כך שקד מדברת סמוטריצ'ית טהורה / עו"ד אביגדור פלדמן

כך שקד מדברת סמוטריצ'ית טהורה / עו"ד אביגדור פלדמן
מה יותר מסעיר מוועידת המשפט השנתית? נעלתי את מגפי עור הנחש ויצאתי לדרך

חייב להיות שמח בוועידת עורכי הדין, חשבתי לעצמי. ידברו שם על הכל, אולי יהיו מכות. אז לקחתי איתי לדרך קצת גראס רפואי

בדרכי לאורך הטיילת של הים התיכון אל מלון דיווויד אינטרקונטיננטל, השמש קפחה על ראשי כאילו הייתי בנבאדה. "המדינה היחידה בארצות הברית שבה הזנות היא חוקית", אמרתי לעצמי בדרכי לוועידת המשפט השנתית של ישראל, הפותחת את שנת המשפט 2018. מגפי עור הנחש שלי, המעוטרים בפיתוחים מעוינים, השמיעו על אבני הטיילת את הסוויש סווש סוויש סווש המוכר שלהם. ככל שהתקרבתי למלון, מבנה בסגנון לאס וגאס, דימיתי לשמוע את הצעקות הקצובות של מאות או אלפי עורכי הדין המתגודדים מחוץ למלון, כי לא רצו לקנות כרטיס כניסה ב–170 שקל כדי להיכנס לוועידה ולאכול ארוחת צהריים עשירה, כדבר הפרוספקט, ארוחה שעליה נרחיב או לא נרחיב את הדיבור בהמשך.

בחוף גאולה דימיתי לשמוע את המפגינים בחוץ צועקים "למה עלינו לשלם דמי כניסה לוועידת עורכי דין, כשאנו משלמים כאלף שקל בשנה דמי חבר, שיצטברו השנה לכ–55 מיליון שקל", לפי פרסומים של שרון שפורר, ב"מקום הכי חם בגיהנום". שאולי נגלה כי היא ארוחת הצהריים העשירה המובטחת בפרוספקט, אחרי שאפי נוה ראש הלשכה הגיש נגדה תביעת דיבה בסכום של מיליון שקל. היזהרו אני אומר למגפי עור הנחש, אנחנו מתקרבים לאפי נוה, והאיש הוא גבר גבר, לא יודע חוכמות, פירסמת־חטפת.

כשאני חולף על פני חוף בננה ביץ', אני מגניב אליו מבט לראות אם נמצאת בו השופטת החביבה עלי הנוהגת לפקוד אותו, היא לא נמצאת. אני מתחיל לשמוע את קריאות המפגינים עולות בכמה דציבלים. אני שומע "חוק הלאום", אני שומע "איילת שקד", אני שומע "חוק ההסדרה" אני שומע "מצפה כרמים", "מינויים לעליון" ואת הסיסמה "למה לנו בית משפט עליון, אם אנחנו לא יכולים למנות את שופטיו".
יהיה שמח בוועידת המשפט, אני אומר לעצמי, אולי יהיו מכות, אולי ישליכו שרידים של ארוחת הצהריים העשירה, תפוחי אדמה מטוגנים שמנוניים, אספרגוס ספוג ברוטב לא ברור, אורז עם עדשים שטוגנו עד צאת נשמתם כדי שיתאימו להשלכה תלולת מסלול, על ראשו הקירח ככדור ביליארד של...

