התלבטות קשה - אשמח לעצות,

anat281

New member
התלבטות קשה - אשמח לעצות,

שלום לכולם,
אני בעלת תשובה די חדשה בשוק
ונמצאת בהתלבטות קשה שאני בטוחה שרובכם עברתם או עוברים אותה כעת וזה לגבי שינוי מקום מגורים.
שאלת מליון הדולר - איפה כדאי לחוזרים בתשובה לגור ? האם להישאר באותו מקום שגרנו בו כחילונים ועדיין גרים בו או לעבור ?
מצד אחד להמשיך לגור בעיר החילונית שאתה כל כך רגיל אליה וכל כך מכיר אותה ושהכל סביבך עם כל הנוחות אז אתה רוצה להישאר אך מצד שני קשה כבר מאוד עם המנטליות וסגנון החיים החילונים שלהמון אם לא לרוב בעלי תשובה זה כבר דבר שמאוד מפריע וצורם, אז השאלה הנשאלת היא לאן לעבור ?
לגור בין חרדים זה בעיה כי החברה החרדית לא ממהרת לקבל לשורותיה בעלי תשובה, מצד שני לגור בין דתיים לאומים גם יכול להיות בעיה אם אתה בעל תשובה בעל השקפה חרדית ולא מזדהה איתם מה גם שדתיים לאומים בחלקם גם לא תמיד מקבלים כל כך בעלי תשובה, להמשיך לגור עם החילונים ממש קשה כי אתה כבר לא במקום הזה והפיתרון של קהילה של בעלי תשובה גם לא מתאימה לכולם במיוחד לאנשים בודדים שחיים בגפם כיוון שקהילות מורכבות ממשפחות עם ילדים ובתור אדם רווק נגיד או אלמן ללא ילדים ובקיצור אדם בודד לא תמצא את מקומך ולא תרגיש כל כך נוח להיות כמו "נר" בין זוגות עם ילדים ובמיוחד זה בעייתי לנשים כי נשות הקהילה לא ממהרות להתחבר עם נשים בודדות כי אף אישה לא רוצה אישה אחרת ליד בעלה (שמעתי את זה כבר מכמה רווקות שעברו את זה על בשרן).
אז מה עושים ? איפה גרים ? איפה משתלבים ? איך חיים עם התיסכול המתמשך שאין לי שום מקום שאני מרגיש שייכות אליו ?
אם חלק מכם חברי פורום יקרים עשו מעבר מגורים בעקבות החזרה בתשובה והצלחתם במקום החדש או שנחלתם אכזבה אשמח לקרוא וגם אם החלטתם להישאר באותו מקום איך זה מרגיש לכם כיום לחיות בין חילונים כשאתם כבר בעלי תשובה ? הכי מעניין אותי זה איך התל אביבים בעלי התשובה מצליחים להחזיק מעמד בתוך כל החילוניות הרבה והחזקה שיש בעיר הזו.
 

אלישיר

New member
סיכמת היטב חלק נכבד מההתלבטות בנושא...

