שאלה לאנשי המטבעות

arye9

New member
במבט ראשון

מגיני הדוד הזכירו לי מטבעות מניגריה (עברו כבר 50 שנה).
כאשר דפדפתי ראיתי שאני צודק
 

גלעד133

New member
מגן דוד על מטבעות

כנראה שמוטיב מגן דוד מופיע בסוגים שונים של מטבעות אפריקאים. יש לי מטבעות ממרוקו עם מגן דוד. סתם ניחוש - לא ידע - סימנים ומוטיבים רבים הועתקו בגלל סיבות שונות [אולי יופי או ייחודיות]. צלב הקרס - סמל שמאפיין במובהק את הנאצים ימשו"ז הוא בעצם במקור סמל הודי עתיק לאיחולי הצלחה כלכלית, פריון וכו". אני מניח שיש עוד רבים כאלה שהועתקו מתרבויות שונות.
 

ארנון65

New member
נכון מאוד, גם אצל אסייתים אחרים כמו היפנים והסינים מופיעים

מגני דוד על כל מיני אפמרות שונות .
 

כ חיים

New member
מגן דוד

סמל ה"מגן דוד" היה מוטיב נפוץ בימי קדם ואולי עד היום בהודו, יחד עם הכוכב המחומש, צלב הקרס ועוד.
כאשר ניגריה הייתה מושבה בריטית סמל המגן דוד הופיע על דגלה ומטבעותיה, כמו כן הופיע המגן דוד על דגל אירלנד (אירלנד הצפונית אם איני טועה) . כן היה המגן דוד מוטיב נפוץ באיסלם ואפשר היה למצאו חקוק על מבני ציבור, על מטבעות ועל כלים שונים. כסמל יהודי מובהק שימש המגן דוד החל מהמאה הארבע עשרה ובעיקר מהמאה התשע עשרה ועד ימינו.
 

גלעד133

New member
חיים

עם כל המידע הזה סקרנת אותי. האם אנחנו היינו למעשה הראשונים עם מגן הדוד או שהודו הקדימה אותנו
 

כ חיים

New member
ככל הידוע

השימוש במוטיב זה של מגן דוד אצל ההודים היה הרבה לפני שהעברים החלו להשתמש בו. ישנם פרשנים של תורת הקבלה הטוענים שדוד המלך כבר השתמש במוטיב זה בחותמו, אבל זו כמובן פרשנות ומי שרוצה לקבל את זה יקבל. במשך הדורות שקדמו לימי הביניים אמנם יהודים גם השתמשו במוטיב זה אבל זה לא היה סמל יהודי מובהק אלא החל מהמאה הארבע עשרה.
 

נהורית1

New member
מגן דוד מניין הופיע.

יש סברה שהמגן דוד הוא העתק של דמות שושן צחור מלמעלה. אם מסתכלים על הפרח שושן צחור רואים בבירור את ששת הכנפות של מגן דוד. תמונת שושן צחור מצורפת לקבצים

הסבר אחר, האות ד' הקדומה הייתה בצורת משולש. מכיוון שהשם 'דוד' יש בה שני ד'
לקח דוד המלך את המשולשים והפך אותה זה על גבי זה, כך שנוצרו שש כנפות. וזה היה סמלו על המגן שבה הלך להלחם.

 

BelaMirela

New member
על הפני וחלקי הפני של אפריקה המערבית הבריטית , באזכור ניגריה

ישנם מגיני דוד על כמה מטבעות שנזכרים כאן , בשני כנויים שונים של המדינה וההגדרה שהגדירו הבריטים את האזור בו שמשו המטבעות , מפורט ברשימה.

[URL]http://giladzuckerman.webs.com/mercuguinness.html#NIGERIA[/URL]

וגם בלעדי הזכרת שם ניגריה , ישנם מגיני דוד על כמה מטבעות שנזכרים כאן :

[URL]http://www.geocities.ws/mercuguinness/mercuguinness.html#LEONE[/URL]

ששמשו במסחר גם בסיירה ליאונה , גם בניגריה , בטוגו הבריטית לשעבר , ובחוף הזהב , שהיום שמה גאנה , וטוגו הבריטית סופחה אליה. המטבעות הקטנים שם כללו מגיני דוד בציוריהם כל זמן שהבריטים שלטו שם.

גם במרוקו הצרפתית נשאו המטבעות ציורי מגיני דוד , על מטבע 100 פרנק שנזכר כאן :

[URL]http://giladzuckermanbeitarfan.homestead.com/files/mercuguinness.html#MOROCCO[/URL]

נאמר לי פעם שיהודי מרוקו השתמשו במטבע זה לפדיון הבן . הסמל במרוקו כלל לא היה קשור ליהדות , הוא הופיע על סמל יחידיה צבאית או משטרתית במרוקו הספרדית , ואותה יחידה היתה מורכבת מתושבי מרוקו . הם השתמשו בבולים שנשאו ציורי מגן דוד.

בכל מקרה "מגן דוד" אינו המצאה יהודית , מקורו בהודו . יחוסו כסמל יהודי , יש מי שהזכירו החל מהמאה ה 12 לספירה הנוצרית , יש שיחסוהו ליהודים החל מהמאה ה 15 לספירה הנוצרית , והנמקור המאוחר ביותר מדבר על שנת 1626 שאז כאשר הגדירו השלטונות האוסטריים ששלטו בפראג , בצ'כיה , את גבולות השכונה שהוקצתה למגורי יהודים השתמשו במגיני דוד לסמון גבולותיה. השם "מגן דוד" מקורו באגדה שלפיה הופיע הסמל הזה על מגיניהם של חילי צבא דוד המלך. בכל מקרה איני מאמין באגדות.
 
למעלה