אירוח בנושא שוויון הזדמנויות בעבודה

לא מאמין לך

 
אין הרבה מה לעשות חוץ מלפתוח משרד משלך.

ככה עשה בעל הבית במקום אחד שעבדתי. הוא מעסיק אנשים רק לפי הכישורים שלהם.
 
אפליה על רקע לוקיזם

מנחם שלום,
בפנייתך אתה מתאר סיטואציה של אפליה על רקע מראה/ניראות, או כפי שמכונה "lookism". אמנם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אינו מונה את הניראות כאחת מעילות אפליה. עם זאת, בתי המשפט קבעו, כי רשימת העילות איננה סגורה. משמעות הדבר היא, כי כל עוד הניראות איננה מתחייבת ממהות התפקיד, המדובר באפליה פסולה.
אתה מוזמן לפנות אלינו לייעוץ נוסף.
האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי והוא מהווה מידע כללי בלבד. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ניתן לפנות אלינו דרך אתר הנציבות או בטלפון: 02-6662780 או 03-7347237.
 
עבודה בשבת

קרן שלום,
חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה על רקע דתו של אדם משלב הקבלה לעבודה ועד לשלב הפיטורין. החריג היחיד לאיסור לזה הוא כאשר הדרישה מתחייבת מאופי ומהות התפקיד, ונדגיש כי הנטל להראות שהדרישה לעבודה בשבת מתחייבת מאופי ומהות התפקיד מוטל על המעסיק/ה. לא למותר לציין כי עצם העובדה שהעסק עצמו פתוח בשבת אינה מספיקה להראות כי הדרישה מתחייבת מאופי ומהות התפקיד.
נדגיש כי האיסור להפלות אדם בשל יום מנוחות נמצא גם בחוק שעות עבודה ומנוחה.
תשובה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ולכן אנו מזמינות אותך לפנות לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה לקבלת יעוץ מעמיק יותר בטלפון 026662701
8
 
פניה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה

שלום רונית,
את מוזמנת לפנות אל נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה על מנת לקבל ייעוץ פרטני ומעמיק.
תוכלי לפנות אלינו באמתעות אתר האינטרנט של הנציבות או בטלפון מספר 02-6662701.
נשמח לסייע לך.9246
 
חופשת לידה במסגרת אימוץ

שלום דלית,
חוק עבודת נשים מגדיר הורה מאמץ: מי שמקבל לביתו ילד שגילו אינו עולה על 10 למטרת אימוץ לפי הוראות חוק אימוץ ילדים. במקרה זה, ככלל, הורה מאמץ זכאי לחופשת לידה כפי זכאי להם הורה לאחר לידת ילדו (בכפוף לשינויים מחוייבים התלויים בנסיבות פרטניות של כל מקרה).
אוסיף, כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה בעבודה על רקע הורות, בין היתר בתנאי העבודה ובפיטורין.

האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי והוא מהווה מידע כללי בלבד. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ניתן לפנות אלינו דרך אתר הנציבות או בטלפון: 02-6662780 או 03-7347237.
 
שכר שווה לעובדת ולעובד

סיון שלום,
חוק שכר שווה לעובדת ולעובד קובע כי עובדת ועובד המועסקים אצל אותו מעסיק באותו מקום עבודה, זכאים לשכר שווה בעד אותה עבודה, עבודה שווה בעיקרה או עבודה שוות ערך. חוק זה מאפשר לך לתבוע את הפרשי השכר בינך לבין הקולגה (הגבר) שלך במידה שתצליחי להוכיח, כי אכן עבודתכם היא עבודה שוות ערך או דומה. כמו כן ניתן לפסוק לזכותך פיצוי בגין נזק לא ממוני.
חוק זה קובע תקופת התיישנות, כלומר במסגרת חוק זה ניתן לתבוע עד 5 שנים "אחורה".
נציין שגם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה בשכר מחמת מגדר. עצם הוכחת קיומם של פערי שכר לפי חוק שכר שווה לעובדת ולעובד מעביר את הנטל למעסיק להראות כי לא הפלה אותך בשכר בשל היותך אישה.
את מוזמנת לפנות לנציבות שוויון לקבלת מידע נוסף לפני נקיטת צעדים מול המעסיק.

האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי והוא מהווה מידע כללי בלבד. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ניתן לפנות אלינו דרך אתר הנציבות או בטלפון: 02-6662780 או 03-7347237.
 
פיטורין בתקופת הריון

שלום דנה,
ראשית בשעה טובה.
חוק עבודת נשים מחייב מעסיק לפנות למשרד הכלכלה לקבלת היתר לפיטורי עובדת בהריון אך זאת רק לאחר ותק של שישה חודשים.
במקביל חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על פיטורי עובדת מחמת היותה בהריון ללא תלות בותק שצברה העובדת אלא אם כן הדבר מתחייב מאופיו או מהותו של התפקיד. הנטל להוכיח כי הדבר מתחייב מהתפקיד חל על המעסיק/ה.
בנוסף, חוק עבודת נשים מחייב את העובדת להודיע על היותה בהריון רק החל מהחודש החמישי להריונה.
על כן, בשלב זה אינך חייבת להודיע על היותך בהריון.

האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי והוא מהווה מידע כללי בלבד. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ניתן לפנות אלינו דרך אתר הנציבות או בטלפון: 02-6662780 או 03-7347237.

לכן בשלב זה אינך חייבת להודיע על
 
אפלי המחמת שירות מילואים

גיל שלום,
החקיקה בישראל אוסרת על אפליה בעבודה על רקע שירות מילואים, בקבלה לעבודה, בתנאי עבודה, ובפיטורין. איסור זה בא לידי ביטוי בשני חוקים מרכזיים, הראשון, חוק שוויון ההזדמנויות עבודה תשמ"ח- 1988. חוק זה מספק לעובד/ת המשרת במילואים הגנה כללית ואוסר על אפליה כלפי עובד/ת המשרת/ת במילואים, עקב שירותו/ה או יציאתו/ה לשירות מילואים. החריג היחיד לאיסור לזה הוא כאשר הדבר מתחייב מאופי ומהות התפקיד, ונדגיש כי הנטל להראות שהדבר מתחייב מאופי ומהות התפקיד מוטל על המעסיק/ה.
השני הוא חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) התש"ט-1949, הקובע כי אין לפטר עובד/ות שיצאו לשירות המילואים, בשל שירות המילואים.
פיטורים בתקופת שירות המילואים ובתקופה של שלושים ימים לאחר תום שירות המילואים אסורים אלא אם קיבל המעסיק היתר מוועדת התעסוקה שמינה שר הבטחון. בנוסף, ועדת התעסוקה רשאית לקבוע פיצוי של עד חמש משכורות לעובד/ת שפוטר בשל שירות מילואים, בתקופת המילואים או בשלושים יום לאחור תום שירות המילואים.
תשובה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ולכן אנו מזמינות אותך לפנות לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה לקבלת יעוץ מעמיק יותר בטלפון 026662701
 
אפליה על רקע מוצא בקבלה לעבודה

אורח שלום,
חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה בקבלה לעבודה על רקע עילות שונות ובהן מוצא. אמנם נטל ההוכחה להוכיח כי לא התקיימה אפליה חלה על המעסיק, אבל זאת רק לאחר שהעובד הציג ראשית ראיה. במקרה זה יהיה עליך להראות ראשית ראיה לקיומה של אפליה לדוגמה שעמדת בכל דרישות התפקיד וכי הנך בעל הכישורים המתאימים לתפקיד או אם נשאלת באופן כזה או אחר שאלות הנוגעות למוצא שלך.
אתה מוזמן לפנות אלינו טלפונית על מנת שנקבל פרטים נוספים על הראיון שנערך לך ולתת לך ייעוץ מפורט יותר.

האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי והוא מהווה מידע כללי בלבד. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ניתן לפנות אלינו דרך אתר הנציבות או בטלפון: 02-6662780 או 03-7347237.
 
ייצוג משפטי על ידי נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה

לבחינת בקשתך לייצוג משפטי על ידי נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה יש לפנות לנציבות בטלפון 026662701.
 
