עו"ד פלדמן על פושעי הפרקליטות/משטרע: זדורוב הוא דרייפוס שלנו

עו"ד פלדמן על פושעי הפרקליטות/משטרע: זדורוב הוא דרייפוס שלנו

הזאבים, הפרקליטות, והסכין של זדורוב

אביגדור פלדמן
08/11/2018 | 10:36

אין דרך הגיונית להסביר את הפעולות המקוממות שביצעו המשטרה והפרקליטות כדי לשמר את הרשעתו של זדורוב. אז השתמשתי בדמיון

דרייפוס היה יהודי, קצין בצבא הצרפתי, אדם גאה, שזעק את חפותו ונשא חרב גדולה בחגורתו. זדורוב הוא לא יהודי, הוא לא ישראלי, הוא אוקראיני, הוא חי בישראל בתוקף אשרת קבע משום שהוא נשוי ליהודייה, ובחגורתו הוא נושא סכין יפנית קטנה של רצפים ומתקיני פרקטים.

דרייפוס, לאחר שהורשע כמרגל, הרים את יד ימינו וקרא בקול רם: "אני נשבע ומצהיר שאתם משפילים אדם חף מפשע. תחי צרפת", ואז נתלשו דרגותיו וגנרל צרפתי מעוטר אותות גבורה וחבוש קסדה מצויצת שבר את חרבו על ברכו בידיו החזקות. רומן זדורוב הוא אדם שתקן, מכונס בעצמו, חרד. בשלוש הפעמים שהוא הורשע, פעמיים בבית המשפט המחוזי בנצרת ופעם אחת בבית המשפט העליון, הוא לא זעק, הוא לא אמר מילה, הוא השפיל את עיניו והחריש מול המיקרופונים. את הסכין היפנית שנשא בחגורתו לא שבר קצין מעוטר. היפוכו של דבר, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית שינן את הלהב של הסכין הקטנה ויצר לה שיניים מפחידות, כדי שאפשר יהיה לטעון שבאמצעותה נרצחה הילדה תאיר ראדה בצהרי יום 6 בדצמבר, שנת 2006, בשירותי הבנות שבקומה השנייה בבית הספר נופי גולן שבקצרין.

כשד מן הגיהנום

זדורוב אינו דרייפוס, אך הוא זקוק לאמיל זולא שיכתוב עבורו את ה"אני מאשים" שלו, שיחשוף את החרפה הגדולה של משפטו, חרפה שאינה פחותה מזו שבשלה נשלח דרייפוס לאי השדים. החרפה אינה נעוצה בשאלה אם נמצא הרוצח של תאיר ראדה, אלא בפעולות העקומות והמקוממות שביצעו הפרקליטות והמשטרה כדי לשמר את הרשעתו ברצח וכדי לחסל כל ספק בהרשעתו. פעולות שאין להן הסבר, ולכן בדיתי זאבים כדי להסביר אותן.

אמיל זולא כתב ב–13 בינואר 1898, לנשיא הרפובליקה פליקס פור: "האמת שאותה אומר, הבטחתי לאומרה, עקב כך שאין הצדק מסוגל לעשות מעשה כזה ולהיוותר שלם. חובתי היא לדבר, אין ברצוני להיות שותף לדבר עבירה. לילותי נתקפים בסיוטים, מכיוון שאדם זה נרדף בעינויים נוראיים על פשע אשר לא ביצע".

אין אמיל זולא בסביבה, אין לנו סופרים ומשוררים המשתמשים בחירות היצירה והדמיון כדי לחדור אל המחוזות הפראיים שבהם מסתובבים באין מפריע הטורפים הגדולים, השוטרים נושאי המסכות, הפרקליטים המחביאים מאכלת נוטפת דם מתחת לגלימה, והשופטים המהלכים בצמדים או בשלישיות, נושאים אגרופנים קטלניים ואוי למי שייקרה בדרכם.

