גמר חתימה טובה ובהחלט זה הזמן, לדעתי, לעשות שירשור

hadi orr

New member
גמר חתימה טובה ובהחלט זה הזמן, לדעתי, לעשות שירשור

בנושא אוכל. ומה יותר נכון מאשר לסיים את הצום עם ספר בישול "עדכני" של ליליאן קורנפלד משנת 1948. בספר זה של ליליאן קורנפלד אני מבשלת: ספר הבישול הארצישראלי, 1948.הוא כולל למעלה מ-1500 מתכונים ןמיועד למבשלת הצעירה (וגם פירסומות לרוב אשר מחיות את הספר, בצורה נהדרת, ביחוד בשבילי ובטח גם לאספנים נוספים). הפרק הראשון מתאר את מצאי מוצרי המזון וחומרי הגלם הקיימים, השפעות המטבח המזרחי וחשיבות השימוש בירקות בתפריט. כמו כן הוקדשו פרקים למתכוני קינוחים, סלטים ורטבים, תוך הדגשת חשיבות מראה המזון. נכללו בו גם טבלאות ערך קלורי והנחיות להכנת קוקטיילים ומאכלי חג.

וכמה מילים על הסופרת ליליאן קורנפלד 1901 - 1995
הייתה תזונאית, מדריכה בנושאי תזונה, עיתונאית, ומחלוצות מחברי ספרי הבישול בישראל.
ליליאן קורנפלד נולדה כליליאן קרט (Kert) בשנת 1901 במונטריאול, קנדה, להוריה ברנארד וברטה קרט, יהודים ילידי רוסיה. למדה לימודי הוראה ותזונה באוניברסיטת מקגיל בקנדה ובאוניברסיטת קולומביה בארצות הברית. הצטרפה לתנועת "יהודה הצעיר" במונטריאול, ובשנת 1922 עלתה לישראל.

בתחילת שהותה בארץ הועסקה כמורה בבית הספר אוולינה דה רוטשילד בירושלים. כמו כן ניהלה את מגרש המשחקים לילדים הראשון בארץ בשם "הר ציון", שהוקם בספטמבר 1925 ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. היה זה מגרש במתכונת אמריקאית שכלל מתקנים ופעילות חינוכית, ונועד להרחיק את ילדי העיר מהשפעות הרחוב המזיקות.

בירושלים פגשה את גאליה קורנפלד, מורה, סופר, חוקר תנ"ך והיסטוריון, יליד ראש פינה, בנם של אריה ושרה קורנפלד. היא נישאה לו בשנת 1924. בנם היחיד, גבעון קורנפילד (Cornfield), חי עם משפחתו בארצות הברית.

ליליאן קורנפלד עסקה בייעוץ בנושאי תזונה לגורמים במוסדות המנדט הבריטי, הצבא האמריקאי שהוצב בארץ בזמן מלחמת העולם השנייה, הצלב האדום ואונרר"א.

במלחמת השחרור שירתה קורנפלד כמתנדבת בבסיס מפקדת גדוד 53 של חטיבת גבעתי, במחנה יורם ליד באר טוביה. היא הדריכה את צוות המטבח במקום ודאגה לשיפור תזונת החיילים. במתקפה של שני מטוסים מצריים על הבסיס נפצעה ברגלה.

הועסקה גם כיועצת ומדריכה בויצו, ובשנת 1951 מונתה ליועצת תזונתית של מוסדות מלב"ן, בהם שהו כ-10,000 איש. היא הדריכה את צוותי האחיות ועובדי המטבח בנושאי תזונה, אחסון מזון ובישול.

במשך מרבית חייהם התגוררו בני הזוג קורנפלד ברחוב הירקון בתל אביב. חלק גדול מספריה הוצאו לאור בהוצאה הפרטית שהקימו, "ג. את ל. קורנפלד”.

את ספרה הראשון, כיצד מבשלים בימי מלחמה, פרסמה קורנפלד בשנת 1942, ומאז המשיכה לכתוב ולפרסם ספרי בישול עד סוף שנות השישים. באמצע שנות השבעים ערכה סדרת ספרים בשם הבישול המשובח, בתבנית אלבומית ובהתבסס על סדרת מאכלי העמים של הוצאת Time-Life. ספרי הבישול וההדרכה של קורנפלד, כמו גם הטורים בנושאי תזונה ובישול שפרסמה במהלך השנים בעיתונים שונים (בין היתר בפלסטיין פוסט, ג'רוזלם פוסט, הארץ ודבר), כוללים מלבד מתכונים, גם הנחיות והסברים המשקפים ראיית עולם. היא קידמה והדגישה תבשילים ומוצרי המזון שבהם משתמשים בארצות המזרח התיכון וארצות ערב, ושאפה להנגיש את מסורת האוכל והבישול של ארצות אלו לקהל קוראיה, מתוך אמונה שהמטבח המקומי הוא הנכון ביותר. בנוסף הקפידה על פירוט של הערכים התזונתיים ושיקפה גישה לפיה ניתן להסתדר עם המצרכים הקיימים ולהגיע לתוצאות נאות ללא חומרי גלם יקרים, ותוך מיחזור שאריות ושימוש בכל חלקי המזון.

קורנפלד הגישה במשך שנים פינה ברדיו בשם "בינינו לבין עצמנו - שבועון לנשים", שעסקה בנושאים כבישול ותחזוקת הבית.

