יכול להיות בעיה בעיכול חלבונים?

  • פותח הנושא usi1
  • פורסם בתאריך

usi1

New member
יכול להיות בעיה בעיכול חלבונים?

שלום,
יש לי תור לגסטרו לעוד חודש אבל רציתי להתייעץ כאן בבעיה מאוד מטרידה:
עברתי את גיל 40 , יש לי אי סבילות מאובחנת ללקטוז עם אי סבילות לגלוטן ( לא מצאו צליאק אבל כל אכילה של קמח אפילו רק פסטה גורמת לנפיחות גדולה ושלשולים מיידים ) ואבחנה של IBS .
אין לי אלרגיות למזון זה נבדק בבדיקת דם .
9 שנים אחרי שהורדתי את האלרגנים הגדולים עדיין לא הגעתי למצב של איזון. עדיין עם בטן נפוחה , קשיי עיכול, גזים. אני צמחונית.
הייתי בייעוץ אצל כמה תזונאיות האחרונה ממש התיאשה מחוסר היכולת לעזור לי .
שמתי לב במיוחד אחרי ארוחה ולו הקטנה ביותר שמכילה חלבונים - וזה יכול להיות עדשים או ביצים או שקדים אפילו, הנפיחות מחמירה מאוד ולוקח לי שעות ארוכות לעכל .
אם אני אוכלת חביתה בערב עד הבוקר אני מעכלת את החביתה הזו.... גם אם זה ב 6 בערב ארוחה אחרונה וזה מנפח מאוד....
בגלל שביצים זה החלבון היחיד שאני אוכלת למעשה, אני לא יכולה להוריד את זה. טופו אני לא אוכלת בגלל שזה מזון הורמונלי, אני ממש לא צריכה תוספת אסטרוגן , ויש לי גם בעיות עם בלוטת התריס ( נעה בין נורמלי לתת פעילות- TSH גבוה, אני נמצאת במעקב רפואי בנושא הזה כרגע לא מוצאים לנכון לתת טיפול וזה מאוזן עם דיקור ) .
הרפואה מכירה בבעיה של עיכול חלבונים ? ממה זה בא ? יש לזה פתרון ?
תודה.
 

rozval

New member
שלום

חלבונים מורכבים מ22 חומצות אמינו. יתכן שישנו קושי בעיכול או ספיגה של חומצת אמינו ספציפית, לחילופין יתכן שיש מחסור באיזשהו אנזים שעוזר בעיכול החלבון. ביצה נחשב לחלבון מלא אשר מכיל את כל חומצות האמינו, כמו כן גם עדשים. מציעה לך במקביל לטיפול הרפואי כמובן, לפנות לנטורופת שמאוד יוכל לעזור. לא יודעת אם יש פתרון מלא אבל בהחלט ניתן להקל מאוד על הבעיה ועל התחושות שלך.
בהצלחה.
 

usi1

New member
תודה אבל ...

נטורופתית ולו הטובה והמקצועית ביותר לא יכולה לעזור כל עוד אין אבחנה רפואית מדוייקת.
הייתי אצל תזונאית מעולה והייתי אצל נטורופתית מאוד טובה , ואין שיפור .
אני חושדת בחלבונים כרגע אבל מאוד קשה להמנע מחלבונים פרט לכך זה אבן יסוד בתזונה , אני לא אוריד ביצים מהתפריט שלי וגם אין לי אלרגיה רפואית לביצים , זה משהוא במערכת העיכול לא בסדר ורק הופך ליותר לא בסדר ככל שהשנים עוברות וצריך לאבחן את אותו משהוא מציק.....
עדשים זה בלתי נסבל , כל צורת בישול וכל סוג עדשים, זה לא הולך , זה גורם לי לכאבים רציניים .....
אני מנסה להעביר את הביצים לאמצע היום ולא לסוף היום לארוחת ערב הקלאסית של ביצה וירקות , פרט לכך ירקות טריים אני בכלל לא מסוגלת לאכול, זה לא מתעכל .
התזונאית האחרונה שהייתי אצלה חשדה בדלקת כלשהיא כרונית שדורשת אבחנה רפואית.
יכול להיות בעיה של אנזימים , הרי הלקטאז זה אנזים, בסכומו של עניין הוא " נעלם" לפני שנים . אולי עוד איזה אנזים ברח לו .....
וכאן השאלה למה האנזימים נעלמים לי ....
תודה בכל אופן
 
