בטוח שיש פה מי שידע

גלעד133

New member
תפילות השומר הצעיר....

הרמת לי להנחתה אחרת לא הייתי מגיב. הורי היו בין החבר'ה האלה בשנות ה - 30 של המאה שעברה. הם פשוט הקימו קיבוץ ובנו את הארץ בלי תפילות אלא בעבודה. סוג של שותפות לרעיון הייתה עם הכיפות הסרוגות לא עם החרדים שעסקו רק בענייניהם ה"קדושים" ולא בשום דבר פרודוקטיבי שיקדם את הארץ. להבנתי כאפיקורס [אמרנו הורים שומר צעיר ?] אם יש מישהוא למעלה הוא התייחס הרבה יותר ברצינות לאנשים שעבדו את האדמה ונתן להם גשם ללא צורך בתפילות. לזה זקוקים אלה שעסוקים רק בעינייניהם ובשנור למינהו [לא כולם לשמחתי, אינני מכליל אבל זרמים רבים מידי לטעמי] ולא אלה שעסוקים בבניה וביצירה. האלוהים שלי - של האפיקורסים - מקשיב לעושים ולא למבלבלים את המוח מספר פעמים ביום. יש ספר נפלא של יהושע בר יוסף שנקרא " עיר קסומה ". מומלץ לקריאה לאפיקורסים ולחרדים כאחד. המסקנות של שני הצדדים תהיינה זהות. נתקלתי לשמחתי בחרדים עובדים, עוזרים ולא כפייתיים. לצערי אין מספיק כאלה ויש יותר מידי מאלה שמתפללים בלבד ומעבר לכך לא עושים דבר ומצדיקים את בטלנותם באמירות הריקות ש "בזכותנו ובזכות תפילותינו המדינה מתקיימת וצה"ל מנצח" ועוד שטויות בסגנון. חבל שכך. אין לנו מספיק אנשים שנוכל להתחלק לכל כך הרבה זרמים ודעות ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את הלוקסוס של מלחמות פנימיות ושל בטלנות בשם תורה במדינה הקטנה הזאת שנמצאת ב"שכונה" כל כך בעייתית.
 

חן L1

New member
אגודת ישראל והשומר

(סמלים בגרסאות נדירות)

 

גלעד133

New member
השמו"צ.....

אינני יודע איך הגיבו כי נולדתי הרבה אח"כ. מהיכרותי עם האנשים, החשיבה והמנטליות עליה גדלתי אני מניח שהתפללו בליבם פנימה בצורה זאת או אחרת לגורם זה או אחר אבל זה רק אני מניח כך ואינני מדבר בשם אף אדם אחר. חילוני או כופר איננו כופר במחשבה שיתכן ויש גוף מסוים או סדר מסוים שמארגן את המחזוריות ביקום אבל בין חשיבה כזאת לבין מה שהדת הביאה לעולמנו שבעיני רבים מהחילונים מיד מתקשר לכפייה במלוא מובן המילה ובכל התחומים - מרחק אדיר. אני חושב שמסורת או פולקלור הם דברים מקסימים. דת במובן המודרני - וכל דת מונוטאיסטית שהיא - ממש לא אלא אם תהיה כזאת שאינה כופה על הכלל להתנהג כמו שפרט כזה או אחר רוצה ומכתיב גם לכל השאר התנהגות ואורח חיים שאינו מקובל עליהם. המשפט הכי מרגיז ששמעתי מהמתחסדים החרדים ובעיקר ממנהיגיהם - "אינני כופה דבר. הכל בדברי נועם ולא בכפייה". פחות קיצוני מהאינקוויזיציה [נצרות] או מדאע"ש [איסלם] אבל.... מקווה שלא פגעתי או הרגזתי - פשוט כתבתי את האמת שלי.
 
אחד מגדולי הליטאים כתב לפני 150 שנה

שככל שאפיקורס גדול יותר הוא מאמין גדול יותר (אמנם במשהו אחר אבל מאמין הוא נשאר)
 

גלעד133

New member
מגדולי הליטאים

והוא פשוט צדק לגמרי רק שהאפיקורס אינו מנסה לכפות את אמונתו אלא מחזיק בה לעצמו בניגוד ל"מאמינים" הכפייתיים שרוצים לשנות סדרי עולם ולהחזיר את המאה ה 21 כמה אלפי שנים אחורה. זה לא יכול לעבוד ואי אפשר לעצור קידמה אלא אם באמת העולם יתהפך [בסגנון מלחמת הכל בכל - גוג ומגוג למינהו] ויתחילו הכל מההתחלה. לדעתי לא יקרה כי לכולם יש יותר מידי להפסיד.
 
