בריון ה-SA הקומונאצי של חד"ש ב'ריאיון' לשטירמר

בריון ה-SA הקומונאצי של חד"ש ב'ריאיון' לשטירמר

עופר כסיף הוא אש וגופרית. אפילו השפעת שממנה הוא סובל בזמן הראיון לא מרסנת את האנרגיה המתפרצת. הוא מדבר בלהט ומקפץ ברחבי דירתו הצנועה בחיפוש אחוז תשוקה אחר ספרים של מרקס ופרימו לוי כדי לשלוף ציטוטים שיתמכו בטיעוניו. רק כוס המאטה שממנה הוא שותה בין לבין עוצרת אותו לרגע. המשקה הדרום־אמריקאי אמור לאושש אותו ממחלתו, הוא מסביר. כסיף, שנבחר בשבוע שעבר למקום השלישי בחד"ש ומחליף את דב חנין ב"משבצת היהודית" במפלגה, צפוי למשוך אש ולהיות אחד הח"כים הבולטים בכנסת הבאה.

המתקפה עליו החלה מיד עם היבחרו על ידי חברי ועידת המפלגה. התקשורת רדפה אחריו, ובידיעות אחרונות בן דרור ימיני אף קרא לפסול אותו מריצה לכנסת. קשה לומר שזה לא היה צפוי. כסיף, מראשוני החיילים שסירבו לשרת בשטחים, התפרסם בזכות כמה התבטאויות פרובוקטיביות, המוכרת שבהן היא הכינוי שהעניק לאיילת שקד: "חלאה ניאו־נאצית". בהזדמנות אחרת כינה את היהודים העולים להר הבית "סרטן עם גרורות שצריך לחסל". בחשבון הפייסבוק האלטרנטיבי שלו — שנפתח אחרי חסימות חוזרות של חשבונו כתוצאה מבליץ דיווחים של פעילי ימין — כתב שמירי רגב היא "זוהמת ביבים מחליאה", שנתניהו הוא "רב מרצחים" ושהרמטכ"ל אביב כוכבי הוא "פושע מלחמה".

עופר, אתה מצטער על ההתבטאויות האלו?

"צער זו מילה של רגש. ההתבטאויות האלו היו על רקע אירועים מסוימים: הגדר בעזה, חקיקה נוראה והשתוללות של אם תרצו בקמפוס. זה מה שהיה לי להגיד אז. לא בניתי על זה שאהיה חבר כנסת. זה לא היה בתוכניות שלי. אבל ברור לי שכאיש ציבור לא הייתי מעלה את הדברים האלו".

נתניהו הוא רב מרצחים?

"כן. כתבתי את זה בהקשר ספציפי של יום מסוים שהיה בעזה. התבצע שם טבח של אנשים חפים מפשע, ואף אחד לא ישכנע אותי שהאנשים הלאה סיכנו מישהו. זה מחנה ריכוז. זה לא מחנה ריכוז במובן של ברגן בלזן. אני בשום אופן לא משווה את השואה למה שקורה".

אתה מכנה את מה שישראל עושה לפלסטינים רצח עם.

"אני קורא לזה רצח עם זוחל. רצח עם זה לא רק זה שלוקחים אנשים לתאי גזים. כשישעיהו ליבוביץ אמר את הביטוי יודו־נאצים, שאלו אותו, 'איך אתה אומר את זה? מה, אנחנו נבנה תאי גזים?' אז הוא אמר שני דברים: אם כל ההבדל בינינו לבין הנאצים מתמצה בכך שאנחנו לא נבנה תאי גזים, אנחנו כבר בבעיה. ודבר שני, אולי לא נפעיל תאי גזים, אבל המנטליות שקיימת כיום בישראל — והוא אמר את זה לפני 40 שנה — היתה מאפשרת זאת. אני חושש שהיום, אחרי ארבע שנים רעות של ממשלה כל כך קיצונית, יש לזה עוד יותר לגיטימציה. אבל את יודעת מה, תעזבי רצח עם, יש שם טיהור אתני. והטיהור האתני הזה נעשה גם באמצעים של הרג ובעיקר באמצעות השפלה והמאסת החיים. רמיסת כבודו של האדם. זה מזכיר לי את ה'זהו אדם' של פרימו לוי".

