בתאריך 27/12/2017 יערך יום עיון במוזיאון חיפה

hadi orr

New member
בתאריך 27/12/2017 יערך יום עיון במוזיאון חיפה

במוזיאון העיר תשוקות פרטיות, אוסף ציבורי על ערכו הלאומי של אוסף פרטי

27 דצמבר 2017 משעה 10:00 בבוקר יום העיון יתקיים במוזיאון חיפה לאמנות בשיתוף המועצה לשימור אתרים.
מנחה: אדר' נעמה נאמן מזרחי, מנהלת מחוז חיפה וגליל מערבי במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל


10:15-10:00 ברכות
מר נסים טל, מנכ"ל מוזיאוני חיפה
גב' עינבר דרור לקס, אוצרת מוזיאון העיר

10:45-10:15 אוסף רימון: מהפרטי למוזיאלי
גב' ליאת מרגלית, אוצרת שותפה בתערוכה "לאסוף חיפה, מאוסף ד"ר ירמיהו (ירי) ושושנה רימון", מוזיאון העיר, חיפה
האוסף של ד"ר ירמיהו (ירי) רימון, העוסק בעשורים האחרונים בשימור ובהצלת אוצרות ההיסטוריה של התקופה שבה גדל – בימי היישוב והקמת המדינה - משמש מקור בלתי נדלה לאוצרים ולחוקרים במוזיאונים ברחבי הארץ. מתוך אוספיו הרבים הקדיש רימון פרק גדול לעיר שבה נולד וגדל: חיפה. אוסף ייחודי זה כולל אלפי פריטים שמתעדים את תולדות העיר החל מהתקופה העות'מאנית ועד לעשורים האחרונים של המאה העשרים, דרך התפיסות הציוניות המאפיינות את הדור של מקימי חיפה העברית. בשנת 2016 האוסף החיפאי של רימון נרכש על ידי מוזיאוני חיפה במטרה להוות בסיס מחקרי ויזואלי לתצוגות המתקיימות במקום. במשך שנים שולבו פריטים בודדים מתוך האוסף בתערוכות כאלה ואחרות, והנה כעת האוסף עומד לרשות המוזיאון כמקשה אחת. רכישתו של הפרק החיפאי ופירוקו מכלל האוספים האחרים של רימון כמוהו כרגע ייחודי ומרגש, בגדר לידה מחדש המעניקה לו חיים עצמאיים וייחוד משלו.

11:15-10:45 תרומת האספנות הפרטית לשימור התרבות בישראל
האספנות הפרטית הרצינית והיסודית, בניגוד לאגרנות, היא חלק חשוב בחיי התרבות של ישראל ומדינות רבות בעולם. תרומתה לחיי התרבות מתבטאת בכמה מישורים:

- איסוף והצלת פריטי תרבות ממקורות שאינם נגישים למוסדות ציבוריים כגון שווקי פשפשים, סוחרים, אספנים ומכירות פומביות.

- שימור, הצלה ואחסון של פריטים רבים שמגיעים לידי האספנים במצב גרוע והרבה שעות עבודה ומשאבים מושקעים בשיקומם ובאיחסונם.

- תיעוד מפורט וסידור של הפריטים כך ששיכותם לנושא האיסוף, תקופתם, משמעותם וחשיבותם מתוארים בצורה ברורה ונגישה.

- עריכת מחקר בנושאי האיסוף, איסוף והגדלת הידע וההנגשה לציבור הרחב על ידי פרסום מאמרים וספרים.

- שיתוף פעולה עם מוזיאונים, חוקרים ומוסדות מחקר בהעמדת הפריטים לרשותם לצורך תערוכות ומחקרים.

-החייאה מחדש של תקופות מסוימות ברוח התקופה וההיסטוריה המדינית, הכלכלית, החברתית והפיזית כפי שהן משתקפות בפריטי האיסוף.

כדי להדגים את האמור לעיל יוצג כ"מקרה בוחן" (case study) אוסף של "ראשית ההתיישבות היהודית הציונית בארץ ישראל בראי הגלויות" שהוא חלק מאוסף ענק של גלויות ארץ ישראל המתעד תיעוד ויזואלי שאין דומה לו, את החיים בארץ מסוף המאה ה-19 ועד היום.
ד"ר ירמיהו רימון, אספן תולדות ארץ ישראל והציונות

11:45-11:15 אספנות אֵפֵמֵרָה (דברי דפוס יומיומיים) יהודית וישראלית - בין עיסוק אקדמי לתחביב אישי

פריטים רבים בסביבתנו היומיומית נועדו לשימוש קצר או חד פעמי - תוויות למוצרים שונים, הזמנות לאירועים, גלויות, כרטיסי ברכה, פוסטרים, נרות זיכרון, וכן הלאה. בדרך כלל נזרקים חפצים אלה לפח לאחר השימוש בהם ומעטים שמים לב לדימויים שעל גביהם. מעצבי הפריטים הנזכרים והדימויים שעל גביהם נותרים לרוב עלומי שם. חקר החפצים ואוצר המוטיבים המופיעים עליהם מלמד רבות על החברה והתרבות בה נוצרו מזווית בלתי שגרתית.
פרופ' שלום צבר, המחלקה לפולקלור, המחלקה לתולדות האמנות, האוניברסיטה העברית, ירושלים

