שאלה חשובה - מיהו יהודי?

just_guy

New member
שאלה חשובה - מיהו יהודי?

מאיפה המילה? השערה שלי היא שזה בא מפיצול העם שהיה: יהודה וישראל. אבל עדיין, זה מסביר מדוע אנו העם היהודי - צאצאי יהודה. אך מדוע דתנו נקראת יהדות? אם איני מקיים את פרשנויות המקרא ש"ציוו" עליי אנשי הדת שמוצאם מעם "יהודה" אך עדיין מקיים את שציוותה התורה - האם איני יהודי? איך הגיעו לזה שכדי להיות יהודי (מלבד להיוולד לאמא יהודיה) האדם צריך להיות נימול? אולי ההודעה הזאת נראת מבולבלת - אם זה כך - זה נובע רק מהבילבול שיצרה המילה "יהדות" בראשי... אשמח לתגובות מעניינות מצידכם, שיהיה לכולנו חמץ נעים :) גיא
 
תשובה

יהדות היא גם לאום וגם דת, זו הסיבה לבלבול. הנקודה היא שגדרי הלאום היהודי נקבעים על ידי הדת. כך שמי שנולד לאם יהודיה או שהתגייר נקרא יהודי, אבל גם אחד כזה שנולד לאם יהודיה אך איננו מקיים את מצוות הדת שייך ללאום היהודי אפילו לפי ההלכה. בחוקים החילונים של מדינת ישראל יש התייחסות ללאום ולאזרחות. האזרחות היא ישראלית והיא ניתנת לפי חוקים חילונים, כך למשל הערבים מקבלים גם הם אזרחות ישראלית. לגבי הלאום המדינה הכפיפה עצמה לחוקי הדת וקבעה בחוק שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה או שהתגייר. הויכוח הגדול בנושא "מיהו יהודי" התגלע סביב הרצון של הדתיים לשנות את הניסוח ל"התגייר כהלכה" על מנת למנוע הכרה בגיור שאיננו אורטודוקסי. הפיצול בימי קדם בין יהודה לישראל, לא היה רק בשבטים אלא שבט יהודה "עשה הטוב בעיני ה'" לעומת שבטי ישראל שבהכללה "עשו הרע בעיני ה'". עשרת השבטים גלו לפי המסורת למקומות שאיננו יודעים היכן הם (יש טוענים ששבט הפשטונים באפגניסטאן ועוד כמה מליוני בני אדם בהודו הם צאצאים של עשרת השבטים) הגלויות שמוכרות לנו וששמרו על הצביון הדתי שלהם התרכזו בסביבות ארץ ישראל. לגבי ברית המילה - היא איננה רלוונטית לגבי מידת היהודיות של האדם אלא הענין הגזעי, כלומר אם נולד לאם יהודיה (מי שמתגייר חייב למול את בשר ערלתו)
 
פרשנות וקצת סדר בדברים.

המילה "יהודית" מופיעה לראשונה בספר מלכים ב' פרק י"ח . ככתוב:" ויאמר אליקים בן חלקיהו...דבר נא אל עבדיך ארמית-כי שומעים אנחנו, ואל תדבר עימנו יהודית באזני העם אשר על החומה (חומת ירושלים)". מכאן לומדים שאכן העם דיבר והבין ארמית, בשעה שהתפתחה לה שפה חדשה הנקראה "יהודית" של ממלכת יהודה. הגאונים והראשונים השתמשו במילה "יהודית" בשביל לציין מינוח הלכתי, לדוגמא: הרמב"ם מציין בכמה מקומות "דת משה ויהודית" ואף כותב בהלכות אישות פרק כ"ד:"ואיזו היא דת יהודית?, הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל" . מובן מהרמב"ם ש-"דת יהודית" -אלו המנהגים הנהוגים מהבחינות החברתיות ואילו "דת משה" אלו הם הציוויים שנלקחו מן התורה. לעניין "מיהו יהודי?" פסקה ההלכה שמספיק שהאדם יוולד לאמא "יהודיה" ובזה הוא יהודי. בל נשכח שההגדרה "יהודי-מעם יהודה" היא הגדרה לקבוצה חברתית בעלת מכנה משותף-מוצאי אחד- שבט יהודה. אין קשר ישיר בין קיום תורה ומצוות לבין המקור ממנו אדם בא. אילו יתגלה אחד משבטי ישראל המקיים את מנהגי תקופת בית דוד עד ימינו אנו, ע"פ ההלכה יהיה איסור גמור לבוא איתם בקהל, יהיה איסור גמור לחתן את ילדינו איתם וכ"ו. ולעניין מילה-ברית המילה היתה נהוגה במצריים שלפני 4000 שנים, השושלת הפרעונית חייבה ברית מילה לכהני הדת שלה על מנת שיכרתו ברית עם האלים אייזיס ואוזייריס, זהו המקור הקדום ביותר בנמצא לטקס ברית המילה. לא קשה לנחש איך הטקס הנ"ל השתרבב אל תוך העם העברי בראשיתו תוך כדי הצמחת טיעון-מיתי לעניין זה ("ברית בין הבתרים"). כתבת כך :"איך הגיעו לזה שכדי להיות יהודי (מלבד להיוולד לאמא יהודיה) האדם צריך להיות נימול" -ובכן אין שום קשר בין ברית המילה לעובדת היותך יהודי.
 
למעלה