אוסף 'אינפיניטי-אילים', מוצג במוזיאון ר"ג עד מחצית מרץ.

אוסף 'אינפיניטי-אילים', מוצג במוזיאון ר"ג עד מחצית מרץ.

אוסף אינפיניטי-אילים הינו אוסף של תעודות היסטוריות המאיר את הפעילות הכלכלית והפיננסית בארץ-ישראל מתחילת המאה העשרים ובעשורים הראשונים שלאחר הקמת המדינה. האוסף מכיל תעודות שונות, מניות, אגרות חוב, מלוות מדינה ומלוות עירוניים, פוליסות ביטוח מהתקופה ההיא, תרומות למוסדות הלאומיים ותרומות לצדקה. כל אלה הינם מניפה רחבה של מסמכים המעידים הן על הפעילות הכלכלית והן על הקשרים חברתיים ודמוגרפיים.
העליות השונות לארץ-ישראל שינו את הדמוגרפיה היהודית בארץ, ועד שנות השלושים של המאה שעברה פעלו בארץ למעלה ממאה בנקים ועוד עשרות מוסדות פיננסיים שונים. בשנות העשרים קמו מוסדות פיננסיים קטנים, מקומיים ומעמדיים, ובשנות השלושים הוקמו עשרות קופות של הלוואה וחיסכון בישובים שונים בארץ ,אשר במשך השנים התמזגו בתוך הבנקים המובילים.
בעיתון הרשמי של ממשלת המנדט מיום 21 במאי 1942 ,פרסם הנציב העליון צו הפוטר אגודות שיתופיות מתשלום מס הכנסה. בהמשך לצו ניתנה רשימה ארוכה של מאות אגודות שהצו מתייחס אליהן: אגודות כפריות ועירוניות להלוואה וחיסכון, אגודות שיכון, אגודות צרכנים, אגודות להתיישבות בעלי משק זעיר, אגודות להתיישבות קיבוצית, אגודות השקאה והספקת מים, אגודות ביטוח חקלאיות, אגודות לשירותי הובלה ונסיעה ואגודות של יצרנים תעשייתיים ושירותי תעשיה.
ברשימת הקואופרטיבים אנו מוצאים את הקואופרטיב לתעשיית נעלים "נעל" בתל אביב, לצד אגודה שיתופית לממכר קרח בירושלים. בית חרושת לתעשיית כפתורים בתל אביב לצד אגודת השוחטים יפו-תל־אביב. האופרה הארץ־ישראלית העממית והתיאטרון למוסיקה ולמחול, שתיהן אגודות שיתופיות בע״מ. וזה על קצה המזלג.
מרשימה זו ניתן ללמוד על מרקם החיים הכלכלי, החברתי, התרבותי של היישוב בארץ בתקופת המנדט. המסמכים הם ראי ההיסטוריה ושימורם הוא שימורה.
אולם, מעבר לערך ההיסטורי, היופי הגרפי של המסמכים של פעם, שובה את העין בעיקר המניות שאוירו על ידי מיטב המאיירים של התקופה, מאיר גור אריה וזאב רבן, אנשי בצלאל, והרמן שטרוק, איש המזרחי שאייר את אחת המניות היפות באוסף, מניית בנק המזרחי, בנק ששטרוק היה בין מקימיו ועמד בראשו.
זו הייתה המנייה שבזכותה נבנה האוסף. בשנים האחרונות אני עוסקת בתחום האספנות, תחום שריתק אותי, עוד לפני שהפכתי להיסטוריונית. סייעתי לחברה למיין את עזבון בית הוריה והנה בבוידעם מצאתי מספר מניות של הסבא, זלמן ריבלין, שהיה בעל בית דפוס בתל אביב. חלק מהמניות היו על שמו, חלקן ע"ש בנו, אל"מ גרשון ריבלין שפיקד שנים על 'מערכות'. חלקן אף היו מניות שהודפסו בבית הדפוס של זלמן ריבלין. המנייה של בנק המזרחי תפסה את עיני. הראיתי אותה לרו"ח אמיר איל, הבעלים של קבוצת ניהול ההשקעות אינפיניטי-אילים, אשר התלהב מאוד מהרעיון להקים אוסף כזה שישמר פריטים היסטוריים של ארץ ישראל וישראל בתחילת דרכה. אוסף כזה ראוי שיימצא בצל קורתו של בית השקעות כדי לפתוח לבאים בשעריו צוהר אל פן היסטורי-תרבותי וכלכלי. או אז יצאנו יחד לדרך. אמיר נתן לי את כל התמיכה והשקיע את המשאבים הנחוצים להקמת האוסף, וזו התוצאה.
המידע על הפריטים השונים בספר זה נאסף מארכיונים, מהרשת, מרשות החברות אך בעיקר מהספר "ערך נקוב", ספרו המרתק של רו"ח יהודה ברלב, בכיר אספני המניות בארץ, מאתרו http://www.bia.co.il/ , ומנכונותו לתרום לנו מהידע הרב שלו בנושא. תודותינו.