אגב, אין כל ספק שהשוה"צ היו מאמינים גדולים, גדולים מאוד

אחרת לא היו עקשנים להגשמה. הלואי שכולנו ניקח את שבועת השומר לא לשקר ברצינות שנלקחה אז. המגל ורוסיה היה טעות, ואני מקווה בתום לב לגבי הרוב (על רקע הקבוצה החמושה שהתכוננה לקחת את השלטון) - ברוך השם (איך אני אגיד אחרת) שעקבו אחריהם ומנעו מהם להרים ראש. היהודים עשו את המהפכה ברוסיה, והראו שם את כשרונותיהם הארגוניים והתורתיים. קשה היה להפריד ולהתרחק על רקע הזוועות של סטלין וחבריו. כבר ב"ג אמר שללא רוסיה (ביחסי חוץ) לא הייתה קמה המדינה, ואין כל ספק שללא הבסיס הסוציליסטי לא היינו מחזיקים מעמד לפחות בעשור הראשון של המדינה. היה לזה מחיר.
 

גלעד133

New member
השמו"צ....

הגבתי להודעתך הקודמת לפני שקראתי את תגובתך זאת אחרת הייתי יותר מתון. מה שמרגיז אותי בתגובתך הוא שעם 90% מדבריך אני מזדהה. שנינו מעולמות שונים אבל כנראה עם לא מעט חשיבה זהה. יהדות? גנטיקה? מיעוט נרדף? [בעבר] מי יודע? אולי נצליח מתישהו להגיע להסכמות למען כולנו ?
 
90% הסכמה זה ציון גבוה לשנינו. מרגיז? אהבתי!...שאלה:

בעיקר מה שמפריע לך זה הכפייה הדתית ודרכיה שמפחידים אותך. זה תמוה מה יש לך לפחד מזה? אתה חושש להיתפש?? ככל שאתה פוחד ממשהו, ומתגונן, ככה הוא חזק ומשמעותי. כל אחד מנסה לגייס למחנהו, אז מה רע בזה בדמוקרטיה, ובכלל?

אגב, הדרייב הדתי והחרדי ל"החזיר את כולכם בתשובה, כבר לא מה שהיה כי החרדים מזמן "התפטרו" מהערבות הכלל יהודית שהיו מחוייבים לה. כיום ההתבדלות שלטת, ויש הנחיה ברורה להתרחק מקרובי משפחה חילוניים, לא להשתתף בשמחות, אירועים, אבלויות וכיוצ"ב כדי שח"ו לא יהיה עירוב. זה התחיל לחלחל גם בציבור הדתי לאומי כלפי מי שאינו "אנ"ש א"י השלמה" ושמאלנים חילונים. בוא נודה שהבדלנות קיימת גם בכיוון ההפוך. היינו שבטים ונשארנו שבטים.
 

גלעד133

New member
מנשה

מסכים לגמרי לצערי שהיינו שבטים ונשארנו שבטים וזה קשור לדעתי לארץ מוצא, חינוך מהבית ומסורת המקום ממנו הגענו [או אבותינו]. מקווה שבחלוף הזמן הערבוב יהיה מסיבי יותר ובעוד מספר דורות הפערים יצטמצמו משמעותית מכל הבחינות. לחלק השני של דבריך - שמח לשמוע על ה"פיטורים" מערבות כלל יהודית וכדומה. יאפשר לנשום בלי יד על הגרון. לשאלתך מדוע אני פוחד ? אנסה להשיב בקצרה למרות שזה די קשה. אם גדלת עם חינוך מסוים ואמונה בדברים מסוימים ובדרך מוגדרת וכך היה כל השנים ואת זה ניסית להנחיל לילדיך ונכדיך וברגע מסוים אתה שם לב כמה דברים משתנים וכמה העולם [המדינה] משתנה ולהבנתך לא לחיוב וכמה ערכים שגדלת עליהם נעלמים ולעומתם באים דברים שלתפיסתך אינם נכונים ואינם מתאימים לרוח הזמן ולעולם של היום והם סותרים את כל מה שהאמנת בו וחלק לא גדול מהעם מצליח לכפות אותם על כולם בגלל שיטה פוליטית דפוקה ומרובת מפלגות בה כל קול יכול להרים או לפרק קואליציה ואתה מרגיש חסר אונים ורואה שהכל מתהפך ולא לטובה לשיטתך - אז יש לך בסיס לפחד ממה שיקרה פה . אני יכול להרחיב בלי סוף ולתת אינספור דוגמאות לעניין אבל מיותר ואני מקווה שמיציתי.
שבוע טוב לכולנו
גלעד
 

כ חיים

New member
שמוצניקים

כאשר שירתתי בשרות סדיר היו רוב רובם של חיילי הפלוגה שלי בני קיבוצים בטרם היות התק"ם, באותה תקופה נחלקו לשלושת התנועות הקיבוציות והייתי עד לויכוחים ביניהם והעקיצות ההדדיות (ברוח טובה, כמובן). אני כמשקיף מהצד תמיד הערכתי ביותר את חבריי בני קיבוצי השוה"צ. תמיד נראו לי רציניים יותר, דבקים יותר ברעיונות התנועה והקיבוץ וכיום אני מצר על השינוי העמוק שהתרחש בתנועה הקיבוצית כולה (כמו גם בשינויים שעברו על רעיונות מושב העובדים).
 
למעלה