אברה מנגיסטו והישאם א-סייד

אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
[URL]http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=57171928[/URL]

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לפעולה דחופה לשחרור אברה מנגיסטו והישאם א-סייד הנעדרים ברצועת עזה

אברה מנגיסטו והישאם אל סייד נעדרים מאז 7 בספטמבר 2014 ו-20 באפריל 2015, בהתאמה, ברצועת עזה. שני האזרחים הישראלים מתמודדים עם מחלות חמורות בתחום בריאות הנפש. רשויות חמאס ברצועת עזה סירבו להעביר כל מידע בעניינם. לא ידוע היכן הם נמצאים ומה עלה בגורלם. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לציבור לפנות בדחיפות להנהגת חמאס ולדרוש פרטים על מצבם, להביא לשחרורם המיידי ולהעניק להם טיפול רפואי ראוי עד למועד שחרורם.

האזרחים הישראלים אברה מנגיסטו, בן 31, הישאם אל סייד, בן 29, נעדרים במשך יותר משנתיים, לאחר שחצו בנפרד את הגבול אל תוך רצועת עזה. ב-7 בספטמבר 2014 אברה מנגיסטו, בן ליוצאי אתיופיה, יצא מביתו שבאשקלון, ונכנס לרצועת עזה בלי אישור על ידי חציית גדר התיל ליד החוף. הישאם אל סייד ככל הנראה חצה את הגבול לתוך רצועת עזה ברגל ב-20 באפריל 2015, אחרי שיצא מבית משפחתו בכפר הבדואי אל-סייד שבנגב.

שניהם מתמודדים עם מחלות חמורות בתחום בריאות הנפש. משפחתו של מנגיסטו אמרה לאמנסטי אינטרנשיונל שהוא התמודד עם מצב בריאות נפשי חמור מאז מותו של אחיו ב-11 בנובמבר 2012. צוות אמנסטי אינטרנשיונל בדק את מסמכי בית החולים של שירות בריאות הנפש של משרד הבריאות של ישראל, הקובעים כי אברה מנגיסטו אושפז בבתי חולים פסיכיאטריים בשתי הזדמנויות נפרדות בינואר 2013. לפי המסמכים הרפואיים של הישאם אל-סייד, הוא אובחן כחולה בסכיזופרניה וכבעל הפרעת אישיות, אושפז בגין מצבים אלו, וזקוק לטיפול תרופתי קבוע.

אמנסטי אינטרנשיונל חוששת ששניהם מוחזקים כבני ערובה על ידי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, למען חילופי שבויים פוטנציאליים. באפריל 2016 הקבוצה החמושה פרסמה באינטרנט סרטון שבו הצהרה אשר מציגה את תמונותיהם של השניים, לבושים במדי הצבא הישראלי. בהצהרה, אמר דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם כי אין בכוונתם לפרסם כל מידע על השניים “בלי תשלום מחיר ומתן ערובות לפני ואחרי משא ומתן”, מה שמעיד על כך שהם מוחזקים כבני ערובה למען חילופי שבויים פוטנציאליים. עם זאת, צוות אמנסטי אינטרנשיונל קיבל מסמכים המוכיחים כי אברה מנגיסטו נמצא בלתי כשיר לשירות צבאי. מסמך שפורסם על ידי Human Rights Watch מאשר כי הישאם אל-סייד נמצא גם הוא בלתי כשיר ושוחרר משירות צבאי בנובמבר 2008. רשויות חמאס ברצועת עזה סירבו למסור כל מידע על גורלם או על המקום שבו השניים מוחזקים.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לציבור לכתוב באופן מיידי, עד 4 בספטמבר, בערבית, באנגלית או בכל שפה אחרת לרשויות חמאס ולדרוש לאמת ולמסור את דבר גורלם ואת מיקומם של אברה מנגיסטו והישאם אל-סייד באופן מיידי ולהבטיח את שחרורם בלי כל עיכוב; להבטיח שהם זוכים לטיפול הומניטרי ולגישה ראויה לטיפול רפואי עד למועד שחרורם. הקריאה מופנית למנהיג חמאס עיסמאיל הנייה ולחבר ההנהגה המדינית של תנועת חמאס בעזה ד”ר מחמוד א זהאר. בנוסף, אנו קוראים לציבור בעולם כולו לפנות לנציגיו הדיפלומטיים על מנת לדרבן אותם לפעול בעניין.
הצטרפו לפעולה הדחופה וכתבו לרשויות חמאס

הרחבה: “אני לא יכולה לחיות ככה. אף אחד לא עושה שום דבר כדי לשחרר את הבן שלי”

