ללויד ארץ ישראלי ומצרי בע"מ (הודעה ראשונה בשנת 2020)

hadi orr

New member
ללויד ארץ ישראלי ומצרי בע"מ (הודעה ראשונה בשנת 2020)

תיורים בארץ ישראל על ידי חברת ללויד* הארץ ישראלית מצרית

אני חייב להתחיל פוסט זה בכתיבה כי זה אחד הפוסטים שלבד לא הצלחתי להגיע לאינפורמציה שלמה ולאחר עזרה של רבים וטובים מחברי הצלחתי להגיע לאינפורמציה נוספת אבל עדין לא שלמה ואשמח לכל אינפורמציה נוספת.

נפלה לידי חוברת מקסימה תיורים בארץ ישראל. לא רשום שנת הוצאה לאור של חוברת זו. לא רשום שם הצייר של השער המקסים. הגרפיקה של השער הזכירה מספר עבודות אשר נעשו בארץ בשנות העשרים ואפילו יש בה מעט עיצוב "זאב רבני" אבל האיכויות של רבן וחבריו נראות לי טובות יותר. ברור שיש דקל (איך לא), עץ פרי הדר, כנראה תפוזים ומשהו שמזכיר את קבר רחל (שהיה אלמנט עיצובי חשוב בתחילת המאה הקודמת). לא מצויין שנת ההוצאה ומי הצייר. מצויין כי הודפס על ידי דפוס עזריאל שהיה דפוס ירושלמי חשוב וגדול שהוקם בתחילת המאה העשרים וכן כתוב מי שעשה את הקלישאות (י.כגן). קלישאות זה לא אימרות. קלישאות זה פלטות לדפוס. גלופה / שבלונה.

החוברת הופקה על ידי חברת ללויד הארץ ישראלי מצרי שהיתה חברה מצרית, חברת תירות. היא פעלה לפני החברות הישראליות שהשתמשו בשם ללויד. ללויד זה שם שהיה בשימוש ברחבי העולם לחברות נסיעות, ביטוח, ספנות ועסקים שונים. בארץ ישראל נרשמו מספר חברות תחת השם ללויד.

למציאת תאריך הדפסת החוברת התחלנו במפה. לפי ישובים קיימים במפה. ושם קצת (הרבה) היה בלאגן. היו ישובים שהוקמו אחרי שנת 1930 אבל על בסיס ישובים ישנים וכו וכן ישובים שהוקמו הרבה לפני כן. לא אציין שמות של חברי הרבים שעזרו אבל רמזים ניתנו על ידי סיורים בטיולים והתברר כי הטיולים מבקרים בבית החרושת לשוקולדים רענן שנסגר בשנת 1925 וכן במושבת הטרנסילבנים (בעמק יזראל) לימים כפר גדעון. תל עדשים שהוקם בשנת 1923. ישוב בשם יבלונה שהוקם על ידי הרבי מיבלונה בשנת 1924 ולימים נקרא כפר חסידים וכן השימוש בגרוש מצרי שזה סוף שנות העשרה ולקראת סוף שנות העשרים (1918-1927). בסופו של דבר הצלחנו להגיע למסקנה כי החוברת הודפסה ושווקה בשנת 1925.

בתחילת שנות העשרים הממסד הציוני בארץ ישראל יצר קשר עם ענף התירות על מנת לגרום לכך שהתייר היהודי יגיע לביקור בישראל ויפגוש את המפעל הציוני ואולי על ידי כך יעלה לארץ או יתרום למפעל הציוני. כל זה נעשה בתחילה על ידי המחלקה למסחר ותעשיה בארץ. בשנת 1925, הקימו המוסדות את "לשכת המודיעין הציונית לתיירים"'. (ZTIB). הם יצרו קשר עם התיירים היהודים והנוצרים המגיעים ארצה כדי לכוונם בעת ביקורם להכרת המפעל הציוני בארץ–ישראל. תקוותם היתה שלאחר מכן יתמכו הן פיזית בתרומות למפעל הציוני והן על ידי תמיכה פוליטת ברעיון הקמת המדינה וברעיון הציוני. את הלשכה מימנו וניהלו במשותף ההנהלה הציונית, הקרן הקיימת לישראל וקרן היסוד, ובהקמתה היו מעורבים אירגונים נוספים.

