התקשרות לצדיקים שבדור

מילי1991

New member
התקשרות לצדיקים שבדור

אז ככה..
לאחרונה (ובכלל, למעשה) חווה קשיים נפשיים, בעיקר חרדות ותסכול
אני מרגישה שאם אראה את הרב שאני מקושרת אליו, משהו בי יתעורר, ישתנה, יחזור לחיים...בדיוק כפי שהיה לפני 10 שנים כאשר נכנסתי לרב, כולי גרומה ורזה והוא פשוט התחיל לבכות- לכאוב את כאבי לרגע..מעולם לא הפציר בי לחזור בתשובה או לעשות מעשה דתי כלשהוא
שנה לאחר מכן- הייתי במצב אחר לגמרי וטוב הרבה יותר
אני מנסה להשיג תור אליו, לרב יונה לייב לעבל שליט"א- אך המספר לא מחובר
זה מבעס אותי ....... אני מעריכה אותו מאד וכמובן לחוכמה שלו והפתיחות לגבי תחומים נרחבים בחיים
כמובן שאני גם מטופלת תרופתית ולא מוותרת על הרפואה והטיפולים הקונבנציונאליים, לא מזלזלת חלילה בבריאותי
אשמח אם למישהו יש עצה, הארה, או כל דבר אחר..
תודה לכם :) שאו ברכה אמן
 

GILADOS

New member
התקשרות לצדיקים או לדרכם של צדיקים?
לעניות דעתי, המשמעות העמוקה של התקשרות לצדיק היא ההתקשרות בדרכו של הצדיק ולא בו עצמו. בוודאי שהתקשרות אין משמעותה שתהיה ההתעוררות הנפשית שלנו מותנית בנוכחותו של הצדיק עמנו, שאז גם אם תורגש השפעה רוחנית חזקה הרי שהיא תחלוף במהרה ואחריה תבוא נפילה רוחנית חזקה.

צאי וראי: בני ישראל שיצאו ממצרים, לאחר שראו את הנסים הנפלאים של עשרת המכות וקריעת ים סוף, היו לכאורה מקושרים במשה רבנו "וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ", ולכאורה הם זכו גם להגיע ע"י כך להתעלות נפשית ורוחנית. אך ברגע המבחן, במעמד הר סיני כאשר משה נעלם ולא חזר ביום שבו ציפו שיחזור, מיד כל הבנין הרוחני שלהם התחיל להתערער ואז הגיעה הנפילה הגדולה. מדוע? משום שההתקשרות שלהם היתה בדמותו של משה, אך לא השתדלו באמת להתקשר וללכת בדרך שלימד אותם.

כמובן שזה טוב וראוי שאת משתדלת ללמוד מדרכיהם של צדיקים, יישר כחך ותחזקינה ידיך! אך את חייבת לשאוף גם לחיות אותם, בכל עת, וגם ברגעים האפורים של חייך. כי אם לא תנועי בכוחות עצמך, הרי שאין שום דבר בעולם החיצוני שיוכל להניע אותך. על זה נאמר בפרקי אבות (פרק א', משנה י"ד): "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי".

חזקי ואמצי!!
 

מילי1991

New member
קיבלתי

הבנתי.
ובכל זאת- מרגישה תלושה מהמציאות, שבורה ומרוסקת (לא ארחיב)
ובאמת אני מאמינה שהדברים שהוא אומר- אכן קורים
אני רק רוצה לשמוע ממנו שיהיה טוב, שזה יעבור.
 

GILADOS

New member
מאחל לך שבע"ה תמצאי את דרכך אל הברכה והחיים!
עד שתזכי לשמוע את הרב, אביא לך את דברי משה רבנו מתוך פרשת ניצבים, וכצדיק הגדול בכל הדורות ודאי נאמן שדבריו הם אמת ונאמרו מפי הגבורה. שימי לב מה משה רבנו אומר (דברים, ל'): יד כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ. טו רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע. [...] יט הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ.

את מבינה? משה רבנו מבטיח לך שהדבר קרוב אליך מאד, ושיש בך הכח לבחור בחיים! הדבר קרוב אליך, ובכח הבחירה שלך את יכולה לעשות פלאים!

