אירוח בנושא היפנוזה

sharpantie

New member
משרד הבריאות

הוא המאשר. מורשים בעיקר פסיכיאטרים ופסיכולוגים שעברו קורס הסמכה
ורופאי שיניים מורשים רק לצורך טיפולי שיניים ספציפיים לאנשים שפוחדים מהטיפול.
 
"להיתקע בהיפנוזה"

שלום נלי,
כעיקרון התפיסה שמישהו “לא יצא” מהיפנוזה מבוססת על הבנות מוטעות של מהות התהליך ההיפנוטי.
בדרך כלל המקרים בהם מטופל “לא יצא” בסיום ההיפנוזה בנויים קודם כל על תפיסה שגויה של האדם שהוא יכול “להיתקע בהיפנוזה”- בדיוק בגלל סיבות כאלה על המטפל לברר עם המטופל את החששות ואת הציפיות בטרם כניסה למצב ההיפנוטי, ולהבהיר למטופל שהוא בשליטה מלאה לאורך התהליך ובסיומו.
בחלק מהמקרים האלה המהפנט (בד"כ לא מטפל, אלא מישהו שעבר הכשרה קצרה) האמין אף הוא שהמטופל יכול "לא לצאת" (עד מתי?) ושניהם חולקים את הטעות הזו. באופן אישי מעולם לא נתקלתי במטופל “שלא הצליח להתעורר”.
עם זאת, עקב ההבנה כי יש לאנשים רבים תפיסה מוטעית בנושא הזה חשוב מאוד ובאחריות המטפל לא רק להבהיר מה זה היפנוזה אלא גם לבצע תהליך שנקרא בשפה המקצועית “דה-היפנוטיזציה”, ויציאה ברורה מההיפנוזה בסיום המפגש הטיפולי. במידה והמטפל נוקט באמצעי הזהירות הדרושים- כולל בדיקת התאמה להיפנוזה בירור ציפיות ודה היפנוטיזציה פורמלית בסיום כל טיפול- מדובר בכלי טיפולי לא רק יעיל במיוחד אלא גם בטוח מאוד!

לקריאה נוספת היפנוזה מיתוס מול מציאות

נפתלי אדרי
פסיכולוג, מטפל בהיפנוזה, CBT וטיפול דינמי (פסיכותרפיה) בילדים, מתבגרים ומבוגרים. קליניקה ברמת גן. לפרטים נוספים הכנסו לאתר [URL='http://www.nftd.co.il']www.nftd.co.il[/URL]
 
הסמכה להיפנוזה

שלום מירו,
בארץ הגוף הנותן רישיונות להיפנוזה הוא משרד הבריאות. הרישיון ניתן לפסיכולוגים ורופאים לאחר שעברו קורס מתאים, הדרכות, ומבחן ומטעם משרד הבריאות. בסיום תהליך ההסמכה מקבל הפסיכולוג/רופא רישיון להיפנוט המאפשר לו לעבוד בהיפנוזה- בתחום התמחותו בלבד. לקריאה נוספת מצ"ב קישור לאתר הועדה המייעצת לפי חוק ההיפנוזה של משרד הבריאות

נפתלי אדרי
פסיכולוג, מטפל בהיפנוזה, CBT וטיפול דינמי (פסיכותרפיה) בילדים, מתבגרים ומבוגרים. קליניקה ברמת גן. לפרטים נוספים הכנסו לאתר [URL='http://www.nftd.co.il']www.nftd.co.il[/URL]
 
היפנוזה לירידה במשקל

שלום רונית,
היפנוזה רפואית אכן מאוד יעילה בירידה במשקל, והיא מסייעת בדרכים שונות,
את יכולה לקרוא עוד על הנושא כאן
טיפול בהיפנוזה לירידה במשקל

נפתלי אדרי
פסיכולוג, מטפל בהיפנוזה, CBT וטיפול דינמי (פסיכותרפיה) בילדים, מתבגרים ומבוגרים. קליניקה ברמת גן. לפרטים נוספים הכנסו לאתר [URL='http://www.nftd.co.il']www.nftd.co.il[/URL]
 

אופירA

New member
מנהל
זו דעתך. שמענו גם את הדעה האחרת

אני לא יודעת דעתו של מי צודקת יותר.

