קצת אליטיזם אף פעם לא מזיק. מאמר של גדעון עפרת.

גרשונוב

New member
קצת אליטיזם אף פעם לא מזיק. מאמר של גדעון עפרת.

גדעון עפרת, מבקר האמנות, פרסם ב"מחסן" שלו מאמר.
הכל מתחיל במפגש של עפרת עם פסלון פליז משנות החמישים, ומשם זה מסלים.
לחובבי "ארץ חפץ" - זה לא.

והנה הקישור - אין חפץ בו.
 

bo19511

New member
הייתי משוכנע שמאמר כזה יבעיר את הפורום...

והנה קול דממה דקה... מעניין..
הביקורת האומנותית המחברת ומאחדת בין "יצרני מזכרות וחפצי נוי" לאומנים מהשורה הראשונה - מעניינת ביותר,
ולדעתי מחמיאה ליצרנים הרבים, /בכלל לא התכוונו להיות כאלו.
אינני מתמצא מספיק בתחום, אך אני יודע בוודאות שלא מעט מאמני ירושליים (רבן, ימיני,מורו,בצלאל ולואיז שץ, קרצ'מר ועוד רבים וטובים..)
היו בקשרי עבודה ושיתוף פעולה הדוק עם"יצרני מזכרות", וחלקם אף פתחו בעצמם בתי מלאכה משלהם.
רבן עצמו היה "בעל מלאכה" מוכשר ומצליח..
מצורפות דוגמאות של קיטש.
בעז.





 
אנסה להגיב בצורה לקונית .

יש מספר מקצועות שבהן "איש המקצוע" אין לו מושג על מה הוא מדבר.
1. יועץ השקעות
בשישים שנות השקעה כל "עצה" של היועץ גרמה להפסדים.
2. מבקר אומנות.
השטויות שהם כותבים ממש מדהימים.
קראתי את מאמרו של גדעון אפרת.
במאמרו של הנ"ל דברי הבל ברמה כזו לא קראו, לא שפחה על הים ולא עבד על החוף
והנחרצות בה השתמש הכותב אינם מעידים אלא על רמת הבנתו באמנות.הזלזול שהפגין בכל מה שלא מצא חן בעיניו. מצביעה על ריקנות מחשבה
מה יש בה במאמרו של גדעון אפרת מלבד תעתוע על גבי תעתוע ? מה יש בו מלבד
ריקוד מתחנחן בפני קהילת השיח האופנתית ברגע זה על ידי תשלום מס שפתיים לעגה האופנתית
ולדרישה האופנתית ( אשר כבר בלתה והייתה לקלישאה ) של קונסטרקציה על גבי קונסטרקציה ? מה
יש בה מלבד מאמץ בלתי אותנטי בעליל למצוא חן ,מצידו של מי שמטיף לשלמות וליופי.
אותו יופי המביע שלמות.
הייתי מסכם ביורדי לשפת הרחוב קישקוש בלבוש .
שלכם צ'י
 
על מה בדיוק "יבעיר את הפורום"?

לדעתי אין כל קשר בין האספנות שלנו לאומנות שגדעון עפרת מייצג.
אנחנו אוספים את מה שאנחנו אוספים כי מזה אנחנו נהנים.
וכל "אספני" האומנות למינהם לא תולים שמאטעס על הקירות? נו, אז שיצקצקו בלשונם תוך נגיסה בצנים עם קוויאר ויתמוגגו מהקישקושים של פולוק.
אנחנו נמשיך להנות מכל ישראלינה בגרוש
 
אסיק 1. מה שהכעיס במאמרו.

הזלזול בטעמו של האחר . התאור המפורט והמודגש של הכעור
בפריט שכנראה יפה בעיניי.מראה כיצד הוא מנסה להעליב
את הבנתו של הזולת באומנות.
הוא קובע מה יפה.
ההבנה באומנות ניתנה אך ורק לו
זה הכעיס. ולכן הגבתי.
צ'י
נ.ב. וינסנט ואן גוך. סבל מרעב כל חייו.
 