ד"ר רות XXXX, היסטוריונית,
אוצרת האוסף והתערוכה
 

ז ק ו

New member


 
רותי

את זוכרת אם יש באוסף המדהים הזה גם חברות שקשורות לתחבורה? יודעת מה, אל תעני, אני אבדוק בעצמי בתערוכה...

שאני אבין, להתחיל לקרוא לך ד"ר רותי מעכשיו?
 

ארנון65

New member
כל הכבוד רותי על ההשקעה והעשייה. את משהו מיוחד! מאושיות

האספנות בישראל.
אומנם לא אגיע לצערי לתערוכה גם כי זה רחוק לי וגם כי הנושא לא הכי קרוב לליבי אך אני מפרגן לך ומעריך.
 

hadi orr

New member
רותי תודה. הייתי בפתיחה והיתה מרשימה ואוסף מעניין. אולי

תעלי לפורום את נאום שנאמת בערב הפתיחה (למען גילוי נאות אני בעל אינטרס בהעלאת הנאום
)
 
לבקשתך, אעלה חלק מדברי בפתיחת הערב.

מה שרלוונטי לפורום:

.........
האוסף מוצג כאן בפני כולנו ואת סיפור הפריטים השונים תמצאו בספר התערוכה. הערב אני רוצה לספר על איך נוצר אוסף.
אתחיל בכמה מילים על עצמי. פרק א' בחיי, שירות של 32 שנה במוסד. כשפרשתי פניתי למחקר היסטורי, כתיבת דוקטורט בנושא התנועה הציונית במצרים, נושא שלא נחקר עד אז לעומק וכתבתי ספר בנושא שיצא בהוצאת עם עובד. זה היה פרק ב' שגם הוא היה מרתק ומי חשב אז שיגיע גם פרק ג'.
והנה, אמי נפטרה והתיק הכבד שמחכה לכולנו נפל גם עלי – פינוי הדירה ופירוק העיזבון. מי ידע אז שיש אספנים, שיש פריטים שהם בעלי ערך, לא רק כספי, גם היסטורי. אז זרקנו וזרקנו. נותרו כמה פריטים כמו פטיפון ישן שאת זה הבנתי שאסור לזרוק. אבל מה עושים איתו? חיפשתי ברשת והגעתי לפורום אספנים בתפוז ושם שאלתי שאלות. נחשפתי לעולם חדש = עולם האספנות. הופתעתי מהנכונות הרבה והכנה של האנשים לעזור, הכרתי את הדי אור, אספן מהגדולים בארץ, שסייע לי רבות והיה המנטור שלי בתחום. הוא בקהל הערב. המשכתי לעקוב אחרי הפורום ולאט לאט נדבקתי בחיידק. חיידק שגדל וגדל והופ...מצאתי עצמי בפרק ג' שלא היה מתוכנן. עקבתי אחרי מכירות פומביות, למדתי מה מבוקש ומה לא ועל הדרך, הרבה היסטוריה.
כלקח מהשטויות שעשיתי בבית הורי, הודעתי לכל חברי וחברותי. לא זורקים פיסת נייר או איזה פריט נוי קיטשי משנות ה-50 או ה-60, או כלום בעצם לפני שקוראים לי לבדוק מה מותר ומה אסור.
החברה הראשונה שנענתה לעצתי היא חברת ילדות, בתו של אל"מ גרשון ריבלין שהיה שנים ארוכות מפקד מערכות, משורר ואיש ספר. היא אמרה לי מראש שלא אמצא שם כלום כי לפני פטירתו אביה מיין הכל ומסר חומרים לארכיונים שונים. מה שנשאר בבית, לא שווה, כך אמרה. בבית הזה, אחרי חריש עמוק נמצאו מכתבים של אלתרמן ושלונסקי, מכתבים של בן גוריון ומשה דיין, ספרים נדירים ואפילו צילומי ענק מהפקת הסרט אקסודוס שריבלין שימש כיועצו הצבאי ומקשר מטעם צה"ל. עולם ומלואו.
ואז נזכרנו שיש גם בוידעם...אבל לך תזחל בו. גובה 60 ס"מ...אולי הייתי מצליחה להיכנס אבל בטח לא לצאת ברברס. מצאתי בחורה צעירה וצנומה שהסכימה לעשות זאת עבורנו. נכנסה ויצאה עם תיקיית קרטון מאובקת ולחה ופרימוס נחושת ישן. את הפרימוס החרמתי לטובת המטבח שלי ובתיקייה מצאתי 3 מניות. לא במצב הכי מזהיר. אחת מהן הייתה מניית בנק המזרחי, אחת המניות היפות מבחינה גרפית. מניה משנות ה-20 שאוירה ע"י הרמן שטרוק, ציוני ידוע איש המזרחי שהיה גרפיקאי מוכשר וממייסדי הבנק.
המניה היה ע"ש הסבא, זלמן ריבלין היה גם בעל דפוס בת"א של פעם. לכן היו שם עוד מניות שהודפסו בדפוס שלו והיו על שמו. אולי היה שם בארטר הדפסת המניות תמורת קבלת מניות.
לא ידעתי אז כלום על מניות דאז. היום קצת יותר. אבל המניה של המזרחי הייתה כה יפה מבחינה טיפוגרפית וגרפית שהראיתי אותה לאמיר, בעל בית השקעות והבעלים של האוסף, ואמרתי לו תראה איזה פריט מקסים. קח אותו, מסגר אותו יפה ותלה אותו במשרדך כפיסת תרבות היסטורית בתוך העולם החומרי של בית השקעות. אמיר התלהב. הוא רכש גם את שאר המניות של ריבלין וכך התחיל האוסף. אני האוצרת והרוכשת והאוספת, אמיר הבעלים הגאה המתמוגג מכל פריט שמצטרף לאוסף ויחד - אנו מרגישים כאבא ואמא של הפרויקט הנפלא הזה. מאז עברו 4 שנים, הגענו ללמעלה ממאה פריטים הכוללים מניות, אגרות חובות, מלוות מדינה ומלוות עירוניים, חברות ציבוריות וחברות פרטיות והרחבנו גם לפוליסות ישנות של חברות ביטוח. כל מי שנכנס למשרדי אינפיניטי מתרשם. מכאן הדרך להצגת האוסף בפני קהל רחב יותר הייתה קצרה ומה שתראו הערב זו התוצאה.
 