אז הנה לך דברים מחזקים מאד של צדיק שאת ודאי יכולה לבטוח בהם תמיד! וגם אם תשכחי את הדברים, זכרי שהם קרובים אליך מאד, הם במרחק של פתיחת חומש
חזקי ואמצי, ובע"ה תצליחי בדרכך ותזכי רק לצמוח ולפרוח
 

אלישיר

New member
התקשרות בצדיק, בו עצמו, התקשרות בדרכו - הכל אותו הדבר.

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
אתה מעלה סיבה לחטא העגל, כבסיס לדבריך, אבל "ערבך ערבא בעי ליה" - הערב שהבאת להלוואה אותה אתה מבקש, בעצמו צריך ערב נוסף. וכי מי אמר לך שהם התקשרו בכלל לדמותו של משה, עד כדי שתקבע שהסיבה שהתקשרו רק אליה ולא לדרכו, הייתה הסיבה לתהום העמוקה אליה הם נפלו? ומהי היא אותה דמות של משה שכל כך אפשר להתקשר אליה ולא לדרכו? מראהו החיצוני וסוג הבושם שהיה קונה בסופר פארם??
&nbsp
כבר הסביר הרבי הקדוש בעל התניא, רבי שניאור זלמן מלאדי, שהסיבה לחטא הייתה בהיעדרות עבודה עצמית מצידם לצאת ממצרים, הכל היה בחסד מה' יתברך, ולכן היות ובמקורם היו שקועים בעבודה זרה, עדיין בהזדמנות הראשונה שוב נפלו אליה - כי מה שנקנה בלא מאמץ, לא נקנה כלל ואינו שלך.
&nbsp
ובוודאי שההתקשרות בצדיק, בו עצמו, וההתקשרות בדרכו, הכל אותו הדבר. כשיהודי אומר תהילים בהשתפכות נפש ובגעגועים לה' יתברך, הרי שאפילו אם בפועל הוא לא מבין את הפירוש של רוב המילים היוצאות מפיו, מאירה בו נשמת דוד המלך, אשר מכוחו יצא המשיח ("משיח בן", לא רק צאצא אקראי מיוצאי חלציו), והוא זוכה ל"מה רב טובך אשר צפנת ליראיך".
&nbsp
 

GILADOS

New member
הסיבה לחטא העגל
דומני שההסבר שהבאתי על חטא העגל, הוא גם מה שנאמר בחלק מן הפירושים המקובלים, שאני מניח שאתה ודאי מכיר וזוכר טוב ממני. חלק מן הפרשנים שלנו עמדו על כך שהעגל בא בעצם להחליף את משה, ומה שביקשו בני ישראל במעשה העגל הוא שישמש להם אובייקט שיחליף את משה בתור גורם המתווך בינם ובין הקב"ה. זאת כיוון שלא היו במדרגה רוחנית גבוהה מספיק על מנת להכיר את ה' "שאינו גוף, ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואין לו שום דמיון כלל", ועל כן היו זקוקים להיקשרות לדמות או אוקייבט בתור גורם מתווך. ועניין זה הוא מה שכיניתי בהודעתי הקודמת "היקשרות לדמותו של משה", היינו היקשרות בדמות עצמה שבעיניהם היתה חשיבותה קודמת לעשיה ולעבודה. מאחר שכל עבודתם היתה תלויה ומותנית בדמותו של משה, הרי ברגע שמשה נעדר והתעורר אצלם הספק אם ישוב, ממילא גם התעורר הספק לגבי דרך עבודת ה' שעל פיה הנהיג אותם. דומני שזו גם משמעות פשט הפסוק: "וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ" (שמות, ל"ב, א')

רבי לוי בן גרשום בפירושו על "וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה", אף הרחיק לכת ואמר: "שהיה העניין הזה נפלא מאד. כי התורה השתדלה לבאר מקום הקבר ככל מה שאפשר: 'בארץ מואב, בגי, מול בית פעור', ועם כל זה סבב הקב"ה, שלא ידע איש את קבורתו, כדי שלא יטעו הדורות ויעבדו אותו לאלוה." כלומר, ההיקשרות החזקה בדמותו של משה היתה עד כדי חשש לפולחן אישיות ועבודה זרה ממש!

