טבעונות ויהדות

yehudit4god

New member
טבעונות ויהדות

מראש הסליחה אם זה נושא בעייתי תעדכנו אותי או מיחקו את הפוסט.
רציתי לפתוח לדיון את עניין הכשרות באכילת מזון מן החי (ביצים,חלב,בשר) ההרצאה של אסא קיסר הותירה המון שומרי מצוות בדילמה כבדה. (ההרצאה ביו טיוב, ראו אסא קיסר)
יש המון הגיון בדבריו ואני שואלת את עצמי האם הדבר עלה לדיון ולסדר היום של רבנים גדולים מדוע לא נעשה שינוי? כיצד יתכן שבעלי החיים עוברים הזרעה לפרות הנקבות, הריון כפוי והוצאת זרע מהפרים תחת הפעלת כח וקשירה נגד רצונם (אונס לכל דבר) והדבר מקבל הכשר? כיצד יתכן שמקורם של עופות נשרף במאתיים מעלות וזה כשר? עגלים מופרדים מאמם ביום היולדם (זה נגד ההלכה). אפרוחים זכרים נגרסים בעודם חיים בתוך מערבל עם להבות סכינים. אבל כל זאת מקבל הכשר...
את ראשי הפרות שורפים להוצאת הקרניים ללא חומרי הרדמה או חבישה.
כל הצער הזה מתבצע שעה שעה וכספינו ממנים התעללות קשה תחת הכשר מלא.
האם אנחנו באמת שומרים מצוות כשאנחנו ממשיכים לממן סבל וצער של יצירי הבורא? אני די בטוחה שלא זו הדרך שבא הוא התכון שנחיה.

דעתכם?
 

אופירA

New member
מנהל
אנו שומרים מצוות. אנו לא מממנים סבל וצער

אנו צורכים בשר בע"ח ותוצרת בע"ח למחייתנו, וקונים אותם ממי שמספק אותם.
גם חשמל אנו צורכים ממי שמחלל את השבת. איננו מממנים חילול שבת בכך שאנו קונים חשמל.
ברור שאם יש מי שאינו עובר עבירה ומוכר לנו חשמל/בשר - אנו קונים ממנו קודם כל ולא ממי שעובר עבירות, כי איננו רוצים שום נגיעה בעבירות. אבל כל עוד אין מי שמוכר חשמל/בשר בלי לעבור עבירה, אנו קונים ממי שמוכר בלי שאנו שותפים בעבירה שלו.

אין קשר לכשרות המזון ולצורך של נפש האדם וגופו בחלבונים מן החי (בבקשה, לא להיכנס אותי לפולמוס שלא מעניין אותי, שטוען שאיננו צריכים חלבון מן החי. אנו צריכים, ולא תשתנה דעתי). הכתובת לזעקה נגד עבירות על חילול שבת או על צער בעלי חיים הם התעשיות המבצעות עבירות אלה, ובעיקר הרגולטור שמתיר להם לעשות זאת ואינו מפקח או מונע זאת.
וכידוע, הרגולטור אינו ציבור שומרי המצוות...

אז כל מי שמפנה את האצבע/השאלה לעבר שומרי המצוות, שישאל את עצמו איפה הוא לא ישר במניפולציה שהוא מנסה לעשות. ויש לי תשובה בשבילו: הוא מנסה לעקוף את הדרך האמיתית להילחם בבעיה, ע"י לשבת על המצפון לשומרי המצוות כדי שהם יעשו את העבודה מול הרגולטור במקומו. אז לא, אנו לא נעשה את העבודה בגלל רגשי אשמה.
מי שמעוניין לפעול נגד הרגולטור בנושא, לא משנה אם הוא שומר מצוות או לא שומר מצוות, שיעשה זאת ואני אברך אותו. אבל שלא יתחיל לספר לי שאני לא בסדר שאני אוכלת בשר או ביצים. שלא יהיה מניפולטור. זה שפל.
 

