תיאטרון יידיש - דיון

"שייגעץ", "אנטיסעמיט"

[ראוי לצין לפני הכל שאני כותב את ההודעה הזאת בעברית מן הטעם הפשוט מפני שאני מניח שיהיו מתעניינים ומגיבים שאינם מורגלים לקרוא הודעות ארוכות ביידיש] ובכן, הזמינו אותי להשתתף בדיון על מצב היידיש בישראל בתוכנית התרבות "הבוקר השביעי" (ישודר בערוץ 2, יום שבת, תשע וחצי בבוקר) עם המנחות דפנה שפיגלמן ונטשה מוזגוביה ועם שחקן היידיש הנודע ומייסד ה"יידישפיל" בישראל שמוליק עצמון. התוכנית צולמה אתמול בבוקר והיא תשודר כאמור בשבת... אך המהומה כבר פרצה, והנה הסיפור. הדיון החל באופן נינוח כאשר דפנה שאלה אותי מה לי, בחור בן 31 (עקשנית! אני עדיין בן 30 – רק בעוד שבועיים בן 31) וליידיש. אני לא רציתי להיכנס לסיפור הרומנטיקה של היידיש וכל השמאלץ הזה ועניתי תשובות חותכות יהודיות וענייניות. בהמשך היא דיברה גם עם שמוליק וגם הציגו במוניטור חלק מהצגה ביידישפיל (וואָס האָט יענעם פּנים) ושמוליק אמר מה שאמר על "קסם" היידיש והחל מיד גם לדקלם את הסיפור הישן של ההוראה של שלטונו של בן גוריון בשנת 1952 שאסור להציג ביידיש... כאשר שאלה אותי דפנה מה דעתי על הענין הזה פתחתי ופניתי קודם כל לשמוליק ואמרתי לו: עזוב אותך מהניירות האלה, זה היסטוריה, עבר, אני רוצה לדבר על מה שקורה עכשיו... ואז הבאתי את התיזה הישנה שלי בקיצור נמרץ והיא שהיידיש נתפסת בעיני רבים מ"חובבי" ו"אוהבי" היידיש כפרי רקוב, כבננה רקובה שיש בה המון דבש ואז נוצרים תולעים שנוגסים בתוכה והמתיקות נוזלת וגדלה... (שמוליק כלל לא הבין למה אני חותר) ואז אמרתי לשמוליק: זײַ מיר מוחל שאני חייב להגיד לך את זה, אבל אני מדבר על התיאטרון שלך... אמנם לא ראיתי אף הצגה ביידישפיל, אבל אני מכיר כל כך הרבה צעירים שהולכים שוב ושוב לטעום מהדבר הזה וכל פעם הם יוצאים במפח נפש... זה לא מדבר לצעירים שמתעניינים ביידיש... ההומור דלוח... הדיון נגמר בשלב הזה עם "גוט שבת", אבל מיד אחרי הדיון, ברגע שיצאנו מהאולפן, התחילה מהומה רבתית שאני לא רוצה לפרט אותה כאן, אבל הביטויים שהשמיע כלפיי שמוליק עצמון הדהדו חזק מאוד במסדרונות... משום מה נראה לי שהתיאטרון הזה התרגל לפוצי מוצי, כאשר חובבי הנוסטלגיה ביידיש נוהרים לשם בשביל לשמוע מילה ביידיש, ואילו אלה שאין להם ולא כלום עם היידיש אינם מעיזים לבקר אותו משום שזה ייחשב כמעשה נבלה מפא"יניקי. נשארנו אם כך עם תיאטרון שמספק בידור זול מאוד (למרות שלא נוכחתי בהצגות בתיאטרון, ראיתי לפחות שניים מהם בצילום וידיאו וכן עומדות לרשותי עדויות השמיעה שאני חוזר ושומע מאנשים שונים שיקרים לליבי ושמבינים הן את שפת התיאטרון והן את מורכבותה של תרבות יידיש, כמו כן אני נזכר בצחוק הגס והדי מבהיל של הפרסומת שאמורה להביא צופים נוספים לתיאטרון). יתכן שהייתי צריך להעלות את השאלה הזאת ביתר בהירות ולהתנסח בצורה הבאה: האם יש זכות קיום לתיאטרון היידישפיל כתיאטרון חשוב גם ללא עצם העובדה שהשפה המדוברת בו היא יידיש? התשובה שלי היא לאו מוחלט! חבל מאוד שהנסיון שלי להעלות ביקורת עניינית כלפי ה"נוסטלגיה" הקיטשית והמתקתקה שביסוד התיאטרון היידי בארץ נתקל במהומה רבתית שכזאת. חוצמזה, אחלה תוכנית, אחלה מנחות ואחלה מאפרות :)
 