לגבי הפירוש שהבאת מבעל התניא, לא הכרתי אותו אבל הוא בהחלט יפה ולדעתי הוא אומר ממש את שאני אמרתי. וכי מהי "היעדרות עבודה עצמית" אם לא ביטוי ישיר לעובדה שלא היו מקושרים בדרך שבה משה הנהיג אותם? מהי המשמעות של להיות מקושרים בדרכו של משה, אם לא קבלה ללא תנאי של החיוב ללכת בפועל על פיה?

לפיכך, כמדומני שיש הסכמה מלאה בינינו בשתי הפסקאות הראשונות שכתבת. בפסקה השלישית אמנם אתה סובר שיש מעבר לזה, ואתה מדבר על "התקשרות בצדיק עצמו" במשמעות המיסטית של הדברים. וכאן אכן יש הבדל בין עמדותינו, כי לשיטתי גם אם אקבל את דבריך בכל אופן אין לנו בתחום עיסוקנו אלא הגלוי ולא הנסתר. על כל פנים, גם ע"פ שיטתך לא ניתן להגיע לאותה התקשרות מיסטית בצדיק עצמו, אלא ע"י קבלה ללא תנאי של דרך עבודת ה' שבה מנהיג אותנו הצדיק.
 

אלישיר

New member
הארכת בדבריך, והפסקה האחרונה שלך היא העיקר: אין אמונת חכמים.

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
גבש את דעותיך מאיזה כיוון שתרצה. הם לא יעמדו מול דרכו של הרבי מליובאוויטש זכר צדיק לברכה, שבכל עת היה עולה להתפלל על ציון חמיו, ואומר מפורשות שוב ושוב "אזכיר אצל הציון". הם לא יעמדו מול דרכם של חכמי וזקני ישראל, מול הרבנים הקדושים תלמידיו של רבינו ישראל הבעל שם טוב.
&nbsp
קרא לזה מיסטיקה, לו יהי כן.
&nbsp
&nbsp
 

GILADOS

New member
מחילה, אבל חוץ מרטוריקה, אין בדבריך כלום.
באותה מידה, אני יכול להגיב על דבריך: גבש את דעותיך מאיזה כיוון שתרצה. הם לא יעמדו מול דרכו של הרמב"ם זכר צדיק לברכה, שאמר "שדבריהם הם זכרונם". אלא שאני מודע לכך שיש גם דעות אחרות שהן לגיטימיות במסגרת היהדות, הבנה שכ"כ חסרה לך.

שמא תאמר, שהדעות שאני נסמך עליהן הן לא מה ש"נפסק להלכה"? אז ראה את דברי הרמב"ם: "וכבר אמרתי פעמים רבות שכשיש מחלוקת בין החכמים בסברת אמונה שאין תכליתה מעשה מן המעשים - אין אומרים שם הלכה כפלוני לפי שזהו דבר החוזר אל ה' יתברך". פירוש הדברים: אם הייתי עכשיו בא ואומר לך שבנושא הלכתי מעשי מסוים אני הולך ע"פ דעת אחד מחכמי הראשונים שלא התקבלה להלכה, היה תוקף לאמירה "אבל לא נפסקה הלכה כמותו". אך בענייני דעות ואמונות שאינן באות לידי מעשה, הרי שכל עוד יש לי חכמים לסמוך עליהם אין שום תוקף לאמירות מסוג "לא כך נפסק להלכה".

והערה שולית: כנראה הבנת מדבריי שאני שולל לחלוטין כל "מיסטיקה". ולא היא. לא ניתן להיות דתי מאמין ללא איזושהי מיסטיקה.

בכל אופן, שיהיה לך שבוע טוב וחג שמח.
 

אלישיר

New member
הרבי מליובאוויטש זצ"ל הבין יותר ממך את הרמב"ם.

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
ואני לוקח את שמו כדוגמה לכל זקני עם קדוש ישראל. הם הבינו יותר ממך את מראי המקומות שהבאת ושתביא, והם המוסמכים לבארם לפנינו, ולכן אין מאומה בכך שתמצא מאחזים לדעותיך כאן ושם. אתה יכול לכתוב בגלוי שיש דברים עקרוניים שבהם אתה מבטל את אמונת ישראל המקובלת מפי רבותינו הקדושים, למרות שזו כמובן אמירה לא פופולרית, במקום להתפתל שוב ושוב.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

GILADOS

New member
עזוב, אתה לא מחפש אחר האמת אלא רק מחפש להתבצר בדעותיך.
סבבה, התבצרות נעימה. אני בכל אופן פרשתי מהדיון איתך.