אתה טוען שאתה לא משווה, אבל חוזר שוב ושוב לרפרנסים לשואה. העלית לפייסבוק גם את הסצנה מ"רשימת שינדלר", שבה הנאצי אמון גת טובח ביהודים בנשקו ממרפסת מגוריו במחנה. השווית את זה למה שקורה בגדר בעזה.

"היום הייתי מוצא השוואות אחרות. כתבתי בזמנו מאמר שקראתי לו 'על שואה ועל פשעים אחרים'. זה נמצא ברשת. כתבתי שם שכל מי שמשווה את ישראל לשואה, עושה זילות של השואה. ההשוואה שלי בין כאן לבין מה שהיה בשנות ה–30 המוקדמות זה כבר משהו אחר לגמרי".

לאור הסגנון של כסיף, לא כל חברי חד"ש שמחו עם היבחרו, במיוחד בקרב היהודים במפלגה. דב חנין, למשל, סירב להתראיין ולומר את דעתו על מחליפו הפרלמנטרי. "משיחות שקיימתי עולה שכמעט אף אחד מהצירים היהודים במועצה (כמאה מתוך 940 הצירים סך הכל) לא תמך במועמדותו", אומר פעיל ותיק במפלגה. "הוא נתפס, ובצדק, כמי שסוגר דלתות בפני פעילות חד"ש בתוך החברה הישראלית. כל אחד מהמועמדים היהודים האחרים הציג רקורד של עשייה ושל מאבקים שהוביל. מה הוא עושה? מקלל פוליטיקאים ימנים בפייסבוק. למה הנהגת המפלגה שמה את מלוא כובד משקלה מאחוריו? בהמשך לחבירה לרשימה המשותפת, הבחירה בעופר מבטאת התכנסות, נסיגה מהמטרה ההיסטורית לבצע שינוי בחברה הישראלית".

"הצענו למפלגה שני סוגי פוליטיקה", אומרת יעלה רענן, שהתמודדה מול כסיף. "הפוליטיקה של עופר היא יותר של מחאה ושלי יותר של חיבורים ושטח. דעתי הפרטית היא שכל כך קשה להיות שמאלן בישראל, שאף שמאלן לא צריך שמי שמייצג אותו כיהודי יהיה פרובוקטור. אבל עופר נציג של כולנו, לא רק של היהודים. אם מבחינת הצירים הערבים זה חשוב יותר, אני מכבדת את זה".

אחד החברים היהודים במפלגה אף כינה את כסיף "אורן חזן של השמאל". בניגוד להתקפות מימין שלא מזיזות לו, ההשוואה הזאת מקוממת אותו. "זה מאוד מעליב אותי", הוא אומר. "איך אפשר להשוות בינינו? הבן אדם הזה לעג לחברת כנסת נכה. חוץ מזה, אני מקווה שרמת האינטליגנציה שלי טיפה יותר גבוהה משלו".

אך במקביל, כפי שמעידה הבחירה בו ברוב של 60%, רבים במפלגה חשים שהגיע הזמן לשינוי כיוון. "החברה הישראלית הולכת ימינה, ומה שנתפס כסגנון מעודן יותר של דב (חנין) לא הביא לפריצת דרך מי־יודע־מה ברחוב היהודי", אומר מקור בכיר במפלגה. "השאלה אינה במתח בין קיצוניות ומתינות, אלא איך אפשר לסמן אלטרנטיבה שתתפתח במרוצת הזמן. הבהירות, שמכונה לפעמים בוטות, אף פעם לא הפריעה לשיתוף הפעולה בין ערבים ליהודים. להפך. עופר אומר דברים שכולנו הסכמנו עליהם רק פחות אמרנו אותם, וכמובן שזה ירגיז את הימין. טוב שכך. השיח שעופר ייצר יכול לאתגר את השמאל, בטח בימים שבהם אדם כמו בני גנץ מוגדר כמרכז".

גם יו"ר חדש איימן עודה אומר שהוא מבסוט מהבחירה החדשה, אף על פי שמקורות במפלגה טוענים כי עודה חשש מסגנונו של כסיף ולכן תמך במועמדת אחרת. "דב הלך על בריתות כמה שיותר רחבות כדי להשפיע", אומר עודה. "עופר יילך לעמדות מאוד חדות על חשבון רוחב הברית. אבל ההשפעה של האמירות החדות שלו יכולה להיות גדולה. עופר יערער את ההגמוניה. לכל אחת מהדרכים יש יתרונות משלה".