yehudit4god

New member
זה נושא עדין

היי אופיר. אין אצבעות מאשימות. רק דיון כללי. אפשר להסכים או לא.
אני שואלת אם בכך שכספנו מממן אונס מיני (שזה רק חלק אחד מתוך סידרה של התעללויות) וצער של בעל חיים חסר ישע לא הופך אותנו לשותפים לעבירה כשאנו מודעים לחלוטין לנעשה מאחורי הגדרות.
האם מתוך המודעות לכך אנחנו לא הופכים שותפים?
לדוגמא, אם אכנס לחנות שבה אני יודעת שהמוכר מוכר גם מוצרים גנובים. אני יכולה לומר שזו לא הבעיה שלי, אני לא גנבתי.. זו לא העבירה שלי . אבל מתוך הידיעה שבעל החנות עוסק בגניבה עליי להסיק שאני מניבה תועלת ממוצר שנגנב, שהרי זה הופך את ההנאה במוצר ללא כשרה. לא נכון בעיני לא מוסרית ולא הלכתית להפיק הנאה מדבר שעומד כנגד ההלכה והמוסר.
זו רק דעתי האישית, אבל אני חושבת שכל עוד אני משלמת עבור שירות כזה או אחר שאני יודעת שמבצע דברים שכנגד ההלכה או הצדק (כפי שאני רואה אותו..) אני מרגישה אחראית גם ושותפה לנעשה.

לא מסכימה עם הדוגמא שהבאת. זה שונה מחברת החשמל, מפני שיש פה גם צד מוסרי ולא רק הלכתי. אם עובדי חברת החשמל יעבדו בשבת זו בעייה שלהם מול בורא עולם. אבל כשאני במודע משלמת עבור אונס של בעל חיים והפרדה של צאצא מאימו (אפשר לראות את המחזה הנורא בסרטונים ואת הזעקה של האמהות שנמשכת לאורך שבועות ויללות העגלים לאמא..) אני גורמת לסבל נפשי בל יתואר. על הדיון אם את צריכה חלבון מן החי או לא, נוותר. זאת לא השאלה כרגע..
זה עניין מוסרי והלכתי. כתוב מפורשות שצער בעל החיים כצער האדם. הם אוהבים ומרגישים את ילדיהם כפי שאנחנו את שלנו. לפחות כך אמרו חכמים ממני וגדולים בתורה.
מבחינתי הפרדת אם מילד, או פרה מעגל זה שני דברים זהים. הרגש של אם לילד זהה בכל היצורים החיים.
זה רק דיון. אפשר להסכים ולא להסכים. אני מקווה שאף אחד לא נפגע מדבריי. זו רק הרגשתי בעניין. דברים שיושבים לי על הלב והמצפון.
 

אופירA

New member
מנהל
המצפון שלנו, שניזון מהגדרות אינטרנטיות ותקשורתיות

אינו קובע את כללי המוסר והצדק האלוקי.
התורה היא שמודיעה לנו את כללי המוסר האלוקי.
והגדרות של דברים אל לנו לקחת מארגוני זכויות אדם או מאנשי תקשורת מניפולטיביים. יש לראות מה ההגדרה של דברים בתורה.
אז בבע"ח אין אונס ואין התעללות מינית. ההאנשה שאנשים עושים לבע"ח (כאילו בעלי החיים מרגישים את רגשות הנפש של בני האדם...) הרבה פעמים היא זו שגורמת לבע"ח התעללות. לדוגמה, האנשים חושבים שהחתול רוצה לחיות חיים ארוכים ולהיות בריא, ומעדיף לשם כך לחיות בדירה, לאכול אוכל שהוא אינו צריך לצוד ולהיות עקר מינית... זו התאכזרות לטבע של החתול. אמנם כיוון שיש כאן גם פיצוי, אין פה הגדרה של צער בעלי חיים. אבל בוודאי שההאנשה הזו אינה נכונה.

לכן אי אפשר לקרוא להרבעה של בעלי חיים "אונס" ו"כפיית הריון" ולעשות האנשה לבעל החיים. טבעו של בעל חיים הנועד לאכילת אדם מוגדר בתורה, ושם גם מוגדר מה הצער של בעל החיים, שאסור לצערו.
ברור שאם ברשותך עדר פרות, צריך לברר מה מותר ומה אסור לעשות לפרות הללו, וזאת לשאול פוסקי הלכה ולא פמיניסטיות במסדרונות ביהמ"ש העליון. אבל אם אין ברשותך עדר פרות, השאלה כבר לגמרי אחרת, כי לא מוטל עלייך דבר בנוגע לצער של פרות שאין לך.