רק הערה: זה דבר ידוע לכל שהרמב"ם חלק על דעות ואמונות המובאות בגמרא (גם בנושאים שעליהם דיברנו כאן), והפוסקים שעליהם מסתמכים גדולי התורה האוחזים בדעות שציינת, אף הודו בפה מלא שהם חולקים בחריפות על דעת הרמב"ם. אם אינך יודע זאת, או עושה את עצמך שאינך יודע, אתה יכול להמשיך להתלהם כרצונך על כך שלדעתך אני "מבטל את אמונת ישראל", כאשר כל מי שיחקור לעומק יגלה שיש לי מקורות חזקים מאד לדעותיי.

כתבת: "אתה יכול לכתוב בגלוי שיש דברים עקרוניים שבהם אתה מבטל את אמונת ישראל"- אני אמשיך לציין בגלוי את חכמי ישראל עליהם אני נסמך, ולא אכבול את עצמי לשפה שאתה מבקש ממני לכבול את עצמי בה.
 

אלישיר

New member
הנה שוב אתה מתחמק מגילוי נאות, ביטולך את אמונת ישראל המקובלת

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
הרי מדוע כתבת את אשר כתבת על הצדיק? משום שכל הרעיון של הארת נשמתו של הצדיק על היהודי המקשר את עצמו אליו, ככל אשר האריכו רבותינו הקדושים תלמידיו של רבי ישראל הבעל שם טוב, הרעיון של "שפתותיו דובבות בקבר" כפי שאמרו חז"ל, אימרתו של רב גידל בירושלמי שהאומר שמועה יראה בעל השמועה עומד כנגדו - כל אלה עליך לזרה.
&nbsp
מגיעים לכאן יהודים תמימים לפורום, מאמינים שדבריך מקובלים על גאוני ישראל בדור שלנו, רבי שלמה זלמן אויערבך, רבי עובדיה יוסף, הרבי מליובאוויטש וכן הלאה, זכר צדיקים לברכה, ואתה מלעיט אותם באשר אתה מלעיט, מבלי לידע אותם בגילוי נאות שהשיטה שלך מאוד מאוד לא מקובלת אצל חכמי מנהיגי ישראל.
&nbsp
&nbsp
 

GILADOS

New member
אם תקרא שוב את ההקשר שבו כתבתי את דבריי על הצדיק
אז תבין גם מדוע כתבתי זאת, ולא תצטרך לעסוק בהשערות פרנואידיות. פותחת השרשור כתבה "אני מנסה להשיג תור אליו...אך המספר לא מחובר זה מבעס אותי" ועל כן כתבתי את דבריי. אך מאחר שגררת אותי לדיון על הארת נשמתו של הצדיק, אז נכנסתי גם לנושא הזה. מה לעשות, כשגוררים אותי אני נגרר.

ודבריך בסוף הם תמוהים: וכי מדוע שמישהו יחשוב שדבריי הם דברי גדולי התורה שהזכרת, אם לא דיברתי בשמם?
 

אלישיר

New member
ברור. היה שם טריגר לכך שתפזר את שיטת ביטול אמונת ישראל שלך.

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
אוי געוואלד. היא מתארת חוויה של התקרבות לצדיק, כמו שרבי נחמן מברסלב כותב שאי אפשר להגיע לאמונה אלא על ידי אמת, ועיקר ההתקרבות לאמונה היא על ידי אנשי אמת וצדיקים שבדור. אבל לשיטתך, שמנוגדת חריפות לאמונה שכלל ישראל מחזיק בה, כפי שלימדו אותנו מנהיגי האומה היהודית, זה חמור מאוד עצם העניין, וצריך לשכנע אותה בעקרונותיך - וכל זאת בלי שום גילוי נאות על היותך והיות כל זאת מבית מדרשו של ישעיהו 'יש לאחוז בנשק נגד מתנחלים' ליבוביץ'.
 