די, אומרים נחשי המגפיים, וסוויש סווש סוויש סווש אנחנו כבר בגן צ'רלס קלור, הדופק שלי עולה, האדרנלין בשמים. זה זמן רב לא געשה הזירה המשפטית כמו בעת האחרונה, מכונת החקיקה של הכנסת מחוקקת פיח־פח חוק הלאום, פיח־פח חוק ההסדרה, פיח־פח מרוקנים את בית המשפט העליון מסמכויות על קרקעות בשטחים ומעבירים לבית המשפט המחוזי בירושלים. מצד שני גורסת המכונה את חוק הגיוס, מעלה את שכרו של ראש הממשלה, היועץ המשפטי מאפשר למנהיגנו לקבל תרומות מטייקונים, לממן הגנה מקיר לקיר. נדמה לי שאני שומע עורך דין צועק "קח גם אותי ביבי על חשבון הברון". על יד מסגד חסן בק, שתמיד מעלה את רף האלימות שלי, ראיתי בעיני רוחי את השוטרים הרכובים על סוסים מכים באלות את המפגינים שאינם נסוגים אחורה, "המשפט משפח", גברו הצעקות.

איפה אם לא בוועידת עורכי הדין ידברו על הכל, חשבתי לעצמי, בלי בושה, בלי כפפות, כי אנחנו פה בין חברים, עורכי דין מצולקים, ציניים, על גבול האלכוהוליזם, לא עשו אותנו באצבע. אני שוקל אם להתגנב למנטה ריי ולקחת קצת מן הרפואי שלי כדי להוריד את סף האלימות, הילדים לא מרשים לי להסתבך בקטטות. אבל סוויש סווש לוחשים המגפיים, סוויש סווש כבר מגיעים.

אם היו נותנים לי לדבר (לא נתנו) אולי הייתי מדבר על הישות הדמיונית המכונה הלאום היהודי, המתממשת בגיאוגרפיה דמיונית הקרויה המולדת ההיסטורית של העם היהודי והופכת למדינת ישראל, מדינה שאין בינה ובין הלאום היהודי ולא כלום. מדינת ישראל שהחלה לחזק את קשריה עם מדינות בעלות עבר והווה אנטישמיים כלטביה, ליטא, הונגריה ופולין, שחוקקה חוק האוסר להזכיר כי פולנים רצחו יהודים. נכון, הפולנים רצחו הרבה פחות יהודים מהנאצים, אבל מעשי הרצח שלהם היו באיכות הרבה יותר טובה, מצטלמים יותר טוב בצבעי טכניקולור, דם, מעיים, עוברים, רציחות של מכרים, של שכנים, של בעל חנות הכובעים, בקלשונות, במקלות, בסכיני קצבים, עם הרבה יותר שמחה בלב וכיף בידיים.

ואם היו נותנים לי לדבר, ודאי הייתי שואל מה טיבה של ההתממשות הזאת של העם היהודי למדינת ישראל, האם הלאום היהודי היה מתחבק עם מנהיג הפיליפינים רודריגו דוטרטה, שקיבל שיעור מהנשיא הנאיבי שלנו רובי ריבלין, שזה לא יפה להשוות את עצמך להיטלר ולא יפה לאנוס נשים יפות?

נניח שהייתי באיזה פאנל מקצועי, ממש פה באינטרקונטיננטל, על גג העולם, הייתי אומר, האם לא עדיף לקרוא למה שקרה ללאום היהודי "הגלגול", על סמך הסיפור ידוע? שהרי הוא הלך לישון למשמע שירי ערש ביידיש, התעורר בבוקר במדינתו וגילה כי התממש במדינת ישראל כחרק טורף, המצויד בלסתות של כריש.

אבל לא נתנו לי לדבר, כי כשהצעתי למי שהצעתי מאלה שאוהבים להצטלם, לקיים בוועידת המשפט החגיגית פאנל על חוק הלאום, כי מי אם לא אנחנו עורכי הדין נדבר עליו בתבונה ובהבנה, מי אם לא אנחנו מבינים מה זה חוק שאינו מגדיר אף אחד ממרכיביו, והוא דומה לכן לסופת הוריקן שאין לה גבולות ונשלטת רק על ידי עין רעה המסתובבת במרכזה — נמסר לי על ידי נציגת הוועדה המארגנת, שאני מוזמן לארגן כנס כזה בבית הלשכה ברחוב מנחם בגין בעוד כחצי שנה.

