כמה תופעות לא ברורות - אולי משהו אוטואימוני?

כמה תופעות לא ברורות - אולי משהו אוטואימוני?

שלום רב,
אני בת 41 ובשנתיים שלוש האחרונות סבלתי/סובלת מכמה תופעות שהביאו אותי לחשוב שאולי יש להן בסיס אוטואימוני משותף כלשהו:
1) במשך כשנתיים היה לי כאב במפרק הירך - בתקופות מסויימות אם ישבתי על הרצפה בקושי קמתי.
2) בדיקות דם לפני כשנה-שנתיים חזרו חיוביות לאנטי-SCL70.
3) לפני כשנה, היה אירוע פתאומי של נפיחות נוראית + כאב איום ונורא - בלתי נסבל בכף הרגל. הנפיחות התפשטה כמעט עד הברך. הגעתי למוקד, ועשו לי בדיקת דם בה ראו שהגורם הינו דלקתי, וטיפלו בי באיבופן (שעזר מיד).
4) כבר בערך שנתיים יש לי כאבים בלסת או באזניים - לא ברור לי בדיוק מהיכן זה,אבל זה בלתי נסבל אם אני מפהקת.
5) בחצי שנה האחרונה אני סובלת לעיתים מנפיחות של אצבעות הידיים. בקיץ האחרון הייתי צריכה להוריד את טבעת הנישואין (בקושי הצלחתי) ורק אחרי תקופה הצלחתי להחזיר אותה.
6) בערך חצי שנה אני סובלת מגרד ולעיתים גם מסדקים בעור באזור הפות (לא הנרתיק אלא בחלק החיצוני) והעכוז. זה בא והולך, אבל תמיד לאותו מקום. טופלתי במשחות אנטי פטריטיות ללא הועיל ולאחרונה רופאת המשפחה רשמה טבעקוטן לשבוע. כנראה שהסטרואידים עזרו כי היה שיפור מיידי, אבל שבוע-שבועיים אחרי סוף הטיפול המצב חזר לקדמותו.
האם התחושה שלי מוצדקת? אם צריך להתייעץ עם ראומטולוג, האם כדאי שתהיה לו/לה מומחיות מסויימת בתוך התחום?
תודה מראש,
מ.
 
יעוץ

הי,
אני לא בטוח שהכל מתחבר למשהו אוטואימוני, אבל שווה לברר והייתי הולך לראומטולוג.
בדיקת SCL70 יש הרבה מקרים של חיובי מוטעה, לכן לא הייתי מתרגש.
הנפיחות הספונטנית ברגל נשמעת דלקתית - ויכולה להיות דלקת מפרקים כלשהי. כנ"ל הנפיחות בידיים. כאב הירך - יתכן דלקתי, אם כי יתכנו גם סיבות מכניות.
לגבי הפריחה-גרד באזור הנרתיק, הייתי מתייעץ גם עם רופא עור (לא בטוח שקשור, ורב הסיכויים שהראומטולוג הממוצע לא יבין בזה מאוד)
האם יש פסוריאזיס אצלך או אצל מישהו מבני המשפחה?
 
תודה + פסוריאזיס

דר' אופיר - תודה רבה על התשובה! לאבא שלי יש כנראה פסוריאזיס. לא מפושט, למיטב ידיעתי רק בפרקי המרפקים והברכיים. לי תמיד היו נגעים דומים במרפקים אבל כבר כמה שנים שאין לי (אולי רק קצת יובש והעור שם נראה קצת יותר כהה). רופאת עור פעם אמרה שיש לי פסוריאזיס, לפני אולי 10 שנים, אחרי התפרצות של נגעים בגב היד שהופיעו אחרי שניקיתי אותה בטרפנטין כשצבעתי משהו. הנגעים האלה נעלמו אחרי טיפול במשחה שהכילה סטרואיד כלשהו. אני לא בטוחה לגבי הקביעה שזה היה פסוריאזיס... לגבי התופעה העורית הנוכחית - היא בכל האיזור מלבד הנרתיק, וזה נע בין גרד לבין ממש סדקים בעור - ואז זה כואב. העור לא גמיש. לפעמים זה נעלם ואז מופיע מחדש אחרי כמה ימים או שפשוט מופיע במקום אחר - זה נראה לי מאד מוזר - יכול להיות חידק או פיטריה שזזים, נעלמים וחוזרים חדשות לבקרים?
ולגבי הירך - אורטופד בדק אותי אז ולא מצא שום דבר מכני. הוא אבחן שזו דלקת אבל לא ממש במפרק אלא באזור שעוטף אותו (נדמה לי שהוא קרא לזה בורסיטיס היפ). קיבלתי נוגד דלקת כלשהו, נדמה לי ארקוקסיה. עזר קצת אבל לא לגמרי. מתישהו אחרי כמה שנים של אי נוחות וכאבים זה נעלם. אגב, זו הייתה אותה רגל שהתנפחה.
תודה שוב,
מ.
 
פסוריאזיס

הי שוב,
אם יש פסוריאזיס במשפחה, אם לך היה חשד לפסוריאזיס (נגעים במרפקים מאוד חשודים לפסוריאזיס), נפיחות ספונטנית במפרק שחלפה עם נוגדי דלקת, נפיחות אצבעות, והפריחה באזורים הגניטליים שמשנה מקום- כל התמונה מאוד מחשידה לדלקת מפרקים פסוריאטית.
רצוי מאוד להגיע לראומטולוג ולרופא עור.
יש ראומטולוגים ורופאי עור עם יותר זיקה לדלקת מפרקים פסוריאטית (יש מרפאה יעודית באיכילוב ולדעתי גם בבלינסון) אם כי זה משהו שכל ראומטולוג או רופא עור צריך לדעת להתמודד.
מציע לך בנתיים לנסות לתעד בתמונות כל פריחה שצצה, שתגיעי עם יותר מידע לביקור.
בהצלחה
 
למעלה