GILADOS

New member
יפה, בוא תלמד אותי באמת מהי שיטתי מבלי לשאול אותי בכלל.
אז לידיעתך, הספר מסילת ישרים של הרמח"ל הוא אחד הספרים המשפיעים עלי ביותר אחרי ישעיהו ליבוביץ' והרמב"ם. וממנו למדתי את החשיבות הגדולה של ללמוד מדרכם של צדיקים ואנשי אמת, כיוון שהם מושלים ביצרם ולכן הם גם רואים את הדרכים יותר בבירור. אז כיצד עלה על דעתך לקבוע משרירות לבך שעל פי שיטתי "התקרבות לאמונה על ידי אנשי אמת וצדיקים שבדור...זה חמור מאוד עצם העניין"? וכי אי פעם אמרתי כאן בפורום משהו שממנו יכולת להבין כדברים האלה???

עכשיו זה גלוי לעיני כל איך עשית בי דין ללא משפט.
 

GILADOS

New member
מתוך מסילת ישרים, פרק ג':
אך אותם שכבר יצאו מן המאסר הזה, הם רואים האמת לאמיתו, ויכולים לייעץ שאר בני אדם עליו. הא למה זה דומה? לגן המבוכה, הוא הגן הנטוע לצחוק הידוע אצל השרים, שהנטיעות עשויות כתלים כתלים, וביניהם שבילים רבים נבוכים ומעורבים, כולם דומים זה לזה, והתכלית בם הוא להגיע אל אכסדרה אחת שבאמצעם.
ואמנם השבילים האלה מהם ישרים ומגיעים באמת אל האכסדרה, ומהם משגים את האדם ומרחיקים אותו ממנה.
ואמנם ההולך בין השבילים, הוא לא יוכל לראות ולדעת כלל אם הוא בשביל האמיתי או בכוזב, כי כולם שווים, ואין הפרש ביניהם לעין הרואה אותם, אם לא שידע הדרך בבקיאות וטביעות עין, שכבר נכנס בם והגיע אל התכלית, שהוא האכסדרה. והנה העומד כבר על האכסדרה, הוא רואה כל הדרכים לפניו, ומבחין בין האמיתיים והכוזבים, והוא יכול להזהיר את ההולכים בם, לומר: זה הדרך לכו בו!
והנה מי שירצה להאמין לו - יגיע למקום המיועד, ומי שלא ירצה להאמין וירצה ללכת אחר עיניו, וודאי שיישאר אובד ולא יגיע אליו.
כן הדבר הזה: מי שעדיין לא משל ביצרו, הוא בתוך השבילים לא יוכל להבחין ביניהם, אך המושלים ביצרם, שכבר הגיעו אל האכסדרה וכבר יצאו מן השבילים, וראו כל הדרכים לעיניהם בברור, הם יכולים לייעץ למי שירצה לשמוע.
 

אלישיר

New member
כל שקר, יש בו מקצת אמת. גם בדבריך אלה, ובדבריך מתחילה.

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
&nbsp
בהודעה הראשית היה תיאור של חוויה רוחנית של התקרבות לצדיק, דוגמת מה שכתב רבי נחמן מברסלב שעל ידי טהרת תאוות האכילה אפשר להגיע לזכות פנים כל כך גדולה, עד שמבלי לומר מילה אחת אנשים ירצו לחזור בתשובה - היות ועל ידי הזוך הזה הם יבינו מעצמם כמה שהם שרויים בחושך.
&nbsp
מצאת את עצמך זע בכסאך ללא מנוחה, איך אפשר לדבר על חוויה רוחנית של התחזקות, על הארת פנים של פלוני אוהב ישראל, הרי מעבר לחיוכו המאיר של רבי אריה לווין זצ"ל, מעולם לא קראו אותם אסירים אשר בא לבקרם את כתביו, או שמעו משיעוריו!
&nbsp
אז הנה, אתה ממשיך לטרוח בשבירת קולמוסים, לספר שהתקרבות אל הרמה הרעיונית של הצדיק זה דווקא יפה מאוד. הבעיה אינה במקצת האמת, אלא שאתה מלביש עליהם שקר שקרים. גדולי ישראל, שכל חוזר בתשובה קופץ דום לדבריהם, חלקו באופן נחרץ על השקר בו היקפת את גרעין האמת שהצגת כאן. ואת זאת, שוב ושוב ושוב, אתה לא מספיק ישר מכדי לספר. לא מספיק ישר לספר שרבי שלמה זלמן אוירבך ורבי עובדיה יוסף והלאה והלאה, היו זורקים את רעיונותיו של ליבוביץ' שלך מכל המדרגות, ושאתה מערבב בתוך דבריך כהנה וכהנה מרעיונותיו.
&nbsp
&nbsp
 