דב זכה להערכה עמוקה מכולם. בבחירות בתל אביב כמעט חצי עיר הצביעה לו כי הוא ידע לגעת באנשים שהם לא רק מהאלקטורט שלכם.

"אין מי שמעריך את דב יותר ממני. אבל להזכירך, אנחנו לא אופוזיציה רגילה, אנחנו מחוץ לגדר. ויש כל מיני סגנונות. אפשר להשפיע דרך אמירות שבפעם הראשונה הן מרגיזות אבל בפעם השנייה מתרגלים אליהן. כשערבי ידבר על הנכבה ועל הטבח בכפר קאסם זה יישמע בצורה מסוימת, אבל כשיהודי אומר את זה, יש לזה חשיבות מיוחדת".

הוא יזמין עליכם הרבה מתקפות.

"אהלן וסהלן".

כסיף הוא הראשון להצהיר שעם כל הכבוד לקו של חנין וקודמתו תמר גוז'נסקי, הוא הולך להיות משהו אחר לגמרי. "אני מעריץ לגמרי את מה שעשו תמר ודב. לא פחות מזה. אבל סדר היום שלי יהיה שונה. צריך להיאבק על סביבה וכמובן למען זכויות של ילדים, ואני אומר את זה בלי שמץ של ביקורת עליהם, אך שלוש הסכנות המיידיות לחברה הישראלית הן הכיבוש, הגזענות וצמצום המרחב הדמוקרטי עד חיסולו. זה סדר היום שצריך להיאבק עליו כל זמן שישראל שולטת על מיליוני אנשים בלי זכויות, כשהיא נכנסת באמצע הלילה ועוצרת קטינים על בסיס יומיומי, יורה בגב של אנשים. ישראל רוצחת באופן יומיומי. כשאתה רוצח פלסטיני אחד קוראים לך אלאור אזריה. כשאתה רוצח ומדכא אלפי פלסטינים, קוראים לך מדינת ישראל".

אז אתה מתכוון להיות הפרובוקטור של הכנסת הבאה?

"אין לי כוונה להיות פרובוקטור, לעמוד שם ולצרוח ולגדף אנשים. אפילו בפייסבוק נאלצתי להפסיק את זה. אבל אני בהחלט מתכוון לאתגר את השיח מבחינת התוכן, ובעיקר בסוג של סרקזם"...

כסיף גדל בכלל בבית מפא"יניקי בראשון לציון. בן יחיד להוריו, חשב ואם שכירה בעבודות שונות, הוא צרך אקטואליה מינקות ובגיל 12 רץ למועצת התלמידים. כבר בגילאי העשרה חתך בחדות שמאלה והפך לחסיד נלהב של מרקס והסוציאליזם. ניצן הורוביץ זוכר אותו מהימים שלמדו יחד בשכבה בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. "מאז שאני זוכר אותו מבית הספר הוא עמד על דעתו בתוקף רב", אומר הורוביץ, "היה תמיד מאוד עקבי. מאוד שמאלני. קומוניסט הארד־קור, שמאוד מאוד מחויב לזה. זו ממש לא הצגה"...
 
המשך...