כשאנו רואים שהקב"ה נתן בבריאה טבע, ויש שרשרת המזון שבה בע"ח אחד אוכל בע"ח אחר, עלינו להבין שהקב"ה אינו אכזרי, ומה שלא נראה לנו צודק עלינו ליישר את הראייה שלנו לפי התורה ולא ההיפך. זה במאמר מוסגר, בלי קשר למה שאסור (על מגדלי בעה"ח) בהלכות צער בעלי חיים. רק להבין שהצדק "כפי שאני רואה אותו" אינו צדק אלוקי, ואדם צריך לכפוף את עולמו הצר בפני עולמו האינסופי של הקב"ה, שמכיל עוד הרבה עניינים שהאדם החכם ביותר לא יכול לשער בכלל בגודל שכלו.

יש ללמוד הלכות. אסור לקנות מוצר גנוב ממוכר גנב. אי אפשר לומר "לא גנבתי". יש תורה ויש הלכות. אסור גם ליהנות מחילול שבת של יהודים. אז אי אפשר כלל לומר שזו בעיה של עובדי חברת החשמל מול בורא עולם אם הם עובדים בשבת. זו בכלל לא דעת התורה ולא ההלכה. דווקא כאן הדברים חמורים יותר ונוגעים אלינו, ובאמת רבים האנשים שלא משתמשים כלל בחשמל בשבת, או קונים חשמל כשר לא מחברת החשמל.

לעומת זאת, ההלכה לגבי קניית מזון כלל לא קושרת ביני, בקנותי מזון לצרכי כאדם, לבין חטאי הצב"ח שגורמים אנשי תעשיית המזון לבעלי החיים שהם מגדלים. בוודאי לא כל עוד אין לציבור אלטרנטיבה אחרת לקניית מוצרים מן החי.
אז זה הגדרה פרטית שלך, שאינה קשורה להגדרת האמת, להגיד ש"אני משלמת עבור הפרדת צאצא מאמו".
ויש גם עוד עניין, שצער שנגרם לבע"ח לתועלת ציבור בני האדם אינו צב"ח כמו צער שנגרם לו סתם, ללא תועלת. אז אם יש פעולות שנעשות בתעשיית המזון, במטרה לספק לציבור האנושי מזון די צורכו, ובלעדיהם יהיה חוסר בבשר או בביצים וכד', ואנשים לא יוכלו להיזון מהם לצורך בריאותם - אז צריך לעשות את הפעולות הללו ולספק לאדם את מזונו, ולא לחוס על בעלי החיים על חשבון האדם (וכיוון שאינני מצויה בתעשיית המזון, אינני יודעת מהם המעשים המוכרחים כדי לספק לאוכלוסיית המדינה שלנו מזון מן החי די צורכה).
 

yehudit4god

New member
תראי

נראה שאת בצורה בדעותייך ואני בדעותיי. נסכים שלא הסכמנו בעניין?
אינני בקיאה די בהלכה כדי לענות . אך לאחר ששמעתי את ההרצאה וצפיתי בסרטונים סגרתי את הפינה עבורי מפני שמסבירים בהרצאה כיצד הלכתית אנחנו עוברים עבירות בכך שאנחנו ממנים את הצער והכאב. המרצה אינו איש תיקשורת מניפולטיבי והוא שייך לזרם החרדי (אם יעניין אותך לשמוע עוד צד הלכתי ולהגיע לעומק ההלכה בנושא צער החיה ורגשותיה חפשי תחת אסא קיסר את ההרצאה).
אני לא יודעת כיצד את מגדירה אונס ?ומדוע העובדה שבעל החיים אינו הולך על שתיים ומדבר כמונו מקנה לנו את הרשות לאנוס (קשירה ושאיבת זרע כנגד רצונו של יצור חי זה אונס בכל הבט שתסתכלי עליו). מי נתן לנו את הרשות לגעת בו כך בכח? מי נתן לנו את הרשות "לייצר בעלי חיים כנגד הטבע"
זה לא לתועלת בני האדם או לרפואתם.. לא ניתן להצדיק את ההתעללות בכך שזה לרפואת בני האדם - אני מבטיחה לך שיש יותר סיכון בריאותי מתועלת בריאותית באכילת החיה ומוצריה, אבל זה כבר דיון רפואי. נעזוב את זה. הלכתית אנחנו ללא ספק תומכים בחטא.
 