צ'י זה חלק מהמשחק האומנותי/מוזיאונלי

הרי בלי דושאן לא היינו משתינים על יצירת אומנות.
וגלגל האופנים מעולם לא ידע שהוא כזה.
 

גרשונוב

New member
אולי לא להבעיר את הפורום, אבל בהחלט לאתגר קצת

בינתיים, הבערת הפורום שמורה לטיפוסים מאוד מסויימים, ולא דווקא לדברי תוכן.

אני מאוד מעריך את גדעון עפרת. האיש מבין בתחומים רבים, יודע להתבטא ותרם רבות לניתוח שדה האמנות בארץ בתקופות שונות.
אפשר להתעצבן מהשפה, לא להסכים עם הדיעות, ולא לקבל אותו כפוסק בשום עניין, אבל האיש מציג דיעות מנומקות, וזה פתח לא רע לדיון שלא מסתמך רק על טעם אישי.

בועז, אני מסכים איתך שהטעות הגדולה בכל המאמרון הזה הוא ההתייחסות לישראלינה של שנות החמישים כאמנות. היא לא אמנות ואין לה יומרות שכאלה.
כמו שכתבת, זו אפילו מחמאה עבור היוצרים לשפוט אותם בכלים האלה.
מצד שני, כן אפשר לשפוט את הערך האסתטי של מה שיצרו באותה תקופה, את הרדיפה אחר מכנה משותף נמוך, את איכות הייצור הירודה של חלק מהמפעלים, ואפילו את הטעם הרע.
אני לא חושב ש"קיטש" זו מילה גסה. אבל גם אותו אפשר לעשות בצורה טובה, ובצורה גרועה.

אולי ראיה לכך היא הבדלי המחירים בין פריטים של יצרנים שונים. מדוע פל-בל "נחשב" יותר?
מדוע קרצ'מר מוערך? מדוע, אני חושב ש, יש יותר אספנים של טפיך מאשר של 'חן חולון'?
זה קשור לאיכות. ייצורית ואסתטית. ועל זה אפשר לדבר.
 

גלעד133

New member
גדעון עפרת.....

אינני מתיחס לאיש עצמו, קטונתי מלשפוט "מומחים" אך לדעתי זה 90% חרטא ו 10% שטויות ולאף אחד אין די עוז לאמר שהמלך הוא עירום. בתור אנטי מומחה אני חושב שהכל ענין של טעם אישי : אומנות לסוגיה, אוכל , תיאטרון וכו. מה שאוהב האחד לא אוהב השני ולהיפך. יש מקום לכולם. מי שלוקח לעצמו את משבצת אלוהי המבקר לדעתי הוא מישהוא עם המקצוע המיותר ביותר [למעט פוליטיקאים] שקיים. מי יכול להחליט עבורי מה טעים לי או מה יפה לי או מה משעשע אותי חוץ ממני? כדי להתפרנס הוא ודומיו אמורים למלא עמוד שלם בגיבובי שטויות ולהגיש חשבונית. מודה ומתוודה שלא הצלחתי אפילו לגמור לקרוא את כל דבריו והפסקתי באמצע בגלל שיעמום וחזרה על דברים.
 

גרשונוב

New member
גלעד, אני מכבד את הדעה שלך. וחושב בדיוק להיפך.

מבקרים לא יכולים להכתיב לאחרים טעם.
מה שהם כן יכולים, זה לנתח שדה כלשהו של פעילות על פי היכרות מעמיקה עם התחום, ולספק דעה (ופעמים רבות, הדעה שלהם מסתמכת על טעמם האישי).