"לשכת המודיעין הציונית לתיירים"'. (ZTIB) העסיקה מספר סוכנויות לארגון הסיורים בארץ ישראל. אחת מהם היתה ללויד הארץ ישראלי מצרי שפרסמה עלוני פירסומת וחוברות בשפות שונות, עברית, אנגלית, צרפתית וגרמנית. החוברת כללה סיורים שונים באורכי טיול (ימים) שונה. 3, 6, 14 יום וכו. כל הסיורים היו סיורים "ציונים" כלומר התמקדות הן בהיסטוריה היהודית כלומר במקומות התנכים (קבר רחל, מערת המכפלה ועוד) באתרים הדתים (קברי רמב"ם, רבי עקיבא, רבי מאיר בעל הנס) והן במפעל הציוני בעיקר בישובים החקלאים (עמק יזראל, דגניה א+ב, מקווה ישראל) וכן באוניברסיטה העברית, בטכניון וכן בתל חי היכן שטרומפלדור נפל. כל הסיורים נבנו על מנת שיקבלו מושג על המפעל הציוני הקורם עור וגידים באותה תקופה ובהקשר לעבר היהודי והתנכי של ארץ ישראל.

ללא קשר לחוברת הזו, יש ברשותי עלון שיצא לאור בשנת 1936 על ידי ללויד ארץ ישראלי ומצרי בע"מ. שם כבר יש קרדיט לצייר א.ק. הנשל (אלברט קארל הנשל). בעלון זה "תמונות פורים" מקדשות לילדי הגולה, יש "שיר" שמדבר על אחשוורוש, המן, מרדכי אסתר וכו ורק בסוף ה"שיר" מצויין כי זה פירסומת למתנה. "על כן יום חג פורים הוא לנו, יום שמחה והלולה, כי ליהודים היתה אורה ולשונאיהם – המפלה. על כן ביום זה, שנה שנה, מתנות נשלח גם נקבל, ומה טובה במתנות? – תפוזים מארץ ישראל ! ".

מקווה שנהנתם. ושוב מודה לכל העוזרים ושוב לא מצליח להבין למה לא עולה לפי סדר ההופעה והאיחסון אצלי. לא נורא. ובנוסף לא יאומן שהיום זה כבר שבוע מתחילת השנה ולא עלתה שום הודעה בפורום זה שהיה פעיל עד מאוד בעבר.

*החברה באנגלית נקראה LLOYD ולכן בעברית תירגמו את השם עם שני "ל" אבל ההיגוי הנכון הוא לויד כפי שמבוטא באנגלית. בהחלט בפירסומים בעברית משתמשים בשני למד אבל זו טעות.























































































 
בפרץ של רגע לפני הרבה שנים

רכשתי אצל אנדרס עותק של זה
https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/source/catalog/auction/1492/lot/35184/foo?lang=he
נדמה לי במחיר זהה, שנראה לי בזמנו יקר מדי..
זה כרך שמכיל אוסף של כמה חוברות שהודפסו על ניירות שונים וכולל לוחות זמנים, פרטים שימושיים לתייר שעושה דרכו באונייה מיטלטלת בימים לא"י.
יש לי ספר נוסף, שיצא לפני שנים אחדות, משום מה אני לא מאתר אותו כרגע, על תיור לארץ לאורך השנים.
 

hadi orr

New member
ספר טוב. נדמה לי שיש לי באן שהוא אותו אבל לצערי מרוב עצים לא

רואים את היער וחייב להגיע לסדר את כל האוספים החשובים והלא חשובים. עובד על זה אבל לצערי לא מספיק הכל. ושוב יופי של ספר. מכיר אותו
 
גם אצלי..

מרגיז אותי שאני לא מצליח להזכר ולמצוא את הספר על תיירות, פתאום בלעקOUT. לפני מספר חודשים העברתי כמה ספרים ל"סיפור חוזר" יתכן שגם אותו??
חשבתי שהוא מיב"צ, אז בחיפוש אצלם קפץ לי המאמר הנחמד הזה בנושא הנדון מקתדרה
http://www.ybz.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Article_97.5(2).pdf
הוא כן מיב"צ, זה הספר
https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Index/Book.aspx?nBookID=90875771
אבל התעלומה בעינה.. היכן הוא?
 

אספן 3

New member
מעניין

בנושא הזה של ביקורים בארץ ישראל ראוי להזכיר שהיו נוסעים שכתבו ספרים על מסעותיהם בארץ ולא מעט מהספרים הללו תורגמו לעברית. הידוע ביותר מבין המחברים האלה היה מארק טוויין.
 
למעלה