אופירA

New member
מנהל
את לא יכולה לקבוע מדעתך מה המצב הנכון הלכתית

אם לא שאלת פוסק הלכה.
תשאלי פוסק הלכה, ואז תוכלי להגיד אם אנו משתתפים בחטא צער בעלי חיים בקנותנו בשר או לא.
מותר הלכתית לקנות את מוצרי התעשיה הזו - זה אומר לך בוודאות. אפילו מותר להקל ולהשתמש בחשמל של חברת החשמל בשבת, למרות שבזה בהחלט נכון להחמיר.
 

77b

New member
החשמל שאת משתמשת בן

החשמל שפועל בשבת מופעל על יד גויים שנהנים
מהחשמל, ככה שאין בעיה בזה.
 

אלישיר

New member
מה בין כל זה ובין טבעונות?

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
את מתארת כאן דברים מזעזעים. הלוואי שהיו אחרת. אם היה לי תקציב מספיק, הייתי פותח משק חי אורגני לעצמי ולמקורבים אלי, וזוכה לברך "שהכל נהיה בדברו" על בשר בשחיטה כשרה, מבהמות ועופות שלא עברו את כל ההתעללות הזו. לצערי אין בידי, וגם אין בידי לתקן אפילו קצת מעוולות העולם. יהודים נשחטים כאן בארץ הקודש על ימין ועל שמאל, ואין בידי לעשות מאומה.
&nbsp
מה בין כל זאת ובין טבעונות? יש מצווה לאכול בשר, כמו כל מאכל אחר, כדי לקיים מעשי תורה ומצוות בכוחות האכילה, ולהעלות את הניצוץ הא-להי שהיה בבשר למדרגה רוחנית גבוהה - כל זאת חלק עיקרי מהתפקיד שלנו בעולם הזה. כמובן כל מה שכתבתי בפסקה הקודמת, אבל דברייך אינם בדבר טבעונות אלא בדבר הרוע של תעשיית החקלאות המודרנית.
&nbsp
&nbsp
 

yehudit4god

New member
מבחינה הלכתית...