נו טוב, כבר שנים שמדירים אותי מכנסי הלשכה, כנראה משום שאני משלם רק 250 שקל דמי חבר ומכנסי תמיד קמוטים, כאילו הוצאתי אותם כרגע מפיו של סוס משטרה אגרסיבי. אני מרגיע את עצמי, כי בטח ידברו על כל זה בפאנלים, ויש עורכי דין שיוכלו לדבר הרבה יותר טוב ממני.

התעוררו עורכי דין, העיירה שלכם בוערת, עוד מעט לא יהיה צורך בכם. תעמדו בלשכת התעסוקה, וכאשר ישאל אתכם הפקיד הממיין מה העבודה שעשיתם לפני שפוטרתם ותענו עורך דין, יצחק כמו משוגע הכפר. אין יותר צורך בעורכי דין, הכל כתוב בספרי החוק, אין עמימות ואין דו־משמעות, צריך רק לפשפש באילני יוחסין מצהיבים, ולמצוא את התשובה. על כל עורך דין שהפסיד את מקום עבודתו יהיו שלושה גנאולוגים (ביוונית מומחים לתורת הגזע), שיאספו מידע על קשרי שארות ויבססו את הטענה כי העותר משתייך ללאום הנכון.

אני בטוח שידברו על זה בפאנלים, כי יתייחסו להסתה נגד ארגוני שמאל, שוברים שתיקה והקרן החדשה. עורכי דין טובים והגונים, כמו ארי שמאי ושמואל פליישמן, שייצגו את יגאל עמיר, ואחרים שייצגו את מרגלית הר שפי ואת הרבנים שממשיכים להסית, יסבירו לאן זה מוביל אותנו וכמה זמן יעבור עד שאמיל גרינצוויג יחזור מן המתים. מי אם לא עורכי הדין ידברו על זה.

ואין לי ספק שאם יאיימו על עורכי דין שהם עומדים לאבד את פרנסתם, שהחוק לא זקוק להם יותר, יתעוררו מיד משנתם ויצעקו אוי כמה שיצעקו. אבל כשאני מתחיל לעלות אחרי חסן בק אל האינטרקונטיננטל וסוויש סווש סוויש סווש, לוחשות המגפיים, אני לא שומע את המפגינים. האם אפשר שכולם נעצרו והועברו למעצר באבו כביר, כמה מאות מטרים משם, או גרוע מזה הובלו למכון הפתולוגי באבו כביר, שאחד הלקוחות שלי קורא לו אבו קביר?

הרחבה על ידי המלון המצוחצח ריקה מאדם. "?are you staying here" שואל אותי בנימוס העומד בשער החוק. אני לכנס לשכת עורכי הדין, אני משיב, והוא מכוון אותי אל קומת המרתף. בדממה הרוויה ריחות של ארוחת בוקר, מיץ תפוזים, גבינת קממבר, טוסט ואגסים בשלים, נשמעים הסוויש סווש של המגפיים שלי לגמרי לא במקום. יש במרתף שני אולמות המוקדשים לכנס, ונציגה ייצוגית של לשכת עורכי הדין שואלת אותי "אתה שייך לכנס?" ומציידת אותי בתג עם שמי המחובר לשרוך. בשל היותי פנסיונר הולך בטל, מעל גיל 67, שילמו שולחי רק 120 שקל דמי כניסה. וזה המקום להזכיר כי הלשכה מכבדת מאוד קשישים ומעל גיל 67 ישלם עורך הדין רק 250 שקל לשנה דמי חבר, וזה שווה כל גרוש.
 