גרשונוב

New member
רותי. כל הכבוד על האיסוף והמחקר המעמיק.

משמח מאוד לראות שהתחום הגיע לידיים טובות וזכה לכבוד הראוי לו.

יש לך מושג אם התערוכה זכתה לחשיפה בקרב אנשי טיפוגרפיה ותקשורת חזותית? נראה לי שיחגגו על זה.
 
תודה עידן. לא חושבת שהתערוכה זכתה לחשיפה בפני אנשי טיפגרפיה.

אולי באמת כדאי שתעביר את הידיעה. בשלב זה המתעניינים הם מוסדות פיננסיים. יודעת שבנק דיסקונט ולאומי מתכוונים לערוך שם סיורים לעובדים. [המצחיק שאין לנו באוסף ולו מניה אחת של דיסקונט...פשוט לא מצאתי].
 

כ חיים

New member
תודה, רותי, שאת מביאה את הדברים גם לפנינו.

מסתבר שאף פעם לא מאוחר להתחיל להיות אספן וגם להגיע לתוצאות יפות כאשר נכנסים לעומק העניין, כך עם אוסף קק"ל היפה שלך וכך עם האוסף הזה.
 
חיים, האמת שמגיל צעיר אני פריקית של שווקי פשפשים

וביתי מלא בפריטי וינטג' שונים. זו פעם ראשונה שאני אוספת 2 אוספים מכווני נושא.
ופה באמת הפן המחקרי, שהוא חלק ממני, בא לידי ביטוי.
מה שהיה חשוב לי באותו ערב זה לספר את סיפור האספנות יותר מאת סיפור המניות, שאותו כתבתי בספר. וכמובן, לתת לפורום הזה את כל הקרדיט לנושא בפני הקהל הרב שהיה שם.
אז אוי למי שכבר מספיד את הפורום המיוחד הזה.
 

ניצה 7

New member
רותי - נפלא! תבורכי. בקשר האחרון בינינו לא ידעתי מה מסתתר

ועומד להתגלות. (כותבת לאחר קריאת דבריך בערב הפתיחה). כל הכבוד על הנחישות, המרץ והיוזמה ומאחלת לך פרק נוסף בפעילותך המיוחדת.
 

powo

New member
רותי .אני אישית שמח מאד שיצא לי להכיר אותך דרך הפורום

ואני יודע איך נושא האספנות ממלא את ליבך בשמחה.ואת העזרה הגדולה שאת נותנת הן לאספן והן לבעלי הפריטים.רותי זה לא סיכום של פרק .אלה איחולים להמשך עשיה ועזרה למשוגעים שכמונו.ותודה על הכל עד להיום.יופי של פרויקט העמדת
 
אני מתבונן מהצד בקנאה . איזה הנאה נפלאה ניכרת על פניכם.

זר לא יבין את העונג שאתם מפיקים מפרטי האספנות
שלכם צ'י
 
למעלה