אלישיר היקר.
ואם תבדוק רק מבחינה הלכתית..
נשאלת השאלה.
אם אתה צורך, רוכש, אוכל מוצר מן החי שהדרך שהוא עבר כדי להגיע אליך נוגדת את ההלכה. הרי גם המוצר עצמו איבד מכשרותו. מעניין אותי לשמוע דעתכם מבחינה הלכתית או אפילו דעת רב. משום מה אף רב לא מתייחס לסוגיה זו.
ויש לתת על כך את הדעת.
אם תרנגולת לא חיה כדרך הטבע, היא כלואה בתא צר מבלי יכולת לזוז אף לא צעד אחד !! ואפילו לא מורשה לעמוד ישר מפני שהכלוב מוטה כלפי מטה בשיפוע כדי שהביצה תתגלגל מטה.. ואותה תרנגולת סביר להניח סובלת מכאב רגליים וגוף כשהיא לא מורשה לעמוד ישר לעולם. לא חופרת באדמה לא נמצאת בשמש בחוץ. לא זוכה להנות מהבריאה. כלואה כל ימיה.
ואותה תרנגולת, שרפו את המקור שלה במאתיים מעלות חום או גזמו אותו ללא הרדמה. היא לא ישנה מספר שעות רגיל כי יש עליה תאורה יום ולילה. כל מנגנון השעות הטבעי שלה משוגע. אותו יצור מסכן, הגוזל שלה נולד באופן לא טבעי מלכתחילה במדגרה. לא הייתה אמא ששמרה עליו והוא זועק לאמא כמו כל יצור חי ואותו אפרוח, גוזל צהוב יושלך לתוך מערבל להבים. (בלנדר גדול עם סכינים) בעודו חי !!! כך עושים לאפרוחים זכרים. היית יכול לדמיין לקחת יצור חי ולהשליך אותו לבלנדר סכינים בעודו חי? גם לחרק לא הייתי עושה זאת. בטח לא לאפרוח חי.
איך היהדות נותנת למקום כזה כשרות? תוך התעלמות מוחלטת ממה שנעשה בדרך אל הצלחת? קל לומר אין לי מה לעשות ולקבל את הדברים כברירה היחידה.. אבל אני מבטיחה לך שאם הציבור הדתי היה מתאגד ומפגין שהוא אינו מתכוון לרכוש השנה אפילו לא ביצה אחת.. משהו היה קורה.
אבל התגובה של הציבור אדישה.
ואין שום רגע בו איש או אשה דתיים מטגנים חביתה וחושבים, מה הכסף שלי עשה .. אני מממן התעללות. זה מה שהאל מבקש ממני לעשות עם הכסף שלי? איפה הרגע בו מצווה ועבירה מתנגשים וצריך להחליט מה חשוב יותר. להחליט אם המצווה בטלה לאור העבירה הבלתי נמנעת בדרך.
זה עניין הלכתי ולא רק מוסרי.
על הרבנות ומשגיחי הכשרות לתת את הדעת בעניין. ועל הציבור הדתי להתעורר ולשאול את עצמם מה הכסף שלהם עושה.
אנו שותפים לפשע כשאנחנו משלמים כדי לממן טרור. לצערי ולהפתעתכם.. עדיין יש אצלי ביצים במקרר- בעזרת השם שיהיה לי את כח הרצון להפסיק לממן את הטרור ואני מבטיחה לך, לא יקרה לי ולמשפחתי כלום אם נפסיק לאכול ביצים. ואני אשן קצת טוב יותר בלילה.
אני מקווה עוד השנה כבר להפסיק גם לסייע לתעשיית הביצים. את הבשר והחלב מזמן הפסקתי לרכו
איפה בהלכה כתוב שעליי לשתות חלב ולאכול ביצים? אתם אומרים שזה ציווי? מצווה? אני לא מכירה פסוק שמצווה עלינו לצרוך ביצים וחלב. אני רק מכירה הלכות שאוסרות להפריד חיה מילדיה , איסור לאנוס בעל חיים, איסור לצער אותם ולהתעלל בהם.. אבל מכך היהדות מתעלמת. זה קורה יום יום.
אל תסגרו את העיניים
* נקודה למחשבה
 

אופירA

New member
מנהל
יהודית, אף אחד לא סוגר שום עיניים

ואל תמציאי את ההלכה. אני מבינה את רצונך הטוב למנוע צער בעלי חיים, גם אני אוהבת בעלי חיים מאוד. אך הדרך שלך אינה כשרה ואינה ראויה.

עוף בריא ושלם כשר למהדרין הוא עוף כשר למהדרין ולא איבד שום כשרות, רק כי החלטת כך. מי שקובע את כשרותו הוא מערכת הכשרות, עפ"י ההלכה, והאמיני לי שההלכה מסועפת ורחבה יותר מכפי שאת יכולה לדמיין לעצמך בכל הנוגע לכשרות העוף והבהמה.
הרימי טלפון לפוסק הלכה ושאלי שאלה זו (בלי אמוציות כמובן), ותקבלי תשובה הלכתית מסודרת היטב. בעצם, ברור לי שתינתן לך תשובה כזו, אך לא ברור לי אם תקבלי אותה...
וזה אומר שכל פוסקי ההלכה התייחסו היטב לסוגיה זו ופסקו בה! מאיפה את אומרת ש"משום מה אף רב לא מתייחס לסוגיה זו"? כי זה לא פורסם בוויינט?...

