שלוש‭ ‬רשויות‭ ‬ומה‭ ‬שביניהן (מאת - זאב ב. בגין)

  • פותח הנושא ayb1
  • פורסם בתאריך

ayb1

Well-known member
שלוש‭ ‬רשויות‭ ‬ומה‭ ‬שביניהן (מאת - זאב ב. בגין)

החוק‭ ‬קובע‭ ‬שהממשלה‭ ‬אחראית‭ ‬בפני‭ ‬הכנסת‭, ‬אך‭ ‬במציאות‭ ‬הרוב‭ ‬בכנסת‭ ‬נתבע‭ ‬להתנהגות‭ ‬אחראית‭ ‬בפני‭ ‬הממשלה‭ * ‬לא‭ ‬כל‭ ‬הצעות‭ ‬הממשלה‭ ‬מבטאות‭ ‬את‭ ‬רצון‭ ‬הציבור‭ * ‬יש‭ ‬לשמור‭ ‬בנחישות‭ ‬והתמדה‭ ‬על‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭ ‬שהוא‭ ‬מבצר‭ ‬העוז‭ ‬של‭ ‬זכויות‭ ‬הפרט‭ ‬והמיעוטים‭ ‬במדינתנו
זאב‭ ‬ב‭. ‬בגין
הניסיון‭ ‬לעצב‭ ‬מחדש‭ ‬את‭ ‬הבנת‭ ‬הציבור‭ ‬באשר‭ ‬ליסודות‭ ‬המשטר‭ ‬הדמוקרטי‭ ‬שלנו‭ ‬איננו‭ ‬חדש‭. ‬בשנת‭ ‬2008‭ ‬הקדישה‭ ‬לשכת‭ ‬עורכי‭-‬הדין‭ ‬את‭ ‬מושב‭ ‬הפתיחה‭ ‬בכינוסה‭ ‬השנתי‭ ‬לדיון‭ ‬בנושא‭: "‬הפרדת‭ ‬הרשויות‭ ‬בישראל‭ ‬לאן‭?". ‬נשיאת‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭, ‬דורית‭ ‬ביניש‭, ‬התריעה‭ ‬באותו‭ ‬דיון‭ ‬מפני‭ "‬המגמות‭ ‬המסתמנות‭ ‬לצמצום‭ ‬סמכויות‭ ‬הביקורת‭ ‬השיפוטית‭ ‬של‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬הגבוה‭ ‬לצדק‭, ‬תוך‭ ‬שימוש‭ ‬מוטעה‭ ‬ומטעה‭ ‬בטענה‭ ‬של‭ ‬הגנה‭ ‬על‭ ‬עקרון‭ ‬הפרדת‭ ‬הרשויות‭". ‬היא‭ ‬הוסיפה‭, ‬כי‭ "‬יש‭ ‬ניסיון‭ ‬ליצור‭ ‬אווירת‭ ‬סכנה‭ ‬מלאכותית‭, ‬ולפיה‭ ‬מקור‭ ‬הסכנה‭ ‬הוא‭ ‬בכך‭, ‬שבביקורתו‭ ‬השיפוטית‭ ‬פולש‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬הגבוה‭ ‬לצדק‭ ‬לתחומן‭ ‬של‭ ‬רשויות‭ ‬אחרות‭ ‬וחורג‭ ‬מתחום‭ ‬פעילותו‭ ‬הלגיטימית‭, ‬ולפיכך‭ ‬מתחייבות‭ ‬פעולות‭ ‬לריסון‭ ‬והגבלת‭ ‬כוחו‭ ‬וזאת‭ ‬באמצעות‭ ‬הרשות‭ ‬המחוקקת‭, ‬כמו‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬דרך‭ ‬של‭ ‬משלוח‭ ‬רמזים‭ ‬לבית‭-‬המשפט‭ ‬בעודו‭ ‬דן‭ ‬בתיקים‭ ‬תלויים‭ ‬ועומדים‭, ‬שאם‭ ‬לא‭ ‬ינהג‭ ‬בריסון‭ ‬ובאיפוק‭ - ‬שהוא‭ ‬אכן‭ ‬נוהג‭ ‬בו‭ ‬במידה‭ ‬רבה‭ ‬בלא‭ ‬קשר‭ ‬לכך‭ - ‬הרי‭ ‬תתחייב‭ ‬חקיקה‭ ‬המצמצמת‭ ‬את‭ ‬כוחו‭".‬
המאיימים‭ ‬התחלפו‭, ‬האיומים‭ ‬התחדשו‭, ‬ובנימוקים‭ ‬אין‭ ‬חידוש‭. ‬על‭ ‬כן‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬ולברר‭ ‬את‭ ‬הטענות‭. ‬עיקרון‭ ‬מרכזי‭ ‬של‭ ‬המשטר‭ ‬הדמוקרטי‭ ‬הוא‭ ‬חלוקת‭ ‬הסמכויות‭ ‬השלטוניות‭ ‬בין‭ ‬הרשויות‭, ‬לשם‭ ‬מניעת‭ ‬ריכוזן‭ ‬בידי‭ ‬הקבוצה‭ ‬השלטת‭. ‬אבל‭, ‬המונח‭ ‬הסתמי‭ ‬המקובל‭ ‬אצלנו‭, "‬הפרדת‭ ‬הרשויות‭", ‬אינו‭ ‬מבטא‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬עיקרון‭ ‬ואת‭ ‬תכליתו‭. ‬למרות‭ ‬זאת‭, ‬עבור‭ ‬חוגים‭ ‬אחדים‭ ‬הביטוי‭ ‬הזה‭ ‬מועיל‭, ‬ככלי‭ ‬לשיבוש‭ ‬העיקרון‭ ‬בשתי‭ ‬פנים‭: ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬מנסים‭ ‬להשכיח‭ ‬את‭ ‬העובדה‭ ‬המכרעת‭ ‬כי‭ ‬המושג‭ "‬הפרדת‭ ‬הרשויות‭" ‬מעוות‭ ‬את‭ ‬מציאות‭ ‬היחסים‭ ‬ההדוקים‭ ‬בין‭ ‬הממשלה‭ ‬לכנסת‭ ‬ואת‭ ‬היעדר‭ ‬ההפרדה‭ ‬הממשית‭ ‬ביניהם‭, ‬ומצד‭ ‬שני‭ ‬מנסים‭, ‬באמצעות‭ ‬הטפה‭ ‬למציאות‭ ‬המדומה‭ ‬של‭ "‬הפרדת‭ ‬הרשויות‭", ‬להציב‭ ‬חומה‭ ‬עבה‭ ‬וגבוהה‭ ‬בין‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬לבין‭ ‬הכנסת‭. ‬המסתערים‭ ‬לעבר‭ ‬מצודת‭ ‬ההגנה‭ ‬שלנו‭ ‬על‭ ‬זכויות‭ ‬האדם‭ ‬מנסים‭ ‬להעניק‭ ‬צביון‭ ‬של‭ ‬שליחות‭ ‬כללית‭ ‬ומוסרית‭ ‬גם‭ ‬להצעות‭ ‬חוק‭ ‬כיתתיות‭ ‬ורעות‭, ‬ואפילו‭ ‬כשיש‭ ‬בהן‭ ‬הפרה‭ ‬חסרת‭ ‬הצדקה‭ ‬של‭ ‬זכויות‭ ‬האדם‭. ‬לשם‭ ‬כך‭ ‬הם‭ ‬טוענים‭, ‬שכל‭ ‬חוק‭ ‬המתקבל‭ ‬בכנסת‭ ‬מבטא‭, ‬בהגדרה‭, ‬את‭ "‬רצון‭ ‬העם‭", ‬ומכאן‭ ‬שהתנגדות‭ ‬להצעת‭ ‬חוק‭ ‬כלשהי‭ ‬מטעם‭ ‬הקואליציה‭ ‬מעליבה‭ ‬את‭ ‬הבוחרים‭ ‬ופוגעת‭ ‬ב‭"‬רצון‭ ‬העם‭", ‬ולכן‭ ‬אין‭ ‬לאפשר‭ ‬פסילת‭ ‬חוק‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬בג‭"‬ץ‭. ‬
טענת‭ ‬הסרק‭ ‬הזאת‭ ‬נוחלת‭ ‬הצלחה‭ ‬מסויימת‭ ‬בציבור‭, ‬כי‭ ‬רבים‭ ‬סבורים‭ ‬שמחיצה‭ ‬מפרידה‭ ‬בין‭ ‬הממשלה‭ ‬לכנסת‭, ‬ומכאן‭ ‬מהלך‭ ‬המחשבה‭ ‬המוטעה‭ ‬הבא‭: (‬1‭) ‬הכנסת‭ ‬מייצגת‭ ‬את‭ ‬הציבור‭ ‬ביום‭ ‬הבחירות‭; (‬2‭) ‬אחרי‭ ‬הבחירות‭, ‬הכנסת‭ ‬עצמאית‭ ‬בשיקוליה‭ ‬ובחקיקתה‭; (‬3‭) ‬מכאן‭ ‬המסקנה‭ ‬שכל‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭ ‬מייצגים‭ ‬נאמנה‭ ‬לפחות‭ ‬את‭ ‬רצון‭ ‬הרוב‭<
 

