60 שניות על חג החנוכה (בערך) ו-60 תמונות על חג החנוכה (בערך)

hadi orr

New member
60 שניות על חג החנוכה (בערך) ו-60 תמונות על חג החנוכה (בערך)

חג החנוכה או חג האורים הנחגג במשך שמונה ימים לזכר ניצחונם של החשמונאים במרד נגד היוונים, חנוכתו מחדש של בית המקדש ונס פך השמן. חג החנוכה הוא האחרון מבין החגים המסורתיים שנתקדש בלוח השנה היהודי. החג "קצת בעייתי" מפאת שהחג אינו נזכר במקרא וגם בספרות ההלכה לדורותיה לא הרבו לעסוק בחג החנוכה, והדבר בולט במיוחד במשנה, המייחדת מסכת כמעט לכל חג, אך לא לחג החנוכה!!!!!!

על-פי המקורות החשמונאיים, נקבע חנוכה עם שחרור המקדש כחג לדורות, אך אין בידי ההיסטוריונים עדות ברורה לקיום החג מייד לאחר קביעתו. נראה, שבראשיתו נחוג חג החנוכה בשמחה, ללא כל מאפיין מיוחד משלו, ועל המנהג העיקרי של חנוכה, והאופייני לו ביותר - הדלקת הנרות - אנו שומעים רק ממקורות מאוחרים יותר.

ושוב לא יודע למה הסדר לא יוצא לפי הסדר שאני מסדר. לא נורא. חג שמח









































































































 

hadi orr

New member
עוד שניה אחת או שתיים וגם תמונה אחת או שתיים ששכחתי לעלות.





 

hadi orr

New member
ולסיום פרק חנוכה מבחינתי, צילומי ילדי חנוכה.

מתוך לא אוסף צילומי ארץ ישראל וישראל שברשותי











































 
השלמות קצרות...

בתלמוד במסכת שבת יש 3 דפים מרוכזים בענייני חנוכה. אכן מצויין שלשנה אחרת קבעו החג. המעיין במגילת תענית (לא מסכת תענית שבתלמוד) יראה שלקח די הרבה זמן להעביר את המושכות לחשמונאים והמתייוונים, למשל בתי הדין עברו אחרי שנה אם אני זוכר נכון והיום שם רשום. חנוכה נזכרת באורח אקראי במשנה בזכות גמלים...בבא קמא ו, ו ,
גמל שהיה טעון פשתן ועבר ברשות הרבים, ונכנס פשתנו לתוך החנות, ודלקו בנרו של חנוני והדליק את הבירה -- בעל הגמל חייב כט. הניח חנוני נרו מבחוץ -- החנוני חייב.רבי יהודה אומר בנר חנוכה פטור.
יש יחס אמביוולנטי לנצחון החשמונאים. הרמבם כותב שחזרה מלכות ישראל בערך 200 שנה. אחרים רואים בהם משהו זמני בגלל התנהגותם הם ויש ביקורת (הרמב"ן). אין מחלוקת שאומרים הלל שלם בחנוכה! אגב, באגרת השמד של הרמבם כתוב שהכריחו את היהודים לשים משהו שקוף בפתח הפונה לרשות הרבים כדי שהחיילים יוכלו לראות מבחוץ מה הולך בפנים (ומכאן קשר ברור להדלקה מול רשות הרבים). שמעתי שכך בדיוק דרשו הספרדים באמסטרדם...
 

ז ק ו

New member
השלמה על השלמה

בסוף הפסקה הראשונה כתבת, "רבי יהודה אומר בנר חנוכה פטור."
הפרשנות גורסת שאין הלכה כרבי יהודה. [רע"ב] הפרשן סבור שרבי יהודה פטור בגלל שעסק במצווה, {נר חנוכה]. אני מרשה לעצמי לומר שהסברה ש'בנר חנוכה פטור', זה בגלל שבערבי החנוכה רבים מניחים את הנרות בפתחי החניות. וזה דבר רגיל, ולכן על העוברים לידם להזהר יותר מבימים רגילים, שאין נוהגים להניח נרות דולקים מחוץ לפתחי החנויות.
 
למעלה