יריביו בתאי הסטודנטים באוניברסיטה העברית זוכרים אותו כסמן הקיצוני של השמאל. "גם בתא הערבי־יהודי כסיף נחשב למופרע", אומר מוטי אוחנה, שהיה יו"ר תא הליכוד ופעיל בהתאחדות הסטודנטים בסוף שנות ה–80 ותחילת שנות ה–90. "הלכתי איתו מכות פעם. זה היה באינתיפאדה הראשונה כשהוא הביא שתי שקיות של דם, שפך אותם במסדרונות האוניברסיטה והכריז: 'אין הבדל בין דם יהודי לערבי' כשהוא משווה בין חיילי צה"ל למחבלים. הנוהג בקמפוס היה שהיינו רבים, שמאלנים־ימנים, ערבים־יהודים, ואחרי זה יושבים, שותים קפה ומדברים. לא כך עם כסיף". לדברי אוחנה, הפעילים בימין ידעו כי "אפשר לסמוך על עופר שייפול לכל מלכודת. היה אירוע אחד באוניברסיטה העברית, שהיה מן הייד־פארק פוליטי. הימין רצה להעיף משם את השמאל אז תלינו שם את דגל ישראל. היה ברור שעופר יגיב, והוא אכן קרע את הדגל ובעקבות המהומה שהתפתחה שם הופסקה הפעילות הפוליטית".
...
&nbsp
להחליף את ההמנון
כסיף משמיע בקול ברור ומנומק עמדות שמאתגרות את השיח הציבורי בישראל, והוא עושה זאת בהרבה להט וכריזמה. באירוע הבחירות בוועידת חד"ש נאמו ארבעת המתמודדים היהודים. שלושת המתמודדים שהפסידו לו — ד"ר אפרים דוידי, ד"ר יעלה רענן [שצרחה בסכנין 'לשחרר את פילסטין'], וראש סניף חד"ש תל אביב נועה לוי — פירטו את עשייתם ואת משנתם. במהלך הנאומים נשמעו הרחשים הרגילים של קהל הממתין לארוחת צהריים. אך כשכסיף עלה לבמה, הקהל התמגנט. "לא ייכון שלום ללא תיקון פשעי הנכבה וזכות השיבה", הוא הכריז בצעקה, והקהל הריע לו...
&nbsp
למה אתה מתכוון כשאתה אומר זכות השיבה?
&nbsp
"הדבר הראשון הוא עצם ההכרה בנכבה ובעוול שישראל עשתה. תשווי את זה לוועדות האמת והפיוס של דרום אפריקה, אם את רוצה, או לוועדות בצ'ילה אחרי פינושה. ישראל חייבת להכיר בעוול שהיא עשתה. עכשיו, הכרה בעוול כוללת הכרה גם בזכות השיבה. השאלה היא איך מממשים אותה. זה צריך להיעשות על פי הסכמה. אני לא יכול להגיד שמחר אוניברסיטת תל אביב צריכה להתפרק ושייח מוניס צריכה לקום עליה בחזרה. אפשר לבחון אפשרות אם במקום שיבה צריך לתת פיצויים, למשל".
&nbsp
אבל מה הפתרון הצודק לדעתך?
&nbsp
"שהפליטים הפלסטינים יוכלו לשוב למולדתם".
&nbsp
המשמעות היא שיהיו יהודים שיצטרכו לפנות את ביתם.
&nbsp
"יש מקומות שחד־משמעית כן, צריך להגיד לאנשים: 'אתם חייבים לפנות את המקומות שלכם'. הדוגמה הקלאסית זה איקרית ובירעם. אבל יש מקומות שבוודאי יש לגביהם קושי גדול יותר...
&nbsp
ומה לגבי המרחב הציבורי בישראל? איך הוא צריך להיראות?
&nbsp
"המרחב הציבורי חייב להשתנות, להיות שייך לכל תושבי המדינה. אני חולק על התפיסה של פרהסיה יהודית".
&nbsp
איך זה צריך לבוא לידי ביטוי?
&nbsp
"למשל בשינוי הסמלים, שינוי ההמנון...
&nbsp
לו אתה היית פלסטיני, מה היית עושה כיום?
&nbsp
"בתוך ישראל, מה שעושים חברי הפלסטינים, ואני איתם — מאבק פרלמנטרי וגם חוץ־פרלמנטרי".
&nbsp
ומה לגבי הפלסטינים בשטחים?
&nbsp
"תמיד התנגדנו לפגיעה באזרחים חפים מפשע. תמיד. בכל ההפגנות שלנו, תמיד אחת מהסיסמאות המובילות היתה: בעזה ובשדרות ילדים רוצים לחיות. עם כל הביקורת שלי על המתנחלים, להיכנס לבית ולשחוט ילדים כמו במקרה של משפחת פוגל, זה דבר בלתי נסבל. אתה צריך להיות בן אדם ולשלול את זה".
&nbsp
ופגיעה בחיילים?
&nbsp
"פגיעה בחיילים אינה טרור...
&nbsp
