סיפור מוזר על מטבע מתחת לרצפה מאוסטרליה.

  • פותח הנושא Olv
  • פורסם בתאריך

Olv

New member
סיפור מוזר על מטבע מתחת לרצפה מאוסטרליה.

חברה טובה מסידני בקשה שאעזור לה להבין מה המטבע הזה ומה המקור שלו.
מדביק את הסיפור בדיוק כפי שהיה כתוב בפ"ב. (ידידה תייגה אותי ע"מ שאעזור לה )
Found under the floor in our bathroom this morning. It says '5 Mils' on one side and 'Palestine 1927' on another. House was built in 1920. The coin was clearly made after WWI, so I'm thinking this might have been something brought back by a WWII Vet? Any insights/ help would be much appreciated!!
המטבע הוא עם חור ועניתי לה שזה מטבע חמישה מיל סטנדרטי משנות העשרים שהיה הכסף המקומי בארץ בתקופת המנדט. עניתי נכון? יש מה להרחיב?
המטבע הוא מהסוג הזה
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/0,05_palestinian_pouns.gif
 

גלעד133

New member
5 מיל

הדבר היחידי שאפשר הוסיף שהוא המטבע הנפוץ ביותר בין מטבעות 5 מיל והונפקו 10 מיליון פריטים כאלה.
 

אמנון אלבז

New member
מנהל
כלום לא מוזר

חיילים אוסטרלים שירתו בארץ ישראל בסיום מלחמת העולם השניה שבו בביתם ורוקנו את הכיסים.
 

Olv

New member
ובכ"ז

שיחכה כמעט שמונה עשורים ואז יצוץ לפתע, יש בזה קצת מהמשונות.
 

אמנון אלבז

New member
מנהל
מנהג מזרח תיכוני

בדרך כלל המטבע ימצא על סף הכניסה לבית, יתכן שחדר האמבטיה עבר שיפוץ שכלל ריצוף והרצף רכש את המינהג בשרותו במזרח התיכון. במידה והדבר נעשה שלא בכוונה רבים הרצפים שמאבדים מטבעות בזמן העבודה.
למה לא נמצא בעבר ? א משום שהמטבע היה מוטמן מתחת לריצוף, ב משום שאף אחד לא הזמין את חיים מוצא המטבעות לסייר במקום.
 

גלעד133

New member
לאמנון.

אני חושב שהסיבה אחרת. בטח ידעו מה היה שם. אם היה שם 20 מיל שנת 1941 או 1934 היה שווה להרים ריצוף. אבל בשביל 5 מיל 1927 ???? ממש לא. סתאאאם.
 

ז ק ו

New member
ובכן; נראה שהאוסטרלי הזה ששב מארץ ישראל -לסברת אמנון,

אכן החכים מאוירה של הארץ, ככתוב: אוירא דארץ ישראל מחכים. [ב"ב קנח:]
והוא הביא עמו שלושה מטבעות כאלה, ונהג לפי המלצת חזל :
ואמר רבי יצחק לעולם ישליש אדם את מעותיו שליש בקרקע ושליש בפרקמטיא ושליש תחת ידו. [ב"מ מב. ]ועוד אמר רבי יצחק:
אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין. [שם]. ועובדה; רק המטבע שהיתה סמויה מו העין שרדה בכל העשורים שחלפו מאז.
 

גלעד133

New member
3 מטבעות

"שליש בקרקע" כוונתו נדל"ן או לסברתך "שחור מתחת לבלטות" ?
 

ז ק ו

New member
בקרקע ממש. פשוטו כמשמעו.

מדובר בשמירת כסף מזומן שנמסר לצורך שמירה למישהו, ואיך צריך לשמור אותו.

בהמשך המובאה שהבאתי מתקים דיון מדוקדק על השליש שצריך להטמין. בקרקע, או בקיר, ובאיז גובה בקיר, ואולי בכלל בתקרה, מכל מקום מדובר בשמירה בתוך הרצפה.
ויש בדיון גם הסברים למה מקום זה אוזה עדיף, בהתיחס לאופן הגילוי והחיפוש ע"י גנבים. וכל זה בשביל שהשומר ינקוט בכל אמצעי המניעה מפני הגנבים.
ובכלל חוק השומרים [הוא לא חוק מודרני שנהגה בעת החדשה] תופס מקום נרחב במקורות.

ואם אתה מעונין הנה הקטע המדובר.
אמר שמואל כספים אין להם שמירה אלא בקרקע אמר רבא ומודי שמואל בערב שבת בין השמשות דלא אטרחוהו רבנן ואי שהא למוצאי שבת שיעור למקברינהו ולא קברינהו מחייב ואי צורבא מרבנן הוא סבר דלמא מיבעי ליה זוזי לאבדלתא והאידנא דשכיחי גשושאי אין להן שמירה אלא בשמי קורה והאידנא דשכיחי פרומאי אין להם שמירה אלא ביני אורבי אמר רבא ומודה שמואל בכותל (אי נמי בין הקרנות) והאידנא דשכיחי טפוחאי אין להן שמירה אלא בטפח הסמוך לקרקע או בטפח הסמוך לשמי קורה אמר ליה רב אחא בריה דרב יוסף לרב אשי התם תנן חמץ שנפלה עליו מפולת הרי הוא כמבוער רבן שמעון בן גמליאל אומר כל שאין הכלב יכול לחפש אחריו ותנא כמה חפישת הכלב שלשה טפחים
 
אפשר האוסטרלי ראה בזה קמע מארץ הקודש

ובכלל זיקתם של האוסטרלים למלחמת העולם הראשונה ידועה. אוי למה משה רבינו לא שם אותנו באוסטרליה, ניו זילנד ואפילו טסמניה? אז ארץ הקודש הייתה שם למטה, מה רע?