אף אחד מן הטורפים הגדולים לא רוצה להרשיע את זדורוב. אבל כל אחד מהם מדמיין זאבה אישית הרובצת מתחת לשולחן המשרדי האפור, מתחבאת בשולי חדר הישיבות הבנאלי, מציצה לרגע בהרמת הכוסית המשרדית בראש השנה. אבל בדרך כלל משעמם בבניין בעל שלוש הקומות בנצרת עילית, מול בית המשפט הנראה כמצודה צלבנית זועפת. עד שיום אחד נרצחת ילדה תמימה בהרים הגבוהים, והם כולם נדרכים. רוצח חדר למרחב שלהם, רוצח חדש, שדם הילדה ניתז על גופו, והדם עוד חם וריחו מטריף את החושים, והטורפים מתעוררים, מנערים את ראשיהם וטסים החוצה מן המשרד ומדלגים מן החלון. והנה זדורוב מולם, טרף קצת מאכזב, אדם כמעט מחוק, אבל אין אחר.

זדורוב כמעט שלא מתנגד לטורפים. זאב העוטה מסכה של קצין משטרה אומר לו כי דם הילדה נמצא על כליו. מדובב, שהוא למעשה תן אוכל נבלות, אומר לו כי אם יודה שרצח את הילדה משום שהכעיסה אותו, הוא יורשע רק בהריגה וירצה לכל היותר שבע שנות מאסר. זדורוב מקבל את עצת התן ומודה ברצח, וטרוף נטרף רומן זדורוב. אף שלא נמצא כל סמן פורנזי שקשר אותו לזירה המגואלת בדם. הזירה לא התיזה לעברו אפילו שריד מיקרוסקופי של דם או צבע, וגם הוא לא הותיר בזירה אפילו אלפית המילימטר של עור, זיעה, שערה, סיב של בגד, כשד מן הגיהנום נכנס וכרוח רפאים יצא.

להב הסכין המשוננת

הטורפים הגדולים חוזרים למשרדיהם, הדם מפסיק לגעוש בעורקים. הרוחות השורקות של המרחבים האסורים משתתקות, זדורוב הורשע. עניינו עבר לסנגוריה הציבורית, שעירערה בשמו לבית המשפט העליון. בסנגוריה הציבורית אין טורפים. הם בוחנים שוב את חומר הראיות ומגלים שעל סנטרה של הילדה שנרצחה יש שריטה. ברור לעין שהשריטה נעשתה על ידי סכין משוננת ולא על ידי הסכין־חרב שענד זדורוב בחגורתו. הם מוסרים את החומר למכון פתולוגי פרטי ראשון מסוגו בישראל. המכון הוקם על ידי ד"ר חן קוגל, שפרש מן המכון הפתולוגי הלאומי עקב "חילוקי דעות" עם מנהל המכון ד"ר יהודה היס, שהיה משרתם הנאמן של הטורפים הגדולים. ד"ר קוגל מבקש מהפתולוגית מאיה פורמן, שגם היא פרשה מן המכון יחד איתו, לבחון את השריטה. "סכין משוננת", היא פוסקת, חד משמעית. ומוסרת את חוות דעתה לסנגורים הציבוריים אלקנה לייסט ואיתי הרמלין, שייצגו את זדורוב בערעור.

באותה העת, בשנת 2012, שש שנים לאחר הרצח, פנו אל הסנגורים הציבוריים אדם ושמו א.ח ועורך הדין שלו ירון פורר. א.ח טען בפניהם שבת זוגו א.ק סיפרה לו כיצד לבשה את מכנסיו, נטלה סכין משוננת שקנו בחנות ריקושט, התגנבה לבית הספר ביום הרצח, המתינה בחדר השירותים של הבנות כשעה וחצי, וכאשר שמעה ילדה נכנסת, פרצה החוצה מן התא, משכה אליה את הילדה ורצחה אותה בסכין המשוננת שבידה. על פי דבריו של א.ח, היא רצחה כי גם אצלה מסתתרת זאבה צמאת דם. אבל להבדיל מן הטורפים הגדולים, אין לה רישיון להרוג במרחבים הפראיים, הם סגורים בפניה ועל כן עליה לספק את תאוותה לדם בדרך אחרת.

פנו הסנגורים הציבוריים לטורפים שילה ענבר בפרקליטות צפון ותמר בורנשטיין בפרקליטות המדינה, אם יש משהו שהטורפים לא אוהבים זה לקבל חזרה טרף שכבר נלעס ודמו נבלע, והוא חסר את העסיסיות שהפכה אותו לטרף ראוי. ללא התלהבות הורתה הפרקליטות לשוטרים לחקור את א.ח, ואת א.ק. לא הייתי זבוב על הקיר כאשר ניתנה ההוראה לחקור אותם ועל כן אני רק מנחש שנאמר להם "תעיפו את הסיפור הזה לכל הרוחות, אנחנו לא רוצים אותו".