כלומר מפקדי חמאס היום שמוציאים לפועל פעולות נגד חיילים יהיו גיבורי המדינה הפלסטינית שתקום?
&nbsp
"ודאי"...
&nbsp
אתה תומך ב–B.D.S?
&nbsp
"זה נושא מורכב מדי בשביל לענות עליו בכן ולא. יש היבטים שכן, יש היבטים שלא".
&nbsp
אתה חושב שליהודים מגיע בית לאומי בארץ ישראל?
&nbsp
"אני לא יודע למה את מתכוונת כשאת אומרת בית לאומי. זה מאוד אמורפי. אנחנו בחד"ש אומרים בפירוש שלישראל יש זכות קיום כמדינה ריבונית. המאבק שלנו הוא לא נגד קיומה של המדינה, אלא על האופי של המדינה".
&nbsp
אבל המדינה הזאת היא פרי מעשיה של התנועה הציונית, שאתה אומר שהיא קולוניאליסטית ופושעת מהיום הראשון.
&nbsp
"זה נכון, אבל הנסיבות השתנו...
&nbsp
נכון שהציונות התחילה כקולוניאליזם, אבל מה אתה עושה עם האנשים שנולדו כאן כבר? מה תגיד להם? בגלל שהסבים שלך פשעו, אז אתה תלך מפה? השאלה היא איך אתה הופך את המציאות שנוצרה לצודקת, דמוקרטית ושוויונית".
&nbsp
אז אדם שניצל ממחנה השמדה ובא לכאן הוא פושע?
&nbsp
"האיש הפרטי ודאי שלא. אני בעד קליטת פליטים במצוקה, לא משנה מיהם ומהם. אני נגד השימוש הציני של הציונות ביהודים במצוקה, לרבות הפליטים מהשואה. יש לי בעיה עם זה שהילידים שזו מולדתם לא יכולים לשוב לכאן, ואלה שזו לא מולדתם יכולים, כי כביכול יש להם קשר דם כלשהו וחבר דמיוני הבטיח להם את הארץ".
&nbsp
אני מבינה שאתה בעד ביטול חוק השבות?
&nbsp
"כן. לגמרי".
&nbsp
אבל אתה כן בעד זכות השיבה.
&nbsp
"אין מה להשוות. אין כאן סימטריה בכלל. ג'רי סיינפלד נולד במקרה למשפחה יהודית. איזה קשר יש לו לכאן? למה צריכה להיות לו עדיפות על פליט מסברה ושתילה או אדוארד סעיד שעשה חיל בארה"ב? הם הפליטים האמיתיים. זו המולדת שלהם. לא של סיינפלד".
&nbsp
יש לך ביקורת גם על הערבים?
&nbsp
"בוודאי. ביקורת אחת היא על שיתוף הפעולה שלהם עם האימפריאליזם, ראי דוגמת ערב הסעודית של היום, קטאר וכן הלאה. בזמנו גם על הכוחות הריאקציוניים שלא קיבלו את זה שיש זכות ליהודים לחיות פה".
&nbsp
חד"ש נמנעה מלבקר את משטר אסד בעודו טובח באזרחים סורים. המפלגה אפילו סיכלה הודעת גינוי לאסד אחרי המתקפה הכימית. אתה מזדהה עם העמדה הזאת?
&nbsp
"חד"ש היתה ביקורתית במשך שנים כלפי משטר אסד, האבא והבן, כך שאי אפשר להאשים אותנו בשום אופן שאנחנו תומכים באסד או בחיזבאללה. אנחנו לא בעת', אנחנו לא איסלאמיסטים. אנחנו קומוניסטים. אבל כמו שאמרתי קודם, המאבק, לצערנו, הוא בדרך כלל לא בין האידיאל לבין מה שקיים בפועל, אלא הרבה פעמים בין שתי רעות. ואז אתה צריך לשאול את עצמך, איזה רע הוא פחות. הקונסטלציה בסוריה מאוד מורכבת. יש לך מצד אחד את ארה"ב שמתערבת, ושעם כל העמדת הפנים שהיא נגד דאעש, היא תמכה בדאעש, היא הצמיחה את דאעש. אני מזכיר לך שדאעש התחיל מהכיבוש של עיראק. ודאעש הוא ללא ספק, אידיאולוגית ומעשית, פי אלף יותר גרוע מהמשטר של אסד, שהוא בבסיסו גם משטר חילוני. העמדה שלנו היתה ועודנה נגד המדינות המסוכנות ביותר לשלום האזורי, שהן בראש ובראשונה קטאר, ערב הסעודית וארה"ב שתומכת בהן. זה לא אומר שאנחנו תומכים באסד".
&nbsp
https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-MAGAZINE-1.6913582
 

jj25

New member
חבר בכנסת ישראל,שונא ישראל בהכשר הבג"ץ.!

נבל שמאלני,עופר כסיף בהכשר הבג"ץ...

עכשיו תבינו מדוע צריך לרסן את שופטי הבג"ץ.
 
למעלה