ולכבוד החג הכי חשוב והכי קדוש והכי בלה בלה עוד על ההדתה

סתוונית333

Well-known member
ולכבוד החג הכי חשוב והכי קדוש והכי בלה בלה עוד על ההדתה

שנכנסה לנו עמוק לתוך התפריט :

"עוד צעד נעשה באחרונה בתחום הדתת האוכל, כאשר רשת "אגאדיר" הכריזה על פתיחת סניף כשר ראשון ועל הוצאת החזיר (בייקון) מהתפריט ביתר סניפיה. הסמיכות בין ההצהרות מרמזת, שהוצאת הבייקון קשורה לפתיחת הסניפים הכשרים. ייתכן, שכתנאי לפתיחת סניפים כשרים הופעל על הרשת לחץ להימנע מחזיר גם בסניפים האחרים. בעלי הרשת הכחישו שהיה לחץ כזה, אבל מי שמכיר את השיטה שבה מופעלת הדתה על עסקי האוכל בישראל יודע, שלחץ מסוג זה הוא אפשרי.

זה מתחיל כמובן בעוצמת דיני הכשרות. התפקיד ההיסטורי שלהם היה להפריד בין היהודים לעמים שמסביבם. כשאינך יכול לאכול אצל שכנך, קטן הסיכוי שייווצרו ביניכם יחסים קרובים. זאת היתה דרך לשימור הקהילה היהודית ומניעת התבוללות. לכן תפסו דיני הכשרות מעמד כה חזק ביהדות, תפקיד כמעט אבסורדי בחשיבותו כשמשווים אותו למעמד של כללי האכילה בדתות אחרות.

גם אם היה ערך בדיני הכשרות לשימור העם היהודי בתקופת הגולה, יש לפקפק בתפקיד שהכשרות ממלאת במדינת ישראל, ובעיקר בכל הקשור ליחסי דתיים וחילונים. למעשה, החילוני מחליף כיום את הגוי בתפקיד האחר שיש להיבדל ממנו. לכן לא מפתיע הוא, שלא רק לגוי אסורה הגישה לתהליך הייצור של יין, אלא גם לחילונים.

שמירה על דיני הכשרות מונעת מדתיים לאכול בבתים של חילונים; כדאי להזכיר זאת לכל הדתיים המדקלמים סיסמאות נבובות על אחדות העם. דינים אלה משפיעים גם על יחסי חילונים ודתיים מחוץ לבית. כל קבוצה מעורבת המבקשת לצאת לבילוי משותף תיאלץ תמיד להתקפל בפני החברים הדתיים בה, בלי קשר למספרם. די שיהיה חבר דתי אחד, כדי שהחילונים ייאלצו להתבטל בפני דרישתו לאכול במסעדה כשרה; הם הרי אינם רוצים שמישהו ייפגע או ירגיש דחוי, והם עצמם אינם מנועים מאכילת אוכל כשר.

ההתחשבות באחר היתה בעבר רק עניין פרטי, ואילו היום יש מגמה של שינוי בסטטיסטיקה בין מסעדות כשרות לאלה שאינן כשרות. בשנה האחרונה, לראשונה זה שנים רבות, נפתחו אפילו בתל אביב יותר מסעדות כשרות ממסעדות שאינן כשרות. הטרנד הזה מושפע משינוי בסגנון הבילוי של דתיים וחרדים, אבל גם מהעובדה שקבוצות מעורבות יבחרו לסעוד במסעדות כשרות.

זו איננה גזירת גורל, כשרות היא תחום נזיל. פגשתי דתיים, שבארץ אוכלים רק במסעדות כשרות, אבל בהיותם בחו"ל מוצאים פתרונות רכים יותר. ראיתי גם דתיים, שישבו במסעדות לא כשרות והקפידו לאכול רק מאכלים שביחס להם אין סיכון. בסופו של דבר, יש כאן בחירה בין היצמדות דקדקנית להלכה לבין כיבוד האחר, אלא שהדתיים שיכנעו אותנו, החילונים, שביחסים בינינו רק צד אחד (אנחנו כמובן) נדרש לכבד את הצד האחר.

