חומצה אורית...

zoharfi

New member
חומצה אורית...

שלום לד"ר המכובד. לפני כשנה וחצי, נוצרה לי דלקת במפרק הבוהן ברגל (שיגדון?), האבחנה הייתה שזה כתוצאה מחומצה אורית (למרות שבבדיקות רמת החומצה הייתה במסגרת הנורמלי 7.9 כשהמקסימום זה 8) הדלקת עברה בטיפול עם NSAID + קולחיצין. לאחר כחצי שנה ללא כל דיאטה וטיפול הדלקת חזרה ולאחריה כאבים בכליה ואבחנה של אבן (כתוצאה מחומצה על פי צילום+US) והקריאטינין (כנראה כתוצאה מטיפול ב- NSAID) היה גבוה. לאחר ששתיתי הרבה מים בזמן קצר האבן יצאה והפסקתי את הטיפול ב- NSAID הקריאטינין חזר לנורמה. מאז התחלתי לאכול יותר מזון צמחוני ופחות בשר והבעיה לא חוזרת. בעייתי היא שבמספר בדיקות שתן (איסוף של 24 שעות) נמצאו רמות של חומצה אורית גבוהות מהנורמה (בדיקות הדם היו תקינות 7.9). שאלתי היא האם ללא טיפול יכול להגרם לי נזק כתוצאה מהרמות הגבוהות בשתן? הבנתי שתרופות המקטינות את היווצרות החומצה גורמות לבעיות בכבד, מה מידת הנזק שבתרופות אלו ? תודה רבה.
 
חומצה אורית ושיגדון

התאור של דלקות חוזרות בבוהן ברגל אכן מרמז על שיגדון - רמה של 7.9 בדם כן נחשבת לגבוהה ( למרות שפורמלית היא במסגרת הנורמה ) ויש לה משמעות בהקשר הקליני שתואר - שיגדון ואבנים בדרכי השתן. נדמה לי שהוכחת שאתה כן זקוק לטיפול אשר יוריד את הרמה של החומצה בדם ועל ידי כך תפחית את שיעור התקפי השיגרון ואבנים ברכי השתן. כמו כל התכשירים התרופתית - התרופות המורידות את הרמה של החומצה האורית עלולות לגרום לתופעות לוואי אך אין זה שכיח ותחת מעקב נאות - אצל רוב החולים הטיפול מצליח למנוע התקפים נוספים ואינו גורם לתופעות לוואי . התרופה המקובלת היא זילול ובשלב הראשון היא ניתנת במקביל לתכשיר אחר בשם כולכיצין ( במידה והקראטינין חזר לנורמה ) בהצלחה !
 

tberger

New member
קראטינין

מהו הראטינין? האם אסור לקחת כולחיצין כאשר יש רמה גבוהה שלו? אני חולה ב GOUT כבר כ 10 שנים. הבעייה היא שאני לא לוקח את האלופורינול באופן קבוע מחשש לפגיעה בכבד (יש לי ערכים גבוהים של אנזימים בכבד) וכאשר יש התקף אני לוקח אלופורינול וכולחיצין ולעיתים אף NSAID ביחד כדי להתגבר על ההתקף. תודה
 

zoharfi

New member
בדיוק זו הסיבה שחששתי לקחת את...

התרופה הזו, כי הרופאה אמרה שהיא פוגעת בכבד, ואני לא מעוניין ליצור לעצמי בעיה חדשה. ד"א ה- NSAID עלול לפגוע בכליה ואני אושפזתי בבי"ח לאחר טיפול ב-NSAID ורופאה נפרולוגית אמרה לי שהיא נתקלה מספר פעמים באנשים שתפקודי הכליה שלהם נפגעו כתוצאה מכך. השאלה, ד"ר אלקיים, האם אני יכול להמשיך פשוט עם דיאטה דלת בשר וקטניות, כי מאז שהתחלתי את הדיאטה, כבר שנה שלא היה לי כל התקף. לעיתים לאחר אכילת בשר רציפה (כתוצאה מחגים וחופשים) אני מרגיש רגישות במקום, שחולפת לאחר שאני חוזר לדיאטה. תודה רבה!
 
דיאטה וחומצה אורית

אמנם אלופורינול יכול לפגוע בכבד אך זה נדיר והפיך ברגע שמפסיקים את התרופה - ושוב אני מדגישה רוב החולים אינם מפתחים תופעות לוואי דיאטה עשויה להוריד את הרמה של החומצה האורית אך ברוב המקרים לא בצורה מספקת ולכן אנחנו סבורים שבמקרים בהם יש יותר מהתקף אחד ויש גם אבנים בדרכי השתן יש מקום לטיפול תרופתי .
 
קראטינין וגאוט

קראטינין הוא מדד לתפקוד כליתי - במצבים בהם רמת הקראטינין גבוהה, יש להפחית את מינון הכולכיצין בהתאם למידת הפגיעה . בזמן התקף חריף - אין כל טעם ( יש אפילו איסור ) ליטול אלופורינול - כן צריך להשתמש בכולכיצין וNSAIDS אם פיתחת הפרעה בתפקודי כבד תחת אלופורינול- אכן לא ניתן להמשיך בטיפול זה במצב כזה - במידה ואין מניעה - רצוי ליטול באופן קבוע מנה קטנה של כולכיצין על מנת למנוע התקפים בהצלחה
 
למעלה