מבנים חומריים (ערים גדולות, כלכלה),מול רעיונות. מה חזק יותר?

מבנים חומריים (ערים גדולות, כלכלה),מול רעיונות. מה חזק יותר?

מכל וכל, הרעיון. המגובה במנגנונים חברתיים.
כך החזיקו מעמד דתות, ותרבויות, אלפי שנים לאחר שמדינות ואימפריות קרסו.
הדת היהודית החזיקה מעמד אלפי שנים לאחר שהממלכות היהודיות בא"י נחרבו. הנצרות אינה תלויה בכוחן החומרי של מדינות. אלו משנות פניהן, והנצרות נותרת.כך גם האיסלם . והבודהיזם. התרבות שהורישו היוונים ואח"כ הרומאים לאירופה נשארה ועברה מדור לדור אף לאחר שיוון ורומא חרבו.
המטריארכט, אלותיו ופולחניו, נותר בחברות האנושיות דורות רבים רבים לאחר שזכרים אלימים חולי רוח השתלטו על החברות, ופתחו בדיכוי פיזי ורוחני של כל גילויים מטריארכליים. כך היה בבבל, כך ביהודה. וכך ביוון האכאית,כולל אתונה, אותה חברה זיכרית שהאדירה את ההומוסקסואליות ושללה מהמין יוצר האדם העיקרי, המין הנשי, זכויות אזרח.

לרוב הצער הנורא, הרעיון ההיטלריסטי לא מת עם מותו של הארכירוצח ותבוסתו של הנאציזם. הניאו נאציזם מרים ראש כיום במדינות רבות. גם אירופיות, גם ערביות.

אגב, תובנה זו, שהרעיון חזק מן הכוח החומרי אומץ בצורה קלושה יותר ומוּטָה ע"י משוררים. שייקספיר כותב בסונטה הכי מפורסמת שלו ("האם ליום של קיץ אדמךָ?" תורגם גם על ידי לעברית)כי השיר יחיה כל זמן שאנשים "רואים, שומעים". פרסי ביש שלי כתב שיר יפה (ומפורסם), "אוזימנדיאס", (תורגם גם על ידי לעברית)בו הוא מתאר איך מפרעה מצרי רב כוח ומתרברב נותר רק פסל שבור ב"מדבר ערירי", וכי שרידי הפֶּסֶל הזה מנציחים , לא את פרעה אלא את האמן, הפַּסָל, שהיטיב לקרוא ולפענח ולתאר באבן את אופיו של פרעה.
 
זה כנגד זה .

איזו חשיבות יש לרעיון אם ההוגה או האוחז ברעיון מת ?
הוגי הרעיון הדמוקרטי בתקופת המהפיכה הצרפתית למשל .............
Marat , דנטון , רובספייר ........................
לא זכו ליהנות מהרעיונות שהחזיקו .
ליד כל נביא יש כוהן שעושה כסף ושלטון מדברי הנביא .
 
לא. ההוגה מת, והרעיון נשאר, וקונה לו מאחז בחברה,

בדורו ובדורות הבאים.
הבאתי דוגמאות, לא הבנת כלום.
 
הרעיון תמיד נשאר, ותמיד מוגשם.

מציעה לך ללמוד קצת את תולדות הרעיונות, לפחות באירופה.
 
תנסי להתרכז .

לא דיברתי על השתמרות הרעיון , כל רעיון .
אני התייחסתי לתועלת שהרעיון מביא להוגה הרעיון .
 
נער הייתי וטרם זקנתי אך דבר אחד למדתי ששום דבר אינו נצחי.

גם רעיונות מתבררים בהמשך ההיסטוריה כהבלים...
לפי מרקס כל הרעיונות, האידאולוגיות והדתות הן המצאות של המעמד הכלכלי המנצל להצדיק את שלטונו.
 
תשובה

המדע הוא תאוריות אמפיריות ונימוקים לוגיים. לפי קרל פופר שהוא גדול הפילוסופים תאוריה מדעית היא רק תאוריה שמאפשרת את הפרכתה. לכן כמו שתאוריות של העבר בעניין כדור הארץ שהופרכו על ידי קופרניקוס כך המדע מתקדם מתאוריה לתאוריה. לעניין עצם המעבר של האנושות להישען על המדע ולזנוח את הדת, כבר הקומוניסטים חלמו כל כך וראינו מה התוצאה, כנראה שזה צורך אנושי בסיסי.
 
אין קשר בין הדת שהיתה בממלכות ישראל הקדומות

לבין הדת היהודית כפי שהיא היום
גם אין קשר בין ישו לכנסיה הקתולית
היחידים שלא השתנו הרבה ואם כן אז לרעה הם המוסלמים
הג'יהאד היה אצלם מהתחלה
 
יש קשר גדול. אמנם, כל חזון משתנה. היורשים משנים אותו.