hannahsk

New member
נעם סטאריק

נעים להכיר!!!!!!!!!!!! אני לא רוצה להשמע "פטרונייזיג"(איך אומרים את זה בעברית?),אבל אתה ממש נחת.בלי קשר ועם קשר ליידיש!!!!! ובקשר ליידישפיל ,אתה צודק.ראיתי את דג'יגן ושומכר לנצח ,אכן הצגה ברמה של מסיבת סיום כתה ו'.וכשזה ברמה כזאת האוירה היא סלחנית.גדי יגיל במיטבו,וכל השאר .....כפי שאמרתי.....כתה ו'.
 

הענאלע1

New member
הבוקר השביעי

חשוב היה לציין שהיה קיפוח של האשכנזים, כלומר של שפת היידיש ותרבותה, ע"י אשכנזים ועוד ע"פ חוק, ולו רק כמענה לטענת המזרחיים בדבר "הרגשת" הקיפוח שלהם.
 

Ofer1979

New member
היידישפיל - להנות או להתמוגג

יש מי שנהנה מהעיסוק ביידיש, ויש מי שזה גורם לו להתמוגג, כלומר להנות תוך ניטרול היכולת הביקורתית. זה מקסים כי זה ביידיש. אני כל כך שמח שהנושא הזה עלה לדיון ושהוסרו הכפפות. אני לא יכול שלא להתרשם שתופעות כגון היידישפיל, או "ילדים שרים ביידיש", או (מביך לא פחות) "להקת ראפ שרה ביידיש" אינן אלא שוביניזם מהופך, צידה השני של האמירה הבלתי-נסבלת "ביידיש זה נשמע יותר טוב". (לא המצאתי אירועים מסוג זה, הביטו בלוח האירועים של בית ליוויק, מוסד חשוב כשלעצמו ואף על פי כן...) בטח קראתם את המסה המבריקה שכתב מירון בפתיח ל"צד האפל בצחוקו של שלום עליכם" בנוגע לאופן בו נתפס הדיבור ביידיש כאקט חברתי שמגמתו הייחידה היא להצחיק. אני סבור גם כן שהצגות היידישפיל שכולן בדיחות חבוטות מסתמכות על אותה קביעה - זה ביידיש, אז זה מצחיק. גם אני ראיתי את שתי קלטות הדי.ווי.די וחשתי מבוכה רבה. יתכן ובעבר היה קהל גדול אשר נהנה לעצם משמע היידיש ובא להתמוגג. היום יש קהלים נוספים, המבקשים גם להנות ובתור המקום היחיד בו נערכים מופעים חיים ביידיש היידישפיל הינו כנראה מוסד לא הולם.
 
או סקאנדל או פסטיבל...../images/Emo3.gif

יכול לעזור לשפת היידיש, לצאת מן המקום בו היא מדשדשת. צר לי על שמואל עצמון, שהוא בסך הכל, שחקן. מנסה לשמר את אשר ביכולתו מן השפה הנפלאה הזאת. בוודאי לא הוא האשם במצבה הנוכחי של היידיש. נמתין לשבת, נראה ונשמע את הקולות. מה נשאר, אחרי העריכה. על כל פנים, נועם, תמשיך לבעוט בישבנים פלצניים, הישועה תבוא מאנשים חדשים, בעלי חשיבה שונה. ואם צריך להגיד דברים בצורה בוטה, אני בעד. זאל אלע זיך געבן א ביסעלע א שאקל.
 
