עייפות כרונית לפני ואחרי כריתת בלוטת התריס ועלייה במשקל

עייפות כרונית לפני ואחרי כריתת בלוטת התריס ועלייה במשקל

פרופ׳ תורג׳מן שלום,
אני בת 41, לפני כ-4 חודשים עברתי כריתת תירואיד מלאה בעקבות גידול קטן שנמצא בבלוטה. הגידול אותר במקרה במסגרת בדיקות מקיפות שעשיתי לבירור עייפות כרונית, רצון לישון, יכולת לישון 14-16 שעות ביום, חוסר ריכוז, פגיעה בזיכרון וכו׳. בין היתר עשיתי בדיקות דם, ארגומטריה, רנטגן חזה - הכל יצא תקין. לפני הכריתה ה-TSH שלי היה סביב 1.5, ולא עשיתי בדיקות FT4 ו-FT4. ברקע אני מאובחנת עם הפרעת קשב וריכוז היפר-אקטיבית (ודיכאון משני) ומקבלת תרופות שמעכבות ספיגת נור-אדרנלין (Effexor 225mg, Edronax 8mg), כך שלכאורה אני אמורה להיות מוצפת באנרגיה.
מאז הניתוח אני על יוטירוקס 100 מ״ג. בבדיקות הדם האחרונות (לפני כ-3 שבועות) התוצאות היו:
TSH=0.2, FT3=4.59, FT4=18.9, Thyroglobulin TM<0.9, Thyroflobulin Ab<20.
מאז הניתוח עליתי בכ-5 ק״ג (כמעט 10% מהמשקל שלי), והעייפות רק מחמירה. אני סטודנטית לתואר ראשון (שוב) ומתקשה מאוד להתרכז בשיעורים ולבצע את המטלות בבית (כסטודנטית וכאמא).
האם יכול להיות שהמינון של היוטירוקס נמוך מדי? האם יכול להיות הסבר נוסף? (הרופאה שלי שללה פיברומיאלגיה).

תודה מראש,

גליה
 
חבל, חבל, חבל


דוגמה נוספת לאבחנה מיותרת ולטיפול מיותר.
לא היית במיטבך לפני הניתוח שכן בגלל תלונותייך עברת את הבירור המקיף שגילה מה שלא היה אמור להתגלות.
חבל שנמצא. וחבל מאד שלא התייעצת לגבי היקף הניתוח. איזה צורך היה לכרות את כל הבלוטה?
הייתי אומרת ההיפך. ה-TSH שלך נמוך מדי. אין בכלך כל צורך, אפשר להפחית קצת את המינון ולראות איך תהיה ההרגשה שלך.
 
היו קשרי לימפה נגועים

המנתח העדיף כריתה חלקית אבל עשיתי אולטרסאונד נוסף שבו התגלו קשרי לימפה חשודים ורק אז הוחלט על כריתה מלאה. בניתוח התגלה שהגידול פרץ קצת את דפנות הבלוטה ואחד מקשרי הלימפה יצא בפתולוגיה נגוע. זה מיקם אותי ברמת סיכון בינונית (גם אם בטווח הנמוך) ולכן היה גם הטיפול ביוד.
האם ה-TSH לא אמור להיות נמוך מאוד כדי למנוע חזרה של הגידול?
ואם העייפות הייתה קיימת לפני הכריתה (למעשה מאז הטינאייג'ריות שלי אני זוכרת שתמיד רציתי לישון אבל לא ברמה קיצונית כמו בשנה וחצי האחרונות, ובמיוחד לא כמו בחודשיים האחרונים) וקיימת גם אחרי הכריתה - יכול להיות לה מקור אחר?
תודה רבה!
 
טוב אולי זה באמת משנה קצת את המצב

וודאי לא צריך להיות נמוך מ-0.1, והוא לא רחוק מזה. ובוודאי לא לזמנים ממושכים. אם הבלוטה הנגועה הייתה במדור המרכזי (פרא-טרכיאלי) היר שזה ממש לא משנה שום דבר בפרוגנוזה , ועדיין היה אפר להסתפק בניתוח חלקי בלי יוד. אבל כמובן כל זה נאמר בלי לראות את הממצאים עצמם.
לא נראה לי, לאור ההיסטוריה שלך, שצריך האשים את הניתוח והטיפול בעייפות שלך. אז כן מקור אחר. איזה? קטונתי, כנראה בעיקר נפשי. אבל וודאי לא תשמחי לשמוע זאת.
 
למעלה