שאלה על בלוטת יותרת התריס- סידן גבוה בדם

בתכהן

New member
שאלה על בלוטת יותרת התריס- סידן גבוה בדם

שלום, לאחר שהתגלה סידן גבוה בדם ו-PTH גבוה נעשו אולטרה סאונדים, מיפוי וCT. לא נראה כלום, ועכשיו ממליצים לנתח כדי
"לחפש" אם יש שם משהו שגורם לתפקוד לקוי של בלוטת יותרת התריס. שאלתי: האם אתם מכירים מקרה שניתחו אף על פי שלא מצאו כלום בכל ההדמיות? ועוד שאלה: האם ד"ר שמואל לויט נחשב אנדוקרינולוג מומחה?
 
ד"ר לויט בוודאי מומחה, והרבה שנים

השאלה אם קיימת אינדיקציה לניתוח. בן/בת כמה את/אתה? ומה הערכים שנמדדו.
מבחינת הדמיה, מיפוי אולי פחות תלוי מבצע אבל יש הבדל עולמי בין US טוב ו-US פחות טוב. ולכן לפני שקובעים שלא רואים כלום ב-US צריך לוודא שהוא ה-US הטוב ביותר.
שנית יש עוד דרכי הדמייה, כמו CT, אבל שאלת השאלות היא אם קיימת התוויה לניתוח.
ולשאלתך, כן, אם קיימת התוויה ברורה לניתוח, מנתחים גם אנשים שאצלם כל אמצעי ההדמיה כשלו. יש אפשרות לעשות גם בדיקת צינתור ורידי כדי לדעת באיזה צד הבלוטה. בעבר לא הייהת כל הדמיה ומיקום טרום ניתוחי של האדנומה, והיו מתנחים ניתוח אקספלורטיבי ומסהים את הבלוטה תוך כדי ניתוח.
 

בתכהן

New member
תודה רבה על המענה

לא הבנתי מה זה "קיימת אינדיקציה לניתוח". לאחר שהאנדוקרינולוג שלח לכל ההדמיות הוא שלח אותנו לכירורג , והכירורג המליץ על ניתוח, אך לא המליץ לבצע קודם עוד US (וגם לא MRI - לא עושים?). הוא אמר שיעשה מה שכתבת - צנתור הווריד כדי לחפש את הצד.
מדד הסידן סובב סביב 11-12 והPTH היה בפעם האחרונה 99. מדובר בבן שלי בן 18, שלאחרונה התגלה אצלו צליאק חריף (נבדק עקב צליאק במשפחה). דווקא הגסטרואנטרולוג אמר שהסידן הגבוה יכול להיות קשור לצליאק (עקב הפגיעה בספיגת חומרים חיוניים במעי) אך אף רופא אחר לא הסכים שיש קשר. בדקנו ויטמין D - היה תקין (26, לדעתי נמוך, אך כנראה נקרא תקין). אשמח לשמוע מה דעתך על כל המידע שהוספתי. תודה רבה
 
אם מדובר בבן 18 אז וודאי שהוא צריך ניתוח

אינדיקציה זו התוויה, ויש התוויה כי הוא כזה צעיר. אבל במקביל, צריך לבדוק אם אין עוד משהו כי היפרפראתירואידיזם אצל אדם צעיר זה יחסית נדיר, וזה בא לפעמים במסגרת של תסמונות גנטיות.
 
למעלה