ayb1

Well-known member
המשך 1 - שלוש‭ ‬רשויות‭ ‬ומה‭ ‬שביניהן (מאת - זאב ב. בגין)

טענת‭ ‬הסרק‭ ‬הזאת‭ ‬נוחלת‭ ‬הצלחה‭ ‬מסויימת‭ ‬בציבור‭, ‬כי‭ ‬רבים‭ ‬סבורים‭ ‬שמחיצה‭ ‬מפרידה‭ ‬בין‭ ‬הממשלה‭ ‬לכנסת‭, ‬ומכאן‭ ‬מהלך‭ ‬המחשבה‭ ‬המוטעה‭ ‬הבא
‭: (‬1‭) ‬הכנסת‭ ‬מייצגת‭ ‬את‭ ‬הציבור‭ ‬ביום‭ ‬הבחירות
‭; (‬2‭) ‬אחרי‭ ‬הבחירות‭, ‬הכנסת‭ ‬עצמאית‭ ‬בשיקוליה‭ ‬ובחקיקתה
‭; (‬3‭) ‬מכאן‭ ‬המסקנה‭ ‬שכל‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭ ‬מייצגים‭ ‬נאמנה‭ ‬לפחות‭ ‬את‭ ‬רצון‭ ‬הרוב‭ ‬בציבור‭, ‬כלומר‭ ‬את‭ "‬רצון‭ ‬הציבור‭".
‬הענקת‭ ‬הילה‭ ‬של‭ ‬קדושה‭ ‬לכל‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭ ‬מוסיפה‭ ‬עוד‭ ‬נימוק‭, ‬שמטרתו‭ ‬להחליש‭ ‬את‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬ולנעול‭ ‬אותו‭ ‬בפינתו‭ ‬ללא‭ ‬יכולת‭ ‬לבקר‭ ‬את‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭.
‬הטעון‭ ‬השלם‭ ‬הוא‭ ‬עתה
‭: (‬1‭) ‬הכנסת‭ ‬לא‭ ‬הסמיכה‭ ‬כלל‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬לא‭ ‬במפורש‭, ‬את‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬לפסול‭ ‬חוקים
‭; (‬2‭) ‬מן‭ ‬המושג‭ "‬הפרדת‭ ‬הרשויות‭", ‬המיושם‭ ‬רק‭ ‬לגבי‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭, ‬יש‭ ‬ללמוד‭ ‬שבית‭-‬המשפט‭ ‬חייב‭ ‬להתגדר‭ ‬בבקעתו
‭; (‬3‭) ‬לבג‭"‬ץ‭ ‬אין‭ ‬סמכות‭ ‬מוסרית‭ ‬לבטל‭ ‬את‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭, ‬שהם‭ "‬חוקי‭ ‬העם

‭". ‬משלושת‭ ‬העיוותים‭ ‬האלה‭ ‬מתקבל‭ ‬טעון‭ "‬חזק‭": ‬אסור‭ ‬לבג‭"‬ץ‭ ‬לפסול‭ ‬את‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭, ‬יהיו‭ ‬אשר‭ ‬יהיו‭, ‬יפגעו‭ ‬בזכויות‭ ‬פרט‭ ‬ומיעוט‭ ‬כאשר‭ ‬יפגעו‭. ‬או‭, ‬כפי‭ ‬שאמר‭ ‬שר‭ ‬החינוך‭ ‬נפתלי‭ ‬בנט‭ ‬בישיבת‭ ‬סיעת‭ ‬הבית‭ ‬היהודי‭ ‬באוקטובר‭ ‬2017‭: "‬הממשלה‭ ‬תמשול‭, ‬הכנסת‭ ‬תחוקק‭ ‬והשופטים‭ ‬ישפטו‭".
‬ברורים‭ ‬עוד‭ ‬יותר‭ ‬היו‭ ‬דברי‭ ‬שר‭ ‬התיירות‭ ‬יריב‭ ‬לוין‭ ‬במליאת‭ ‬הכנסת‭ ‬בפברואר‭ ‬2017‭: "‬על‭ ‬הכנסת‭ ‬לומר‭ ‬לבית‭-‬המשפט‭ ‬באופן‭ ‬הברור‭ ‬ביותר‭ - ‬הסר‭ ‬ידך‭ ‬מן‭ ‬החקיקה‭. ‬במדינה‭ ‬דמוקרטית‭ ‬החקיקה‭ ‬נקבעת‭ ‬בפרלמנט‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬נציגי‭ ‬העם‭ ‬ולא‭ ‬בבית‭-‬משפט‭, ‬שהרכבו‭ ‬אינו‭ ‬משקף‭ ‬כלל‭ ‬את‭ ‬הרכב‭ ‬החברה‭ ‬הישראלית‭." ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬עולה‭, ‬שכדאי‭ ‬לחזור‭ ‬אל‭ ‬היסודות‭ ‬ולבררם.
 

ayb1

Well-known member
ב'- אין‭ ‬הפרדה‭ ‬ממשית‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבין‭ ‬הממשלה

