורשים להיות שרים בממשלה המפצלת משרדים וסמכויות כדי לרצותם.
בכך הם מבזבזים כספים כאילו אין משבר כלכלי, במקום לאחד ולייעל את טיפולי השורש המתחייבים. כל זכר לבושה נעלם מזמן, וגם אין מי שדורש שיתביישו.
על כל מגזר לקחת צעד לאחור ולהפנים את התמונה הגדולה: לראות מי הם מנהיגיו ולאן הם מובילים — ולהתחיל ללחוץ שיתמקדו בטובת הכלל במקום בטובת הסקטור והאינטרסים האישיים שלהם עצמם. כולנו באותה ספינה, ששטה במסלול ישיר אל הקרחון. קוראים לה הטיטניק.

צעירי ישראל, טלו קורה מבין עיניכם וראו איזה עתיד מנהיגי המדינה מכינים לכם (מי שטרם קלט מוזמן לראות את שלל הממצאים באתר של מוסד שורש).
כשהנגיף יחלוף, צאו לרחובות במקום לעלות על מטוסים. נצלו את הזמן הזה להתארגן ולהתגייס ליום שאחרי המגפה.
הראו למנהיגים שהמחאה הגדולה של 2011, שעסקה בקצה הקרחון בלבד, היתה רק קדימון למהומת האלוהים שעליכם לחולל על עצם הקרחון עצמו — עתידה הלא־מובטח של מדינת ישראל.


[ פרופ' דן בן־דוד ]
כלכלן בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב,
ועומד בראש מוסד שורש למחקר כלכלי־חברתי
 

ayb1

Well-known member
המאמר הזה צריך להיות קריאת חובה לכל אדם בישראל-כל הכבוד

אני לא חושב שאי פעם ראיתי תיאור כל כך מדויק וברור של נקודת הכשל הבסיסית במערכת הפוליטית-כלכלית שלנו.

ולגופו של עניין
- מאבק בסקטוריאליות והבדלנות החרדית ובקו המדיניות של מנהיגיהם אינו נובע משנאת חרדים, הוא נובע מאהבת אדם.
באחריות כולנו לאפשר הזדמנויות שוות לילדיהם. באחריות כולנו לאפשר חירויות בסיסיות לנשותיהם.

השסע החברתי העמוק בישראל, בשילוב עם צורת הממשל הפרלמנטרית שלנו, גרמו לנו להיהפך לאסופה מתפוררת של קבוצות לחץ אינטרסנטיות.

ההתנהלות הכוחנית של קבוצות לחץ ספציפיות מובילה אותנו לפערי החינוך והתעסוקה שמתוארים במאמר, שבתורם יוצרים לחץ כלכלי נוסף שמשסע את החברה אפילו יותר ומעודד התנהגות אגרסיבית אפילו יותר מצד קבוצות הלחץ.

כך נוצר מעגל קסמים שלא ניתן להיחלץ ממנו, מעגל שמפורר את החברה, קורע כל זכר של ערבות הדדית וסולידריות וגורם לנו להיעשות מבוהלים, אגרסיביים, קמצנים, פרגמטיים ומרוכזים לחלוטין בעצמינו ובמעגלים החברתיים המיידיים שלנו.

החברה הישראלית זקוקה לטיפול שורש מקיף
- מרבית חברי הכנסת אינם ראויים לתפקידם;
- ה״מנהיגים״ שלנו הם לא יותר משרלטנים עלובי נפש;
- מפלגות המרכז והשמאל מתנהלות כמו וועד עובדים ילדותי עם פאסון של אג׳נדה, אבל אפס חזון או בשורה;
- עובדי אלילים משיחיים מתפרעים בבית הנבחרים כאילו היינו במאה ה-16;

הציבור המפולג, הנבער והמבועת הולך בעיוורון אחרי כל שקר, קשקוש לאומני וספין תקשורתי אינפנטילי שהמנהיג העליון זורק לכיוונו ללא שמץ חשיבה עצמאית ביקורתית.

[ רועי ]
 

ayb1

Well-known member
פרופ בן דוד, המאמר המצוין והיסודי לעיל לא יגיע ליעדיו

וזה כל כך מצער. מסכים עם אלו שציינו שאין כאן עתיד.

הגע בנפשך:
כשתהיה בגיל 75, יש לך 3 ילדים ויהיו לך (בממוצע) כעשרה נכדים.
לחרדי בגיל 75, יש 7-8 ילדים, 50-60 נכדים,חלקם כבר נשוי ולכן יש לו כבר כמה עשרות נינים.

הסיפור נגמר. ויותר משאני מבטא כאן נימה תבוסתנית, אני בעיקר מלא צער על המאמץ העצום שהושקע במפעל הציוני שניסה להקים כאן חברה יצרנית, נאורה ומתקדמת, מאמץ שיירד לטמיון.

במקביל למאמץ שלנו להלחם בשחיתות הביביליצמנית ולקיים כאן שלטון סביר, אני גם מודע לכך שהדמוקרטיה הישראלית תחריב את עצמה שכן המספר הגדול של צאצאים במגזר הבור והפרימיטיבי גם מעניק להם כוח בחירה עצום, אבל לא איכפת להם שכן הם חיים את הרגע.

ומכיוון שאני מודע לזה, אני מציע לכל מי שעתיד ילדיו ונכדיו יקר לו, להתחיל לשריין להם אופציות במקומות אחרים.

[סמי מפ"ת ]
 
למעלה