אפליית נשים בעבודה

ליוסי שלום
שוויון הזדמנויות בכלל ושוויון מגדרי בפרט בשוק העבודה בישראל הוא ערך ומטרה של מדינת ישראל, כאשר אחד הגופים המרכזיים האומנים על ערך זה היא נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה. לנשים, כמו כלכ אדם אחר באוכלוסייה זכות מלאה ובסיסית להשתלב בשוק העבודה. לצערנו, גם היום, בשנת 2014 לא הגענו לשוויון הזדמנויות מלא בין נשים לגברים. נשים עדיין סובלות מאפליה בשוק העבודה, שבאים לידי ביטוי בפערי שכר, אפשריות קידום מצומצמות יותר ועוד. מציאות זו ממשיכה להתקיים למרות שהטיעונים הערכיים שעומדים מאחורי חקיקה קיימת אינם עומדים לבדם, היום כבר ידוע וברור, כי לקידום שוויון הזדמנויות והעסקה רב גונית כדאיות עסקית וכלכלית שאף הוכחה מחקרית.
מחקרים שונים שבוצעו במטרה לבחון את הקשר שבין גיוון מגדרי להצלחה עסקית/כלכלית, מראים בצורה ברורה כי העסקת שיעור גבוה יותר של נשים בעמדות בכירות תורמת להצלחה של החברה במדדים כלכליים. להלן מובא מקבץ של נתונים ממספר מחקרים בולטים שבוצעו בתחום זה ושמהם ניתן ללמוד על הכדאיות העסקית והכלכלית של גיוון מגדרי, בייחוד בעמדות בכירות:
במחקר של קטליסט משנת 2011 נמצא, כי בחברות שבהן יותר נשים בוועד המנהל, רמת הביצועים גבוהה משמעותית מזו של חברות שבהן מעט נשים בהנהלה – בממוצע ב-53% יותר בתשואה על ההון, ב-42% יותר בתשואה על המכירות וב-66% יותר בתשואה על ההון המושקע.
מחקר נוסף של חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי בדק מאות חברות אירופאיות (כולן בעלות שווי שוק של למעלה מ150 מיליון יורו) בין השנים 2005 ו-2007, ומצא כי ל-89 החברות שבהן רמת הגיוון המגדרי הגבוהה ביותר היתה גם התשואה הגבוהה ביותר על הון, תוצאות פעילות ושווי המניות.
מחקר שנערך בגרמניה בשנת 2012 ובו נבדקו למעלה מ-150 חברות במהלך 5 שנים מצא, שעל מנת להגיע לרמת ביצועים טובה מזו של חברות שלהן ועד מנהל על טהרת הגברים, שיעור הנשים בוועד המנהל חייב להיות לפחות 30% (כשרמת הביצועים נמדדת באמצעות תשואה חיובית על ההון העצמי של החברה).
מחקר שנערך בקרב חברות ציבוריות באוסטרליה מצא, כי קיים קשר חיובי בין נשים בתפקידים ניהוליים לבין שווי החברה.
מחקר אמפירי שנערך בבריטניה ובחן נתונים של למעלה מ-900,000 חברות פרטיות הראה שגם בנטרול ההשפעה של משתנים כמו הענף הכלכלי שאליו משתייך העסק, המאפיינים הפרטניים של העסק והרקע המקצועי של המנהלים בחברה, חברות שבהן נשים בעמדות ניהול היו פחות בסכנה לפשיטת רגל, מאשר חברות אחרות.
מחקר של קטליסט משנת 2004 מצא, כי לחברות שבהן רמת ייצוג גבוהה לנשים בהנהלה הבכירה ביצועים פיננסיים טובים יותר מאשר לחברות שבהן רמת הייצוג לנשים בעמדות אלו היא נמוכה. בחברות שבהן שיעור הנשים היה הגבוה ביותר, נרשמו 35% יותר תשואה על ההון ו-34% יותר תשואה לבעלי המניות.
מחקר של פורבס משנת 2010 בחן את הביצועים של 26 חברות הנסחרות בבורסה ומצא שחברות שבראשן אישה הראו ביצועים טובים יותר מבחינת שווי המניות שלהן, ב-15% בממוצע ביחס לענף הכלכלי שאליהן הן משתייכות וב-28% בממוצע ביחס לכל השוק.
מחקר שנערך בפינלנד בשנת 2007 מצא, שחברות שבראשן אישה הן יותר רווחיות ב-10% בממוצע, ביחס לחברות דומות שבראשן גבר.
בשנת 2012 נערך סקר בקרב למעלה מ-7,000 נבדקים ובו נמצא שנשים מנהלות הגיעו לביצועים טובים יותר מגברים מנהלים ב-12 מתוך 16 היבטי תפקוד שנבדקו. בין ההיבטים שבהם נשים קיבלו ציונים גבוהים יותר, היו גם היבטים תפקודיים הנחשבים לגבריים, כמו לקיחת יוזמה, הפגנת רמה גבוהה של יושר, טוהר מידות וכנות, וחתירה ליעדים.
מחקר שבחן את שווי המניות בעת ההכרזה על מינויים בכירים מצא, כי בעת הכרזה על מינויים של נשים נרשמה עלייה משמעותית בשווי המניות.
חוקרים מ-MIT וממוסדות מובילים נוספים בארה"ב מצאו, כי קיים קשר לינארי וחיובי בין מספר הנשים בקבוצת העבודה לבין רמת הפרודוקטיביות, היכולת לשתף פעולה והכושר בפתרון בעיות, כל זאת נוכח הרגישות החברתית המפותחת של הנשים.
מחקר שבחן נתונים מ-15 שנים עבור חברות S & P 1500 מצא, כי הגדלת מספר הנשים בניהול בכיר שיפרה ביצועים של חברות המתמקדות בחדשנות.
ניתוח שנערך בארה"ב לגבי הגיוון המגדרי בקרב ממצאי הפטנטים בתחום ה-IT העלה, כי צוותי עבודה מעורבים מבחינה מגדרית המציאו פטנטים שבהם נעשה שימוש בתדירות הגבוהה ב-26%-42% מעל הממוצע.
 