עיכול חלבון

usi שלום,
את מתארת בעייה מורכבת וממושכת של שינויי עיכול עם תסמינים של תנועיות מוגברת של המעי וצבירת גזים. לאורך משך התסמינים ושלילת מחלת צליאק זהו כנראה ביטוי של מעי רגיז (IBS) שהיא נפוץ מאד באוכלוסיה. הטיפול במצב זה (בהחנה שנשללו הסברים אחרים) הוא תזונתי ועל ידי תרופות שמשנות את תנועיות המעי או מנסות להקטין צבירת גזים. חלק מהטיפולים כולל מתן פרוביוטיקה כדי להחליף את החיידקים שמייצרים גז בחיידקים "בריאים" יותר או אפילו אנטיביוטיקה להרוג את אותם החיידקים.
עודף פחמימות (אפילו ללא צליאק) וגם חלבונים בחולי מעי רגיז יגרמו ליציאות מוגברות וגזים
הטיפול התזוניתי המודרני היא בשיטת FODMAP שזה החסרת כלל המאכלים שיכולים ליצר גזים ואז החזרתם בהדרגה (אחד אחד) כדי לזהות מי ה"אשם".
עבודה משותפת של גסטרואנטרולוג ודיאטינת קלינית מומחית במעי רגיז היא הצוות שאמור לטפל בך.
יש ברפואה מחלות של קושי ספיצפי בעיכול חלבננים אולם אלו לרוב מחלות מולדות עם תסמינים כבר בגיל תנוקות עם ביטוי אחר של נזקים גופניים והסבירות לקיומם בגילך נמוכה
 

usi1

New member
תודה רבה , אכן יש לי IBS מאובחן ...

אני מכירה FODMAP זה לא עזר לי וזה גם מרעיב מאוד .
הייתי הולכת על הכוון התרופתי בשמחה ....
השאלה אם יש כאן מקום לעשות בדיקה רפואית כלשהיא שתגיד אם יש איזה דלקת כרונית במערכת העיכול שגורמת לכל הבלגן הזה , אם יש כזה דבר.
עשיתי כבר קולונוסקופיה לפני כמה שנים , היתה תקינה .
 
IBS

במידה ואין הטבה עם תזונה (לרבות FODMAP) ונשללו אי סיבילויות למוצרי מזון כמו פרוקטוז או לקטוז, מחלת צליאק, בוצעו בדיקות אנדוסקופיות או הדמייה, נשלל זיהום (תרביות, בדיקת פרזיטים בצואה) או דלקת (בדיקות דם) ואין מזור עם רפואה משלימה, הצעד הבא הוא תרופות. ישנן תרופות להפחתת ייצור גזים כמו תכשירי פחם או תרופה המפרקת את המתח של בועית הגז כמו סימטקון. ניתן לבצע נסיונות טיפול בפרוביוטיקה או אנטיביוטיקה (הטובה ביותר הינה כנראה לורמיקס=ריפקסימין) למרות שלרב יררשו קורסים טיפוליים חוזרים, ויש לשקול טיפול בתרופות מקטינות של תחושת אי הנוחות מהמעי ואשר יש להם אפקט מרגיע כמו תרופות ממשפחת SSRI או SNRI
החלטות כאלו ילקחו בשיתוף עם רופא מטפל במסגרת מרפאה
 
למעלה