ב' - אין‭ ‬הפרדה‭ ‬ממשית‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבין‭ ‬הממשלה
כמו‭ ‬בכל‭ ‬דמוקרטיה‭ ‬פרלמנטרית‭, ‬הכנסת‭ ‬שלנו‭ ‬מסמיכה‭ ‬ממשלה‭ ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬ענייני‭ ‬המדינה‭, ‬וזהו‭ ‬מנגנון‭ ‬חיוני‭ ‬לניהול‭ ‬יעיל‭. ‬חוק‭ ‬יסוד‭: ‬הממשלה‭ ‬קובע‭ ‬בסעיפים‭ ‬3‭ ‬ו‭-‬4‭, ‬ש‭"‬הממשלה‭ ‬מכהנת‭ ‬מכוח‭ ‬אמון‭ ‬הכנסת‭" ‬ו‭"‬הממשלה‭ ‬אחראית‭ ‬בפני‭ ‬הכנסת‭ ‬אחריות‭ ‬משותפת‭" - ‬בפני‭ ‬הכנסת‭ ‬ולא‭ ‬בפני‭ ‬הציבור‭.
‬הציבור‭ ‬בוחר‭ ‬את‭ ‬הכנסת‭ ‬בבחירות‭ ‬ישירות‭ ‬ויחסיות‭, ‬ולכן‭ ‬הרכב‭ ‬חברי‭-‬הכנסת‭ ‬מייצג‭ ‬את‭ ‬רצון‭ ‬הציבור‭ ‬ביום‭ ‬הבחירות‭, ‬אך‭ ‬הרכב‭ ‬הסיעות‭ ‬בממשלה‭ ‬משקף‭ ‬הסכמה‭ ‬של‭ ‬הסיעות‭ ‬השותפות‭ ‬לקואליציה‭, ‬ללא‭ ‬התייעצות‭ ‬חוזרת‭ ‬אפילו‭ ‬עם‭ ‬בוחריהן‭ ‬שלהן‭, ‬המופתעים‭ ‬לעתים‭ ‬מן‭ ‬התוצאות‭ ‬המעשיות‭ ‬של‭ ‬בחירתם‭. ‬כך‭ ‬ארע‭ ‬לאחר‭ ‬הבחירות‭ ‬לכנסת‭ ‬ה‭-‬19‭, ‬כאשר‭ ‬נתכוננה‭ ‬ממשלה‭ ‬בהרכב‭ ‬הליכוד‭, ‬הבית‭ ‬היהודי‭, ‬ישראל‭ ‬ביתנו‭ ‬ויש‭ ‬עתיד‭, ‬אבל‭ ‬ללא‭ ‬סיעות‭ ‬ש‭"‬ס‭ ‬ויהדות‭ ‬התורה‭, ‬שהן‭ ‬שותפות‭ ‬ותיקות‭ ‬של‭ ‬הליכוד‭. ‬בכנסת‭ ‬הנוכחית‭, ‬ה‭-‬20‭ ‬במספר‭, ‬הושקע‭ ‬מאמץ‭ ‬רב‭ ‬במשא‭-‬ומתן‭ ‬רציני‭ ‬בין‭ ‬ראש‭ ‬הליכוד‭ ‬לראש‭ ‬המחנה‭ ‬הציוני‭, ‬שנערך‭ ‬בחשאי‭, ‬ואילו‭ ‬צלח‭ ‬היה‭ ‬מפתיע‭ ‬בוחרים‭ ‬רבים‭ ‬לשתי‭ ‬המפלגות‭ ‬ואולי‭ ‬גם‭ ‬מסכל‭ ‬את‭ ‬רצונם‭. ‬במהלך‭ ‬כהונתה‭, ‬בתקופה‭ ‬שבין‭ ‬בחירות‭ ‬לבחירות‭, ‬יכולה‭ ‬אותה‭ ‬כנסת‭ ‬עצמה‭ ‬להוציא‭ ‬מקרבה‭ ‬הרכבים‭ ‬שונים‭ ‬של‭ ‬קואליציות‭ ‬וממשלות‭, ‬וכך‭ ‬כבר‭ ‬היה‭.

הממשלה‭ ‬זקוקה‭ ‬לאמון‭ ‬הכנסת‭ ‬ותלויה‭ ‬בו‭, ‬אבל‭ ‬ברגע‭ ‬שזכתה‭ ‬באמון‭, ‬היא‭ ‬שולטת‭ ‬ברשות‭ ‬המחוקקת‭ ‬בכוח‭ ‬הרוב‭ ‬הקואליציוני‭ ‬המסור‭ ‬לה‭, ‬שהוא‭ ‬תנאי‭ ‬לעצם‭ ‬קיומה‭. ‬לצורך‭ ‬כך‭, ‬המשמעת‭ ‬הקואליציונית‭ ‬היא‭ ‬מכשיר‭ ‬משילות‭ ‬חיוני‭, ‬המאפשר‭ ‬ריכוז‭ ‬המאמץ‭ ‬בכנסת‭ ‬בכיוון‭ ‬הכללי‭ ‬התואם‭ ‬את‭ ‬מדיניות‭ ‬הממשלה‭, ‬ויש‭ ‬לקואליציה‭ ‬דרכים‭ ‬יעילות‭ ‬לכפות‭ ‬משמעת‭ ‬זו‭ ‬על‭ ‬חבריה‭ ‬הסוררים‭. ‬דרכים‭ ‬כאלה‭ ‬הופעלו‭ ‬גם‭ ‬כלפי‭ ‬בשלוש‭ ‬שנות‭ ‬כהונתי‭ ‬האחרונות‭ ‬בוועדות‭ ‬הכנסת‭ ‬כחבר‭ ‬הקואליציה‭, ‬וקיבלתי‭ ‬את‭ ‬עול‭ ‬הכללים‭ ‬ללא‭ ‬טרוניה‭. ‬הרוב‭ ‬שעליו‭ ‬היא‭ ‬נשענת‭ ‬מאפשר‭ ‬לממשלה‭ ‬לחוקק‭ ‬חוקים‭ ‬שהיא‭ ‬יוזמת‭, ‬ובעזרתו‭ ‬היא‭ ‬מונעת‭ ‬מהצעות‭ ‬חוק‭ ‬של‭ ‬חברי‭-‬הכנסת‭ ‬להפוך‭ ‬לחוקים‭ ‬ללא‭ ‬אישורה‭. ‬יותר‭ ‬מכך‭: ‬באמצעות‭ ‬חברי‭ ‬הקואליציה‭, ‬הממשלה‭ ‬קובעת‭ ‬את‭ ‬סדרי‭ ‬הדיון‭ ‬בכנסת‭ ‬ואת‭ ‬מועדי‭ ‬ההצבעות‭ ‬במליאה‭ ‬הנוחים‭ ‬לה‭; ‬קובעת‭ ‬אם‭ ‬ובאיזה‭ ‬תנאים‭ ‬יקומו‭ ‬ועדות‭ ‬חקירה‭ ‬פרלמנטריות‭; ‬מונעת‭ ‬קבלת‭ ‬החלטות‭ ‬הצהרתיות‭ ‬שאינן‭ ‬נוחות‭ ‬לה‭; ‬קובעת‭ ‬בהתאם‭ ‬לשיקולים‭ ‬הפוליטיים‭ ‬של‭ ‬מרכיביה‭ ‬באיזה‭ ‬ועדות‭ ‬של‭ ‬הכנסת‭ ‬יידונו‭ ‬הצעות‭ ‬החוק‭. ‬ברצונה‭ ‬היא‭ ‬אף‭ ‬מקימה‭ ‬כראות‭ ‬עיניה‭ ‬ועדות‭ ‬כנסת‭ ‬מיוחדות‭ ‬לחקיקת‭ ‬חוקים‭ ‬מסויימים‭. ‬זאת‭ ‬ועוד‭: ‬יושבי‭-‬הראש‭ ‬של‭ ‬ועדות‭ ‬הכנסת‭ ‬היותר‭ ‬חשובות‭ ‬הם‭, ‬כמקובל‭, ‬חברי‭ ‬הקואליציה‭ ‬ומתמנים‭ ‬בהסכמים‭ ‬בין‭ ‬הסיעות‭ ‬המרכיבות‭ ‬אותה‭. ‬מכיוון‭ ‬שליושבי‭-‬הראש‭ ‬סמכויות‭ ‬רבות‭, ‬ובהן‭ ‬הסמכות‭ ‬לקבוע‭ ‬את‭ ‬סדר‭ ‬הנושאים‭ ‬שיעלו‭ ‬לדיון‭ ‬בוועדות‭, ‬את‭ ‬קצב‭ ‬ההתקדמות‭ ‬בדיוניהן‭ ‬ואת‭ ‬מועדי‭ ‬ההצבעות‭ ‬בהן‭, ‬הממשלה‭ ‬יכולה‭ ‬להפעיל‭ ‬את‭ ‬השפעתה‭ ‬על‭ ‬הכנסת‭ ‬ביעילות‭ ‬גם‭ ‬באמצעותם‭, ‬וכך‭ ‬היא‭ ‬עושה‭. ‬
 