אני בוחר באקראי באחד האולמות
ונכנס באמצע דברי הברכה, יש ללשכת עורכי הדין האהובה שלי מין אובססיה לדברי ברכה, המזכירים לי תמיד את דברי הברכה בסרט "נשף מכבי האש" של מילוש פורמן. קודם נואם הנציג המקומי של המפלגה, אחריו ראש העיר, אחריו ראש הוועד, אחריו נציג הכבאים, אחריו נציגת הכבאים ובסוף הכבאי האמיץ פאוול, האחראי על תקינות סולם החבלים שבעזרתו משתלשלים הכבאים החוצה בעת אזעקת אש. באינטרקונטיננטל אמרו דברי ברכה עו"ד אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין;
&nbsp
עו"ד חוה קלמפרר־מרצקי, יו"ר המועצה הארצית; עו"ד, פסיכולוג, דוקטור לקרימינולוגיה ינון היימן, יו"ר מחוז תל אביב; עו"ד אבי חימי, ממונה מחוז מרכז בהקמה; עו"ד ח'אלד חוסני זועבי, יו"ר מחוז צפון; עו"ד תמי אולמן, יו"ר מחוז חיפה; עו"ד אשר אקסלרד, יו"ר מחוז ירושלים; עו"ד דני אליגון, יו"ר מחוז דרום; איש מהם לא נעדר, איש מהם לא החמיץ הזדמנות לצילום שיופיע מן הסתם בגיליון הבא של עיתון הפרקליטים, שמשום מה הוא מזכיר לי את עיתון האיגוד המקצועי של טימישוארה, כשבראש הגיליון דבר היו"ר, ניקולאי צ'אושסקו, המתפאר בהישגים האדירים של תוכנית החומש הכלכלית ושיפור פס הייצור של טרקטורים רומניים המכונים מיטיטאי, הטובים לא פחות מן הקאטרפילרים הקפיטליסטיים.
&nbsp
הסתיימו הברכות והחל הדיון, המכונה "מושב פתיחה חגיגי: מי רוצה לשבור את הוועדים, ומי רוצה להחליש את העבודה?" והעילגות של כותרת הפאנל (מה זה להחליש את העבודה?) מבשרת את הבאות. על דברי הפתיחה: שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ, סיעת הליכוד. מאחר שהנושא לא מעניין אותי ואני לא מתעורר כל בוקר עם השאלה "מי רוצה לשבור את הוועדים" אני יכול להפליג במחשבות ולהתעכב לרגע קט על דמותו הנמרצת של שר התחבורה ישראל כץ. אני שואל את עצמי למה הוא פותח את ועידת המשפט ונזכר שראיתי אותו גם בטקס קבלת עורכי הדין החדשים בפברואר 2018, ופנייה חרישית לגוגל בנייד מגלה לי כי הוא אורח קבוע בכנסים של לשכת עורכי הדין.
&nbsp
והשאלה מתגלגלת במוחי, ישראל כץ ואפי נוה, אוחזים זה בעקביו של זה, מתגלגלים כמו גלגל קוצים במדבר ומעלים אבק הצורב את החוטם וגורם לי להתעטש, ומסייע להעלים את קריאת הבהלה שלי כשאני רואה בפאנל את חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. סליחה, אני שואל את עצמי, לא מצאו מומחה גדול יותר לדיני עבודה מבצלאל סמוטריץ', שאני בהחלט לא מכנה אותו פשיסט, כי אני יודע שעל פי פסיקת בתי המשפט המילה פשיסט יכולה לעלות 20,000 שקל לפחות בתביעת לשון הרע.
&nbsp