התורה יודעת מדע עוד לפני שהמדע המציא את עצמו, יודעת רפואה, גם מה שהרפואה עדיין לא יודעת, ויודעת טבע בעלי החיים הרבה יותר טוב מסרטונים של בעלי אינטרס. יש הלכות נרחבות גם מה זה צער בעלי חיים ומה אינו צער בעלי חיים, וגם מה חייב יהודי במקרה שיהודי אחר עבר על צער בעלי חיים.
וכתוצאה מכל הידע הזה, העופות הכשרים כשרים, והכשרים למהדרין כשרים למהדרין, וכנ"ל גם הבקר ומוצריו.

נכון שאם הציבור הדתי היה נמנע מצריכת ביצים, היתה לכך השפעה על שוק הביצים. אותו דבר גם אם הציבור החילוני היה עושה זאת. וגם אם הציבור הלהט"ב או האריתראי היה עושה זאת. אז הסרטונים מוזמנים בהחלט לפנות לציבורים הנוספים הללו.
עובדה שזה לא קורה למרות המניפולציות בסרטונים.
אפשר גם ליצור לובי בכנסת במקום סרטונים, ויוצרי הסרטונים מוזמנים לחבור אלייך ולעוד אנשים שזה בנפשם, ולעשות זאת. לי אישית כרגע יותר חשוב הניקיון בחצר שלי וחינוך הציבור לניקיון הזה. ועוד דברים, כמובן. כל אלו אצלי בסדר עדיפות גבוה יותר מהסוגייה שהעלית, וגם מסוגיית הזוועות בסוריה ובארצות אפריקה, וגם בסוגיית השכר הנמוך שמשתכר פועל הודי או יפני. אני קונה את מוצריו הזולים, ולא מתעניינת הרבה במה קורה בצלחת האוכל שלו אחרי יום עבודה מתיש.
אפילו בסוגיית היהודים הנרצחים כל יומיים בממוצע, אני לא עושה כלום כי אני לא מרגישה שיש לי מה לעשות. ובסוגיות הרות גורל חשובות רבות. ואכן, כדברייך אנו שותפים לפשע הטרור כי מיסינו מממנים אותו, אך אין לנו מה לעשות. אי אפשר לא לשלוח בטון לעזה כדי לבנות את הריסותיה. ולי בטח שאין הרבה מה לעשות בעניין הזה.

כתוב בתורה מה נדרש ממני לעשות בכסף שלי, ומה חשוב יותר - הבריאות שלי או צער בעלי חיים שעובר יהודי אחר, רחוק ממני. אל תמציאי תפקידים לשומרי מצוות ולרבנים, שהתורה לא הטילה עליהם!

אני כלל לא מופתעת שיש לך ביצים במקרר. זה המזון הכי חשוב לבריאות האדם. אמנם יש כמה נקבות אדם בוגרות שיכולות לאכול רק גרעינים וקטניות בלי לפגוע בבריאותן, גם לא הנפשית. אך רוב הנקבות, הזכרים, הילדים והזקנים ייפגעו בבריאותם הנפשית והפיזית אם לא יאכלו מוצרים מהחי, וגם בשר בהמה ועוף חיוניים לבריאותם. אני ישנה מצוין כשאכלתי ממוצרים אלה. לא רוצה להגיד לך מה קורה לנפשגוף שלי אם לא אכלתי מהם כמה ימים... לא רוצה לספר לך מה יקרה לילד, לזקן, ולגבר שלא אוכל מהם.
אי אפשר לגזור על הציבור גזירות שהם לא יכולים לעמוד בהן, ולכן פוסקי ההלכה לא גוזרים גזירות כאלה.
כן, יש ציווי מפורש דאורייתא: ונשמרתם לנפשותיכם מאוד. ואגב, יש הרבה פסוקים שאת ואני לא מכירות... ואין שום הלכה שאוסרת להפריד חיה מוולדותיה וכו'. המצאת אותה מדעתך.