אפליה על רקע גיל

לעמית שלום,
חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה על רקע גיל. כאשר החריג היחיד לכך שהוא במקרה והדבר מתחייב מאופי ומהות התפקיד. על מעסיק המבקש לבצע אבחנה על רקע גיל נטל ההוכחה להראות כי אבחנה זו נובעת מאופי ומהות התפקיד. בכל הנוגע לראיונות עבודה, על מנת להקל על עובדים בהוכחת אפליה בעבודה חוק השוויון קובע כי במידה והמעסיק דורש ממך לספק לו מידע בכל הנוגע לאחת מעילות האפליה, כאשר גיל מהווה עילת אפליה על פי החוק, גם אז נטל ההוכחה עובר אליו להראות כי לא הפלה אותך בשל גילך.
תשובה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואנו מזמינות אותך לפנות לנציבות השוויון לקבלת ייעוץ משפטי מעמיק בסוגיה זו בטלפון 026662701.
 
פיטורי אישה בהריון

לשירה שלום,
ישנם שני חוקים מרכזיים המגנים על נשים בהריון מפני אפליה בשוק העבודה:
הראשון, חוק עבודת נשים שאוסר על מעסיק לפטר אישה בהריון אלא אם קיבל היתר ממשרד הכלכלה. אין צורך בבקשת היתר במידה שהעובדת עבדה אצל אותו מעסיק פחות מחצי שנה.
השני, חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה בעבודה על רקע הריון גם בפיטורים, המקרה היחיד בו ניתן לפטר אישה בשל הריונה הוא אם הדבר נובע מאופי התפקיד- חשוב לזכור כי הנטל להראות שדבר נובע מאופי ומהות התפקיד חל על המעסיק, וכי בתי המשפט מפרשים את חריג זה בצורה מצומצמת ביותר.
 
אירוח בנושא שוויון הזדמנויות בעבודה

נתקלתם באפלייה במקום העבודה שלכם? הייתם עדים לפיטורים לא מוצדקים?
יש לכם שאלות בנושא שיוויון הזדמנויות במקום העבודה ?

ביום ג' ה- 19.8.14 בין השעות 17:00 עד 19:00 נארח את עו"ד שירי לב רן לביא
שתענה על כל שאלותיכם בנושא שיוויון הזדמנויות בעבודה.

עו"ד לב-רן לביא הצטרפה לשורות הנציבות ב-2011, לאחר חמש שנות ניסיון כעורכת דין בהסתדרות הלאומית ובשוק הפרטי.
כיהנה כממלאת מקום הנציבה האזורית בתל אביב ובירושלים. כיום עו"ד לב רן לביא ממ' נציבה איזורית במחוז תל-אביב והמרכז.