ayb1

Well-known member
המשך1 ב'- אין‭ ‬הפרדה‭ ‬ממשית‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבין‭ ‬הממשלה

כדי‭ ‬לתאר‭ ‬את‭ ‬המצב‭ ‬בכללותו‭ ‬נוסיף‭, ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬העוצמה‭ ‬הנתונה‭ ‬בידה‭, ‬הממשלה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחברי‭-‬הכנסת‭ ‬מן‭ ‬הקואליציה‭ ‬גם‭ ‬מידה‭ ‬לא‭ ‬מעטה‭ ‬של‭ ‬חופש‭ ‬פעולה‭. ‬לא‭ ‬בכל‭ ‬נושא‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מלה‭ ‬בהצעת‭ ‬חוק‭ ‬יש‭ ‬לממשלה‭ ‬רצון‭ - ‬או‭ ‬אף‭ ‬יכולת‭ - ‬להתעקש‭, ‬כי‭ ‬הרי‭ ‬קיימות‭ ‬מחלוקות‭ ‬גם‭ ‬בתוכה‭, ‬וזאת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬בין‭ ‬הסיעות‭ ‬או‭ ‬אף‭ ‬בין‭ ‬פלגים‭ ‬וחברים‭ ‬בתוכן‭, ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬בין‭ ‬הגורמים‭ ‬המקצועיים‭ ‬במשרדי‭ ‬הממשלה‭ ‬עצמם‭.
‬לזאת‭ ‬יש‭ ‬להוסיף‭, ‬שלחברי‭-‬הכנסת‭ ‬מן‭ ‬הקואליציה‭ ‬יש‭ ‬דעות‭ ‬וצרכים‭ ‬פוליטיים‭ ‬משלהם‭, ‬והם‭ ‬אינם‭ ‬ששים‭ ‬לכופף‭ ‬את‭ ‬דעתם‭ ‬בפני‭ ‬הממשלה‭ ‬בכל‭ ‬ענין‭. ‬בשלוש‭ ‬השנים‭ ‬האחרונות‭ ‬השתתפתי‭ ‬בדיונים‭ ‬יפים‭ ‬ופוריים‭ ‬רבים‭ ‬בוועדות‭ ‬הכנסת‭, ‬וראיתי‭ ‬נכונות‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬חברי‭-‬הכנסת‭ ‬ללא‭ ‬הבדל‭ ‬מפלגה‭ ‬להשתכנע‭ ‬מנימוקים‭ ‬חדשים‭ ‬שהם‭ ‬שומעים‭ ‬במהלך‭ ‬הדיונים‭ ‬מעמיתיהם‭, ‬או‭ ‬מן‭ ‬היועצים‭ ‬של‭ ‬ועדות‭ ‬הכנסת‭, ‬או‭ ‬מגופים‭ ‬חברתיים‭ ‬מחוץ‭ ‬לכנסת‭ ‬או‭ ‬מן‭ ‬הנציגים‭ ‬המקצועיים‭ ‬של‭ ‬הממשלה‭. ‬אלה‭ ‬מוכנים‭ ‬גם‭ ‬לעתים‭ ‬קרובות‭ ‬להגיע‭ ‬לפשרה‭ ‬עם‭ ‬חברי‭-‬הכנסת‭ ‬על‭ ‬נוסח‭ ‬של‭ ‬חוקים‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬סעיפים‭ ‬בתקציב‭ ‬המדינה‭. ‬התוצאה‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬היא‭ ‬קיומו‭ ‬של‭ ‬מרחב‭ ‬פעולה‭ ‬לחברי‭-‬הכנסת‭ ‬לעומת‭ ‬הממשלה‭, ‬ומכאן‭ ‬גם‭ ‬חשיבות‭ ‬ההרכב‭ ‬האישי‭ ‬של‭ ‬חברי‭-‬הכנסת‭, ‬ובייחוד‭ ‬מן‭ ‬הקואליציה‭, ‬בוועדות‭ ‬השונות‭. ‬אך‭ ‬עם‭ ‬כל‭ ‬זאת‭ ‬אין‭ ‬לשכוח‭, ‬כי‭ ‬באותם‭ ‬מקרים‭ ‬שבהם‭ ‬יש‭ ‬הסכמה‭ ‬בין‭ ‬ראשי‭ ‬סיעות‭ ‬הקואליציה‭ - ‬בין‭ ‬שהיא‭ ‬מהותית‭ ‬ובין‭ ‬שהיא‭, ‬לעתים‭ ‬קרובות‭, ‬פרי‭ ‬נוחות‭ ‬פוליטית‭ - ‬הממשלה‭, ‬בהפעילה‭ ‬את‭ ‬המשמעת‭ ‬הקואליציונית‭, ‬מפגינה‭ ‬בהצבעות‭ ‬החשובות‭ ‬לה‭ ‬את‭ ‬שליטתה‭ ‬בכנסת‭. ‬כך‭ ‬גם‭, ‬מדי‭ ‬פעם‭, ‬מובלטת‭ ‬העובדה‭ ‬שאין‭ ‬מחיצה‭ ‬של‭ ‬ממש‭ ‬בין‭ ‬שתי‭ ‬הרשויות‭ ‬האלה‭ ‬ושעיקר‭ ‬הכוח‭ ‬השלטוני‭ ‬בישראל‭ ‬מצוי‭, ‬להלכה‭ ‬ולמעשה‭, ‬בידי‭ ‬הממשלה‭. ‬וכך‭, ‬החוק‭ ‬קובע‭ ‬ש‭"‬הממשלה‭ ‬אחראית‭ ‬בפני‭ ‬הכנסת‭" ‬אך‭ ‬במציאות‭ ‬הרוב‭ ‬בכנסת‭ ‬נתבע‭ ‬להתנהגות‭ ‬אחראית‭ ‬בפני‭ ‬הממשלה‭.‬
 

