עזרה בפיענוח מיפוי בלוטת המגן

hl2u

New member
עזרה בפיענוח מיפוי בלוטת המגן

שלום רב ,
ביצעתי שתי בדיקות של בלוטת התריס עקב הגדלה בבלוטה ,
בדיקת U/S צוואר
אונה ימינית של בלוטת המגן מוגדלת בעלת מרקם בלתי אחיד , תפוס ברובו ע"י קשרית מעורבת בגודל 25*36 מ"מ . לשקול fna במידה ולא בוצע עד כה .
איסטמוס אינו מעובה , ללא ממצא מוקדי בתוכו . אונה שמאלית של בלוטת המגן אינה מוגדלת בעלת מרקם אחיד . לא הודגמו ממצאים מוקדיים בתוכה . זרימת דם אינה מוגברת בדופלר צבע בתוך הבלוטה. בלוטות הרוק תת לסתיות ופארוטיס תקינות . לא הודגמו גושים או קשרי לימפה מוגדלים בצוואר הקדמי .

מיפוי בלוטת המגן (TC99M 04 )
בלוטת המגן מוגדלת במיוחד באונתה הימינית .
ריכוז החומר : בלתי הומוגני , מוגבר במיוחד בחלק התחתון בשתי האונות ומופחת בחלק הלטרלי האמצעי באונה ימין , קשר קר .
יכול להתאים : לגויטר קשרי . קשר קר באונה ימין .
קצה תחתון של הבלוטה : מעל פתח בית החזה .
רצוי לשקול בדיקת FNA .

בדיקת הTSH - 1.33 .
לשאלתי : בבדיקה של המיפוי נמצא "קשר " קר באונה הימינית האם זה מעיד על חשד לסרטן ?
או אוליי האם ריכוז החומר הלא הומוגני כמו שכתוב יכול להצביע על בעיה בתפקוד של בלוטת התריס . בעבר הייתה לי בעיה של פרולקטין גבוהה ובלוטת יתרת המוח הייתה מעט מוגדלת .
תודה אודה על עזרה בנושא .
 
קשר קר בבלוטת התריס

באונה ימנית יש קשר (גוש גדול) בסונר ובמיפוי הקשר קר.
קשר קר מעלה את הסבירות שמדובר בסרטן של בלוטת התריס ובהחלט מצריך לבצע ביופסיית מחט (FNA). חשוב להדגיש שעדיין רוב הסיכוי שהקשר שפיר וכן שסרטן של בלוטת התריס זו בדרך כלל מחלה קלה מאוד. אבל לא להזניח ולבצע את הביופסיה.

ד"ר עמיר בשקין
 

hl2u

New member
גויטר וריכוז חומר לא הומוגני

שלום ,
ראשית תודה על התשובה ,
בוצעה ביופסיה לפני ביצוע המיפוי שהייתה תקינה (הרופאה דיברה איתי טלפונית ) אבל לא יודע לי מאיזה איזור נלקחה שאיבת המחת , כי עדיין לא קיבלתי את התשובה במכתב .
שנית אני יודעת שהמכתב קצת ארוך אבל אני אשמח ואודה אם תוכל לענות על כולן :

נאמר שריכוז החומר בלתי הומוגני כלומר לא אחיד , שהוא מוגבר במיוחד בחלק התחתון בשתי האונות ומופחת בחלק הצדדי אמצעי של אונה ימינית ושהוא קשר קר , ושזה יכול להתאים לגוייטר קשרי ,
1. מהו גויטר קשרי ? האם מדובר בכמה גושים יחד ?
2. בהנחה שמדובר בקישרית עם כמה גושים , האם יכול להיות מצב שבגלל שמדובר בקשר רב גושי שמתנהג בצורה לא אחידה , חלק מהגושים תקינים ובאונה הימינית ובחלק צדדי אמצעי שבו יש קשר קר ישנו גוש מסויים שחשוד לסרטן והשאר תקינים ? האם במצב כזה צריך לקחת ביופסיה רק מאותו חלק קר ע"י אולטראסאונד ? בוצעה ביופסיה לא ידוע לי מאיזה איזור באונה הימינית .
3. בהנחה שהביופסיה באיזור "הקר" תצא תקינה , האם חוסר ההומוגניות בבלוטה יכול להעיד על בעיה בהפרשות בבלוטה ? הפרשת יתר או תת פעילות ? בדיקת ה-TSH יצאה , במצב זה אילו בדיקות עליי לבצע ?
4. בהמשך לסעיף 3 , האם יכול להיות קשר בין בלוטת התריס לבלוטת יתרת המוח במצב המתואר ? האם עליי לבדוק את את הפרולקטין ובלוטת יתרת המוח ? בעבר הבלוטה גדלה ורמת הפרולקטין היה מעל הנורמה . אני כיום בת 44 והמצב היה בשנות העשרים לחיי .
5. למה התכוונת שאמרת שמחלת הסרטן היא מחלה קלה מאוד ??
תודה .
 
בקצרה על השאלות

הרבה פעמים כותבים במיפוי שהקליטה לא הומוגנית לא תמיד משמעותי, הממצא המשמעותי בבדיקה שבאזור שייש קשר בסונר במיפוי האזור קר. בהחלט חשוב לבצע את הדקירה באזור הקר. אם שפיר לחזור על סונר בהתאם להחלטת אנדוקרינולוג מטפל ואם גודל אז שוב ביופסיה. לא קשור להיפופיזה ופרולקטין. מחלה קלה כי הרוב מחלימים אחרי טיפול לא מורכב.
ד"ר בשקין
 
למעלה