אני רק יודעת שבעיניך, הוועדה המייעצת להיפנוזה מגוחכת, בעל המקצוע העונה בשרשור זה גורם לך לגחך, ואנשי הפורום השואלים ראו יותר מידי סרטים.
בקיצור - כולם מגוחכים ומזולזלים בעיניך.
וזה אומר משהו עליך, ויתכן שגם על החשיבות שיש להעניק לדעתך.
 

אופירA

New member
מנהל
אני אספר לך משהו על השכל של המטופל

הוא לא מתיימר להביע עמדה בנוגע לעובדות כי הוא לא מבין בהן ולא מחפש להתמקצע בזה יותר מידי (יותר דחוף לו כרגע לקבל עזרה מבעל מקצוע).
אבל השכל שלו יודע מניסיון שאם המטפל מגחך על זולתו (מזלזל? אולי לא? צריך גם לתת את הדעת להרגשה של בן שיחך, למרות שאכן הוא חייב לטפל בבעיותיו...) - זה אומר שהאגו שלו בעייתי, וזו נורה אדומה בשיקולי הבחירה בו כמטפל. אצל כל מקצוען הכי ענק דרוש יושר מקצועי קודם כל, מה שסביר שלוקה אצלו כאשר שיקולי האגו וההנאה שלו לגחך על זולתו כל כך משמעותיים.

ולעובדות: היה פסיכיאטר סופר בכיר בתל השומר. מקצוען מס' 1 לכל הדעות. עם הצלחות מרשימות בטיפול במקרים הכי קשים ובלתת להם כלים לעזור לעצמם לטווח ארוך, ועם הבנה ויחס מילולי טוב לחולים - פסיכיאטר אידיאלי ממש. באמת.
הבעיות התחילו במרפאה הפרטית שלו. לא התעריף הגבוה שלו היה בעייה, אלא זה שהוא מאוד אהב כסף, בצורה לא נורמטיבית. ולכן האריך טיפול שלא לצורך (בעיקר של נשים בודדות), בגלל הכנסות העתק שהזרימו לו. לא עשה שום הנחה על טיפול שבועי לתקופה ארוכה, אלא גבה אותו מחיר כמו ייעוץ חד פעמי. לא ויתר על שיחות טלפון רבות בזמן פגישת טיפול, ותקף את טענת המטופל שזה מפריע לו להתרכז בטיפול.
עם הזמן התדרדר יותר מוסרית, ונגרר לפיתוי וניצול מיני של המטופלות. ואז סולק מתה"ש כי כבר אי אפשר היה לתת בו אמון למרות חוזקותיו הכ"כ מקצועיות.

לי הציע לעשות היפנוזה אצלו, בתעריף גבוה כמובן. בדק עם מטוטלת אם אני מתאימה וקבע שכן (בלי להתייחס להתקפים הפסיכוטיים בעבר). לא האמנתי לו, בגלל אישיותו והתנהגותו, למרות שידעתי כמה הוא מוכשר ומקצועי.

אלו עובדות, שמלמדות שהתנהגותו ויושרו של מטפל היא הא'ב' הכי חשוב, הכבוד שהוא נותן לזולתו יותר משמעותי מהמקצועיות המופלאה שלו.
אני לא אתן לעולם אמון במקצועיות של מטפל שמרגיש גיחוכים רבים על זולתו, כי מודעות עצמית של מטפל היא הדבר הכי חשוב בטיפול. בלעדיה הוא עלול להזיק מאוד, בצד התועלת הרבה שיביא. לא מדובשו (יהיה מתוק ככל שיהיה) ולא מעוקצו.
 