העניין לא נגמר רק בדיני הכשרות. מתברר, שההתעקשות על מסעדות כשרות היא לא רק צורך דתי, אלא גם חלק מתהליך הדתה שהציבור הדתי מקדם. כאשר מתרעמים על הדתה, למשל בחינוך, מנופפים דתיים רבים בחילון של הרחוב הישראלי ומדגישים את תחום המסעדות. לכן לא מפתיע, שהם מכוונים את תהליך ההדתה גם לתחום הסמלי הזה.

לפני כמה שבועות סירב עיתונאי דתי שבא לראיין אותי לעשות זאת בבית קפה לא כשר, אף על פי שהוא היה יכול לשתות משהו בלי לעבור על דיני הכשרות. הדתיים מכנים זאת "מראית עין". גם ההחלטה השערורייתית שקיבלה השנה הנהגת בני עקיבא, להחרים עסקים הפתוחים בשבת, קשורה לתהליך הזה.

הקישור בין הקפדה על כשרות להדתת המרחב החילוני והסטטיסטיקות המראות את האפקטיביות של המהלך מחייבים את החילונים לשנות את תפישתם. כל חילוני הבוחר לכבד את חברו, או סתם בוחר לאכול במסעדה כשרה, או בכזאת הסגורה בשבת או מחרימה מאכלים שאינם כשרים, מוכרח להבין, שבמצב הנוכחי בחירה כזאת משמעה עוד איום על קיומן של מסעדות לא כשרות, הפתוחות בשבת ומגישות את המגוון שהחילוני מצפה לו.

כל מעשה כזה תורם לאיום על קיום החילוניות במדינה. יש להבין, שכל בחירה כזאת תורמת לתוצאה הסופית, ולכן העדפת מסעדות חילוניות היא בחירה הישרדותית. הנדיבות כלפי האחר הדתי מוכרחה להימדד על רקע מצב העניינים הכללי והאיומים שהחברה החילונית סובלת מהם בשנים האחרונות. הדברים מופנים גם לחברי וחברותי הצמחונים והטבעונים. הוצאת החזיר מהתפריט צריכה להפריע גם להם — כי משמעותה העמוקה היא דריסת החילוניות.
אני מתרשם, שחילונים רבים מבינים זאת ומתחילים לקשר בין מסעדות כשרות להדתה. מסעדות לא כשרות הן סמל לחילון, ולכן מטרה למתקפה דתית. ראינו את המתקפה החילונית על הכשרת סניף "ארומה" באם המושבות ורואים היום את ההתקפה על רשת "אגאדיר". אלו תגובות מוצדקות של חילונים המבינים את מצבם החדש במדינה. ההבנה, שגם בחירה באיזו מסעדה אוכלים נהפכה לפוליטית חייבת להיות נחלת חילונים רבים יותר."

ד"ר רם פרומן
 

jackie111

Well-known member
המחאה השקטה שלי

אני לא נכנס לאכול במסעדות שמתנוסס עליהם השלט "כשר".
הכתבה שהבאת מסבירה למה.
 

סתוונית333

Well-known member


גם אני
 

marabo

Well-known member
בעוד אתה מוחה ובוכה בעל המסעדה צוחק כל הדרך אל הבנק

כי בעוד המסעדות הכשרות מפוצצות הלא כשרות מדוללות סועדים.
 
ואני לא נכנס לאכול במסעדות שכתוב עליהן "כשר"

בגלל שאני לא מוכן לשלם מחיר מופקע של פילה מיניון עם כל התוספות
בשביל חתיכת שניצל יבשה.....
 

ai21

New member
במדינת היהודים לא כלכלי לבסס מסעדה על החזירים

המסעדות שמוכרות חזיר למיעוט השמאל-הקיצוני הקטנטן,
ומדירות ממנה 80% מתושבי ישראל, שלא יאכלו חזיר,
שוב ושוב פושטות רגל.