בעזהי"ת
&nbsp
&nbsp
אחלק כאן בהחלטיות בין חוזרים בתשובה בעלי משפחות, ובין רווקים, ואספר שלא מזמן הגעתי למסקנה שלכאורה הקהילה החרדית-לאומית-חוזרת בתשובה בישוב בת עין הכי קרובה לאשר אחפש לגדל שם ילדים, היות והם גם מאוד מחויבים לחיי תורה ומצוות ובעיקר: להתלהבות יהודית (שכל כך חסרה לי במקומות רבים בעולם הדתי לאומי, כמו גם במקומות רבים בעולם החרדי. זו ההתלהבות הפשוטה שפגשתי אז, בראשית הדרך בישיבה לחוזרים בתשובה. התפילה בדביקות, לפעמים עד דמעות. האמונה התמימה בה' יתברך ובצדיקים. וכן הלאה), וגם אינם חרדים בקטע ה'פאסט נישט' של המובן ("לא מתאים". למשל, ללכת עם סנדלי טיולים פשוטות, בלי גרבים, בחום הקיץ הישראלי. חרדי לעולם לא יעשה זאת, למרות שהלכתית מותר, וזאת בעקבות מערכת לא כתובה של עשה ולא תעשה, שנוצרה בעיקר בגלל ההרגלים של החברה החרדית, ולא בגלל סיבה עמוקה כלשהי), וגם חלקם הלא מבוטל מבין שאם מישהו לא ילך לצבא - כל כמה שאין לנו יותר מידי משותף עם החלום הציוני החילוני של פעם, זה שגם הציונות הדתית מאמינה בו, אז פשוט היהודים בארץ ישראל יעמדו מול טבח המוני.
&nbsp
אבל בת עין היא התנחלות מבודדת יחסית, אם אין לך רכב, אתה די תקוע - בטח בכל הנוגע לעבוד בירושלים הסמוכה. ומקומות עבודה בבית עין עצמה, לא ממש נמצאים ליד כל ספסל רחוב. שלא לדבר על הסטיגמה המעצבנת שהיום יש סביב כל הנושא של מתנחלים עם פאות וסנדלים, מבית מדרשו של השב"כ.
&nbsp
והנה, עד שחשבתי על קהילה שאולי תתאים, כל כך לא פשוט למצוא את עצמי בתוכה, אפילו במחשבות הראשוניות.
&nbsp
אז אין לי תשובות לתהיות שהעלית, חוץ מזאת אחת: כחוזרת בתשובה רווקה מאוד נכון לחפש אחרי קהילת בנות שלומדות ביחד באותה מדרשה, ואף גרות בשותפות או בדירות סמוכות. יש כאלה בבני ברק, ואני בטוח שיש כאלה בתל אביב. החיפוש מתחיל כמובן סביב המדרשות הפעילות, אחרי המעגל האנושי שמרכיב אותן. אני בטוח שיש לא מעט כמוך.
&nbsp
&nbsp
 

אופירA

New member
מנהל
אני הייתי מפרקת את השאלה להרבה יותר מאשר רווקים ונשואים

למעשה, לדעתי, כמספר החוזרים בתשובה כן מספר התשובות השונות.
כלומר תמיד את צריכה לבדוק מי את ומה טוב לך, ואז להיות יותר מסוגלת לשער איזו סביבה תתאים לך.
אין פה שוק, בעצם, יש פה אנשים. בעלי תשובה הם לא קבוצה הומוגנית של אנשים, וגם חרדים אינם קבוצה הומוגנית. ולמעשה גם חילוניים או מזרחיסטיים אינם קבוצות הומוגניות של אנשים, טיפוסים.

אם טוב לך בעיר החילונית - תישארי שם. כל אחד ואיפה שהוא מרגיש נוח.
אם את מרגישה בצורך לשנות אווירה, תעברי לתקופה מסוימת לעיר החרדית. כמובן שזה בתנאי שאת לבד, לא עם ילדים שצריכים מקום לימודים, כי זה כבר סיפור לשאלת רב. כמובן גם שזה תלוי באמצעים הכלכליים ובגיל שלך (לשכור, לקנות, שותפות, פנימייה של מדרשה וכו').

תמיד תוכלי אחרי התנסות להחליט איפה יותר נכון לך, לאחר ההתנסות.
כמי שגרה בין חרדים, אני יכולה להגיד לך שאין שורות בחברה החרדית, כך שאין לאן להתקבל כל כך... כדי להרגיש טוב בסביבה מסוימת, שיש לה אורח חיים מסוים, אתה צריך כמה מכנים משותפים בינך לבין הסביבה, ומעבר לזה להיות אתה וללמוד את אנשי סביבתך אחד אחד. כמו בכל חברה.

בעלות התשובה הצעירות מצוי שהן מגיעות לעיר החרדית דרך מדרשה שהן לומדות בה, ובה גם יש האווירה שנעימה להן, ויש היכרות אמצעית עם משפחות חרדיות מארחות, וכך נחשפים להמון סוגי אורח חיים חרדי, ומרגישים איזה מקום טוב לך.
כעיקרון, המדרשיות לבעלות תשובה צעירות ללא ילדים, ימליצו בתבונה רבה, למי שרוצה לגור בחברה החרדית, לגור בחגורה של העיר החרדית, כלומר לא בשכונות המרכז, שבהן יש קהילה מאוד הומוגנית, אלא בשכונות שקרובות לגבולות העיר, שיש גם מגע עם אוכלוסיה חילונית, וגם משפחות יותר מגוונות (ספרדים, אשכנזים, צעירים, מבוגרים, אדוקים כאלה ואדוקים אחרת). יותר נוח לבעלת התשובה להיות קרובה לעיר החרדית, ליהנות משבת חרדית, ובמקביל גם למצוא עצמה בין שלל המגוונים החרדיים של התושבים בשכונות הגבול.