גילדת המהפנטים

שלום,
חוק ההיפנוזה אכן משרת את "גילדת המהפנטים",
אך זה נכון לגבי הרבה מאוד תחומים, רפואיים או לא, בהם נדרש רישיון מיוחד,
וכן- חשוב לציין כאן כי חוק ההיפנוזה גם משרת מאוד את המטופלים. אני לא רוצה לפתח את הדיון הישן הזה כאן, שאפשר לדעתי למצוא טיעונים משמעותיים בעד ונגד החוק. בשורה התחתונה, חוק ההיפנוזה משרת את החולים: המטופלים בישראל יכולים להרגיש בטוחים מאוד בתחום ההיפנוזה הרפואית, כל מי שמטפל בתחום עבר הכשרה ארוכה של משרד הבריאות (פסיכולוג או רופא) וכן הכשרות ספציפיות בבריאות הנפש ובטיפול בהיפנוזה, המטפלים מחויבים בנורמות מקצועיות ואתיות גבוהות, כך שהמטופלים בידיים טובות. האמת היא שאנשים כלל לא מתעניינים בשינוי החוק הזה, מי באמת נפגע מהחוק? בעיקר קוסמים, פרפורמרים ומהפנטי יו-טיוב למיניהם. אנשי מקצוע רציניים שרוצים לעסוק בתחום מוצאים את הדרך. מוריס קליינהאוז ז”ל, פסיכיאטר רגיש ומוכשר שהיה מהיוזמים של תהליך חקיקת החוק אמר לי פעם: “סכין זה מסוכן? תלוי בידיים של מי... בידיים של מנתח זה אפילו יכול לרפא". זה נכון שאין בארץ מופעי היפנוזת במה (משפילים בד”כ), שאי אפשר להתחיל לטפל אחרי סמינר סוף שבוע, ושצריך הכשרה רצינית וממושכת בתחום על מנת לטפל בהיפנוזה. מי היה שם את עצמו או בן משפחתו בידיים של מהפנט חובב ללא רקע בבריאות הנפש, הכשרה מתאימה, וכללים אתיים מחייבים?
עם זאת, כמובן שאפשר להעלות טיעונים לכאן ולכאן...

נפתלי אדרי
פסיכולוג, מטפל בהיפנוזה, CBT וטיפול דינמי (פסיכותרפיה) בילדים, מתבגרים ומבוגרים. קליניקה ברמת גן. לפרטים נוספים הכנסו לאתר [URL='http://www.nftd.co.il']www.nftd.co.il[/URL]
 

ommerl

New member
שאלת המשך (יפה סוויסה)

במאמר שקראתי בנושא נטען שאין צורך בדה היפנוטיזציה. כלומר שדה-היפנוטיזציה פשוט גורמת למהופנט לצאת מהיפנוזה מתי שאתה, המהפנט, רוצה בזה. אבל אם לא תעשה את זה, המהופנט יתעורר מעצמו מתי שיתאים לו כמו משינה רגילה.
&nbsp
ויש תופעות של התאהבות בטראנס. מצב שבו הטראנס כל כך נעים שהבן אדם לא רוצה לצאת ומתנגד להוראות המהפנט אבל יש דרכים מאוד פשוטות להתמודד עם זה ביעילות.
&nbsp
השאלה שלי היא כזאת- אם אי אפשר להיתקע בהיפנוזה, ולדעת מהפנטים רבים (ראה המאמר..) אפילו אם לא עושים דה היפנוטיזציה המהופנט יתעורר, אז מה לעזאזל קרה ליפה סוויסה לפני כמה עשרות שנים? אני בטוח שאתה מכיר את המקרה. אשמח לדעת מה דעתך עליו כי נטען שהיא נתקעה בהיפנוזה ונתקלתי באיזה חמש גרסאות שונות של הסיפור.
&nbsp
המאמר (יש סדרה של מאמרים שמתכתבים אחד עם השני בנושא הזה. זה הראשון נראה לי):
Wagstaff, G. F. (2000). MAIN PAPER CAN HYPNOSIS CAUSE MADNESS?. Contemporary Hypnosis, 17(3), 97-111.‏
 
אירוח בנושא היפנוזה


היפנוזה משמשת במגוון רחב של מקרים וטיפולים פסיכולוגיים ורפואיים, בהם התמודדות עם כאב, התמכרות, חרדה, ירידה במשקל ועוד.
יש לכם שאלות לגבי טיפול פסיכולוגי באמצעות היפנוזה? רוצים לדעת כיצד מתבצע התהליך?
ביום שלישי, ה 26/1/16, בין השעות 19:00 - 21:00 נארח בפורום את נפתלי אדרי, פסיכולוג רפואי המתמחה בטיפול בהיפנוזה, שישיב על כל שאלותיכם בנושא.