GILADOS

New member
שים לב: אתה שוב קובע מה אני אומר, אתה אפילו לא שואל!
אך לפחות עכשיו כתבת את דבריך באופן שנותן לי הזדמנות אמיתית להגיב על דבריך ברצינות, ובאופן שמאפשר לי להגן על עצמי.

מדוע אתה חושב שאני שולל את הדברים שכתבת עכשיו? אדרבה, כאשר שמעתי במהלך שיעורים את הסיפור על רבי אריה לווין והאסירים (וכן סיפורים נוספים ברוח דומה), לא רק שלא "זעתי בכסאי ללא מנוחה" אלא חייכתי ושמחתי, אפשר אפילו לומר שהתרגשתי מרוב התלהבות! מעולם לא עלה על דעתי לשלול זאת, ואני גם לא חושב שליבוביץ' שולל זאת.

אם תשים לב טוב לדברים שכתבתי, אז תראה שלרגע לא כתבתי משהו נגד עצם הרצון שלה לפגוש את הרב שהיא מחוברת אליו על מנת שמשהו בנפש שלה יתעורר. אדרבה, אם זה מה שיעזור לה להתחזק בדרכה כל שעלי לעשות הוא לעודד ולתמוך! מדוע שאשלול זאת? אלא שמנימת דבריה עלה בי החשש שמלכתחילה היא מבססת על זה את כל התקווה להתעוררות הנפשית שלה, ובמצב כזה ודאי תסכים איתי שיש סכנה (וזה מבלי להיכנס עכשיו לדיון האם החשש שלי במקרה זה היה נכון או לא).

לא יודע מה שמעת או קראת על רעיונותיו של ליבוביץ', אך מה שברור לי הוא שמתוך זה שאתה מודע לכך שאני תלמידו, אז אתה מפרש את דבריי בהתאם למה שאתה חושב שאתה מבין לגבי רעיונותיו של ליבוביץ'. ולכן אתה נוטה לייחס לי דעות שאנשים שמכירים אותי מקרוב יודעים כמה שהן רחוקות ממני! וראה אזהרתו של הרב רצון ערוסי על כך שאנשים עלולים לטעות בהבנת דבריו של ליבוביץ', ולהגיע למסקנות מרחיקות לכת שהוא עצמו לא כיוון אליהן. "אולם כדי להכריז על אדם שהוא כופר, לא די להסתמך מפי השמועה את דבריו, ואפילו אין לסמוך על כתביו, מבלי ששומעים את הסבריו. ואין ספק שיש בדברים הכתובים המיוחסים לו דברים שאינם עולים בקו האמונה הצרופה. ...תלמידים שאין להם ידע מבוסס בענייני הגות ואמונה, עלולים לטעות בדבריו, ולהגיע למסקנות מרחיקות לכת."

אף אני בתחילת דרכי הבנתי את תפיסתו של ליבוביץ' ככזו שסותרת לחלוטין את האמונה הפשוטה והתמימה. אך עם השנים ההבנה שלי אותו השתנתה, והיום אני אומר שחלק גדול מאד של רעיונותיו (שחלקם כאמור לא הובנו כהלכה) דווקא עולים בקנה אחד עם הדעות המקובלות שעליהן יחתמו גם הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה זלמן אוירבך, ושאר גדולי ישראל שהזכרת. על כל פנים, ליבוביץ' מעולם לא הגה רעיון מקורי משלו וגם בנקודות שבהן הביע דעות פחות מקובלות, דבריו מבוססים היטב על דברי חכמים שאמרו את הדברים לפניו. והייחודיות שלו התבטאה רק בדרכו הייחודית שבה הסביר והדגיש את אותם רעיונות. אני בעצמי התווכחתי עם תלמידים של ליבוביץ' שלדעתי הבינו אותו שלא כהלכה.
 
למעלה