מסכים לחלוטין

למעשה אנחנו נוגעים פה ומגרדים את הוויכוח הישן בין התיאטראות האמריקאיות והרפרטואר שלהם לבין העשיה התיאטרלית האיכותית (בחלקה) במזרח-אירופה. הוויכוח הזה היה חריף ביותר, ומה שיש לפנינו דומה במידה מסוימת לוויכוח ההוא. הפעם הטענה נגד היידישפיל אינה בגלל הצגות "שונד" אלא בעיקר בגלל הביצוע הנחות והמביך. אם הזכרת את שלום עליכם וה"צחוק" המלווה את יצירתו, אני חייב לציין שעולה כאן גם ריח של אותה מחלוקת חריפה בינו לבין י"ל פרץ. פרץ היה הסופר האינטלקטואל שהסופרים והיוצרים הצעירים העריצו, ולעומתו היה שלום-עליכם שהיה חביב הקהל וכלל לא כינה עצמו ברוב ימיו "סופר". ש"ע היה ידוע יותר כ"הומוריסט", וכך כינו אותו הביוגרפים הראשונים בתקופתו. אך יש לזכור שש"ע הגיע להישגים עצומים בתחום "ספרות הצחוק" אם אפשר להגדיר זאת כך, וגם להישגים גדולים ביצירות דרמה. אך מה שלפנינו אינו אלא שריד מעוות ורקוב של אותו צחוק גדול ויפה של ש"ע. בשידור רציתי לחדד נקודה אך הזמן לא עמד לרשותי: אני טוען שהיידישפיל שלמעשה מרכז סביבו את קבל היידיש הגדול ביותר ("עשרות אלפי מנויים" צעק אחרי שמוליק עצמון) אינו מהווה כרגע גשר בין הדור המבוגר לדור הצעיר. הדור המבוגר מעונין בעיקר בנוסטלגיה ואילו הדור הצעיר שזה מקרב בא מעונין בהתחדשות. הקורא הצעיר רוצה למעשה לראות הצגה שאיכותה דומה להצגה ממוצעת שמוצגת נניח בבית לסין, אך שזו תהיה ביידיש.
 
איך בין נאר אן "עצה- געבער" ../images/Emo3.gif

אחלע הופעה דפקת, נועם. להכנס ראש בראש עם טייקון היידיש , שמואל עצמון, על טיב ההצגות שלו. כשאתה מודה בפה מלא, שלא ראית אף הצגה... דארף מען האבן א ביסעלע צברישע חוצפה, אודער זיין א ביסעלע משוגע. תזהר...עוד ימנו אותך מנכ"ל התיאטרון!
. זה הכל מן המאפרות, הבטחון העצמי הזה ?
 
היתה לי הברירה לשתוק

אבל נמאס לי כבר שכל היום חברים שלי מהלימודים ומחוגי יידיש אחרים וגם מהפורום הזה צועקים כל הזמן על הרמה הירודה של התיאטרון, אבל אף אחד אינו מעז להגיד את זה בפומבי, לצעוק "המלך עירום". אני עשיתי את זה. שים לב שהוא היה בטוח שהוא מגיע לטלויזיה לעוד בלה בלה משמים על קיפוח היידיש ועל התיאטרון שלו ובעיקר על "קסם" היידיש... אבל הוא לא התכונן כלל למה שקרה שם.
 
יש לך זכות ה"צעקה" ../images/Emo124.gif

זעקת היידיש . כמובן שלא שבעתי נחת מן הדיון בנושא, כפי שהוא מתבטא בשירשור הזה. מה בעצם לא בסדר בתיאטרון ? טיב היידיש ? טיב ההצגות ? רמת המשחק ? שנינות הרפליקות ? הנושאים שנבחרים? התפאורה? אפשר לזרוק אמירות, על רדידות, "המלך עירום" וכאלה ביטויים. אך זהו התיאטרון האחרון בארץ, שדור השחקנים בו, גדל על יידיש כשפת אם. שמורה קטנה ואוטנטית של מה שהורינו אהבו לראות. לצחוק, להעצב לשמוח. זאת, עדיין, בשפת המקור. בלי ספק, לשמואל עצמון זכויות רבות בתחום התיאטרון ושפת היידיש. מניח, שחרה לו מאד על הפגיעה במפעל חייו.
 