על האירוח

האירוח יעסוק במגוון התחומים בהם ניתן לסייע באמצעות טיפול בהיפנוזה - התמודדות עם מצבים רגשיים וגופניים, פסיכולוגיים ורפואיים.
כמו כן, תוכלו לשאול על המיתוסים השונים ואמונות בנושא היפנוזה - אובדן שליטה של המטופל בזמן הטראנס ההיפנוטי, שליטת המטפל במטופל במהלך הטראנס, היכולת להתהפנט, היפנוזה אצל ילדים ונוער, וכל שאלה נוספת המעסיקה אתכם בנושא.

על המתארח

נפתלי אדרי, פסיכולוג רפואי המתמחה בטיפול בהיפנוזה. מטפל במבוגרים, מתבגרים וילדים. עוסק במגוון תחומי טיפול פסיכולוגי ורפואי בהיפנוזה: מצבי לחץ וחרדה, כאבים, חרדה חברתית ופחד קהל, התמודדות עם טראומה, ירידה במשקל, הפסקת עישון, פוריות, בעיות עיכול, אלרגיה, דרמטולוגיה, אונקולוגיה ותסמינים פיזיולוגיים המושפעים מלחץ.
בשנים האחרונות עבד כפסיכולוג בבתי חולים שונים: קפלן, תה״ש, וכיום במרכז להיפנוזה בהדסה עין כרם. במקביל עבד כמספר שנים ב״אגודה הישראלית להיפנוזה״. בנוסף, מטפל בקליניקה פרטית באמצעות טיפול התנהגותי קוגניטיבי ושיטות אחרות. שייך לאסכולת הטיפול האינטגרטיבי המשלבת כלים ממגוון גישות טיפוליות לטיפול אפקטיבי ביותר באתגר עמו מתמודד המטופל.
למידע נוסף אודות היפנוזה בקרו באתר של נפתלי אדרי.

אתם מוזמנים להעלות את שאלותיכם כבר עכשיו!

 
שלום נפתלי. אכן, ההיפנוזה מרשימה ובכלל מרתקת. שאלותיי:

1. האם לאנשים שעברו התקפים הנקראים "פסיכוטיים" כדאי להמנע מטיפול בהיפנוזה?
או אין בכך סכנה?
2. באמת באיזו מידה המטופל מאבד בכלל שליטה, והיא עוברת למטפל?
3.האם אתה מלמד גם אוטו היפנוזה, או אוטו סוגסטיה?
4. אנא פרט קצת סוגי ההתמכרויות שלדעתך היפנוזה מטפלת בהם. האם כל מה שנקרא דחף בלתי נשלט (למשל, תלישת שיער, גרוד פצעים ) נכלל באלה?
5. שאלה של סקרנות ורצון להעמיק ולהשכיל: האם מבינים לגמרי או לפחות היטב מהו, מוחית, וגם נפשית בעצם, המצב ההיפנוטי?
 
