פתגמים מבית אבא - 2 -

פתגמים מבית אבא.

זהו חלק מתוך אוסף של כמה עשרות פתגמים, אמרות כנף, וביטויים מבית הורי. אוסף , שאחותי רשמה במחברת מיוחדת, משך שנים. ייתכנו שימושים שונים לביטויים, מעבר למה שרשמתי. 1- א ווארעם אין כריין, איז זיכער אז דאס איז צוקער זיס. [תולעת בחזרת בטוחה, שזה מתוק כסוכר] ביטוי שגור גם בעברית. משמש כביטוי לעג, למי שנעול על קונספציה מסוימת, או מצב, מבלי לרצות או לנסות לשנותו. 2- א מיסע לאטע איז בעסער ווי א שיינער לאך. [טלאי מכוער עדיף על חור יפה] רוצה לומר: ההכרח עדיף על היופי. 3- ווען דער מענטש טראכט, גאט לאכט. [כשהאדם חושב, אלהים מגחך ] נאמר כשפרוייקט נכשל, או תלו בו תקוות רבות מדי, ובפועל הדברים יצאו הפוכים. 4- א נעכטיקער טאג. [ יום האתמול ] נאמר, על משהו שנעלם, אבד, לא נמצא. הסיכוי למצוא אותו, כמו את יום האתמול. 5- א פרוי איז שיין, ווען זי האט א פארקעמטן קאפ, און אויפגעפוצטע שיך. [אשה היא יפה, כשערותיה סרוקות ונעליה מצוחצחות] בטוי בזכות הסדר והניקיון שמייפים אשה . להבדיל מן ה"שלאך" [מרושלת] המיתולוגית. 6- א קלאפ פארגייט א ווארט באשטייט. [כאב מכה חולף. מלה נשארת] אמירה נגד עלבון. שהרי כאב מכה חולף. אבל העלבה לעולם נשארת. 7- אויך מיר א מענטש צום טיש. [עוד אורח לשולחן] בהשאלה: "תראו מי מדבר". עוד אחד שיש לו דיעה. צליל של זילזול היו שומעים באמירה הזאת. 8- אן פייער איז אויך א יאריד. [ בלי אש, זה גם יריד.] בהשאלה: בזכות הצניעות. אפשר לחגוג גם בלי זיקוקין. 9- אז איך זאג, זאג איך. [כשאני אומר אזי אני אומר] ניתן לומר גם : "כשאני מבטיח - אז אני מבטיח!] אבל לא מתכוון לקיים... 10- אויב אלע זאגן "שיכור" גייט מען שלאפן. [אם כולם אומרים "שיכור." הולכים לישון] כשמוכיחים אותך על פניך. ואומר לך זאת יותר מאדם אחד. מוטב שתחזור בך, או תודה כי טעית. קובץ, ראשון בסדרה.
 

matanpt

New member
עוד פתגם מהבית שלי:

מה דעתכם, מה רוצה להגיד הפתגם הבא: דאס ליבע ברענט ווי א נאסע שמאטע. האהבה נשרפת כמו סמרטוט רטוב. אהבתי בן אהרון את הפתגמים שהבאת.
 
אז מע שמייסט מיט א נאסע שמאטע

רייסט עס שטיקער פלייש און ס'ווערט רויטלעך... הכלל, ס'ברענט! איך מיין אז דאס איז דער באטייט.
 

matanpt

New member
זייער אינטערעסאנט - נועם

כ'האב נישט געטראכט וועגן דעם (זאל גאט הופיטן). א גרויסער ישר כוח.
 

1152saphir

New member
../images/Emo24.gifמחייה נפשות (א מחייע)

תענוג אמיתי לקרוא את הפתגמים. המשיכו ככה, מדור נפלא, יישר כח!
 

ora11

New member
שבוע טוב../images/Emo13.gif

נן אהרון אהבתי את הפתגמים. ולי יש תגם מבית הורי בטח אכתוב בשגיאות אפשר לתקן. מורגאן נוך דה קיגל. מחר אחרי הקוגל.
 

חייםלוי

Member
מנהל
תודה גדולה לכל מי שהוסיף על האוסף

של בן אהרן. העליתי את השרשור לטאגליין וכך בכל פעם שיתווסף ע"י מישהו זה יהיה שם להנאת כולם.
 

