ילד בן חמש, מתקשה להתמודד עם תסכולים

ילד בן חמש, מתקשה להתמודד עם תסכולים

הי
הבן שלנו בן חמש, מתקשה להתמודד עם תסכולים. היום המצב הרבה יותר טוב משהיה לפני שנה, אז כמעט כל דבר היה מוציא אותו מאיזון והוא היה נכנס "ללופ" עם עצמו ובועט, צורח, משתולל על הרצפה מרוב תסכול, על דברים הכי קטנים. אז היו סשנים שנמשכו חצי שעה ויותר, כל פעם. בסופם היה מותש פיזית ונפשית.
כיום הייתי אומרת שהתדירות ירדה לפעם בשבוע, וגם אז הוא מוצא דרכים להרגיע את עצמו - פאזל, קלפים, ללכת לחדר לנוח. לפעמים אפילו מצליח להרגיע את עצמו רגע אחרי "משבר".
שנת הלימודים בפתח והוא עולה לגן חובה, מסגרת חדשה וילדים חדשים.
אנחנו לא יודעים איך יגיב לסיטואציות חדשות, (סה''כ הוא ילד מאוד חברותי אבל מצב רוח נפשי מאוד משתנה - בד''כ שמח וחברותי אך פתאום יש סוויץ ובבת אחת הופך להיות מתוסכל מאוד).

כיצד נבין האם יש צורך שילך לטיפול רגשי? איזה דרך תעזור לו? האם קופ''ח היא זאת שמחליטה האם הוא צריך להגיע לרכיבה על סוסים/הבעה ויצירה וכו?
או שאולי מדובר פםשוט בתהליך טבעי שהוא עובר עם עצמו, כמו עוד הרבה ילדים אחרים בגילו?

הבן הגדול מתמודד יפה עם תסכולים, כך שזאת פעם ראשונה שמתמודדים עם זה.

נשמח להבין למי יש לפנות וכיצד מגלים מה עובד? ואולי הוא צריך לעבור את התקופה הזאת עם עצמו?
לאחרונה גם התחיל להגיד דברים כמו "אני רוצה למות" (כשהוא מאוד מתוסכל) או כוון את זה כלפינו. אני מניחה שהוא לא מבין מה משמעות המילים שהוא אומר. בפעמיים שזה קרה, התעלמתי. האם להמשיך להתעלם?

תודה על העזרה
שסק
 
ילד בן 5

שסק. הבדיקה שלך מעידה על רגישות ואכפתיות וכי אתם עם יד על הדופק. אתם גם מבינים שיש לכם קושי נוסף משום שאינכם מכירים התנהגות כזו. יש ילדים המתנהגים באופן כזה, הם רגישים ועוצמתיים יותר, יש כאלה המפעילים כך מניפולציות על הוריהם, יש כאלה שעדיין אינם בוגרים/בשלים ומתקשים לווסת את עצמם רגשית ויש כאלה המתקשים עקב מכלול סיבות נוספות. נראה שיש לו כבר תחילת יכולת כזו והאינדיקציה לכך היא העובדה שהוא מוצא לעצמו דרכים להרגעה עצמית וגם ציינת שיש ירידה בכמות ה"משברים". האופן בו ניתן להרגיע אותו גם מצידכם היא בעיקר היכולת להיות קשובים, אכפתיים, מבינים, מרגיעים ונותנים לגיטימציה לרגשותיו. עם זאת אתם אף מלמדים אותו דרכים אלטרנטיביות להרגע. אני מאמינה שאתם יודעים ואף נהגתם כך.סביר להניח שאתם גם חוששים מהשינוי וזוהי תגובה טבעית. סביר להניח שאם תצוץ בעיה הגננת תיידע אתכם. חשוב שהוא יגיע לגן ויפגוש את הגננת ואת הילדים לפני תחילת שנת הלימודים ואם זה נעשה כבר חשוב לדבר אתו ולהכין אותו מראש לשינוי.
לא ברור לי על סמך התיאור למה תארת רכיבה על סוסים וכו'.הוא היה כבר בטיפולים כלשהם? במידת הצורך הגורמים הפסיכולוגיים במסגרת החינוכית הם אלה שיפנו וימליצו לאחר בדיקה והערכת המצב. כפי שציינת הוא גם צריך ללמוד להתמודד עם הדברים בעצמו. עוצמת הבעיה, אם היא חמורה, בטח מוכרת בגן שהיה בו עד כה.
קשה להורה לשמוע את הילד שלו מדבר על מוות אך לפעמים הוא שומע או מצטט את הדברים של הסביבה או ממה שרואה באמצעי התקשורת. כשאתם רואים שהוא במצוקה אפשר לעזור לו בכך שמחבקים או שאומרים את הרגש כך שיבין. "קשה לך", "זה מעליב/פוגע כשהדברים לא מצליחים"...במידה ותהיה החרפה יש מקום להתייעץ עם השפ"ח באיזור מגוריכם או לבקש מהגננות לעשות זאת.
שיהיה לכם בהצלחה.
 
המשך תשובה...

הי
תודה על התשובה המפורטת...הוא לא היה עדיין בטיפולים כלשהם, פשוט רציתי להבין מי הגורם המפנה ואני מבינה שזה יהיה (אם בכלל) דרך הגננת.
התגובות העוצמתיות מגיעות לדעתי מחוסר בשלות, והוא מתבגר וכך מתמודד טוב יותר עם סיטואציות שלא פשוטות עבורו.
הוא ילד שמאוד מביע את עצמו, במיוחד רגשית. הוא אומר "אני כועס, אני עצוב. הוא מאוד וורבאלי שזה טוב לדעתי...גם יודע להסביר למה הוא כועס, או למה הוא עצוב. עדיף ילד וורבאלי ומוחצן מאשר מופנם וביישן (לדעתי).

תודה רבה
שסק
 
הערה נוספת

שלום,
היכולת של ילד להביע את עצמו במילים היא מאד משמעותית ומפתח לשיפור. גם השיפור הספונטני עם ההתבגרות הוא סימן מאד משמעותי וטוב.
מצד שני אני מבינה שמדובר בילד רגיש מאד שחווה דברים בעוצמה גבוהה יחסית, וזו תכונה שככל הנראה תלווה אותו כל חייו.
הוא יצטרך ללמוד לחיות עם זה - ואולי גם להפיק מזה את הטוב, ויש בזה הרבה טוב.
כרגע צריך לעזור לו ללמוד לחיות עם הרגישות הזאת ולעקוב ולראות שהמצוקות שהוא נכנס אליהן לא "גדולות עליו".
הגננת יכולה לראות זאת, אם כי לגננת יקח זמן להכיר אותו, ואתם ההורים יכולים לראות זאת ולקחת אותו לטיפול בלי לחכות לגננת - אם אכן תרגישו שקשה לו.
לגבי סוג הטיפול: טיפול רגשי בהבעה ויצירה, או טיפול פסיכולוגי (שבגיל הזה מתבצע באמצעות משחק ויצירה) יכולים מאד לעזור במצב הזה.
חלי
 
למעלה