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה הוקמה על פי חוק בתחילת שנת 2008 ומטרתה להטמיע שוויון הזדמנויות בעבודה ולהוביל תהליך של מיגור אפליה בשוק העבודה הישראלי.
הנציבות מטפלת בפניות של עובדים שחשים שהופלו בקבלה לעבודה, בתנאי עבודה ובפיטורים ומקדמת שוויון הזדמנויות בעבודה וגיוון בתעסוקה.
לנציבות שתי זרועות, הסברתית ומשפטית: זרוע ההסברה נועדה להעלות את המודעות הציבורית של מעסיקים ועובדים לנושאים של שוויון בעבודה ואפליה באמצעות הפקת חומרי הסברה, ביצוע ופרסום מחקרים, העברת הרצאות , הזרוע המשפטית כוללת את הסמכויות הבאות: טיפול בפניות של מעסיקים ועובדים, הוראה בצו למעסיקים להעביר נתונים והגשת תביעות לבתי הדין לעבודה.

במרץ 2014 עלתה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בשיתוף עם הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה קמפיין בנושא: מגוון תעסוקתי, הקורא למעסיקים/ות לא לוותר על עובדים/ות בשל דעות קדומות.
להלן קישור לסרטון הקמפיין: http://www.youtube.com/watch?v=KUCYqi7dJqc

אתם מוזמנים להתחיל לשרשר את שאלותיכם כבר עכשיו



עובדים ומעסיקים אשר מבקשים לקבל פרטים נוספים מוזמנים להיכנס לאתר הנציבות http://www.moital.gov.il/CmsTamat/Rsrc/Shivyon/Shivyon.html
ניתן למצוא את נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה גם בפייסבוק, כנסו ועשו לייק לעמוד.

 
אהלן : 2 שאלות אקטואלית לגבי פיטורים בשל הבעת דעה
-מעסיק שחיטט בפייסבוק של עובד שלו, למשל במקרה עובד ממוצא ערבי, שהביע דעה קיצונית ככל שתהיה על המבצע האחרון, האם מותר לו לפטר את העבוד, וכל זאת מבלי לבצע שימוע במסגרתו תובאנה ובכתב הסיבות לפיטורים כדי שהעובד יוכל להתמודד איתן בבוא העת תחת מערכת החוקים של המדינה הכושלת והמתפוררת הזו שעדונה מתקראת "ודמוקרטית"?.
&nbsp
-האם השמאל הוצא מחוץ לחוק? במידה והתשובה שלילית, האם מותר לי, מחות לשעות העבודה, וללא שאני הולך עם חולצה ועליה שם מקום העבודה, להביע עמדות כגון : צה"ל מבצע פשעים נגד האנושות בעזה, מנהיגות ישראל יצאה ללחימה משיקולי שרידות פוליטיים, יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים ועוד, מבלי שבזכות מלשן חסר חיים שלא לומר שפן, המעסקי שמחזיק בדעה שונה משלי מחליט לפטר אותי סתם כך, כשההקשר ברור?
&nbsp
יש מצב ששתי השאלות מחוברות לשאלה אחת גדולה יותר והיא : מעמדו הנחלש והמתפורר של העובד בסביבת עבודה בה במשך פחות מעשור מנתון בו שני שליש מכלל העובדיםהיו מאוגדים ומיוצגים כהלכה, חלה ירידה דרמטית לאיזור 25%, וייתכן וזו שאלה בפני עצמה.......
 
יש הבדל מהותי בין האמירות שאתה כותב פה

שהן אמירות לגטימיות לחלוטין, שאגב, את חלקן הקשה (פשעים נגד האנושות, ושיקולים פוליטיים) השמעתי בעבודה בלי שאף אחד חשב לפטר אותי
לבין הבעת שמחה על מות חיילים ועידוד האויב להכות באזרחים או בחיילים.
הראשונים הם החופש שלי להבעת דעה, לא משנה כמה לא נעימה.
השניה היא בגידה ושיתוף פעולה עם האויב ותמיכה בו. אני לא יודע אם הן עבירות פליליות, אבל נניח ואני הייתי מעסיק ועובד שלי היה כותב בפיסבוק האישי שלו:
"עוד 13 הלכו, איזה יום מתוק..." או משהו בסגנון, הייתי מפטר אותו ולרגע לא הייתי מרגיש שפגעתי למישהו בזכויות הלגטימיות שלו.
 
למעלה