ובד"כ, לרעה. היורשים אנשים קטנים הם, החוזה הראשון אדם גדול. היורשים לדורותיהם משנים ו"מתאימים" את החזון למימדיהם הרוחניים הקטנים, ולרוב הצער, שואפי כוח איומים מקימים מוסדות חברתיים וחומריים כביכול "לפי החזון" ולמעשה לשירות שאיפות השליטה שלהם (הכנסיה, המימסד המוסלמי, על מסגדיו והמדרסות שלו, בתי המקדש היהודיים בעבר, והמימסד הכוהני, ובהמשך, הרבני, ה"פילוסופים" השונים שהמציאו "תורות" שלמות סביב הבודהיזם, ובוני הפסלים של בודהא). שכחתי את הקומוניזם: רעיונותיהם של מרקס ואנגלס, שלנין הביא בעקבותיהם למהפכה הקומוניסטית העקובה מדם, ואח"כ הוקם מנגנון השלטון הקומוניסטי הנורא (עם סטאלין חולה הרוח בראשו, ואח"כ יורשיו). גם הרעיונות הנהדרים של חופש וזכויות האדם שהגו פילוסופים במאה ה17 , והובילו למהפכה הצרפתית העקובה מדם, לעלייתם של חולי רוח כמו רובספייר ואחרים (לא זוכרת). להתפתחויות שהביאו לבסוף לנפוליאון רודף הכיבושים, שהביא מלחמות קשות על כל אירופה וגם על המזרח התיכון (ארץ ישראל, מצרים).
הרעיונות נשארים. ואף לאחר מות היורשים הקטנים והיורשים שואפי הכוח, הרעיונות נשארים.
 

Aderune

New member
קוראים לזה אידיאולוגיה, לא רעיון

וכן אידיאולוגיה אי אפשר להרוג או להרוס
אבל כן אפשר להמיר, בעזרת חינוך
בוויטנאם הקומוניסטים היו מפעילים בתי ספר מיוחדים ל״למידה מחדש״, לשם היו שולחים אסירים דרום וויטנאמיים
 
"אידיאולוגיה" באה מהמילה "אידיאה", רעיון. אכן, סביב האידיאות

מפתחים איש החזון, ובעיקר יורשיו, אידיאולוגיה. ז"א תורה שלמה, שכמו כל שיטה היא סד, מיטת סדום, מוגבלת , סוטה מן החיים עצמם ועושרם וגיוונם.
 

halban14

New member
שאלה מצויינת שלדעתי אין עליה תשובה

כי הרעיונות שעליהם שומעים כיום הם רק אלה ששרדו. ועצם השאלה כמה מהרעיונות היו אך לא שרדו או כמה רעיונות לא שרדו אך שימשו בסיס או השראה לרעיונות אחרים/חדשים - איננו יכולים באמת לדעת.

וגם נכסים חומריים כנ"ל.
כל מי שמבקר בעמק הפירמידות במצרים מתרשם מהעוצמה של פרעוני מצרים ורק בשנים האחרונות, בזכות מערכות LIDAR, פתאום התגלו המון ערים של מאיה, עדיין יש המון ויקוחים אם אטלנטיס הייתה אכן עיר מדינה אמיתית או שהיא מבטאת רק רעיון או שימשה דוגמה...
 
מהעוצמות החומריות נשארות רק חורבות. הרעיונות נשארים לנצח.

נכון שישנם רעיונות שאובדים, ומתגלים מחדש בדורות עתידיים רחוקים. לדוגמה, רעיון ההליוצנטריות.
 

halban14

New member
או שכן או שלא

אנחנו צריכים לקחת בחשבון שייתכן והרעיונות ששרדו עד היום או ניתנים בכלל לגילוי מהווים % קטן ביותר מכלל הרעיונות שהאנושות הגתה.

למשל, הפלג הנוצרי שרד בגלל תמיכה פוליטית מצד קיסר רומי אבל היו המון פלגים שנמחקו ולא נשאר מהם זכר כי הממסד היהודי באותה תקופה ניסה למחוק את זכר קיומם.

ובואי לא נשכח שאמנם אנחנו נקראים "ישראל" אבל בפועל אנחנו "יהודה" ואילו ישראל אבדו ונעלמו ורק קומץ מרעיונותיהם שרד והתגלה ע"י ארכיאולוגים.

וכמו שנאמר שאת ההיסטוריה כותבים המנצחים.
 
לא המימסד היהודי ניסה למחוק את הפלגים השונים בנצרות

(אמנם המימסד היהודי ניסה לדכא את הנצרות בתחילתה, ופנה לקיסרי רומא), אלא הפלגים החזקים בנצרות מחקו את הקטנים יותר (למשל את הנוצרים האריאנים).
מסכימה איתך שרעיונות רבים ירדו לטמיון במשך ההיסטוריה.
אשר לשבטי ישראל, לפי "ראשית ישראל" של ישראל פינקלשטיין, הנסמך בעיקר על הארכיאולוגיה, אנשים לא מעטים מהם ברחו ליהודה לאחר חורבן ממלכת ישראל והגליית עשרת השבטים, ונטמעו באנשי יהודה. אין ספק שהביאו את תרבותם עמם. אבל כמובן האליליות נמחקה ברובה מן החברות בעולם, היא נשארה רק במזרח הרחוק ובאפריקה (וסביר שגם בשבטים פראיים נידחים בכל מיני מקומות בעולם). ובכל זאת: הנצרות משמרת, בשינוי ובהתאמה, רבים מן האמונות והמנהגים האליליים. לך ולמד. ואגב, גם האיסלם. מהי הכעבה? "אבן קדושה" חחחחחחחח מימי הג'הליה.
 
למעלה