תלמה. למה תלמה? רציתי להגיד ככה אבל זה לא יהיה נכון.

hadi orr

New member
תלמה. למה תלמה? רציתי להגיד ככה אבל זה לא יהיה נכון.

נכון שיש מפעלים יותר עסיסיים מתלמה, יותר חשובים, מפורסמים, מתוקים וכו' אבל הסיבה האמיתית למה תלמה בפוסט זה היא כי לאחרונה השגתי שני פריטים מקסימים של תלמה. פריטים אלו הצטרפו לאוסף גרפיקה ארץ ישראלית וישראלית של אוכל שיש לי. האחד הוא בקבוק מיץ תלמה שיוצר בפלשטינה תוצרת מזון א"י בע"מ חיפה והוא היה כשר למאכלי חלב ובשר ועיצוב התווית שלצערי לא הצלחתי לאתר מיהו המעצב, מדהימה לדעתי, והפריט השני הוא פרוספקט מקסים "חדשות הבוקר" המלווה בציורים מקסימים של א. להמן, תיכנון של ע. קמחי (בטח הכוונה עיצוב) והודפס בדפוס מונזון בירושלים. לפי העיצוב נראה לי שנות השישים תחילת השבעים ואושר על ידי האגודה להדרכה בריאותית בישראל (ניסיתי לבדוק מתי אגודה זו הוקמה ללא הצלחה).
כידוע אני מלווה את הפוסטים שלי בפריטים מהאוספים שלי וגם כך אעשה בפוסט זה בנוסף לשני הפריטים שכתבתי עליהם.

וכמה מילים על חברת תלמה. תלמה נוסדה כמחלקה לייצור ממרחים בחברת בלו בנד שהתמחתה בייצור מרגרינה. הבעלים, ד"ר ארנולד הילדסהיימר, אשר התמחה בייצור מרגרינה במפעל יוניליוור בגרמניה, החליט שהמרגרינה שלא היתה עד אז בארץ ישראל תתאים לצרכים של הצרכן הישראלי. וצדק. הוחלט להרחיב את המפעל שהיה בתחילה בחצר בית החרושת "שמן" בחיפה, ואת מגוון המוצרים.

בשנת 1938, הקים ד"ר ארנולד הילדסהיימר בשיתוף עם יוניליוור, במפרץ חיפה, את מפעל המרגרינות בלו בנד באותה שנה נמכר המפעל לחברת תוצרת מזון ישראלית (תמ"י).
בשנת 1947 הוקמה מחלקה לשיווק וייצור במפעל שכונתה בשם תלמה. המפעל התחיל לשווק מרגרינה חדשה בשם גולד-בנד, שהכילה גם חלב. שמו ואריזתו של המוצר שידרו יוקרתיות ואיכותיות למוצר צריכה בסיסי, וזאת הפעם הראשונה בארץ בו נעשה פרסום דרך מיתוג מוצר. באותה שנה הושק גם ממרח המיונז "תלמה".
בשנת 1951 ייצור מיונז תלמה עובר למפעל במפרץ חיפה.
בשנת 1963 שונה שם החברה ל"תוצרת מזון ישראלית" ובקיצור תמ"י. מהקמת המדינה עד לשנה זו, הצליחה החברה והשיקה מוצרים רבים תחת המותג תלמה, ובהם מיונז, ממרח צמחי, קוביות ואבקות מרק, ממרח שוקולד, רוטב לסלט ושומן צמחי לטיגון.
בשנת 1965 זכתה בפרס היצואן המצטיין, עם שווקים רבים באירופה.
בשנת 1975 נמכרה תמ"י לאיש העסקים ג'ורג' פקטור.
בשנת 1992 רכשה חברת CPC הבינלאומית 51% ממניות תמ"י, ובהמשך (1997) השלימה ורכשה את מלוא המניות ושינתה את שם החברה ל-תמ"י בסטפודס.
בשנת 1996 רכשה יוניליוור העולמית את חברת ויטקו הישראלית ושינתה את שמה לליוור (חברה לייצור מוצרים בתחום טיפוח הבית והטיפוח האישי).
בשנת 2000 רכשה יוניליוור העולמית גם את השליטה בחברת המזון בסטפודס. בעקבות רכישה זו מיזגה יוניליוור את הפעילות בתמ"י בסטפודס וליוור ל"יוניליוור ישראל".

מקווה שנהנתם. "בן גוריון עשר – היסטוריה ישראלית על המדף"















































































 
למעלה