פסיכופת, איך נזהה כזה?

RossieL

Active member
פסיכופת, איך נזהה כזה?

כשחושבים על זה, אנחנו נוטים להשתמש במושג "פסיכופת" ביד רחבה. אנחנו קוראים כך לזה שחתך אותנו בכביש, לפקידה שהתעצבנה עלינו במוקד השירות ולבוס במקום העבודה. אולם, פסיכופתיה היא מונח המתאר הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית חמורה, ורק מעטים באמת מוגדרים כך. ד"ר קנת קיהל, שחיבר את הספר "הלוחש לפסיכופט" (The Psychopath Whisperer), מעריך כי אחד מכל 1500 אנשים לוקה בהפרעה זו.

אז, איך ניתן לזהות אותם?

אין להם בעיה עם חוקים – כל עוד הם לא חלים עליהם
אנשים בעלי קווי אופי פסיכופתים ונרקיסיסטים חולקים תכונה אחת במשותף – חוסר היכולת שלהם להתרכז בשום דבר חוץ מעצמם. היעדר ההתחשבות באחרים והניכור שלהם כלפי הסביבה, גורמים להם להרגיש שהם יכולים להתנהג איך שירצו – בלי לסבול מההשלכות של הפעולות שלהם. גם אם הם מבינים את ההיגיון מאחורי החוקים במקום העבודה, הם לא ימלאו אותם כי הם פשוט לא מאמינים שהם צריכים להתיישר על פיהם.

איפה שאפשר לתקן – הם הורסים
איך אפשר להבדיל בין בוס או עמית נוקשה לבין פסיכופת אמיתי? אחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא לבחון איך הוא מעודד אנשים לפעול. פסיכופת יניע אנשים באמצעות פחד ולא באמצעות כבוד או חיזוקים חיוביים. בהזדמנויות בהן אפשר לפתור בעיות, הוא רק ידגיש את הרע ויעצים את תחושת התסכול והחרדה.
בוס עם קווי אופי פסיכופתים לדוגמה, תמיד יעדיף לאיים בפיטורים, במקום לתת חיזוקים חיוביים ותמריצים. עמית לעבודה עם קווי אופי אלו יעדיף לחבל במאמצי ההצלחה שלכם, או לדווח להנהלה על פעילות חריגה, במקום לדחוף אתכם קדימה.

גם כשאתם מוכיחים שהם טועים – הם עדיין מלאים בביטחון
רבים מאיתנו מתמודדים עם בעיות של חוסר הערכה עצמית. מנגד, ניתן לזהות פסיכופתים בעיקר בזכות הביטחון העצמי המופרז שלהם. כך כתב הפסיכולוג ד"ר וויליאם הירשטיין במאמר לאתר Psychology Today. לדבריו, הם תמיד יציגו את דעותיהם בביטחון מלא – למרות שלעיתים כל האנשים סביבם יהיו בטוחים שהם טועים, וגם טיעונים הגיוניים לא באמת יצליחו להניע אותם מדעתם.

מבחינתם, אין במרכז העולם דבר מלבדם
מלבד ביטחון עצמי מופרז, פסיכופת יאמין שהוא הדבר החשוב ביותר על פני כדור הארץ ושכל שאר האנשים הם "כלי משחק" בהם ניתן להשתמש כדי להשיג את המטרה שלו. ממש כמו טפיל, הוא יחשוב רק על עצמו ועל המטרה שהוא רוצה להשיג, בלי להתחשב ברגשות וברצונות של אלו שיעמדו בדרכו אליה. הוא יחיה איך שהוא רוצה, יגיד מה שחולף בראשו וידרוס את מי שמפריע למסלול שלו.

הם מפוצצים בקסם אישי
פסיכופת ייתפס כלפי חוץ בהיכרות שטחית כאדם מקסים, שופע שמחת חיים, חייכן וחיובי. הוא ככל הנראה יהיה ממש טוב בניהול שיחות חולין, ויחלוק תגובות שנונות וסיפורים לא מציאותיים, אבל מעניינים, שיציירו אותו כאדם מסקרן ומרתק. בהיכרות ראשונית, הוא ככל הנראה ישאיר עליכם רושם נהדר, אבל רק היכרות עמוקה איתו תחשוף את האמת.