אם לא כך אמרו להם הטורפים הגדולים מנצרת ומירושלים, אז למה שני הטורפים הקטנים, בקושי נמיות, מימ"ר צפון, דניאל ביטן ושמעון בן סבו, לא חקרו באמת את א.ח, אלא עשו הכל כדי שיחזור בו מהאשמת א.ק ברצח. חקירה מבישה, מעוררת צמרמורת. אני מקשיב להקלטת החקירה ובוכה, הנמיות מאיימות על א.ח במעצר, מקניטות אותו, מזלזלות בו, נושכות אותו בכל מקום בגוף, בשיניים המחודדות של הנמיות. והכל כדי שכלשונם "יירד מהעץ" ויצהיר שלא שמע את א.ק מודה ברצח תאיר ראדה. הוא עומד על טענתו (זה עולה לו בעשרה ימי מעצר) ואומר במילים שגורמות לטורפים כמעט להקיא, "כי המצפון לא מאפשר לו להמשיך לשתוק".
 
המשך...

&nbsp
להמשיך לשתוק".
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
רעש וצלצולים
&nbsp
הסנגורים הציבוריים ביקשו מהעליון להחזיר את הדיון למחוזי, על מנת שישמע את עדותו של א.ח וגם ישמע את עדותה של מאיה פורמן בעניין הסכין המשוננת, וגם ישמע עדות של מומחה עולמי לטביעות נעליים שיפריך את הטענה שטביעת הנעל של זדורוב נמצאה בזירה. אבל כבוד השופטת עדנה ארבל אומרת כי החומר שמפליל את א.ק ברצח הוא רק "רעש וצלצולים". דוחים אפוא ללא הנמקה את הבקשה הזאת, אבל מזכים את הסנגוריה בניצחון משמעותי ומחזירים את הדיון למחוזי כדי שישמע את מאיה פורמן בעניין הסכין המשוננת וגם את המומחה העולמי לטביעות הנעליים שהפריך לחלוטין את חוות דעתו של מומחה הנעליים המקומי.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
כשנכנסה מאיה פורמן לאולם בית המשפט המחוזי, הבינה מיד כי נכנסה אל מאורת הטורפים הגדולים. האורות נדלקו וכבו, צחוק מטורף נשמע מרחוק והטורפים הורידו את המסכות. מצד אחד עמדה הפרקליטה שילה ענבר ומצד אחר עמדו שלושה שופטים, אני לא מעז לומר טורפים. הבכיר בהם, השופט יצחק כהן, השפיל את העדה, פגע בה, הניח לשילה ענבר להעליב אותה ולתקוף אותה ללא רחמים.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
רומן זדורוב הורשע מחדש בבית המשפט המחוזי ועשה דרכו שוב לבית המשפט העליון. השופטת ארבל פרשה והוחלפה בשופט יצחק עמית. הסנגור איתי הרמלין התמנה לשיפוט (האם יהפוך לטורף? קשה לי להאמין), ואני ביקשתי והתבקשתי למלא את מקומו בעליון. בעליון נקבע כי הסכין אכן היתה משוננת וכי נעיצת השיניים במאיה פורמן היתה מיותרת, אבל עתה כתב השופט יצחק עמית כי ייתכן שזדורוב עצמו שינן את הסכין היפנית. השופט דנציגר, לעומת זאת, זיכה את זדורוב מחמת הספק.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
מהפכה במכון הפתולוגי
&nbsp
בעת שהכל המתינו לפסק דין של בית המשפט, התחוללה מהפכה במכון הפתולוגי באבו כביר. פרופ' היס אולץ לפנות את כיסא המנהל במכון, ואת מקומו תפס הבן הסורר חן קוגל, שעזב בטריקת דלת. כמו כן פורסם מכרז לרופאים פתולוגיים במכון וד"ר מאיה פורמן זכתה במכרז והתקבלה למכון.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