מן הסתם גם רשת זו הבינה שזה לא כלכלי,
ושינתה כיוון.
 

ai21

New member
את אוכלת חזיר - במקומות המעטים שמשתלם להם למכור

תוך הדרת 80% מהציבור, למרות שברור עד כמה זה לא כלכלי (ולכן יקר ופושט-רגל).

אחרים אוכלים במקומות כשרים - בהם 100% מהציבור יכול לאכול. ללא פשרה או כפייה.
ומצב בו אלו רוב המסעדות, לצד מיעוט מסעדות חזיר - הוא בדיוק המצב הרצוי.

את זו הדורשת לכפות ולהדיר 80% מהציבור,
ומזילה דמעות תנין על שמזימות הללו כשלו.
 

jackie111

Well-known member
תראה

אם לך לא אכפת לאכול במסעדה לא כשרה ואתה
לא מחפש למצוא את תעודת הכשרות.

כשתצא בצהרים לאכול עם שני חברים מהעבודה
כבר תחפשו כשרות.

כשתצא בערב לארוע עם 10 חברים תאלץ לבחור
במסעדה עם כשרות מחמירה.

ולכן ברב המקרים גם אם אתה מתפשר בעיניני
המזון תוכרח להכנס למסעדה כשרה. וכשתרצה
לאכול בערב שישי ארוחה רומנטית עם אהובתך
תתפלא שמסעדה שכל כך אהבת נסגרה.
 

ai21

New member
תראה - אתה בעצם מחפש הצדקה - לכפות על הרוב לאכול לא כשר

אתה אוהב חזיר - וזה סבבה.
זכותך.
יכולים להיות לך חברים עם תחביב דומה, אישה עם תחביב דומה - וכולכם תהנו שם.


הבעיה מתחילה - כיוון שאתם מנסים לכפות על שאר ה80%.
כשתצא לצהרים עם שני החברים ורק אחד "שומר" - תנסה לכפות עליו לאכול במקום לא-כשר.
שתצא לארוע-חברה עם 10 חברי-צוות תאלץ את שומרי הכשרות לאכול במסעדה בלי כשרות (אחרת הם פוגעים בצוות).
והחברים הללו - יאלצו לבוא עם סנדביצ'ים למסעדה כמו מסכנים, או לאכול משהו מאריזה, או שתצליח במזימת החילון שלך - והם יוותרו ויתחילו לאכול לא-כשר.
זה קרה כל הזמן במקומות בהם עבדתי.
והתירוץ תמיד היה "כמעט ואין מקומות כשרים".


הדברים משתנים - אבל לאט.
ככל שעובר הזמן - יותר מקומות מוותרים על התמקדות ב20%, ועוברים לתפריט הכשר, והכפיה החילונית מתמעטת.
הדבר הכי טבעי - הוא שרוב המסעדות יהיו כשרות לטובת רוב האוכלוסיה,
ולא האנומליה שהייתה עד יום - המתמקדת בחזיר ובשרימפס, ומובילה לפשיטות הרגל.
 

jackie111

Well-known member
אני לא מנסה לכפות.

עלי נכפה להכנע ולאכול במקום שאני לא רוצה,
אם ארצה לאכול עם אדם שומר כשרות.

כאשר השיקולים בבחירת מסעדה צריך להיות
איכות האוכל, המחיר, הניקיון והמלצריות.
 

ai21

New member
בכל מקום עבודה בו הייתי - הייתה כפיה חילונית כזו

בכולם.
למרות שרק מיעוט אוכל חזיר ושרימפס.
בחלק מהמקרים - זה היה מלווה באיומים או הונאה (טוענים שזה כשר ומסתבר ששיקרו).
מאוד לא נעים לחטוף איומים כאלו, או סחיטה בסגנון "אתם מכריחים אותנו", "בגללך נסתובב שעות",
אז מביאים סנדביץ' למסעדה כמו מסכנים, בלי להתלונן חלילה,
וזה מה שאתם עושים לנו - בקביעות.