12:30-11:45 הפסקה

13:00-12:30 גיבור האומה – דימויי לורד בלפור והצהרת בלפור בשפה החזותית הציונית,
מאוסף ד"ר ירמיהו רימון

מעת שפורסמה הצהרת בלפור היו לה הדים בכתב וביטויים חזותיים רבים. לורד ארתור ג'יימס בלפור, שההצהרה נושאת את שמו, היה בדמותו ובדיוקנו לסמלה המובהק. קלסתר פניו הועתק ללוחות מזכרת, לגלויות, לפוסטרים, לשטיחים ולכלי נוי. הוא הועמד בשורה אחת עם גדולי הציונות, ובראשם הרצל, כמי שהביא להגשמת החזון.
באוסף ד"ר ירמיהו רימון שמורים פריטים אחדים: הגלויה הראשונה לשאת את דיוקנו של בלפור בהוצאת יעקב בן דוב, מסמכים ותעודות, דיוקן בלפור על אריג ולאחרונה לוח "קול בת ציון" של הצייר החיפאי צבי גרתי, שיחשף כאן לראשונה.

ד"ר נירית שלו כליפא, המחלקה להיסטוריה חזותית, אוצרות ותיעוד, יד בן-צבי; אשכול אוצרות מורשת, המחלקה לאמנויות, אוניברסיטת בן גוריון
13:30-13:00 בין אוספים פרטיים לארכיונים ציבוריים: תצלומים כמשאב היסטורי

הצילום הוא אחת המדיות המרכזיות בעולם המודרני המאפשרת לבני אדם לפתח מודעות וזהות עצמית. הנראה בצילום מעורר הזדהות או סלידה ברמות שונות, כתוצאה מתפיסת עולמו של המתבונן ומתפיסת הזהות שפיתח לעצמו. זהות זו עשויה להיות אישית או קולקטיבית.

תצלומים הנוצרים על ידי צלמים מקצועיים עבור השלטון עשויים לשקף כביכול את תפיסת עולמו של שלטון זה ואת האידיאולוגיה בה תמך. אולם האם התושבים מזדהים עם התפיסה הממסדית-שלטונית? האם תצלומים שצילמו צלמים חובבים יביעו תפיסת עולם דומה?

מאות אלבומי התצלומים משפחתיים הקיימים במיזם 'ישראל נגלית לעין' מאפשרים בחינה השוואתית מרתקת של נקודות הדמיון והשוני בין התפיסה הממסדית לתפיסת הזהות האישית והקולקטיבית של צלמים חובבים. ההרצאה תתמקד בדימויים חזותיים שמשקפים חוסר התאמה ו/או חוסר הסכמה לתפיסות ולנורמות ההגמוניות המשתקפות בצילומים רשמיים – ציבוריים ובצילומים פרטיים מתקופה זו.

ד"ר לביא שי, מנהל ארכיון התמונות ביד יצחק בן־צבי וממנהלי מיזם 'ישראל נגלית לעין' לתיעוד ולהנגשת אלבומים משפחתיים
13:30- 14:00 נדיר ביותר: מאחורי הקלעים אוספים פרטים
"האישה בזהב" פורטרט שצייר גוסטב קלימט ב-1907 נרכש בשנת 2006 על ידי איל ההון רון לאודר בסכום של 135 מיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור ציור. המחיר שבר את השיא של התמונה "נער עם מקטרת" של פיקסו מ-1905, שתומחר ב-104.1 מיליון דולר במכירה פומבית בסות'ביס ב-2004. "זו רכישה של פעם בחיים", אמר לאודר, שבבעלותו גלריה קטנה במנהטן שמוקדשת לאמנות גרמנית ואוסטרית. האם זהו ערכו האמיתי של הציור היקר ביותר בעולם? כיצד קובעים את הערך של יצירת האמנות/פריט אספנות? ומה בכלל אוספים היום? הרצאה על מאחורי הקלעים של פריטים "נדירים" בבית מכירות ואוספים פרטיים, החושפת את הסודות של המוכרים והקונים.
גב' אסתי רכניץ-כהן, אוצרת אוספי היסטוריה ואמנות, עבדה בית המכירות סותביס', מכהנת כאוצרת מוזיאון הבאוהוס בתל אביב
מחיר כרטיס 45 ₪ | לפרטים ורכישת כרטיסים מוזיאון חיפה לאמנות 04-9115997
* הכרטיס ליום עיון מקנה כניסה חד פעמית למוזיאון העיר | תקף ל-30 יום מיום האירוע

 

אספן 3

New member
יום העיון הזה נראה מאוד מעניין

במיוחד ההרצאה על תרומת האספנות הפרטית לשימור התרבות בישראל.
 

rachelea

New member
אתה צודק. זו כבר מסורת בחיפה

מזה כמה שנים שהם עורכים בסוף-שנה אירוע שכזה.
בנוסף להרצאות, מתקיימת התרחשות אותנטית ביותר בין אספנים שמגיעים לאירוע.
האותנטיות נובעת מכך שהמגיעים, באים לשמוע את ההרצאות ומגלים מכרים-
אספנים שלא ידעו כי יגיעו. וכך, בנוסף להעשרת הידע בנושא אספנות מתקיים מפגש ישיר וטבעי, מפגש שאינו מאורגן על ידי איש, אך ערכו רב מאוד.
 
למעלה