ישבו הטורפים הגדולים במאורתם ואמרו — לא טוב הדבר שתתקבל מאיה פורמן למכון, כי הדבר יגביר את אמינות עדותה על הסכין המשוננת. ועל כן הודיעה המדינה למאיה פורמן כי לא תתקבל לעבודה במכון. פורמן הגישה תביעה בבית הדין לעבודה נגד המדינה ודרשה לקיים את תוצאות המכרז. בית הדין לעבודה סבר כי ראוי שמנהל המכון ד"ר קוגל יחווה דעתו בתצהיר אם ראויה ד"ר פורמן לעבוד במכון. נו, אמרו הטורפים, נפלה בידינו כפרי בשל. ד"ר קוגל הוא עכשיו אחד משלנו, משובות הנעורים מאחוריו והוא טורף בין טורפים ואנחנו נורה לו מה לכתוב.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
התכתובת במייל בין חן קוגל והפרקליטים במחלקות שונות בפרקליטות המדינה, היא הצידוק שלי לקרוא לפרקליטים "טורפים", ולהזכיר את הזאבים. הפרקליטות אסרה על חן קוגל לכתוב בתצהיר כי הוא מסכים עם מאיה פורמן שהסכין היתה משוננת. הפרקליטות אסרה עליו לספר כי כבר במהלך המשפט הוא אמר לפרקליטה שילה ענבר כי גם לדעתו הסכין משוננת ומאיה פורמן צודקת. כמו כן דרשו הפרקליטים הטורפים כי חן קוגל ימחק מן התצהיר את כל דברי השבח שכתב על מאיה פורמן, וימחק את דעתו כי היא ראויה לעבוד במכון. פרקליטי המדינה השחיתו הליך משפטי והסתירו את האמת, והכל כדי שזדורוב, שמעולם לא פגשו, יישאר במאסר עולם. למה? אם לא כדי להשביע את הזאבים הפרטיים של הפרקליטים, אחיה של הזאבה טחב.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
אבל אז התברר לטורפים כי חן קוגל הוא לא טורף. יש לו חוט שדרה לא גמיש, קפוץ, הוא לא מסוגל לזנק על טרף כמו ששילה ענבר זינקה במשפט על מאיה פורמן. הוא דחה את לחץ הפרקליטות והגיש תצהיר שבו הוא מספר כי נאסר עליו להתייחס לחוות דעתה של מאיה פורמן במשפט זדורוב, כי נדרש להצטרף למסע הכפשה נגד מאיה פורמן כדי לפגוע באמינות חוות דעתה, וכי להרגשתו הלחץ שהופעל עליו דומה למתרחש במדינות טוטליטריות שבהן מכונים פתולוגיים הם חותמת גומי לגחמותיה של המדינה ושליטיה.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
שיווה, הפרה הקדושה והשערה
&nbsp
לאחר הדברים האלה, האל ההורס והמקים שיווה, שכבר התערב בפרשה מאחורי הקלעים כשהזיז את חן קוגל מפרשת דרכים גורלית אחת לאחרת, הביא מפינה חבויה שערה אחת מזירת הרצח. הוא נגלה בחלום הלילה לעו"ד ירום הלוי בדמות פרה קדושה ואמר לו "תדרוש לבדוק את השערות שנמצאו על הגופה ולהשוות אותם ל־א.ק ו־לא.ח ואל תוותר, כי אם תוותר אבלע אותך חיים".
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
הטורפים סירבו לשלם על הבדיקה במכון הפתולוגי באבו כביר. ירום הלוי, שפחד משיווה, גייס את הכסף (כ–50 אלף שקל) ונמצא כי הדנ"א המיטוכונדריאלי שאפשר להפיק משערה ללא שורש, זהה למשפחת השערות של א.ח. זה לא זיהוי ודאי. כלומר, ייתכן שיש כמה עשרות אלפים של אנשים בישראל הנושאים את אותו דנ"א. אך מה הסיכוי שאחד מהם ישיר שערה בחדר השירותים בתיכון נופי גולן? ולפתע אתה נזכר כי בעת שנחקר א.ח במשטרה, אמר כי לבשה א.ק את מכנסיו, פרט מוזר וחסר משמעות בעת ההיא, אבל עכשיו המכנסיים גוררים בשיער ראשו את א.ח לזירה, ואחריו פוסעת בצעדים רכים הזאבה טחב ושיווה מתפוצץ מצחוק, והטורפים הגדולים מתהפכים על משכבם ומייללים מפחד.
&nbsp
&nbsp
https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.6633341
 
למעלה