שורה תחתונה, בדקי אצל פוסק הלכה לפני שאת ממציאה הלכות.
0737246000 - זה טלפון של בית הוראה 24 שעות ביממה. עונים באופן אקראי פוסקים שונים מבית ההוראה. וכיוון שהדבר מאוד בנפשך, את מוזמנת להגיע לבית הדין של הרב קרליץ, הרב שטרן וכד', גדולי תורה ענקיים, לשאול את האב"ד ולא פוסק כלשהו מבית ההוראה שלו. קומי, שנסי מתניים ולמדי את הנושא הלכתית באופן רציני באמת.
 

yehudit4god

New member
אופיר יקרה

נסכים שאינינו מסכימות..
אחת הסיבות ש אוד מאוד שה לי לחזור בתשובה, ואני מנסה.. בכל הכח.
אבל קשה לי כשלא מפעילים גם את הקול הפנימי שאומר לי, זועק לי... שאל גדול ומדהים שעשה את הבריאה והיופי בכל דבר היה מצפה מאיתנו כך לפגוע ולתת על כך חותמת שהכל כשר ומותר.
נקיון החצר שלך חשוב.. אך גם חשוב להתעורר ולפעול למען כל יצירי הבריאה. אדם בהמה .. ואפילו הצמחים מקבלים יחס אחר אצלי. זה רק השיגעון הפרטי שלי לחיות בשלום עם הכל. לא חייבים להסכים אז נשאיר את זה ככה.. פתוח לדיון ומחשבה. שיהיה לכולם חג שמח וכשר. בעזרת בשם שלא נצטרך לפגוע על מנת לחיות.
 

אופירA

New member
מנהל
אני לא נגד הרגש שלך. להיפך. גם אני רגישה מאוד לבריאה

גם אני מתקשה לחזור לסדר היום כשאני שומעת פעיות חתול או אפרוח, ואפילו זעקות כלב. גם אני מרגישה כאילו מגף דרס אותי כשאני רואה יופי בריאה דרוס.
ומבינה שזו גלות נוראה.

אבל אי אפשר להגדיר מציאות בהגדרות לא נכונות ולהמציא הגדרות הלכתיות. אנחנו מוכרחים ללמוד את המבט הנכון כדי לא ללכת מעוות.
ההשקפה היהודית מלמדת גם: זובחי אדם עגלים יישקו. זה אומר שכשמעוותים את ההשקפה עפ"י הרגשה מגיעים לסכנות משמעותיות באמונה.

ההלכה לא נתנה חותמת על הפגיעה ולא התירה אותה. אלא שלא אסרה על הציבור לקנות ולאכול. וגם לא אסרה מה שמחויב לצורך הייצור, כי לא כל צער שיש לבהמה זה צער בעלי חיים כפי שקבעה התורה.
דוגמה סתמית שיכולה להמחיש משהו - יש לי חתולים בבית, וההלכה קובעת שזה מותר כל עוד לא גורם צער לשכנים - לבני האדם. אם היה גורם צער לבני האדם, הייתי חייבת להוציא את החתול מהבית הגם שאנו יודעות כמה צער ייגרם לו בכך. אבל פוסק ההלכה הסביר שזה לא נחשב צער עבורו לחיות בחצר/רחוב (והאמת, שגם הווטרינרית קבעה שזה כך! למרות שכמה בלוגרים יישבעו שזה סיוט לחתול), והצער שבמעבר לחצר בטל מפני צער בני האדם. מה שכן, חובה עלי להאכילו בחצר, כיוון שהרגלתי אותו לכך מקטנות.
אז לא כל דבר מוגדר כצער לבעה"ח, אפילו דברים שנראים לי נורא ואיום. צריך ללמוד הלכה. ויש דברים שכן מוגדרים צער, אך מותר לעשותם בגלל צורך בני האדם (שיספקו להם כמות מספקת בזול. לדוגמה, יש בשר בקר חופש מיובא מארגנטינה, אבל מחיר הבקר בשמיים. צריך לזכור שציבור עני לא קונה די הצורך בשר, חלב וביצים, ובריאותו פגועה בהתאם!). ויש דברים שמוגדרים כצער, ואסור לבעליהם לעשותם, אבל לי מותר לקנות את המוצרים.
 

