משתינים על סלע קיומם

ינקידוד

New member
משתינים על סלע קיומם

http://www.seruv.org.il/seruvforum/Subject.asp?S_ID=10349&H_ID=6&pageid=2 נתן קוריצקי 6/30/2003 בוקר אחד, במהלך עונת החפירות הראשונה שניהלתי בתל-חברון ("תל-רומידה")גילתי להפתעתי כי על האתר הארכיאולוגי החלו המתנחלים להציב קראוונים במקום ולפלס דרכים ולהכשיר את הקרקע למגורים. בסמוך למקום בו עמדה חומת חברון המקראית, עסק מחפר במרץ בחפירת בור ספיגה לביוב. ניגשתי לאדם שהיה אחראי לחפירה וביקשתי שיחדל מכך. הסברתי לו כי זהו תל ארכאולוגי, כי הפגיעה בו היא עבירה על החוק ופגיעה באתר רב חשיבות. ניסיתי להסביר כי בבור הספיגה שהם חופרים הם עתידים לעשות את צרכיהם היישר אל השכבות המקראיות שבשמן הם מבקשים להתנחל. מכאן ואילך למרות איסור הבניה במקום המשיכו המתנחלים לפגוע באתר מוגנים מאכיפת החוק באין זועק. תל-רומידה הוא אחד משלושת האתרים המקראיים החשובים ביותר מבחינת ערכם ההיסטורי. מה היינו אומרים לוא התבצעה במדינה אחרת בנייה ברוטאלית על אתר היסטורי החשוב לנו? השרידים מתקופת הברונזה הקדומה ומהתקופה בה ישבו כאן האמורים\כנענים והחורים הינם מרשימים וכוללים גם ממצא כתוב ונדיר, שכנראה רק אפס קצהו נתגלה עד כה. כאן התיישבו ילדי הענק האניגמטיים בראשית תקופת הברזל וכאן הורישום בני כלב, כמתואר במקרא (במדבר יג, דברים א, יהושע יד-טו). בתל חברון ייסד דוד את ממלכת יהודה ומלך שם שבע שנים בטרם כבש את ירושלים (שמואל ב, פרקים ב-ה). בחפירותינו הגענו לשכבות המיוחסות לארועים אלו, שמידת אמיתותם שנוייה כיום בויכוח עז במחקר, וכאן עשוי להמצא המפתח להבנתם.לתל חשיבות רבה גם מבחינת השרידים שנחשפו מהתקופה ההלניסטית-חשמונאית, הרומית והביזנטית, מבנים מרשימים מהתקופה האומאיית וכנראה גם הצלבנית: כולם מחכים להמשך חשיפתם ולקישורם לעושר המקורות היהודיים, הנוצרים והמוסלמים על חברון ועל תילה הקדום. מתנחלי רומידה פתחו את שהותם במקום בחפירת בור ספיגה אליו ניקזים צרכיהם היישר אל מה שהם עצמם מציגים כסלע קיומם. אל לנו לתת להם להמשיך בכך. יש למנוע כל בניה בתל חברון יהודית כפלסטינית ולפנות בהקדם את יישוב הקראוונים שהורתו בחטא והמשכו באבדות בנפש ובנכסי תרבות. לכשיכשר הזמן, לא יהיה מקום הולם מתל חברון לעריכתה של חפירה ארכאולוגית פלסטינית-ישראלית משותפת, שתחקור את שרידיו מכל התקופות ותסייע בפענוח ההיסטוריה של כל יושבי חבל ארץ מעונה זה. אני מייחל כי נמצא בנו את התבונה ללמוד את העבר באופן שיאפשר לנו לא לחיות אותו שנית אלא להנחותנו לעתיד מעט טוב יותר.
 
למעלה