ayb1

Well-known member
ג' - הממשלה‭ ‬ורצון‭ ‬העם

ג' - הממשלה‭ ‬ורצון‭ ‬העם
ובכן‭, ‬ברור‭ ‬שבמדינתנו‭ ‬הממשלה‭ ‬אינה‭ ‬מייצגת‭ ‬ישירות‭ ‬את‭ ‬ציבור‭ ‬הבוחרים‭ ‬ולכן‭, ‬לא‭ ‬כל‭ ‬הצעות‭ ‬החוק‭ ‬שלה‭ ‬מבטאות‭ ‬את‭ "‬רצון‭ ‬הציבור‭". ‬אף‭-‬על‭-‬פי‭-‬כן‭, ‬יש‭ ‬הטוענים‭ ‬אחרת‭.
‬שרת‭ ‬המשפטים‭, ‬איילת‭ ‬שקד‭ (‬בכנס‭ ‬העמותה‭ ‬למשפט‭ ‬ציבורי‭, ‬דצמבר‭ ‬2017‭), ‬רואה‭ ‬בחוקי‭ ‬הכנסת‭ ‬את‭ "‬חוקיו‭ ‬של‭ ‬העם‭, ‬כפי‭ ‬שאלה‭ ‬מחוקקים‭ ‬באמצעות‭ ‬נבחריו‭". ‬הצגה‭ ‬כזו‭ ‬של‭ ‬הדברים‭ ‬מבטאת‭ ‬דילוג‭ ‬על‭ ‬המציאות‭ ‬בשלושה‭ ‬צעדים‭:
‬הן‭ ‬על‭ ‬הפער‭ ‬המשטרי‭ ‬בין‭ ‬הציבור‭ ‬לממשלה‭,
‬הן‭ ‬על‭ ‬שליטת‭ ‬הממשלה‭ ‬בחקיקה
‭ ‬והן‭ ‬על‭ ‬ריבוי‭ ‬המניעים‭ ‬לחקיקה‭.
‬בבחירות‭ ‬האחרונות‭ ‬הציבור‭ ‬העניק‭ ‬למפלגת‭ ‬השלטון‭ ‬המרכזית‭, ‬הליכוד‭, ‬רק‭ ‬רבע‭ ‬מן‭ ‬מקולות‭ ‬הבוחרים‭, ‬וזו‭ ‬הקימה‭ ‬ממשלה‭, ‬שהסיעה‭ ‬השנייה‭ ‬בגודלה‭ ‬בתוכה‭ ‬זכתה‭ ‬בפחות‭ ‬מעשירית‭ ‬מקולותיהם‭. ‬לסיעות‭ ‬אלה‭ ‬הצטרפו‭ ‬אחרות‭, ‬קטנות‭ ‬עוד‭ ‬יותר‭, ‬ויצרו‭ ‬קואליציה‭, ‬שבמשטר‭ ‬פרלמנטרי‭ ‬כשלנו‭ ‬הרכבה‭ ‬תלוי‭ ‬בגורמים‭ ‬רבים‭, ‬חלקם‭ ‬אישיים‭ ‬וגם‭ ‬מקריים‭.

‬הכנסת‭ ‬ה‭-‬20‭ ‬זימנה‭ ‬לנו‭ ‬דוגמת‭ ‬מעבדה‭ ‬נאה‭: ‬ביולי‭ ‬2015‭ ‬העלה‭ ‬חבר‭-‬כנסת‭ ‬מסיעת‭ ‬ישראל‭ ‬ביתנו‭, ‬בקריאה‭ ‬טרומית‭, ‬הצעת‭ ‬חוק‭ ‬המאפשרת‭ ‬הטלת‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬ברוב‭ ‬רגיל‭ ‬במקום‭ ‬בהצבעה‭ ‬פה‭-‬אחד‭ ‬הנדרשת‭ ‬בחוק‭ ‬היום‭; ‬הכנסת‭ ‬דחתה‭ ‬את‭ ‬ההצעה‭ ‬ברוב‭ ‬מוחץ‭ ‬של‭ ‬94‭ ‬חברי‭-‬כנסת‭. ‬והנה‭, ‬הפלא‭ ‬ופלא‭, ‬בינואר‭ ‬2018‭ ‬הכנסת‭ ‬דווקא‭ ‬קיבלה‭ ‬בקריאה‭ ‬טרומית‭, ‬ברוב‭ ‬של‭ ‬52‭ ‬נגד‭ ‬49‭, ‬הצעת‭ ‬חוק‭ ‬זהה‭, ‬שהעלה‭ ‬במליאה‭ ‬חבר‭ ‬אחר‭ ‬מסיעת‭ ‬ישראל‭ ‬ביתנו‭. ‬שני‭ ‬האירועים‭ ‬התרחשו‭ ‬במהלך‭ ‬כהונתה‭ ‬של‭ ‬הכנסת‭ ‬העשרים‭, ‬באותו‭ ‬הרכב‭ ‬סיעתי‭ ‬המייצג‭ ‬אותו‭ "‬עם‭" ‬ממש‭. ‬ההבדל‭ ‬נעוץ‭ ‬בעובדה‭ ‬שבמאי‭ ‬2016‭ ‬הצטרפה‭ ‬סיעת‭ ‬ישראל‭ ‬ביתנו‭ ‬לקואליציה‭ ‬והכתיבה‭ ‬לשותפותיה‭ - ‬ובאמצעותן‭ ‬לכנסת‭ - ‬היפוך‭ ‬של‭ ‬עמדתן‭ ‬הקודמת‭. ‬לשתי‭ ‬ההצבעות‭ ‬אין‭ ‬כמובן‭ ‬קשר‭ ‬לרצון‭ ‬הערטילאי‭ ‬של‭ ‬העם‭. ‬
בהקשר‭ ‬זה‭ ‬חשוב‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬מנגנון‭ ‬החקיקה‭ ‬בכנסת‭ ‬ישראל‭. ‬במקרים‭ ‬רבים‭, ‬אישור‭ ‬הצעות‭ ‬חוק‭ ‬בוועדת‭ ‬השרים‭ ‬לחקיקה‭, ‬וביחוד‭ ‬אלה‭ ‬שביוזמת‭ ‬הממשלה‭ ‬או‭ ‬חברי‭ ‬הקואליציה‭, ‬הוא‭ ‬פרי‭ ‬הסכמות‭ ‬פנימיות‭, ‬ברוח‭ "‬חוקק‭ ‬לי‭ - ‬ואחוקק‭ ‬לך‭". ‬כך‭ ‬המחלוקת‭ ‬מוחלקת‭ ‬והעבודה‭ ‬מתוקתקת‭, ‬אך‭ ‬בשיטה‭ ‬הזאת‭, ‬הצעת‭ ‬חוק‭ ‬ביוזמת‭ ‬פלג‭ ‬של‭ ‬סיעה‭ ‬קטנה‭, ‬המייצג‭, ‬נאמר‭, ‬3%‭ ‬מן‭ ‬הבוחרים‭, ‬יכולה‭ ‬לעבור‭ ‬במליאת‭ ‬הכנסת‭, ‬כי‭ ‬באמצעות‭ ‬המשמעת‭ ‬הקואליציונית‭ ‬נוצרת‭ ‬מעין‭ "‬פירמידת‭ ‬שליטה‭" ‬פוליטית‭: ‬אחזקות‭ ‬מיעוט‭ ‬מובילות‭ ‬לרוב‭ ‬בכנסת‭, ‬לעתים‭ ‬עקב‭ ‬החשש‭ ‬לשלימות‭ ‬הקואליציה‭, ‬לעתים‭ ‬עקב‭ ‬אדישות‭ ‬בסיעותיה‭, ‬לעתים‭ ‬עקב‭ ‬חישובים‭ ‬מפלגתיים‭ ‬או‭ ‬אף‭ ‬אישיים‭, ‬לעתים‭ ‬בעזרת‭ ‬פיתויים‭ ‬פרלמנטריים‭ ‬וגם‭ ‬בעזרת‭ ‬איומים‭ ‬פוליטיים‭, ‬מוסווים‭ ‬ואף‭ ‬גלויים‭. ‬כותרת‭ ‬ההטעייה‭ "‬רצון‭ ‬העם‭" ‬מנותקת‭ ‬אפוא‭ ‬מן‭ ‬המציאות‭ ‬הפרלמנטרית‭, ‬ואין‭ ‬יסוד‭ ‬לייחוס‭ ‬מפורט‭ ‬של‭ ‬החוקים‭ ‬לרצון‭ ‬העם
 