החזקת הישאם אל-סייד ואברה מנגיסטו בשבי והיעדר המידע על גורלם ומקום הימצאם השפיעו משמעותית על משפחותיהם מבחינה רגשית ונפשית. בני המשפחות מודאגים שבריאותם הפיזית והנפשית הידרדרה אף יותר בשל החזקתם בשבי והיעדר טיפול רפואי הולם. הישאם אל-סייד יצא מביתו שבכפר אל-סייד שבנגב ב-20 באפריל 2015 מבלי שאמר לאמו לאן מועדות פניו. באותה העת היא סברה שהוא הלך לחנות. היא סיפרה לאמנסטי אינטרנשיונל שהיא חוששת לחיי בנה ולרווחתו: “אני מפחדת שהוא הוכה או שלעגו לו. הישאם הוא ילד טוב, הוא לא יפגע באף אחד, הם צריכים להגיד לו שיבוא הביתה”. הישאם חצה בעבר את הגבול לרצועת עזה בלי אישור ב-2 בפברואר 2010 וב-16 בינואר 2013. לפי אביו, רשויות חמאס היו מודעות למצבו הנפשי של הישאם. הוא הסביר כי בנו עוכב ונחקר על ידי רשויות חמאס בכל פעם, ואז הועבר לידי ישראל במעבר ארז: “הוא נכנס לעזה פעמיים”, ובכל פעם “חמאס חקרו אותו. הם ידעו שהוא מתמודד עם מצב של בריאות (הנפש) ושחררו אותו במעבר (ארז). הישאם גם חצה את הגבול לירדן ולמצרים בלי אישור”, הוא הוסיף. “אין לנו כל קשר לפוליטיקה, אנחנו לא מבינים איך חמאס יכולים להחזיק בו עד כה מבלי להבטיח לפחות שהוא בריא ושלם”. אביו של הישאם ניסה נואשות למצוא מידע נוסף על בנו, ללא הועיל.

אברה מנגיסטו ומשפחתו הגיעו לישראל מאתיופיה כשהוא היה בן חמש. המשפחה מתקשה לשרוד כלכלית. אביו היה מובטל במשך עשר שנים ואמו מרוויח משכורת צנועה. ב-13 במארס 2003 אברה מנגיסטו נמצא בלתי כשיר לשירות צבאי ושוחרר מגיוס חובה. הוא עבד כנהג עבור חברת מחזור ובתחום התיירות על מנת לתמוך במשפחתו. ב-11 בנובמבר 2012 אחיו של אברה מנגיסטו נפטר מאנורקסיה. איילן, אחיו הבוגר של מנגיסטו הסביר שמבין כל בני המשפחה, אברה הושפע באופן המשמעותי ביותר מפטירת אחיו. בריאותו הנפשית הידרדרה עד שאושפז פעמים רבות. איילן הוסיף שאחיו לא הרגיש טוב כשחצה את הגבול ואמר: “אנחנו לא יודעים איך מטפלים בו, לא קיבלנו כל מידע על בריאותו. אברה הוא אזרח חף מפשע שמתמודד עם בעיות נפשיות. אין לו שום קשר לפוליטיקה”. אמו של אברה מנגיסטו סיפרה בדמעות לצוות אמנסטי אינטרנשיונל על המחיר שגבה שבי בנה ממנה ומכל בני המשפחה: “אני לא יכולה לחיות ככה. אף אחד לא עושה שום דבר כדי לשחרר את הבן שלי. אין לנו כל מידע עליו ואני לא יודעת אם הוא חי או מת”. המשפחה כולה הביעה אכזבה מהיעדר התמיכה והיעדר המעורבות מצד ממשלת ישראל והשרים חברי הקבינט. הם אמרו לאמנסטי אינטרנשיונל: “אנחנו חשים צער וחוסר אונים אל מול חוסר היחס של מנהיגי המדינה לחייו של אברה מנגיסטו. אנחנו מרגישים שזה נובע אך ורק משום שאברה שייך לקהילה של שקופים”.

בשנת 2012 הביעה ועדת האו”ם לביעור האפליה הגזעית דאגה מפני מדיניות מפלה כלפי קהילות יוצאי אתיופיה והקהילות הבדואיות בישראל
 

נדמה לי שהאבא של הבחור הבדואי אמר לא לשחרר אותו תמורת שחרור מחבלים.
תקן אותי אם אני טועה?
 

סוהי

New member
אמנסטי? מי ומה זה בכלל? מי בעולם אמון על אכיפת החוק הבינלאומי,כגון היחס לאסירים ולשבויים,לחללי אויב וגופותיהם?.....כנראה שהעולם מתעורר רק כשהאצבע המאשימה בצדק או לא נגד ישראל.

כשמדובר באירגון טרור ערבי,רק צה״ל צריך ויכול לטפל בזה.
 
למעלה