איך ניתן לבקש עיקול מזונות שוטפים?

golanozery

New member
איך ניתן לבקש עיקול מזונות שוטפים?

אני בן 44, גרוש ואב ל 4 ילדים.

עלי לשלם בכל חודש 7000 ש"ח מזונות ל 4 ילדיי.

בנוסף, יש לי חובות שונים מתקופת היותי בעל חברה, מלפני כ-8 שנים. חובות אלו הם בעיקר לבנקים, והם בערך בסך 350,000 ש"ח. חובות אלו עומדים נגדי בלשכת הוצל"פ.

עקב מצב זה, כבר למעלה מ8 שנים שאיני מנהל חשבון בנק. איני מפקיד את משכורתי בבנק, אלא ניגש ישירות לבנק בכל חודש ופודה את שכרי במזומן. הסיבה לכך היא החשש הממשי שלי שמייד עם הפקדת המשכורת - יעוקל כל הסכום.

כבר מספר חודשים שמרבית שכרי מעוקל לטובת חובות של בנקים או ספקים, והשכר שנשאר לי לשימוש הוא קרוב ל-2000 ש"ח. יש לי מקורות הכנסה נוספים, אך ביחד, מה שנשאר לי מספיק לי בקושי למחייתי ולצרכי ילדיי.

עקב עיקולים מחובות החברה שלי, לא נשאר לי מספיק וכבר חודשים ארוכים שאיני משלם את המזונות כסדרן. בכך נוצר לי גם חוב למזונות ילדיי.

אז אם נחלק את חובותיי המצב הוא כך:

1. חובות עבר של החברה שלי.
2. חוב על מזונות שלא שולמו.
3. מזונות שוטפים שעליי לשלם חודש בחודשו.

עפ"י החוק,

ההבדל האחרון המקנה לחוב המזונות דין קדימה, ומשפיע רבות גם על נושים אחרים של החייב, החב במקביל בחוב מזונות, נובע מהוראת סעיף 76(א3) לחוק, הקובעת כי:
"על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(א1), נבע חוב פסוק ממזונות המגיעים מן החייב לבן זוגו, לילדו או להורהו, ייזקפו הכספים שהתקבלו עקב הליכים לפי חוק זה בתחילה לחשבון ההוצאות והאגרות לפי סעיף 9 שהוצאו בהליך שבעקבותיו נתקבלו הכספים, לאחר מכן לחשבון חוב המזונות, ולאחריו לחשבון החוב של הזוכה או הזוכים שנקטו בהליך שבעקבותיו התקבלו הכספים לפי הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(א1), בשינויים המחויבים, והיתרה – לפי הוראות סעיף קטן (א2)".
משמעותה של הוראה זו היא, שככל שהתקבלו כספים מהליך שנקט נושה פלוני כנגד החייב, בין אם בתיק איחוד ובין אם בתיק פרטני אחר, הרי שלמעט החזר ההוצאות והאגרות שהוצאו בהליך הספציפי שנקט נושה זה, תועבר מלוא התמורה תחילה לפירעון חוב המזונות של החייב, בין אם נושי המזונות נקטו בהליך כלשהו ובין אם לאו. ודוק - הוראת חוק זו הינה הוראה קוגנטית, ולרשם אין לכאורה סמכות לסטות הימנה.[16] יתר על כן, הוראת חוק זו חלה לכאורה גם על תיקי הוצאה לפועל שנפתחו על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם להוראת סעיף 14 לחוק המזונות (הבטחת תשלום).

אני פניתי מספר פעמים לאם ילדיי כדי שתפתח תיק בהוצל"פ כדי שכספי העיקול יגיעו אליה לפני כל מעקל אחר. אולם ישנן שלוש בעיות. הבעיה הראשונה היא הפרוצדורה שעלולה לקחת חודשים ארוכים, שבהם מעוקלים כספים לטובת מעקלים אחרים מה שמונע מילדיי את הכספים ומגדיל את חוב המזונות שלי. הבעיה השנייה היא, שכאשר בעבר הצלחנו לפתוח תיק מזונות נגדי, התיק נפתח על סכום חוב קצוב, אם אינני טועה כ-70,000 ש"ח, אכן מספר חודשים עוקלו ממשכורתי סכומים בכל חודש תחת הכותרת בתלוש השכר "עיקול מזונות", אולם כאשר סכום החוב הגיע לאפס, הוחלף מיידית העיקול בעיקול של חובות החברה. ובכך חזרתי למצב שבו איני משלם את המזונות השוטפים, וחוב המזונות נוצר שוב והוא הולך וגדל עם כל עיקול חובות החברה. הבעיה השלישית היא שלא כל הכספים שאכן עוקלו תחת הכותרת "עיקול מזונות" באמת הגיעו לילדיי. ישנם חודשים שהכספים כלל לא הגיעו לאם ילדיי. (אבל זאת כבר בעיה אחרת שאינה קשורה למקום העבודה, רק ממחישה את הבקשה שלי בהמשך).


מתוך אתר רשות האכיפה והגבייה:
"חוק ההוצאה לפועל אינו דורש קיומו של חוב קיים בכדי לפתוח תיק הוצל"פ לגביית מזונות ולנקיטת הליכים במסגרתו . די בקיומו של חוב פסוק עתידי."

ובכן, הבקשה שלי היא לממש את החוק שמקנה דין קדימה למזונות. ברור לי שככל הנראה חסר מסמך כלשהו או פעולה מסויימת, אולי תוכלו להנחות אותי מה עליי לעשות, לא מן הנמנע שמספיק שיקבלו את הסכם הגירושין וסכום המזונות הנקוב בו, כדי להעביר משכרי,( בטרם יגיע אליי או למעקלים אחרים) ישירות לאם ילדיי את המזונות.
 
למעלה