חייםלוי

Member
מנהל
בן אהרן ../images/Emo47.gif ../images/Emo47.gif ../images/Emo140.gif

לא ידעתי איפה אתה ותמהתי על הדממה האלקטרונית. עכשיו אני יודע שהיה כדאי לחכות. עלה מייד למאמרים. ראיתי שזה קובץ ראשון ואנחנו מחכים כבר לקובץ הבא.
 
" א מכה" ../images/Emo67.gif

אל הקובץ, הזה, שאחותי אספה, משך שנים. התוודעתי לראשונה, במהלך "השבעה" לאמי, עליה השלום. ביקשה ממני להוסיף, למיטב זכרוני, אמרות שנשמטו ממנה. האמת, לא היה הרבה מה להוסיף, כיסתה כמעט הכל. צילמתי את הדפים ושמתי במקום הכי הכי ברור, שאמצא אותם, לכשאחפש אותם. 'משה זוכמיר' 'א נעכטיקער טאג' שש שנים, עברו מאז. לא היה לי שמץ של מושג, איפה שמתי אותם. אמי, כשהייתי מספר לה, שאני מחפש משהו, היתה עונה לי: 'זיך אן אנדערע זאך' [חפש משהו אחר] ככה. מהשרוול. בפסקנות. מבלי להניד עפעף. וכך קרה. כל מה, שלא חיפשתי מצאתי, בפעם אחרת, כשלא חיפשתי. הפעם, כבר לא שמעתי בקולה. השבוע חיפשתי איזה מסמך, של 'קאפוט חולים' בינגו !. בתוך ערימת המסמכים, מצאתי גם את הדפים האבודים. נזכרתי בילדותי, בתקופת הזוהר שלי ב'גן ציפורה'. הייתי מביא איזה ציור יפה, או 17 תבניות ביצים, מרוחים בצבעי גואש מודבקים בדבק קמח עבה. מגיש לאמי בשמחה, מיט א גרויסן 'שוויץ' 'זער שיין' היתה אומרת לי 'ווען דער טאטע וועט קומען וועס'טו באקומען'א מכה'. חיכיתי בקוצר רוח לשובו של אבא מן העבודה. ' טאטע טאטע, מאמע האט מיר געזאגט, אז ווען דו וועסט קומען פון דער ארבעט, ווס'טו מיר געבן א מכה'. למזלי הייתי חביבו של אבא. 'דער מאזיניק' היה מחייך, נותן לי ' א קניפ אי בעקעלע. לפעמים, היה שולף 'א צוקערקע מנטה' מעוך, שאמא היתה מגניבה לו לכיס. כך הייתי תמיד ממתין למכה ' א מאכּע ' עד שלמדתי עברית... מגיע לי...
 

ora11

New member
בן אהרון חמווווד../images/Emo24.gif

כאילו גדלנו באותו בית. גם אני א מזינקע א דאנק בן אהרון
 

minci

New member
פתגמים שאני מכיר..

אלו הם פתגמים שסבי נהג לומר: 1."געלט רעגירט דער וועלט". 2."עס ,טרינק און געדענק אז פרעה איז געווען א הונט אין מצרים". 3."אליין איז א נשמה ריין" (המפורסם). 4."אלץ אינאיינעם עס איז נישטא ביי קיינעם". 5."די צייט וועט דיך לערנען".
 

magy

New member
כאילו גדלנו באותו בית../images/Emo3.gif

שמעתי את הפתגמים........וכמה שהם נכונים........
 

בן הרב

New member
אין הרבה מה להוסיף על המלומדים כאן

אבל איך יכולתם לשכוח את מה שהבוֹבֶע הייתה אומרת אַז סִי קוּמט דִי באַשֶערטֶער וועֶרט דאָס מִיט צוֵוי וְערטֶרער (אתן לגדולים לתרגם) אוי הבובע כמה חשבתי שהיא חכמה אבל אני רואה שהם כולם לקחו את אותו הקורס באימרות שפר
 

juddy

New member
אוי...ווי שיין

אוי...כמה אהבתי את הפירוש לחתיכה ....
 
למעלה