את הדיון מנחה יעקב ברדוגו, שעליו ועל כישוריו כפרשן הפוליטי של גלי צה"ל ועל עלילותיו כיו"ר מפעל הפיס, ועל מי היה היועץ המשפטי של מפעל הפיס בזמנו ומה הקשר ביניהם, לא אומר כלום, כי אזל לי התקציב לתביעות לשון הרע. ואני שואל את עצמי מי בחר באנשים האלה לפתוח את ועידת המשפט? למה התכוונו מתכנני הוועידה כשכינו אותה "הבמה המרכזית של השיח המשפטי בישראל". השיח המשפטי? ברדוגו וסמוטריץ'? ולמה עו"ד אורנה לין היקרה מסכימה לשבת בפאנל עם סמוטריץ'? מתי יבינו אנשים ועורכי דין שמי שיושב מבחירה על במה אחת עם סמוטריץ' הוא גרוע מסמוטריץ'? כי לסמוטריץ' אין ברירה אלא לשבת עם סמוטריץ' כל הזמן.
&nbsp
השמש, מגפי הנחש, הרפואי שאני לא לוקח, גרמו לי להרגיש כמו הנטר ס. תומפסון בוועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו ב–1968. בגלל הזיות כאלה אני משלם רק 250 שקל דמי חבר, כי זה מה שאני שווה לעומת יעקב ברדוגו. מסתיים הפאנל "מי רוצה להרוס את הוועדים" בלי שניתנה תשובה לשאלה, ואני יודע שהיא תמשיך לרדוף אותי אל הלילות טרופי השינה כשבעקבותיה השאלה מי רוצה להחליש את העבודה? הנראית כהכלאה בין קנגורו לדביבון.
&nbsp
עולה פאנל מבטיח, שבניגוד לפרסום הראשוני הוא לא הפאנל החגיגי אלא הפאנל השני אחרי סמוטריץ', למה? הוחלפו. יש סיבה, אבל מי שמשלם רק 250 שקל דמי חבר לא זכאי לדעת מהי. אז מה יש לנו בפאנל הזה: "מי אחראי לסחבת בחקירות נבחרי ציבור?" דברי פתיחה: השר לביטחון פנים ונושאים אסטרטגיים, ח"כ גלעד ארדן. מנחה המושב: נסים משעל. משתתפים: ח"כ עו"ד רויטל סויד, ניצב מני יצחקי, לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין; עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים ציבוריים־חוקתיים; עו"ד אבי חימי, ממונה מחוז מרכז בהקמה. אבי חימי, למה לא תיפטר כבר מהתואר המגוחך הזה, אוהבים אותך כאבי חימי; עו"ד אורי קינן, מ"מ ראש לשכת עורכי הדין; עו"ד נוית נגב, ועו"ד רדא ג'אבר, מנהל מרכז אמאן.
&nbsp
הפונקציונרים החביבים בלשכה יודעים היטב את מה שידעו באלבניה של הוג'ה, כי יש להכניס פונקציונר לכל מקום פנוי. במסגרת המחקרים הגנאולוגיים שערכתי, עם ההכשרה העצמית למקצוע שיחליף את עריכת הדין, אני מגלה כי בפרסומים קודמים גם חבר הכנסת איימן עודה היה רשום לפאנל הזה. הוא נעלם, ואפילו החיוך הטוב שלו לא נשאר מאחוריו, ואילו פנחס (פיני) רובין לא היה רשום אבל הוא בכל זאת משתתף. ואני לא מופתע כלל לגלות כי מאז הפאנל ההיסטורי "מי אחראי להיעלמות ציפור הדודו?" (לא יודעים), לא היה פאנל כל כך מכבד ומכובד, שהכל בו מסכימים לכל. הסנגורים, שייצגו ראשי ממשלות, שרים, מנכ"לים ונדמה לי גם את יעקב ברדוגו מן הפאנל הקודם, בחשדות שונים ומגוונים מאוד, מסכימים עם הפרקליטים ועם השוטרים. כי כולם בעד חקר האמת, ולא חשוב כמה זמן זה ייקח. כולם בעד חקירות יסודיות. המהירות היא מן השטן, אמר פיני רובין וחייך חיוך חידתי. ואני חשבתי לעצמי, תאמין לו. הוא מכיר את השטן טוב מכולנו.
&nbsp