המטרות שלהם לא מציאותיות
שאלו רגע את עמיתיכם לעבודה מה החלומות הכי גדולים שלהם. פסיכופתיים בדרך כלל יציבו לעצמם מטרות תמוהות, שיהיה להם קשה מאוד להשיג. הם בדרך כלל יהיו גם גרועים בתכנון, ולכן ככל הנראה לא ישיגו את המטרות האלו, ויצפו מאחרים שיעזרו להם לעשות זאת. הייר ציין כי "גם אם המשימה נראית בלתי אפשרית להשגה, פסיכופת יאמין שזה אפשרי, בגלל שנקודת המבט שלו מוגבלת ומוטה.

הם משקרים בלי למצמץ
אחד מהסימנים המובהקים ביותר להתנהגות פסיכופתית הוא שקרנות פתולוגית. כשפסיכופת משקר, נראה שהוא לא יכול להפסיק, והסיפורים שלו בדרך כלל יהיו מרתקים – אבל יהיה קשה למצוא את הקשר בינם לבין המציאות. בניגוד לאנשים נורמליים, כשפסיכופתים ישקרו, לא יהיה להם אכפת אם יתפסו אותם עושים זאת, בגלל שהם יטייחו את השקר הזה עם אחד נוסף ומורכב יותר.

הם אף פעם לא מביעים חרטה או אשמה
אם אתם מכירים אדם שלא אכפת לו כלל מההשלכות של המעשים שלו, לא משנה כמה הם משפיעים על אחרים לרעה, זו נורת אזהרה שחשוב מאוד לשים אליה לב. גם אם ישאלו אנשים כאלו למה הם עשו פעולה שפגעה באחרים, תמיד יהיה להם הסבר מוכן, שנראה שהם באמת יאמינו בו, למרות שאין לו שום קשר למציאות. הם יכחישו, ימציאו תירוצים, יאשימו בחזרה – רק כדי לא לקחת אחריות על מעשיהם. כך אגב, הם גם יסבירו זאת לעצמם, ובאמת לא יבינו שמשהו לא בסדר בהתנהלות שלהם.

אתם מרגישים שאתם עובדים לצד פצצה מתקתקת
אז כבר הבנו שפסיכופתים יכולים להיתפס כאנשים מקסימים, משכנעים, ואסרטיביים, שיודעים לגרום לאנשים לפעול לטובת השגת המטרות שלהם, אפילו בלי שישימו לב לכך. אולם החלק האחרון ואולי החשוב ביותר שמשלים את הפאזל במקרה הזה הוא המזג שלהם.
אנשים אלו יכולים להיתפס להיראות כלפי חוץ שלווים וחיוביים למדי – עד לרגע שבו הם מאבדים את העשתונות. גם הדבר הכי קטן יכול להוציא אותם מדעתם, ולגרום להתפרצויות זעם בלתי נשלטות, מפתיעות ואפילו מסוכנות. ברגעי המשבר ייראה שאין קשר בינם לבין האדם החיובי והשמח שישב לידכם רק לפני כמה דקות.


ראו הוזהרתם!
 

dory141

New member
יש הרבה כאלה בכנסת ובממשלה

הצרה היא שאין סנן דוגמת שימוע, כמו בארה"ב.
 

puma141

New member
דורי אפשר שאלה אישית?

אתה חולם על הכנסת בליליה ?
בטח השדים מתחת למיטה שלך זה ביבי ומירי רגב...
 

dory141

New member
לשמחתי לא

אני פשוט לא ממש סובל את השניים- ולכן אני מרצה לציין אותם לגנאי. כמובן שכל אחד רשאי לבחור את השדים שלו,כן?
 

puma141

New member
כן, ברור לי...

קשה לפספס את זה. :)
השדים שלי הם בדמותם של אנשים אטומים וטיפשים קיצוניים.
אפרט שמותיהם בהמשך, יום מלבלב לך!
 

puma141

New member
פתחתי את הפוסט שלך-

כמה הגדרות! זו לא חכמה...:)
שאלה טובה אם היית משאירה אותה בגדר חשיבה ומענה אינדיבידואלי.
מותר לתת דוגמאות מהפורומים? יש לי מלא כולל הסברים!
 

dory141

New member
את מתייחסת לפוסט הזה?

אשמח בכל מקרה, לקבל דוגמאות.
 
למעלה