כך עשו חברותיי הרווקות המבוגרות בעבר, וכך עשינו אני וחברותי הגרושות+ילדים. התחברנו לחברה החרדית על גווניה דרך המשפחות המארחות של המדרשה, שכרנו/קנינו דירות ב"חגורה" של בני ברק, והתערינו בחברה מגוונת שבאזור מגורינו.
יש נשים שלא השכילו להפריד בין הבעיות האישיות שלהן לבין החברה החרדית, ולכן נוצר ריחוק וקושי להתקרב. אבל אלו שהשכילו להפריד, שלא חיפשו להיות דומות למי שהן אינן דומות לו, ושידעו להעריך עצמן בלי להשוות לחרדי זה או אחר - התחברו יפה מאוד עם הרבה אנשים ומשפחות, בלי שום בעיה שהגרושה הזו מסתובבת ליד הבעל.
רווקות וגרושות כמוני הפכו לסבתות/דודות של הילדים במשפחה, אנו מוזמנות לכל השמחות של המשפחה המורחבת, מכירות עוד ועוד נשים כל הזמן, ומרגישות מאוד בבית בין שכנינו ומכרינו. כמובן שלא כל שכן הוא הכוס קפה שלי, וגם לא כל משפחה חרדית בבני ברק, אבל יש לי בהחלט הרבה כוסות מגוונים.
כמובן שזה תהליך רב שנים, ודורש התערות עצמאית של בעלת התשובה בחיי החברה (חוגים, פעילויות קהילתיות, וכל דבר שמאפשר להתיידד עם נשים אחרות), ולא ישיבה רגל על רגל והמתנה ש"יקרבו" אותך (הגם שאפילו זה קורה לפעמים).

כמובן שיש כאלה שאהבו את החיבור לקהילה התל אביבית, שמה שמחבר אותה מאוד לעצמה ולמקומה הוא השליחות, הלכידות של הקהילה סביב הרב שלה והקשר שלה לאנשים.
בזמנו, כשהייתי לפני גיל 30, היה ניסיון לחבר אותי לקהילה התל אביבית, אך הוא לא הצליח חברתית, וגם נפשית לא הייתי במצב מתאים. אחרי גיל 30 התעריתי בחברה בבני ברק (משפחות מארחות, שכנים, הרקדות לנשים, שיעורים), ומצאתי את מקומי שם היטב.
מאוד אינדיבידואלי, ובהחלט צריך לנסות כדי ללמוד מה נכון לי.

צאי מהכללות והחליטי להתנסות. כמה רווקות סיפרו לך שנשות הקהילה לא מיהרו להתחבר איתן? יהיו רווקות שיספרו לך אחרת (וברור לי שלגרושה עם ילד יותר קל להתחבר, ועדיין, יש רווקות אחרות), או יהיו רווקות שלקחו את הזמן, כי גם אם הנשים לא מיהרו להתחבר איתן, עם השנים החיבור כן התרחש, בפרט כשהרווקה מאמצת את המנהג המכובד והרווח, שהיא לא מדברת עם גברים.

את התסכול על חוסר השייכות, צריך להמיר חשיבתית בהבנה של מציאות. מציאות היא שיש קשר שונה עם משפחתך הגרעינית מרגע שחזרת בתשובה והם לא. מציאות היא שיש הבדלים גדולים בינך לבין הרבה אנשים. את השייכות בונים על בסיס השוני, כגון לתרום את הידע שלך במשפטים לטובת ועד הבית של הבניין החרדי, או להיות הדודה של הילדים של השכנים/המשפחות המארחות, ולצחוק בהנאה כשהם שואלים אותך "איפה אבא שלך" (ומתכוונים איפה בעלך).

המציאות שלי, למשל, היא שאין לי משפחה תומכת שמבוגרת ממני. כלומר אין (ולא היה בעבר) שום תמיכה וקשר עם הורים, דודים, בני דודים, אחים גדולים. אז תפסתי את עצמי כעין "ניצולת שואה" בודדה, ויצרתי קשר עם צעירי המשפחה (בני אחים, בן וכלה), שלמדו שאני הדמות המחברת במשפחה, התומכת בצעירים.