וכך נמשך הפאנל, עד שפתאום התפרץ הדובר האחרון היושב בקצה הרחוק, עו"ד רדא ג'אבר מנהל מרכז אמאן, ואמר את מילת הקוד האסורה "חוק הלאום", ואפליית ערבים, ופתאום כאילו ועידת יצרני החלב מגלה כי יושב בתוכה יצרן חלב משומר, האויב הגדול של החלב הטרי, והיא מתעוררת, והקהל מוחה בזעם, והפאנל מתנפל עליו: "יצרן חלב משומר שכמוך מי נתן לך להיכנס", וקריאות מה זה שייך, מה זה קשור, ותנו לחקירות להימשך, ותנו ליועץ המשפטי לחבר תיק לתיק לתיק, נשמעות באוויר. עד שעו"ד רדא ג'אבר שוקע בכיסאו ושותק.
&nbsp
אני מבין שבכל אשם ניר חפץ, שהחומר שמסר חייב השלמות חקירה, שהפכו לחקירות בפני עצמן. כל עורך דין זאטוט יודע שהדרך הנכונה להביס חקירה מורכבת היא להעמיס חומר ועוד חומר, עד שנדמה שהנאשם בעצמו שולח עדי מדינה, שיפלילו אותו עוד ועוד. וכל סנגורי הצווארון הלבן, מנוית נגב ועד אלי זהר, ואפילו אבי חימי שראה הרבה דם וזרע בקריירה שלו, משבחים את הפרקליטה האחראית על התיק ליאת בן ארי, עד כמה היא יסודית, ועד כמה היא בקיאה בכל הפרטים הקטנים, ואם היא צריכה עוד זמן אז תנו לה זמן ואל תדחקו בה, והניסיון הדי־פתטי של נסים משעל להוציא ממנה או מרז נזרי תאריך סיום אינו עולה יפה, וליאת בן ארי מנצלת את ההזדמנות לומר שוב שמה שייחסו לה כאילו אמרה שהיועץ המשפטי לא ממהר להיענות לבקשות החקירה שלה, ולכן החקירה מדשדשת, לא נאמר על ידה או הוצא מהקשרו, ובעצם התכוונה לומר שהיועץ המשפטי רץ למלא את משאלותיה לפחות כאילו היה יוסיין בולט, וזה שהוא לא מצליח להגיע אליה זה בגלל פרדוקס אכילס והצב של זנון והיא מודה שהיא בעצם הצב, או משהו כזה. ואני חושב על פרקליטה אחרת, אביה אלף, שהיתה במקום דומה בחקירת אביגדור ליברמן, ואמנם כתב אישום לא הוציאה מזה, אבל ספר מרתק כן.
&nbsp
ואחר הצהריים, כשכבר הורדתי את המגפיים ומשכתי את כובעי עד לעיני, ישבתי במרפסת והבטתי במדבר האדום הדמיוני שלי, בערך בשעה שבה לקח האנטר תומפסון את אקדחו ויצא אל עבר הצוקים של קולורדו, לשים קץ לחייו ולהשאיר פתק ממצה שאומר בעיקרו כי החיים כבר לא כיף בשבילו, הגיעה מלכת הכיתה איילת שקד אל הוועידה ואמרה: "לאחרונה הוגשו כמה עתירות נגד חוק יסוד הלאום שמבקשות להביא לפסילתו. למרבה הצער, אף לא אחת מהן נדחתה על הסף בשל העובדה שהיא מבקשת לפסול חוק יסוד".
&nbsp
השרה שקד הביאה כתנא דמסייע ציטוט של השופט חשין, מדעת המיעוט בפסק הדין בנק המזרחי וממנחם מאוטנר, וציטוטים אחרים. שקד מזכירה לי את טוביה החולב שציטט פסוקים מסורסים מכתבי הקודש ההולמים את צרכיו, והמציא את השפה הסורסית. כך שקד מדברת סמוטריצ'ית טהורה. את מבינה את זה מירי רגב? כנס עורכי דין שבמערכה הראשונה שלו יופיע בצלאל סמוטריץ', במערכה האחרונה תופיע איילת שקד ותנזוף בשופטי העליון, כמורה שושנה בכיתה ה' בבית הספר המיוחד למאותגרי למידה. הרי זה ודאי הרבה יותר טוב בעינייך מכל מחזה של צ'כוב.
 
פלדמן זה לא השיכור שנהג ברוטשילד בגילופין ועשה תאונה?
 
למעלה