אלו לא דברי אלוהים חיים אבל בימינו, כשהכלים זמינים וכל אחד יכול לצלם סרט, לפרסם ספר, ליצור אמנות וכו', בעיני, חשוב שיהיו אנשים שיכולים לספק דעה מנומקת לגבי איכות הדברים.
יש הבדלים בין יצירה ליצירה בכל תחום, ולטעמי הביקורת חשובה. המבקרים המוערכים מוערכים, כי דעתם מקובלת על ציבור רחב של מביני דבר.
אני לא חושב שטעם של מישהו עדיף על טעמו של אחר, אבל בעניין דיעות, יש שוות יותר ושוות פחות.

לדעתי כשרוצים לדבר על משהו, לא מספיק לאמר אם משהו לטעמך או לא. אלא צריך לדבר על ה'למה'.
וגם אם לא מסכימים, או אוהבים את הנימה, את ה'למה', גדעון עפרת מצליח לספק.
 
עוד פעם הייתי צריך להירשם...שלום עליכם מנשההכהן הפעם...

קראתי. המאמר רדוד לטעמי ולכן לא הייתה פה מהומה של צרכני ה"תת-אפס אומנות" אליבא דאדון גדעון.

המאמר אפילו עורר בי לתהות אם הוא ככה קצת פוסט ציוני על רקע הקו הפוסל והלא-מכבד. הוא פוסל את "תעשיית" הברזל על סמליה, כאומנות - והוא בעצם אומר זה לא אומנות זה ברזל להתכה. נו טוב. האיש אינו מכבד את העובדה שהמדינה הייתה ענייה אך גאה מאוד בסמליה ובעצם הולדת מדינה, כן, ציונות ללא שום מרכאות. לפעמים חפץ הברזל הקטן בבית או באוהל המעברה החיה את הנשמה. אז מהי החוכמה של מומחה אומנות שבא לפסול? מה הוא פוסל? מיהו שיפסול? הרי נוצרה תעשייה אדירה של ה"ברזלים" הללו לתושבי ישראל ולגולה, ואמנים . אומנות מבטאת משהו שאני אוהב ומדבר אלי - וזה מה שאהבו אז, ודבר ללב אז, כשאמצעים היו דלים. זה לא אומנות? מה שהוא כתב זה בעצם מסר כלכלי: תשקיעו אצלי בתמונות . אל תשקיעו לאסוף "ברזלים" כי הברנזה רואה בזה אפס אומנות. רדוד.
 

powo

New member
אני מסכים מאד עם גלעד

לא יצא לי אף פעם לקרוא ביקורת של מבקר כל שהוא שהודה שהוא טעה בדברי הביקורת שלו.לא חסרים מיקרים שהציבור הרחב לא קיבל את דיברי המבקר .ואפילו קטל את המבקר על הביקורת שלו.כך שגם המבקר עצמו נמצא מתחת לביקורת.אבל מהציבור הרחב.ועל זה אמרו חז"לנו."שעל עם וריח אין מה להתווכח"וזאת בצורה הפשטנית ביותר
 
מנשה, כפי שכתבת כל הפריטים הללו היו 'תעשייה' וככאלה, אין

לשפוט אותם כאמנות ופה הטעות שלו. זו תעשיית 'מזכרות' שדיברה בזמנו את לבבות היהודים בארץ ובגולה. דינה כדין מגדלי אייפל הנמכרים בפריז, או מזכרות הביג בן בלונדון וכך הלאה. זו לא אמנות ולכן אין לבקרם ככזו.
 

גרשונוב

New member
נכון, זאת לא אמנות. אבל,

זה לגיטימי לבקר את חוסר המקצועיות שבה נוצרו חלק מהחפצים, וזה לא מעיד על זלזול בסמלים עצמם.
דווקא מתוך כבוד לסמלים ולציבור שצרך אותם יש מקום להתייחס לאיכות וסגנון.
המניע של התעשייה לא היה ציוני אלא כלכלי. זה שהציבור צרך ונהנה לא אומר שלא הגיע לו יותר.