אתייחס עכשיו למה שכן ראיתי

אפשר כמובן לפרק את התיאטרון לגורמים ולחפש בדיוק מה לא טוב ומה טעון שיפור, אבל אני לא מבקר תיאטרון ודעתי בענינים מקצועיים אלה לא נחשבת ואינה צריכה להיחשב. הביקורת שלי איננה כלל בתחום ביקורת התיאטרון, אלא ביקורת על הוולגריזציה של היידיש בתיאטרון הזה ועל הזלזול בקהל. הוולגריות של בודו בפרסומת של היידישפיל ברדיו אמורה הרי לייצג את התיאטרון, והיא דוחה ממש. אניני הטעם לא אוהבים את זה. לתיאטרון הזה יש קהל גדול אבל נדמה לי שהקהל הזה מגיע בעיקר כי ניתן לשמוע שם יידיש, ואולי אולי אף לצחוק מאיזה רפליקה טובה. וכאן אני מגיע לטענה השניה והיא הזלזול בקהל, וכאן אני מסתמך דווקא על מומחית תיאטרון שמבקרת כמעט בכל הצגה של היידישפיל (ויוצאת תמיד לפני הסוף - מרוב מבוכה). היא אומרת באופן חד משמעי שהתיאטרון הזה אינו עומד בסטנדרטים אמנותיים גבוהים משום שהוא יודע מראש שאין צורך להשקיע בסטנדרטים כאלה כי הצופים הרי בכל זאת יבואו. היא למשל מספרת שבהצגה של עגנון ישבו הגיבורים מסביב לשולחן ושתו מרק... אבל לתדהמתה כלל לא היה שום מרק על השולחן אלא רק סיר וצלחות והשחקנים "עשו עצמם" מוזגים מרק ושותים... היא הרימה גבה על הדבר הזה. הרי זה זלזול עמוק בקהל שממילא לא איכפת לו אם יש באמת מרק או לא. זה אולי נראה שולי אבל זה מצביע על כיוון כללי יותר. חוצמזה, הללויה גדולה ליידישפיל נשמעת כל הזמן מכיוון ה"העבראיסטים" (אם מותר להכליל כך את כל דוברי העברית שהיידיש אינה אלא קוריוז בשבילם) מכיוון שזה פתר להם את הקונפליקט של דיכוי היידיש. הנה, הם אומרים, יש תיאטרון חי ונושם עם הרבה מנוים, מה אתם רוצים עוד? הם באמת שמחו על כך שיש תיאטרון ביידיש והם באמת רואים בעצם היות היידיש שפת ההצגה השג גדול. אך אבוי לנו אם אנחנו שכן רוצים לראות בתפארת היידיש, נראה כך את הדברים. וכאן אני רוצה לגעת גם בענין אישי לגמרי: אני אישית לא יכול לצחוק מהיידישפיל הזה. זה לא מצחיק אותי, לא הפרצופים המצחיקים של בודו, לא ניבלות הפה של שחקנים אחרים שחושבים שהם מבקיעים פה איזה שער זהב ולא מרפליקות שחוקות שמביישות את האינטלגנציה של הצופה. לא מצחיק אותי. מעליב ומביך אותי.
 

שארעלע

New member
../images/Emo45.gif בן , בינסט גאנץ גערעכט ../images/Emo45.gif

מאחר שזו כנראה הבאר האחרונה הרי שאין טעם , לירוק לתוכה . אלא אם כן, מישהו מתכוון להעלות הצגות איכותיות, לא רדודות בידיש, משלו.
 
תגידי לי באוזן, בלי שישמעו

האם את מסכימה עם הביקורת שלי? בשקט בשקט, מבלי להרעיש יותר מדי.
 

שארעלע

New member
בשקט וממש בדממה אומר רק ../images/Emo98.gif

שלא צריך להרוס את המעט שיש אלא אם כן, הקמת תיאטרון חלופי שיעלה הצגות טובות ואיכותיות יותר . ואם עד להקמת אותו תיאטרון איכותי יש מי שנהנה מההצגות המועלות (שהרי אחרת לא היו מגיעים אליהן) , מי אנחנו שנפשפש ונהרוס להם את ההנאה ? בעיקר ששנינו גם אתה וגם אני לא ראינו את ההצגות . אז ,
שיהיה לכולנו כל טוב
 