אז די ברור למה אנחנו שמחים כשמסעדות כאלו עוברות לתפריט כשר,
ולא תכפו עלינו יותר, לא תאיימו, ולא תסחטו.
 

jackie111

Well-known member
אני משוכנע שאתה ממציא סיפור

אין תופעה כזאת. מעסיק לא יקח על עצמו עימות
עם מיעוט מתלהם כמוכם. במקומות עבודה גדולים
בוחרים במקומות לאכול עם כשרות מחמירה. אף
אחד לא בוחן את רמת הנקיון ואיכות המזון.

אלא אם כן עבדת במרכז יבוא של חזירים וחזירות
מאוקראינה.
 

ai21

New member
ממש לא. כי זו לא יוזמת המעסיק

ראש צוות מוציא לאירוע צוות - לא את כל החברה, אלא את הצוות.
וזה קרה לי גם באינטל - לא חברה קטנה וזניחה. ולא עוסקת בייבוא חזיר.

הכח הוא בידי ראש הצוות - הוא מחלק דו"חות הערכת עובד - והוא זה שדורש שתתפשר.
במקום העבודה הנוכחי יש חדר אוכל עם חזיר. העובדים שלא אוכלים כשר אוכלים שם כקבוצה.
אחרים יכולים להביא אוכל מהבית, או ללכת למכולת ולהכין סנדביץ' או משהו.
לפחות בנוכחי אין כפיה.
תמיד מביאים 2 גלידות: אחת כשרה בלי חלב, והשניה לא כשרה (לא הבנתי את הקטע, והקיבוצניקים מסרבים לגלות).
 
לא נכפה עליך שום דבר

אתה רשאי לבחר מסעדה שלא מקפידה על כשרות אבל אם איכות אוכל טובה
אבל אתה לא יכול לכפות על בעל מסעדה שרוצה למכור כשר לא לעשות כן
 

ננו ננו

New member
שקר במספרים .

1 - חצי מהיהודים לא מקפידים על כשרות ולא מה שכתבת .
2 - היהודים בישראל הם 75% מכלל האוכלוסיה .
מסקנה
רק 37.5% מהציבור מקפידים על כשרות .
 

ai21

New member
80% מהיישראלים לא יאכלו חזיר

70% ומעלה מהיהודים,
בנוסף גם כל המוסלמים לא יאכלו חזיר,
והגעת ל80% מהתושבים.

ובכל זאת - רוב המסעדות שכופים עלי ללכת אליהן,
מוכרות חזיר ושרימפס.
והכל בטענה ש"אין מקומות כשרים".
אז כל מקום שעובר מחזיר לכשר - יבורך.
 
שמירת כשרות אינה רק הימנעות מאכילת חזיר .

רוב הישראלים יאכלו במסעדה לא כשרה , אפילו אם הם נמנעים מאכילת חזיר .
 

jackie111

Well-known member
אתה צודק אבל

אם שליש מהאזרחים אוכלים כשר אז אם נפגשים שנים
66% סיכוי שאחד מהם ידרוש אוכל כשר וכשיפגשו שלושה
כבר אין טעם לשאול שאלות לאן הולכים לאכול.

לכן אני ומשפחתי הולכים לאכול רק במסעדות ללא תעודת
כשרות.
 

ai21

New member
זה נקרא מכנה משותף. אם תלכו למסעדה עם אלרגי לחלב

לא תדרשו ממנו לאכול למסעדה חלבית,
אבל כשתלכו עם שומר כשרות - כן תרגישו הצדקה לדחוף לו מסעדת חזירים.
זו הבעיה.

אם אתה אוהב לאכול חזיר - מתבקש שתלך עם משפחתך רק למסעדות המוכרות חזיר.

אני אוהב לאכול דגים - וכמעט לא יוצא לי לאכול דגים, רק באולמות-אירועים.
כי אשתי וילדי לא אוהבים, ואני לא אקנה מנה יקרה, שלא אוכל לחלוק אותה איתם.
אבל לא אתחיל בסחיטה והאשמות.
זה המצב.
 
למעלה