כפית שנגנבה בתיילנד .רק מי שביקר שם

rachelea

New member
בהוקירי והערכתי אליך חיים, אשיב

אשיב למרות ששמתי לעצמי סייג שלא לעסוק בנושא.
מתברר שלא הובנתי ולכן אסביר:
שרשור ההודעות נפתח במשפט: "כפית שנגנבה בתאילנד..."
תמהתי על הביטוי "נגנבה". שהרי הכפית לא נסחבה/"הורמה"/נגנבה מחנות מזכרות אלא נלקחה מסט מערכת כלי האוכל המוגשת במטוסים. רבים לוקחים כמזכרת פריט קטן כזה או אחר בטיסותיהם – וחלילה מלכנות זאת גניבה (מכאן ואילך במילה "גניבה" כוונתי גם לשאר הכינויים כ"לסחוב"/"להרים" וכו', שמשמעותם דומה). חברות התעופה יודעות כי נוסעים נוהגים כך. חלקן, עקב כך, מחלקות סטים מפלסטיק.
כל כוונתי הייתה להתייחסות שאנו מייחסים ל"גניבה". אם אדם חושב שהוא עושה מעשה שאינו מקובל ואינו הוגן – שלא יעשה זאת!!! בבצעו הפעולה, הוא יודע שאינו נוהג כשורה. לכך אני מתנגדת. לדידי אין לעשות מעשים שאינם מקובלים בחברה מבחינה חוקית או שפוגעים בסדר החברתי, עבירה על החוק וכו'.
בשל התנהגויות "הישראלי המכוער" אנו, השומרים על כבוד חברתנו הישראלית, מהלכים על קצות האצבעות ונוהגים בקיצוניות יתר לגבי ההתנהגות.
אקח כדוגמה את הנעשה בבתי מלון: בעת חופשה בארץ ניתן לראות את בני המשפחות ממלאים צלחותיהם בכל טוב – הם לוקחים גם בעבור יתר יושבי שולחנם. לבסוף, לאחר שסיימו – נשאר אוכל רב שלא נאכל (ראו כמה לחמניות ולחם נותר בשולחן). המאחרים להגיע לחדר האוכל במלון, אינם מוצאים לעיתים חלק מהאוכל שהוגש. אם היינו מפנימים כי נהוג בארוחות בופה שכל אחד לוקח לעצמו מן המבחר (וברצותו הוא יכול לחזור ולקחת ולאכול עוד ועוד), לא היה נזרק מזון כה רב.
ובהקשר לכך, מי שנוסע בטיול קבוצתי לחו"ל, נתקל לא אחת באזהרה מצד מדריכי הטיולים שלא להוציא מארוחת הבוקר אוכל להמשך היום. הדבר נובע, כאמור מהתנהגות שתוארה לעיל. אבל, אם תשבו בצד ותצפו באנשי קבוצות זרות, בני לאומים שונים, תראו כי הם מכינים לעצמם סנדויץ' בלחמניה או שלוקחים איתם מנת פרי קטנה החוצה. הם עושים זאת בטקט ולא בכמות מופרזת.
ולגבי לקיחת פריטים: כבר לפני שנים רבות מצאתי במלון בקוריאה ספר עם כריכה קשה לתיירים, המתאכסנים במלון. היה זה ספר גדול ובו תמונות והסברים על אתרים שונים בסיאול. בדף הראשון היתה מודפסת בקשה מאורחי החדר במלון שלא לגנוב/לסחוב/"להרים" את הספר. נכתב גם שניתן לרכוש את הספר בדלפק הקבלה במלון. יפה, לדעתי. והוא שאמרתי – אם חומדים משהו, אפשר לבקש. בדרך כלל נעתרים ברצון ונותנים (בין אם חינם ובין אם תמורת תשלום שאינו מופרז).
ואחזור לכפית מראשית השרשור. למה להשתמש במילה "גניבה"? התכוונתי שגם בני לאומים אחרים חושקים במזכרת קטנה כמו כפית, מפית, שקיות הקאה, לוח הוראות לשעת חירום כמו גם פריטים ממחלקה ראשונה: כיסוי לעיניים מערכת לצחצוח שיניים וכדומה. והם....לוקחים. ואתם יודעים מה? חברות התעופה לוקחות זאת בחשבון. לכן, תרגישו טוב ואם בא לכם לקחת לאוסף - קחו ללא נקיפת מצפון. אם אתם חושבים שזו גניבה – חלילה לכם מלקחת. נראה שבמקרה כזה באמת מדובר בדבר לא מקובל/לא חוקי וכו'.
מקווה שהבהרתי באריכות רבה, לטעמי, את דברי.
וכמו שכבר כתבתי, ולא עמדתי בדיבורי - לא אגיב יותר בנושא.
 

rachelea

New member
אני שמחה. ואגב כך, סיפור קטן שנשכח ממני ועתה, צף ועלה

היה זה לפני שנים רבות, בניכר. הייתי שם עם הורי (אבי שרת שם את המדינה).
לאותה מדינה הגיעה אישיות ישראלית רמת מעלה עם נכדה בשנות העשרה לחייה (נראה שהאישיות רצתה לקחת את הנכדה שהתגוררה בישוב קטן ומבודד לחו"ל, כדי לתת לה לנשום את אווירת חו"ל). האישיות הייתה עסוקה עד מעל לראש בפגישות מדיניות, ולנערה לא הייה אפשרות לטייל לבד. הייתי אז בת 20 ונתבקשתי ללוות את הנכדה, שכמעט ולא דיברה בשפת המקום. למעשה, הייתי שומרת ראש שלה. לקחתי אותה למוזיאון זה ואחר כך לאתר כזה. משך כל היום הראיתי לה את העיר וסיימתי ברחוב קניות ראשי וידוע. שם אורו פני הנערה הפרובינציאלית. באחת החנויות, חנות למזכרות (היו בה הרבה כפיות מזכרת...), ראיתי אותה לוקחת מזכרת קטנה, פעוטה בעיני. את המזכרת הכניסה לכיס. התפלאתי, אך לא אמרתי דבר. כשהגענו לקופות ראיתי שהיא מתכוננת לעבור אותן כאילו לא לקחה דבר. עצרתי אותה ושאלתי: "ומה עם מה ששמת בכיס?". היא לא נבוכה כלל והשיבה: "זה כלום, אפשר לצאת". אמרתי לה שלא אצא עד שתוציא מהכיס את הפריט, תניח אותו בחזרה למקומו או שתשלם בעבורו. כמובן שהפריט חזר למדפו. הדבר זעזע אותי מאוד. כבר ראיתי בדמיוני את כותרות עיתוני יום המחר במדינה ההיא: "נכדה של ...... נתפסה בגנבה" (אותה אישיות בכירה הייתה מוכרת מאוד ברחבי העולם, למרות היותה ישראלית). בחמש אחה"צ לערך החזרתי את הנערה למלון. האישיות רמת הדרג, הודתה לי מאוד. את סיפור המעשה לא סיפרתי, אלא להורי. לאחר שנים רבות, סיפרתי זאת גם כקוריוז, למכרי. מעולם לא חשפתי במי מדובר. גם עתה לא אעשה זאת.
עכשיו תובן בודאי רגישותי הרבה לגניבת, "סחיבה", "הרמה" וכו'. יש גבול לכל דבר ואינני סלחנית לגבי כך. עם זאת, חלילה לנו להיות קדושים יותר מהאפיפיור. יש גבול לסף הרגישות והמגבלות שעלינו להשית על עצמנו.
 
למעלה