ayb1

Well-known member
המשך1 ג' - הממשלה‭ ‬ורצון‭ ‬העם

ג' - הממשלה‭ ‬ורצון‭ ‬העם
בהקשר‭ ‬זה‭ ‬חשוב‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬מנגנון‭ ‬החקיקה‭ ‬בכנסת‭ ‬ישראל‭. ‬במקרים‭ ‬רבים‭, ‬אישור‭ ‬הצעות‭ ‬חוק‭ ‬בוועדת‭ ‬השרים‭ ‬לחקיקה‭, ‬וביחוד‭ ‬אלה‭ ‬שביוזמת‭ ‬הממשלה‭ ‬או‭ ‬חברי‭ ‬הקואליציה‭, ‬הוא‭ ‬פרי‭ ‬הסכמות‭ ‬פנימיות‭, ‬ברוח‭ "‬חוקק‭ ‬לי‭ - ‬ואחוקק‭ ‬לך‭". ‬כך‭ ‬המחלוקת‭ ‬מוחלקת‭ ‬והעבודה‭ ‬מתוקתקת‭, ‬אך‭ ‬בשיטה‭ ‬הזאת‭, ‬הצעת‭ ‬חוק‭ ‬ביוזמת‭ ‬פלג‭ ‬של‭ ‬סיעה‭ ‬קטנה‭, ‬המייצג‭, ‬נאמר‭, ‬3%‭ ‬מן‭ ‬הבוחרים‭, ‬יכולה‭ ‬לעבור‭ ‬במליאת‭ ‬הכנסת‭, ‬כי‭ ‬באמצעות‭ ‬המשמעת‭ ‬הקואליציונית‭ ‬נוצרת‭ ‬מעין‭ "‬פירמידת‭ ‬שליטה‭" ‬פוליטית‭: ‬אחזקות‭ ‬מיעוט‭ ‬מובילות‭ ‬לרוב‭ ‬בכנסת‭, ‬לעתים‭ ‬עקב‭ ‬החשש‭ ‬לשלימות‭ ‬הקואליציה‭, ‬לעתים‭ ‬עקב‭ ‬אדישות‭ ‬בסיעותיה‭, ‬לעתים‭ ‬עקב‭ ‬חישובים‭ ‬מפלגתיים‭ ‬או‭ ‬אף‭ ‬אישיים‭, ‬לעתים‭ ‬בעזרת‭ ‬פיתויים‭ ‬פרלמנטריים‭ ‬וגם‭ ‬בעזרת‭ ‬איומים‭ ‬פוליטיים‭, ‬מוסווים‭ ‬ואף‭ ‬גלויים‭. ‬כותרת‭ ‬ההטעייה‭ "‬רצון‭ ‬העם‭" ‬מנותקת‭ ‬אפוא‭ ‬מן‭ ‬המציאות‭ ‬הפרלמנטרית‭, ‬ואין‭ ‬יסוד‭ ‬לייחוס‭ ‬מפורט‭ ‬של‭ ‬החוקים‭ ‬לרצון‭ ‬העם‭. ‬לכן‭, ‬אין‭ ‬פגם‭ ‬יסודי‭ ‬בביטולם‭ - ‬הנדיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬בג‭"‬ץ‭. ‬
 

evglev1

Well-known member
מנהל
בין ה-94 שהצביעו נגד עונש מוות ב-2015

לפחות 50 ח"כים שבוחריהם תומכים בעונש מוות. ואני לא שוכח שביבי קבע את המשמעת הקואליציונית ודחה את עונש המוות המקובל על 90% מבוחרי הימין והחרדים.
 

ayb1

Well-known member
ד' -הסדרה‭ ‬בחוק‭ ‬של‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבגץ‬

ג' - הסדרה‭ ‬בחוק‭ ‬של‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבג‭"‬ץ‭ ‬