מצטרף לשאלת אוטו-היפנוזה

ונוסף:
&nbsp
מה רמת אובדן השליטה? המטופל מרחף כמו בהפריה? או שלא זוכר מה קורה לו?
&nbsp
אם ארצה לנסות פעם יחידה היפנוזה- מתוך סקרנות גרידא - איך אוכל לעשות זאת?
יש מהפנטים ברפואה משלימה מטען קופח שלי (כללית) - האם הטיפול שלהם זהה לטיפול אצל מטפל פרטי?
&nbsp
&nbsp
ההיפנוזה גורמת לקלות השיחה של המטופל או ממש לביצוע משימות שהמפטל מביא (תתנהג כמו חיה x) ?
&nbsp
&nbsp
האם יש כאלה שקשה יותר/קל יותר להפנט אותם?
&nbsp
&nbsp
האם יש נושאים פסיכולוגיים שניתן לפתור בעיקר בהיפנוזה? האים יש כאלה שלא מתאים לחקור בעזרת היפנוזה?
&nbsp
&nbsp
הטיפול הCBT מסתכל בעיקר על ההווה והעתיד? ההפנוזה מתמקדת בעיקר בעבר?
טיפול היפנוזה הוא משולב בכמה מפגשים או שכל המפגשים הם היפנוזה?
&nbsp
 
היפנוזה רפואית

שלום,
אנסה לחבר ולענות על כל השאלות ששאלת:
בטיפול בהיפנוזה יש אנשים שמרגישים שהם "מרחפים", יש כאלה שמרגישים שהם "שוקעים", יש כאלה שמרגישים שהם "מתנתקים"...
עם זאת, רוב האנשים מעדיפים לשמר את מה שאנחנו קוראים לו "צופה-מתבונן", חלק פנימי שמווסת את עומק התהליך, בוחר אם להגיב לסוגסטיות, מאפשר לשכוח או לזכור, וכו'. עניין השיכחה והזיכרון למשל קשור בעיקר לרצון של המטופל, מי שרוצה ללמוד לשכוח חלק מהחוויה- ומספיק מוכשר מבחינה היפנוטית- יכול ללמוד איך לשכוח. עם זאת, בטיפול בד"כ אנשים מעדיפים לזכור את החוויה, במיוחד בשלבים הראשונים.
למעשה, אנשים שונים מגיבים באופן אחר למצב ההיפנוטי, הדבר קשור בין היתר לציפיות, חששות, תכונות אופי, מידת הכישרון ההיפנוטי ועוד. זו אחת הסיבות שההכשרה של המטפל היא מאוד חשובה, שכן כל אדם מגיב באופן ייחודי לטיפול ההיפנוטי. נקודה זו גם עונה על השאלה האם יש כאלה שקל/ קשה להפנט אותם. יכולת ההיפנוט של המטופל קשורה בעיקר למוטיבציה של המטופל ולקשר עם המטפל.
חשוב לציין כי בארץ מותר לבצע היפנוזה רק במסגרת של טיפול! בפרט, כחלק מטיפול פסיכולוגי או רפואי אפשר להשתמש בהיפנוזה בתחום הטיפולי המסוים. מסיבות אלה, בד"כ אין אפשרות להתנסות בהיפנוזה באופן חד פעמי, וכן אין רלוונטיות לסוגסטיות כמו "תתנהג כמו חיה X” (זה לא מופע). הקשר מטפל-מטופל הוא קריטי להצלחה של התהליך וכל מה שקורה בחדר אמור להיות לטובתו של המטופל ולא משום סיבה אחרת. במידה ויש יכולת טובה להתרכז ולדמיין, סיבה טיפולית אמיתית, וקשר טוב עם המטפל- קל ליצר טיפול היפנוטי משמעותי ומועיל.
לסיכום, טיפול בהיפנוזה יכול לעסוק בעבר או בעתיד, היא יכולה להשתלב במפגשים טיפוליים אחרים או שכל המפגשים כוללים היפנוזה (פרט להערכה ראשונית), וכמובן שיש יש נושאים שמתאימים במיוחד להיפנוזה (לקריאה נוספת: היפנוזה רפואית במה היא יכולה לסייע) ויש מקרים בהם היא פחות מתאימה, כל מטופל וכל מקרה לגופו.