חוקי שמירה היו סין קוואה נון בחיים אז כי צריך ללכת העירה אז צריך לשמור על הבית ועל המקנה וכו'....היום אני מחר אתה.

ואיפה היום בבית זה נקרא שמירה טובה?
 

ז ק ו

New member
יש סברה -שטרם הוכחה [כי טרם נמצאו הקלטות]

כשמשה נשאל לאן הוא רוצה להוביל את צאן מרעיתו, הוא רצה לומר קנדה. אבל בגלל שהיה כבד פה וכבד לשון -ע"פ עדות עצמו, עד שהאו הצליח לבטא ק ק ק ... נרשם בפרוטוכל [או בפרוטוקול ]
כנען. ובזה נגמר העינין.
 
החמצת ענק

היינו לבד שם, מגיירים את האבוריגיניס או מעסיקים אותם כגוי של שבת. היינו מצויינים שם כדברי המדרש. אף אחד לא היה שונא אותנו ולא היה צרות ולא התבוללות. היינו מעצמה של ממש. והארץ גדולה דיה שלכל קהילה היתה פינה משלה. עכשיו אתה שואל איך היו מביאים אותנו ממצרים לאוסטרליה. 1. בספינות. 2. בגמלים פורחים ...חיישינן לגמלא פרחא...
 

ז ק ו

New member
אוי, מנשה, מנשה, לא ספינה, ולא גמל מעופף. השכחת


הרי גם לאן שגענו, נאלצנו לחצות ים. ולא חצינו אתו עם ספינות או מטוסים. פשוט הלכנו ביבשה בתוך הים [שמות ט"ו י"ט]
מכאן שגם אם היה עלינו להגיע לכ מקום אחר השיטה היתה אותה שיטה.

מצורפת תמונה מצוינת המתארת את קריעת ים סוף.

והיתה לנו עוד החמצה, קצת יותר קרובה בזמן: בזמן הקמת הברית האמריקאית, היו דיונים בקשר לשפה שתהוה את שפת האמריקנים, ועלתה הצעהשזו תהיה שפת התנ"ך דהינו עברית. עכשיו צא ולמד כמה יגיעות עם המחשבים והמקלדות יכולנו לחסוך לעצמנו אילו ההצעה הזו היתה מתקבלת, והשפה העולמית -ולכן גם הטכנולוגית, היתה עברית.

 
וארטא מינוט רבינו - קושיה

אם רבינו מציע שבני ישראל ילכו ביבשה בתוך הים עד אוסטרליה - הרי ברור שיד השם לא תקצר והדבר היה אפשרי. אבל, הים נחצה פעם אחת. וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים ורק אז מול ההוכחה החתכת ואמינו בה' ובמשה עבדו, ז"א שהם עלו ליבשה. אולם, אחרי שעלו ליבשה אין ברירה אלא בספינות או בגמלים פורחים.

גם ככה הסאטמארס צרחו גברוכט כשהלכו בחורבה בגלל עמודי המים מימינם ומשמאלם, והם בטח רצו בחורבה כדי לעבור תוך פחות מח"י רגעים את ים סוף. היו מיקצים כמו באולימיאדה ובצד השני עמד סאטמארר עם סטופר....איך אומרים ready steady go ביידיש?
 

powo

New member
גם לי היית קניה קצת שונה

אחד מאמצעי התשלום שרכשתי היה דרך מוכר מאפגניסטן.וזה היה אמצעי בתחבורה של ישראל.מאחר ואין קישרי דואר בין שני המדינות הייתי צריך לבקש שישלח לאנגליה.ומשם לארץ.וכאשר שאלתי את המוכר איך זה הגיע אליו.והוא סיפר לי שאביו היה בצבא הבריטי ששירת בארץ.ובנוסף למה שרכשתי היו לו עוד כרטיסי אוטבוסים וכרטיסים לקולנוע.אז זה עוד סיפור על עיך שפריטים מתגלגלים.שבת שלום
 

powo

New member
בהחלט מקום לא צפוי למצוא בולי ק.ק.ל.

והרווח כולו שלנו
 

כ חיים

New member
מטבע 5 מיל

מציאה נחמדה במרחק אלפי מילין מארצנו הקטנטונת מלמדת על הקשר בין אוסטרליה לארץ הקודש בה שרתו חיילים אוסטרליים בשתי מלחמות העולם בשרתם את העולם החופשי כנגד בני העוולה, התורכים במלחמת העולם ה-1 והגרמנים ובני בריתם במלחמת העולם ה-2. בסביבתי היו מחנות צבא בהם שרתו חיילים אוסטרליים שיצרו קשרי ידידות עם אנשי המושבים והקיבוצים באזור.
לענין המטבע, אמנם התאריך המוטבע עליו הוא שנת 27, השנה בה נכנסו מטבעות ממשלת המנדט הבריטי למחזור אבל הוא היה במחזור עד 48 השנה בה הסתלקו הבריטים מא"י, בודאי בתקופת מלחמת העולם ה-2.
לטעמי, כלל לא משנה כמה מטבעות כאלה נכנסו למחזור ומה ערכם כיום, מה שחשוב הוא ההיבט ההיסטורי והסיפור שהמטבע הזה נושא עימו.
 
למעלה