בבלה1

New member
בן ,איך ואל אנטפארען (לענות)דיר.עם

עם -*כל הכבוד לתאטרון האידי ולמר עצמון ,ולמרות שאני מאוד אוהבת את השפה,אני מסכימה עם נעם,הוא לצערי גמר את הסוס.כמו שאמרתי לפני חודשים וגם היום וכאחת שהלכה להצגות גם בנעוריה וגם כיום,ההצגות הן אכן פגיעה באינטלגנציה של המבקרים.עד כדי כך שאני ומשפחתי החלטנו שלא ללכת עוד.גם רציתי להעמיד אותך על טעותך בעניין "דור" השחקנים אשר -לא גדל על האידיש כשפת אם.מרבית השחקנים הצעירים אינם מדברים את השפה ברהיטות אלא שפתם נשמעת יותר כדיקלום מתוך לימוד ולא שפת אם.מי שלא ביקר בהצגות לא יכול לקבוע עמדה. ראוי לציין, שמרבית ההולכים להצגות הנם קשישים המבקשים להתרפק על הזכרונות והשפה וכאשר דור זה לא יהיה עוד אזי התאטרון במצבו הנוכחי פשוט יעלם וחבל. אני אישית יכולה להבטיח כמי שהנושא יקר לה שאם ההצגות יהיו ברמה ובעלי תוכן ולא חירטוטים וקישקושים כלשון הסלנג,אזי יהיה לתאטרון תקווה לישרוד ולמר עצמון המשך מפעל חיים פורה(חלילה בלי לזלזל על השקעתו.) "
 
אוי ואבוי אם רק נתעסק בזה

אני חושב שחשוב לציין את זה ולדון בענין הזה, אבל לא יכול להיות שכל דיון על יידיש יסוב רק הקיפוח הזה. מילא דיון על הקיפוח היום, זה היה לענין אבל לדבר שוב ושוב שבשנת 1952 אסרו לקיים מופעי יידיש, זה כבר נראה לי התעסקות לא מועילה. חוצמזה הענאלע, הוקדשו לא יותר מעשר דקות לדיון הזה, ואני רציתי לחדד נקודה מסוימת ולא יכולתי להתפזר ולדבר על כל ההיבטים האפשריים. ומה דעתך על הטענה שלי כלפי רמת ה"יידישפיל"?
 

הענאלע1

New member
לא ציפתי לדיון כזה קצר

לגבי רמת ה"יידיש שפיל" אני לא מומחית גדולה, לא התעמקתי יותר מדי ואין לי ציפיות גדולות מדי ואולי זאת הסיבה לסלחנות. ראיתי כמה הצגות ביידיש וההנאה שלי היתה יותר מעצם העובדה שזה ביידיש ושאני מבינה הכל (למרות שהיידיש המדוברת היא ה"מאמע לשון" שלי-בבית, יחד עם עברית-בחוץ) + האווירה וההרגשה של חיבור ונוסטלגיה לבית ההורים, מפגש עם דוברי יידיש בגילי (ויותר צעירים) שבעבר "שיחקו" אותה כלא יודעים יידיש בגלל הבושה. אני שמחה לראות שהאולמות מלאים עד אפס מקום. לגבי הטענה שנשמעה קודם, שזה ברמה של כתה ו', אני לא יכולה להגיב, בחודש הבא ההצגה מגיעה לעירי ויש בכוונתי לראות אותה ואז להגיב. אני רק יכולה להגיד שחברתי מאד נהנתה. אני סומכת עליך שאתה יודע מה שאתה אומר ואם יש צורך להעלות את הרמה, ואם עצמון שמע והתרגז הוא בוודאי יקח זאת לתשומת לבו והרמה רק תעלה. הגענו למצב טוב שיש "מריבות" על רמה ולא על קיום!
 

hannahsk

New member
אכן ראיתי

יופי!!!!!!!!!!!! זה מה שנקרא נחת פון קינדער!!!!!!!!!!!
 

בבלה1

New member
שלום לכם, בעניין היידישפיל וההצגה ד

דג'יאגן ושומכר כתבתי כאן בפורום כבר לפני כחודש ואף אחד לצערי לא התייחס ועכשו אני רואה שהתקיים דיון? לאחר שביקרתי במספר הצגות ומופעים והאחרונה על דג'יאגן ושומכר פשוט גרמה לי לתחושות קשות שהעלתי בפורום .שההצגות באידיש הן ברמה מאוד נמוכה, השירים חוזרים על עצמם האידיש של הצעירים לפעמים ממש לא ברורה ומובנת, יש להם מבטא. אומנם גדי יגיל הוא מצויין אך אוי לרמה. האמת שאני ממשיכה ללכת רק כדי לא לשכוח ולהזכר בבית אבא ואמא. בזמנו הצעתי בפורום ששמוליק עצמון יעשה את מה שעושים להצגות במרוקאית .פשוט לקחת הצגה טובה,לתרגם אותה לאידיש . לדעתי יהיו הרבה מבקרים היות וברמה של היום הקהל ילך וימעט וחבל.
 
למעלה