בינואר 1951 קיבלה קורנפלד פנייה מוועדת יום העצמאות, שהוקמה כדי להגדיר דרכים אחידות וממלכתיות לחגיגת יום העצמאות; היא התבקשה להציע תפריט ייחודי לחג, מתוך הנחה שפרסומה כתזונאית ומדריכה בנושאי בישול ותזונה יסייעו בקבלה ציבורית של הצעותיה. היא הציעה עוגה בצורת מגן דוד, משקה חלב ותפוזים וסוכריות בצבעי כחול לבן. ככל הידוע, הצעה זו, כמו גם אחרות של גורמים נוספים, לא הוצאה אל הפועל

בנה גבעון קורנפילד פרסם בשנת 2012 באנגלית ביוגרפיה של אמו, בשם "ליליאן - הגברת הראשונה של המטבח הישראלי".

ליליאן קורנפלד פרסמה כ-15 ספרי בישול, ביניהם:
כיצד מבשלים בימי מלחמה, 1942. הודפס גם בגרמנית (כנראה כדי לפנות לאוכלוסיית דוברי הגרמנית שהגיעו בעליה החמישית). הספר הופק על ידי העיתון "עולם האישה" בחסות ארגון "הדסה". ספרה זה של קורנפלד היה אחד מספרי הבישול הראשונים בשפה העברית (הקדים אותו "איך לבשל בארץ-ישראל" של ד"ר ארנה מאייר[10] שפורסם ב-1937), וכלל מתכון ראשון בעברית לחומוס.[11] ג'ופרי וולש (Geoffrey Walsh), המפקח על המזונות ויועץ כלכלי לנציב העליון בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, כתב בהקדמה לספר:


בספר "כיצד מבשלים בימי מלחמה", מורה גב' קורנפלד דרך לאיזון תקציב משק הבית, על ידי הפחתת הוצאות המחיה והחלפת מזונות יקרים בזולים יותר. בהעמידה את ניסיונה וכשרונה לרשות הציבור הארצישראלי שירתה אותו הגב' קורנפלד שירות חשוב

אני מבשלת: ספר הבישול הארצישראלי, 1948. כולל למעלה מ-1500 מתכונים. הפרק הראשון מתאר את מצאי מוצרי המזון וחומרי הגלם הקיימים, השפעות המטבח המזרחי וחשיבות השימוש בירקות בתפריט. כמו כן הוקדשו פרקים למתכוני קינוחים, סלטים ורטבים, תוך הדגשת חשיבות מראה המזון. נכללו בו גם טבלאות ערך קלורי והנחיות להכנת קוקטיילים ומאכלי חג.

מה אבשל ממנות הצנע, 1949. התייחס לבישול בתקופת קיצוב המזון ושאף לנצל את הקיים להשגת תוצאות מיטביות. נכתבה בו הקדמה של דב יוסף, שר האספקה והקיצוב בממשלת ישראל באותו זמן.

המטבח המשובח - הבישול בימינו, 1960. סימל את המעבר משימוש בשאריות מזון ותחליפים בעתות המחסור והמצוקה, לבישול עם מלאי המצרכים הגדל ושדרוג חוויית האוכל וההנאה ממנו.

הבישול הישראלי, 1962. יצא לאור באנגלית בארצות הברית בשם Israeli Cookery, וכלל למעלה מ-2000 מתכונים המשקפים מאכלים של 75 עדות בישראל. בספר פורטו גם בתי מלון ובתי אוכל ברחבי הארץ והמאכלים השונים שהם נוהגים להגיש.

הבישול הטוב - מזרח ומערב, 1967. 3000 מתכונים על פני למעלה מ-500 עמודים. הספר כולל מגוון מנות ומתייחס גם לתחזוקת המטבח ותכנוני תפריט.

















 

hadi orr

New member
המשך, בעיקר המודעות, מהספר של ליליאן קורנפלד אני מבשלת.

ספר הבישול הארצישראלי משנת 1948.
מקווה שהיה צום קל ובהחלט חתימה טובה לכולם.









































 

Suki333

New member
יש לי ספר בישול שלה שאני שומרת בעיקר בגלל ש-2 הפרסומות

למרגרינה ועוד משהו הן ליטוגרפיות.
 

hadi orr

New member
בהחלט בספר המודעות הם הם שמשכו את עיני. וביחוד 2 מודעות אלו

יש עוד כמה נחמדות מאוד בספר ואין לי מושג מהי שיטת ההדפסה שהודפסו בספר אבל הגרפיקה (שזה נושא שקרוב לליבי) מדהימה לטעמי



 

אספן 3

New member
מעניין

מבין הספרים של ליליאן קורנפלד שהזכרת היה מסקרן אותי במיוחד לראות את "מה אבשל ממנות הצנע". נראה לי שתקופת הצנע השאירה רישום עמוק לאורך שנים ארוכות אצל בני אותו דור שהיו אחראים על הבאת מזון ראוי למשפחותיהם ולא יכלו או לא רצו לרכוש מצרכים במה שנקרא "השוק השחור".
 

Suki333

New member
אני רק זוכרת שאחד המתכונים שם הוא לקוויאר או משהו כזה.

במוזיאון "אוצרות בחומה" היתה עד לא מזמן תערוכה שעסקה בימי הצנע והספר הוצג שם.
 

כ חיים

New member
תודה על הסקירה המעניינת

גם לי יש את אחד מספריה ועכשו גם למדתי על קורותיה.
 
יפה מאוד נהנתי. גם לי יש שריטה של ספרי בישול

שלום
גם לי יש מחבר ספרי בישול מהשוק.
מאיר כרמיאל
 
למעלה