במאי‭ ‬2018‭ ‬אישרה‭ ‬ועדת‭ ‬השרים‭ ‬לחקיקה‭ ‬הצעת‭ ‬חוק‭ ‬מתעתעת‭. ‬יש‭ ‬בה‭, ‬כביכול‭, ‬הכרה‭ ‬בסמכותו‭ ‬של‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭, ‬בשבתו‭ ‬כבית‭-‬משפט‭ ‬גבוה‭ ‬לצדק‭, ‬לבטל‭ ‬חוק‭ ‬של‭ ‬הכנסת‭, ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬סבור‭ ‬שהחוק‭ ‬פוגע‭ ‬יתר‭ ‬על‭ ‬המידה‭ ‬בזכויות‭ ‬יסוד‭ ‬של‭ ‬יחידים‭ ‬ושל‭ ‬קבוצות‭ ‬מיעוט‭. ‬אבל‭, ‬בהעניקם‭ ‬את‭ ‬הצעצוע‭ ‬היקר‭ ‬הזה‭ ‬לשופטים‭, ‬מודיעים‭ ‬יוזמי‭ ‬החוק‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬נוטלים‭ ‬אותו‭ ‬מיד‭ ‬בחזרה‭: ‬תוכלו‭ ‬לשבת‭ ‬על‭ ‬המדוכה‭, ‬שופטים‭ ‬נכבדים‭, ‬תוכלו‭ ‬לשקול‭ ‬וגם‭ ‬לפסוק‭. ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬תחליטו‭ ‬לבטל‭ ‬חוק‭ ‬של‭ ‬הממשלה‭, ‬שהיא‭ ‬העבירה‭ ‬אותו‭ ‬בכנסת‭ ‬בחסות‭ ‬המשמעת‭ ‬הקואליציונית‭, ‬אותה‭ ‬ממשלה‭ ‬תכנס‭ ‬את‭ ‬מליאת‭ ‬הכנסת‭, ‬והביטול‭ ‬יבוטל‭ ‬ברוב‭ ‬של‭ ‬61‭ ‬מחברי‭ ‬הכנסת‭, ‬שהוא‭ ‬הרוב‭ ‬המיזערי‭ ‬אשר‭, ‬בהגדרה‭, ‬עומד‭ ‬תמיד‭ ‬לרשות‭ ‬הממשלה‭, ‬גם‭ ‬כדי‭ ‬לחוקק‭ ‬גחמה‭ ‬פוגענית‭. ‬זהו‭ ‬ניסיון‭ ‬לאחיזת‭ ‬עיניים‭, ‬שבינתיים‭ ‬לא‭ ‬צלח‭. ‬אם‭ ‬יצלח‭ ‬בעתיד‭, ‬הוא‭ ‬יביא‭ ‬לריכוז‭ ‬מסוכן‭ ‬של‭ ‬העוצמה‭ ‬השלטונית‭ ‬בידי‭ ‬הממשלה‭.‬
אני‭ ‬תומך‭ ‬בהסדרה‭ ‬בחוק‭ ‬של‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭. ‬אחד‭ ‬המרכיבים‭ ‬של‭ ‬הסדרה‭ ‬זו‭ ‬היא‭ ‬פיסקה‭ ‬המכירה‭ ‬בסמכות‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬לפסול‭ ‬חוק‭, ‬שהממשלה‭ ‬העבירה‭ ‬בכנסת‭ ‬בקולות‭ ‬תומכיה‭, ‬אם‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬סבר‭ ‬שהוא‭ ‬פוגע‭ ‬בזכויות‭ ‬יסוד‭ ‬של‭ ‬יחידים‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬קבוצות‭, ‬כיוון‭ ‬שהוא‭ ‬חוקק‭ ‬לתכלית‭ ‬לא‭ ‬ראויה‭, ‬או‭ ‬שהפגיעה‭ ‬בזכויות‭ ‬היא‭ ‬במידה‭ ‬העולה‭ ‬על‭ ‬הנדרש‭. ‬אולם‭, ‬אם‭ ‬הממשלה‭ ‬תרצה‭, ‬למרות‭ ‬זאת‭, ‬לשוב‭ ‬ולחוקק‭ ‬אותו‭ ‬חוק‭, ‬היא‭ ‬תצטרך‭ ‬להרחיב‭ ‬את‭ ‬מעגל‭ ‬התמיכה‭ ‬הציבורית‭ ‬במהלך‭ ‬מיוחד‭ ‬כזה‭, ‬ולא‭ ‬להסתמך‭ ‬שוב‭, ‬בלי‭ ‬מחשבה‭ ‬רצינית‭ ‬נוספת‭, ‬על‭ ‬אותו‭ ‬רוב‭ ‬אוטומטי‭ ‬מיזערי‭ ‬של‭ ‬תומכיה‭. ‬לשם‭ ‬כך‭ ‬הצעתי‭, ‬שחקיקה‭ ‬מחודשת‭ ‬של‭ ‬חוק‭ ‬שבג‭"‬ץ‭ ‬פסל‭ ‬תדרוש‭ ‬רוב‭ ‬מיוחד‭ ‬של‭ ‬70‭ ‬חברי‭-‬כנסת‭ ‬לפחות‭, ‬ובהם‭ ‬גם‭ ‬כמה‭ ‬מחברי‭ ‬האופוזיציה‭. ‬אין‭ ‬בכך‭ ‬חידוש‭ ‬מופלג‭: ‬הסדר‭ ‬דומה‭ ‬מצוי‭ ‬כבר‭, ‬על‭ ‬פי‭ ‬הצעתי‭, ‬ב‭"‬חוק‭ ‬ההדחה‭" ‬שהכנסת‭ ‬קיבלה‭ ‬לפני‭ ‬שנתיים‭. ‬כך‭ ‬ניתן‭ ‬להשיג‭ ‬את‭ ‬האיזון‭ ‬הראוי‭ ‬ביחסים‭ ‬החיוניים‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבין‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭.‬
שופטי‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬אינם‭ ‬תמיד‭ ‬צודקים‭. ‬על‭ ‬כך‭ ‬מכריזים‭ ‬שופטי‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭ ‬עצמם‭, ‬בהחלטות‭ ‬ובפסקי‭-‬דין‭ ‬המוכרעים‭ ‬ברוב‭: ‬שופטי‭ ‬המיעוט‭ ‬סבורים‭ ‬שחבריהם‭ ‬בקבוצת‭ ‬הרוב‭ ‬טעו‭, ‬ולהיפך‭. ‬ברור‭ ‬שפסקי‭-‬דין‭ ‬של‭ ‬שופטים‭ ‬מושפעים‭ ‬מאמונותיהם‭ ‬ומהשקפותיהם‭, ‬כפי‭ ‬שהתפתחו‭ ‬בבתי‭ ‬גידולם‭, ‬בשנות‭ ‬לימודיהם‭, ‬בניסיונם‭ ‬המקצועי‭ ‬בטרם‭ ‬התמנותם‭, ‬באנשים‭ ‬שפגשו‭ ‬ובספרים‭ ‬שקראו‭. ‬אבל‭, ‬בבואם‭ ‬לשפוט‭, ‬שופטי‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬משוחררים‭ ‬מן‭ ‬הצורך‭ ‬להחניף‭ ‬בתקווה‭ ‬לקדם‭ ‬את‭ ‬מעמדם‭ ‬או‭ ‬מן‭ ‬הצורך‭ ‬להיזהר‭ ‬בפסקי‭ ‬דין‭ ‬שמא‭ ‬לא‭ ‬ייבחרו‭ ‬שנית‭. ‬כך‭ ‬הם‭ ‬יכולים‭ ‬לדון‭ ‬בעתירות‭ ‬המגוונות‭ ‬לגופן‭, ‬וכאן‭ ‬יתרונם‭ ‬המובהק‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬חברי‭-‬הכנסת.
 

ayb1

Well-known member
המשך1 - ד' -הסדרה‭ ‬בחוק‭ ‬של‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬הכנסת‭ ‬לבגץ