yehudit4god

New member
אני רק אגיב בעניין הבריאותי

מפני שכמו שאת סוברת שאני שאני מחליטה מבלי להכיר את ההלכה לעומקה.. אני סוברת שגם את אינך מכירה את הפן הבריאותי-תזונתי של גוף האדם. בשנים האחרונות קראתי עד אינסוף ואף ערכתי ניסוי על בשרי. לא נגעתי בבשר מספר שנים. אני בריאה מתמיד ולא חסר לי דבר. בדיקות הדם שלי מעולות ולא חליתי אף לא פעם אחת. אני לא נוגעת בכדורים ותחליפים. פשוט אוכלת בריא. כך שאסור למהר ולהסיק שאנו חייבים לאכול בעלי חיים לצורך בריאותנו. זו הנחה שגוייה שלימדו אותנו.. גם אותי. היא שגויה מיסודה.
אני מבטיחה לך שלו היית רוצה ומחליטה לא היה נגרם לך שום נזק לצרוך מן הצומח.
זה רק בעניין הבריאותי. זה כבר לא קשור לפורום ונושא התשובה.
בעניין הכשרות של רכישה מן עולם החי , אני לצערי לא מסכימה עם מה שנאמר.אבל זה בסדר. לא חייבים להסכים על הכל. יש דברים שנשארים פתוחים בגדר דיון. איש באמונתו יחיה.
לאחרונה אני כן רואה זרם גדל של רבנים המצטרפים לזרם הטבעונות. לא אציין שמות פה אבל מדובר ברבנים גדולים כך שאני חושבת שאנחנו בכיוון הנכון.
 

אופירA

New member
מנהל
בת כמה את? בגלל שאת בריאה כמה שנים ללא בשר

אז כלל הציבור יכול להימנע מצריכת בשר, עופות ומוצריהם?

ניסית לגדל ילדים בלי המוצרים האלה? בני ברק מלאה בילדים עניים שגדלים עם מיעוט במוצרים האלה, והם נראים ומרגישים לא טוב... ואת רוצה להוריד להם את זה לגמרי?
ניסית להאכיל זקנים בתזונה ללא המוצרים האלה?
ומה עם גברים?
ומה עם חולים, ומה איתי? אני נחלשת מתקופה של שבוע ללא עוף. ואת רוצה להוריד ממני גם ביצים ומוצרי חלב... אני לא בת 18, גם אני חשבתי שאפשר לחיות בלי אכילת בעלי חיים, לפחות כשאת צעירה, וחייתי תקופות רבות בחיי בלי עוף ועם עוף ומוצריו, וראיתי את ההבדל בבריאות הנפש. ובכל זאת לא הסקתי מניסיוני שזה בלתי אפשרי (עבורך ועבור עוד כמה). אבל לא ברור לך שזו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה?
אז זה רק בעניין הבריאותי. וגם בזה לא נסכים ולא חייבים להסכים. לשם כך קיים בכל מדינה משרד הבריאות.
 

yehudit4god

New member
גיל

אני בעשור הרביעי..
אני לא רק אומרת לך שלא נגרם לי נזק אלא שבריאותי השתפרה פלאים. אני חזקה וחיונית יותר משהייתי בגיל 20.

סביר להניח שכלל הציבור לא יעמוד בגזירה ורק כי בני אדם לא יודעים את חוקי התזונה ואין מי שידריך אותם. לצערי רופאים לא לומדים תזונה כחלק מהתואר שלהם. בירקות פירות וקטניות ; זרעים, גרעינים וכו יש את כל מה שצריך. וb12 הוא בסך הכל חיידק שנמצא בליכלוך ולא בבבעלי חיים. אם תרצי ומעניין אותך אשמח להסביר לך המון דברים שחקרתי ולמדתי. נכון שבענייני הלכה אני לא בקיאה אבל בענייני בריאות אני במצב די טוב כי אני קוראת ולומדת כל הזמן.
אבל זה כבר לא דיון שקשןר לתשובה נכון? אז את מוזמנת לכתוב לי בפרטי כדי לא להעמיס על הפורום.
שיהיה חג שמח וכשר.
עוד לא רוקנתי את המקרר.. צריך עוד לבשל. נדבר אחרי החג זה דיון שלא נגמר ☺
 
למעלה