נפתלי אדרי
פסיכולוג, מטפל בהיפנוזה, CBT וטיפול דינמי (פסיכותרפיה) בילדים, מתבגרים ומבוגרים. קליניקה ברמת גן. לפרטים נוספים הכנסו לאתר [URL='http://www.nftd.co.il']www.nftd.co.il[/URL]
 
טיפול בהיפנוזה

שלום,
שאלות טובות...
1- אכן לאנשים שסבלו לאנשים פסיכוטיים כמעט תמיד כדאי להימנע מטיפול בהיפנוזה, זה אחד המקרים בהם בדרך כלל לא מומלץ לטפל בהיפנוזה, ולעיתים עלולה להיות סכנה בטיפול היפנוטי במצבים כאלה. עם זאת, במהלך ההיסטוריה היו פסיכולוגים ופסיכיאטרים שכתבו מחקרים ומאמרים על יעילות של הטיפול בהיפנוזה גם לאנשים שסבלו מהתקפים פסיכוטיים. בכל מקרה, כבשאר המצבים, חשובה מאוד הערכה מקצועית של המהפנט (במקרה הזה הערכה פסיכולוגית או פסיכיאטרית) על מנת להעריך באופן מדויק את כוחות המטופל, מצבו הנוכחי, ומטרות הטיפול ההיפנוטי.

2- המטופל לא מאבד שליטה כלל. עם זאת, ניתן לומר שמובנים מסוימים המטופל "מוותר" על חלק מהשליטה באופן זמני, אך זה תמיד בשליטתו האם "לשחרר" עוד או לא. כלומר, למרות שלחלק גדול מהמטופלים יש פנטזיה על "איבוד שליטה" לרוב זה לא כ"כ פשוט, ויש ללמוד להרפות ולשחרר באופן הדרגתי, תוך שליטה מלאה בתהליך ההיפנוטי (כולל האפשרות ליציאה מהמצב ההיפנוטי על פי בחירת המטופל).
לקריאה נוספת היפנוזה מיתוס מול מציאות

3- היפנוזה עצמית היא חלק מרכזי בטיפול בהיפנוזה. אימרה מפורסמת המיוחסת לאבי ההיפנותרפיה המודרנית, מילטון אריקסון, מתייחסת לשאלה זו: “ALL HYPNOSIS IS SELF HYPNOSIS”

4- טיפול בהיפנוזה נמצא כיעיל מאד לטיפול בהתמכרויות ( אני מתמחה בירידה במשקל ובהפסקת עישון). בנוסף, היפנוזה רפואית נמצאה יעילה גם בהפסקת התנהגויות לא רצויות כמו אלה שתיארת: תלישת שיער (טריכוטילומניה), גירוד פצעים (SKIN PICKING) וכסיסת ציפורניים. העקרונות המרכזיים בטיפול בתחום הם של שיפור ביכולות הויסות, הבנת הסיבות להתנהגות הלא רצויה, חיזוק המוטיבציה החיובית, ושינוי הרגלים.

5- אני שמח על שאלתך בנוגע להבנה העמוקה של המצב ההיפנוטי. אפשר לומר שאנחנו מבינים יותר ויותר על המצב ההיפנוטי מבחינה מוחית, אך יש גם הרבה מאוד שאלות. מה שניתן להגיד בבירור מ 50 שנה של מחקרי מוח שונים על היפנוזה (MRI,EEG,PET) זה שמדובר במצב מובחן וייחודי מבחינת פעילות, שונה מאוד משינה וחלימה, וכן שונה מחשיבה. יודעים על איזורים מוחיים מסוימים הפעילים בעת המצב ההיפנוטי (בעיקר כאלה הקשורים בהפחתת קונפליקט) אך רוב המחקר היום מתרכז באופן בו החלקים השונים מתקשרים זה עם זה בזמן היפנוזה. בכל מקרה, על כל ממצא אחד הקשור בהיפנוזה וחקר המוח – ויש לא מעט- עולות מיד כמה שאלות חדשות... זה טוב לסקרנות שלנו.

נפתלי אדרי
פסיכולוג, מטפל בהיפנוזה, CBT וטיפול דינמי (פסיכותרפיה) בילדים, מתבגרים ומבוגרים. קליניקה ברמת גן. לפרטים נוספים הכנסו לאתר [URL='http://www.nftd.co.il']www.nftd.co.il[/URL]
 

ommerl

New member
יש לי שאלה קלאסית..

האם לדעתך אפשר להיתקע בהיפנוזה?
 
למעלה