קשה להיות תומך ללא תמיכה תואמת בעבר? קשה. זה מה שיש ועם זה ננצח.
קשה להיות לא שייך בהרבה דברים? קשה. נרכז את תחושת השייכות בקשרי הגומלין שכן יש לי עם החברה השונה, ונגלה הפתעות נעימות מאוד.
 

ozir

New member
ענת

בתור רווק גם בעיר החילונית, כשאתה חרדי שומר מצוות, "בקיצור אדם בודד לא תמצא את מקומך ולא תרגיש כל כך נוח להיות כמו "נר" בין זוגות עם ילדים" (מצוטט ממך). אז אני לא חושב שזה משנה בנקודה הזו אם אתה גר בעיר חילונית.

נהפוכו. בעיר חרדית כמו ירושלים, ביתר עילית, אלעד וכו' את/ה תוכל/י לפחות להיות בסביבה שבהשקפה שלך. חברות חרדיות, בשבת להתארח אצל זוגות חרדים שהם שכנים, עזרה בהלכות, שיעורים, שיעורי תהילים, הפרשות חלה.

אפשר לארגן כאלו בביתך או בבית חברתך.

אז אם יש לך אפשרות לעבור אני הייתי ממליץ על ירושלים. גם מבחינת השידוכים (ציינת שאת רווקה חחח) אז יש הרבה חרדים ובעלי תשובה בירושלים.

היכן את גרה כיום?


-----------------------------------------------------------------------------------
בלי שאלות ובלי צורך להזדהות, יש לי קו פתוח לגברים ביום א, ה 22:00- 00 : 00 ב 077-4002093 לשאלות ביהדות, עזרה, הקשבה, הלכה ואמונה.
לנשים/בנות במייל בלבד [email protected]">[email protected]
גם גברים/בנים יכולים לפנות במייל.
"אין על בורא עולם בעולם"
ר' עוז
 

sarale690

New member
היי ענת


בס"ד

אז קודם כל ברוכה הבאה לשוק הכי שווה בעולם:)
עשית בחירה נכונה!


למה שלא תלכי על כיוון של מדרשה? יש המון מדרשות בירושלים על כל סגנונותיה.
לדעתי,לפחות בשלב הראשון תשארי במקום המגורים שלך,כדי שהנחיתה תהיה כמה שיותר על "בטן רכה". קשה לעשות כל כך הרבה שינויים בבת אחת.מה גם שהיום ב"ה זה לא בעיה למצוא שיעורי תורה גם בתל אביב(מרכז שורשים,שמים וכו').

בהצלחה!
 

ozir

New member
במידרשיות כמו תפארת בנות או עטרת בנות

גרים במידרשיה. יש עוד הרבה מידרשיות בירושלים שגרים שם.
 

GILADOS

New member
דבר ראשון, יישר כוחך על התקרבותך לעולם התורה! אשריך

לגבי ההתלבטות שכתבת עליה, האמת היא שזה מאד תלוי בהתפתחות האישית של כל אחד. רק את, מתוך היכרותיך את עצמך ואת קשריך הנפשיים לסביבתך, תוכלי לדעת מה הדבר הנכון עבורך, ואם ומתי תהיי מוכנה לעבור לגור בסביבה שעונה יותר לצרכים הרוחניים שלך. אך דעי לך, שגם אם תישארי בסביבתך החילונית עוד שנים רבות, אל לך לראות בכך "צמצום" כביכול של ההוויה הדתית שלך. להפך, אם תחזיקי מעמד כשומרת מצוות גם כאשר אורח החיים שלך זר מאד לסובבים אותך, הרי שעשייתך זו היא בחינת קידוש ה' ומעשה גבורה ממש!

מעבר לכך, כפי שכתבו לך את תמיד יכולה במקביל ללכת גם למסגרות של שיעורי תורה וכך תוכלי גם להיות קרובה לקהילות של שומרי תורה ומצוות. אני באופן אישי, למרות שאני גר עדיין בבית חילוני, יכול לומר שהקהילות שהכרתי דרך השיעורים וכו' תופסות מקום הרבה יותר מרכזי בחיי.

שיהיה לך המון בהצלחה בדרכך
 

anat281

New member
תודה רבה לך GILADOS

תגובתך מאוד מחזקת ואת מה שאתה כותב לי אמר לי השבוע גם רב, בדיוק אותם מילים שאתה אומר.
תודה רבה רבה ושיהיה לך גם המון בהצלחה.
 
למעלה