אדגים‭ ‬את‭ ‬החשיבות‭ ‬של‭ ‬סמכות‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬לבטל‭ ‬החלטות‭ ‬ממשלה‭ ‬ואף‭ ‬את‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭ ‬בעזרת‭ ‬עניין‭ ‬שנשכח‭, ‬למרות‭ ‬שאירע‭ ‬לפני‭ ‬זמן‭ ‬לא‭ ‬רב‭. ‬בשנת‭ ‬2002‭ ‬קבעה‭ ‬הממשלה‭ ‬את‭ ‬אזורי‭ ‬העדיפות‭ ‬הלאומית‭ ‬בתחום‭ ‬החינוך‭. ‬מן‭ ‬ההחלטה‭ ‬עולה‭ ‬שנכללו‭ ‬בהם‭ ‬550‭ ‬יישובים‭ ‬יהודים‭ ‬ורק‭ ‬ארבעה‭ (‬4‭) ‬יישובים‭ ‬ערבים‭. ‬בתגובה‭ ‬לעתירה‭ ‬לבג‭"‬ץ‭, ‬הממשלה‭ ‬עמדה‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהחלטתה‭ ‬סבירה‭ ‬והגנה‭ ‬עליה‭ ‬בפני‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬בנימוקים‭ ‬שונים‭, ‬אך‭ ‬ב‭-‬2006‭ ‬פסק‭ ‬בג‭"‬ץ‭, ‬כי‭ ‬החלטה‭ ‬זו‭ "‬היא‭ ‬החלטה‭ ‬בלתי‭-‬חוקית‭, ‬המפלה‭ ‬לרעה‭ ‬את‭ ‬האזרחים‭ ‬הערבים‭ ‬על‭ ‬רקע‭ ‬גזע‭ ‬ולאום‭, ‬ויש‭ ‬לבטלה‭". ‬החלטות‭ ‬הממשלה‭ ‬על‭ ‬אזורי‭ ‬עדיפות‭ ‬לאומית‭ ‬נהפכו‭ ‬לחוק‭ ‬בשנת‭ ‬2009‭ ‬ולכן‭ ‬אין‭ ‬זה‭ ‬מופרך‭ ‬להניח‭, ‬שגם‭ ‬ההחלטה‭ ‬הפוגעת‭ ‬מ‭-‬2002‭ ‬היתה‭ ‬עלולה‭ ‬להיות‭ ‬לחוק‭. ‬והנה‭, ‬לדעת‭ ‬רבים‭ ‬אסור‭ ‬לבג‭"‬ץ‭ ‬לבטל‭ ‬את‭ ‬חוקי‭ ‬הכנסת‭ ‬ולדעת‭ ‬אחדים‭ ‬אפילו‭ ‬אסור‭ ‬לבג‭"‬ץ‭ ‬לבטל‭ ‬החלטות‭ ‬של‭ ‬הממשלה‭. ‬עם‭ ‬איסורים‭ ‬כאלה‭ ‬אפשר‭ ‬להגיע‭ ‬רחוק‭ - ‬במדרון‭.‬
יש‭ ‬בציבור‭ ‬הטוענים‭, ‬שבג‭"‬ץ‭ ‬מתערב‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬בפעולות‭ ‬הממשלה‭ ‬ובחוקי‭ ‬הכנסת‭; ‬לעומתם‭ ‬יש‭ ‬הטוענים‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭. ‬בכל‭ ‬הכרעה‭ ‬שיפוטית‭ ‬טמונה‭ ‬אכזבה‭ ‬לצד‭ ‬המפסיד‭ ‬בדין‭, ‬ובדרך‭ ‬כלל‭ ‬בחיים‭ ‬אנחנו‭ ‬נוטים‭ ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬המקרים‭ ‬שמעציבים‭ ‬או‭ ‬מרגיזים‭ ‬אותנו‭ ‬יותר‭ ‬מאשר‭ ‬את‭ ‬המקרים‭ ‬האחרים‭, ‬שחלפו‭ ‬על‭ ‬פנינו‭ ‬וקיבלנו‭ ‬בהסכמה‭ ‬או‭ ‬בשוויון‭ ‬נפש‭. ‬במנגנון‭ ‬המיון‭ ‬הזה‭ ‬הצטברה‭ ‬במשך‭ ‬השנים‭ ‬טינה‭ ‬כלפי‭ ‬בג‭"‬ץ‭ ‬בקבוצות‭ ‬שונות‭. ‬לפני‭ ‬חודשים‭ ‬אחדים‭ ‬אף‭ ‬פורסמו‭ ‬מודעות‭ ‬ובהן‭ ‬הסיסמה‭: "‬זה‭ ‬אנחנו‭ - ‬או‭ ‬הם‭". ‬אין‭ ‬טעם‭ ‬להסביר‭ ‬מי‭ ‬אלה‭ ‬אותם‭ "‬אנחנו‭", ‬אבל‭ "‬הם‭", ‬עבור‭ ‬חבורת‭ ‬המשתלחים‭, ‬אינם‭ ‬האיראנים‭ ‬או‭ ‬אנשי‭ ‬חמא‭"‬ס‭ ‬אלא‭, ‬אבוי‭, ‬שופטי‭ ‬בית‭-‬המשפט‭ ‬העליון‭. ‬על‭ ‬מבצר‭ ‬העוז‭ ‬הזה‭ ‬של‭ ‬זכויות‭ ‬הפרט‭ ‬וזכויות‭ ‬המיעוטים‭ ‬במדינתנו‭ ‬יש‭ ‬לשמור‭ ‬בהתמדה‭ ‬ובנחישות‭. ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬שמירה‭ ‬זו‭ ‬מוטלת‭ ‬קודם‭ ‬כל‭ ‬על‭ ‬תומכי‭ ‬הממשלה‭, ‬כי‭ ‬בידם‭ ‬הדבר‭. ‬זו‭ ‬אחריות‭ ‬כבדה‭. ‬מימושה‭ ‬הוא‭ ‬חיוני‭ ‬לביצורה‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬כדמוקרטיה‭ ‬היאה‭ ‬לבני‭-‬חורין‭, ‬שבה‭ ‬הרוב‭ ‬מושל‭ ‬וזכויות‭ ‬היחיד‭ ‬והמיעוט‭ ‬נשמרות‭. ‬
 
הטיפש הזה אפילו שם לב שהוא נתן

בדיוק את הדוגמא למה צריך להגביל את כוחו שלבג"ץ ב2002 הממשלה קבעה אזורי עדיפות לאומית בהתאם לאידאולגיה הימנית שלה.
בא בג"ץ וכפה על הממשלה את האידאולוגיה השמאלנית שלו
 

tgranot

New member
מי השטיפש פה זה לא הוא, זה אתה.

גם בדמוקרטיות אחרות מתערבים בתי משפט ופוסלים חוקים המנוגדים לחוקי יסוד כפי שעושה הבג"צ. רק שאצל אחרים לרוב קיימת גם חוקה סדורה להתבסס עליה. אצלנו רק שורה של חוקי יסוד ולכן גם יותר אקטביזם שיפוטי.

במשטרים אחרים התבגברות ושינויים בחוקה , או הכנסת סעיפים חדשוים לחוקה סעיפים בחוקה דורשים רוב מוחלט של 2/3 מחברי הבית.
בני בגין פשוט הייטב לתאר את החסרונות של משטרים קואליצונים בהם מיעוט יכול להכתיב חוקים מכורך השיטה.
 
את הלוקש הזה תמכור לבגין הטיפש

בדמוקרטוית אחרות הרשות המבצעת והמחוקקת ממנות שופטים בארה"ב האמא של הדמוקטיות הנשיא ממנה שופטים בכפוף לשימוע הסנאט פה הוועדה למנוי שופטים נשלטת ע"י הרשות השופטת עצמה 3 שופטים ו2 נציגים של לשכת עורכי הדין מה שקרה בשנתיים האחרונות זה מוטציה
כשאהרון ברק היה נשיא כול מי שלא היה באג'נדה שלו כמו רות גביזון לא מונה לבית המשפט העליון
בני בגין ודן מרידור וכול אותם הנסיכים שייכים לימין הטיפש זה לא אני טוען זה ארז תדמור
 

tgranot

New member
בארצות הברית גם באמת יש הפרדה מלאה בין הראשויות

וחברי הקונגרס נבחרים ישירות על ידי הבוחרים באיזורם.
וגם הנשיא מרכיב את ממשלתו ללא שיקולי קואליציה במשטר פרלמנטרי.
לכן חברי הקונגרס אינם בובות של הנשיא כמו בישראל .אלא גוף נפרד כשכל חבר קונגרס מחוייב קודם לבוחריו לפני מפלגתו ואין עליו לחצים של משמעת קואליציונית, הוא יחשוב פעמיים לפני שיצביע לחוקים הפוגעים באינרסים עליהם נבחר.
על זה בדיוק דיבר בני בגין . איש ימין , תומך ארץ ישראל השלמה, אבל דמוקרט בנשמתו בניגוד לעמיתיו הפושעים לסיעה.
 
נו באמת! אתה לא באמת מעריך אותו

אתה רק שמח על טיפשותו שעזרת לשמאל לשמור על הכוח שלו בבג"ץ
וטיפש הזה אפילו לא מבין שכול המחמאות שהוא מקבל מהתקשרת השמאלנית בדיוק נועדו לאותה מטרה
 

jackie111

Well-known member
אנו חיים במדינה

לא נורמלית. אין לנו חוקה אמיתית וחוקי יסוד מלאים.

במדינה נורמלית היו עם הקמתה בשנת 1948 היה צריך לחוקק
חוקי יסוד. כל אחד מחוקי היסוד היה קובע את הערכים שעל בסיסם
ימשיכו ויחוקקו את יתר החוקים.

חוקי היסוד היו צריכים להתקבל כיחידה אחת כדי שאף חוק יסוד
לא יסתור את רעיהו והם יכסו את את כל מגוון הפעילויות של
המדינה.

כיום זה נראה מאוחר מידי ולכן יש מלחמה בין הרשויות השונות.
החוקים שנחקקים סותרים אחד את השני.


זה בכי לדורות.
 
למעלה