כשנרשמו ביקורות קטלניות לפני כמה שנים על איכות המזון במקדונלד'ס, זה שהיו להם לקוחות, וזה שהם היו זולים לא סתר את הביקורת.

כלומר, זה שאנחנו נהנים מישראלינה (גם אני), לא אומר שיש לה ערך תזונתי גבוה.
 

bo19511

New member
חברים, אם תרמתי במשהו להעלאת הדיון הרציני והמעניין - דייני.

גם אני סבור שגדעון עפרת מבקר אומנות ומומחה בתחומו ראשון במעלה.
ושוב - לא ברור לי מדוע בחר לשפוט את יצרני המזכרות של אותם ימים ב"סרגל" אומנותי גרידא,
כאשר המקור, הסיבה ומרחב העיצוב והיצור שלהם היה רחוק מאומנות כהגדרתה, ונבע מטעם ורצון הקהל(= לקוחות).
כתוצאה מהדברים ירדתי למקלט, הבטתי מסביב וניסיתי לקטלג את סבא ואבא -
וכשלתי: ... לצד אומנות בצלאלית יש גם יןפי של קיטשים ישראליאנה...
אז נכון שקרצ'מר לא היו בתחום של פל-בל ודומיהם - ואולי חבל שכך, כי אז היו יותר פריטים "מניבים" בזמן אמת,
וולא רק פריטים מוזיאליים לאספנים, 80 שנה באיחור..
מצרף עוד פריט לא אומנותי בעליל.
בעז

 

גלעד133

New member
לבעז...

אני ממש לא מבין. בגלל שהחלט שקיים מקצוע שהוגדר כ "מבקר אומנות" אנחנו אמורים להיות yes men ולחשוב כמוהו או לקבל את דבריו כתורה מסיני ??????????????? אני חוזר על דברי ומכוון אותם גם לגרשונוב. אומנות איננה מדע מדוייק משום סוג שהוא. היא קיימת בעיניי, אוזניי או לשון הרואים, שומעים או טועמים. במתמטיקה 1+1=2 . באומנות אין חיה כזאת ובגלל שאדם למד משהוא שאינו מדע והחליט שהוא מומחה בנושא - אין זה מחייב אף אחד חוץ ממנו עצמו להסכים או להזדהות עם דבריו או מחשבתו. אין ציור יפה. יש ציור יפה בעיני המתבונן. זה שבגלל מוסכמה מסויימת צייר x שווה מליון וצייר y שווה 10 מליון אינו קובע בהכרח ש x צייר טוב מ y אלא שיחסי הציבור שלו מוצלחים יותר. קח מחר מין רני רהב כזה ותהפוך תוך שבועיים לצייר מהולל שכל מבקרי התרבות ישבחו. וכל השאר - הבל.
 

גרשונוב

New member
בוא נפריד בין שלושה דברים

הנקודה הראשונה (והעיקרית שבעז מתייחס אליה) היא ההגדרה של חפצי הישראלינה. האם בכלל אפשר לכנות אותם "אמנות" ולבקר אותם על פי אמות מידה אמנותיות?
לדעתי לא (ונשמע שגם לדעת בעז ורותי) ולכן מרבית דבריו של עפרת קצת מחטיאים את המטרה.

הנקודה השניה היא, כפריטי המזכרת שהם, האם אפשר לבקר אותם מכיוונים שונים. גם אם הכלים שבהם משתמשים בביקורת אינם מדעיים?
לדעתי כן. לא כל תוצרי התרבות שסביבנו הם באותה רמה. זה שהטעם משתנה בין אדם לאדם גם לא מציב את הדברים באותה רמה.
זה נכון לגבי כל תחום. גם אמנות.

ולגבי זכותו של אדם לבקר - לכולם יש זכות לבקר, אבל גם לביקורת יש רמות שונות של איכות.
האם תעדיף לשמוע בחדשות פרשנות של עניינים ביטחוניים מפי עיתונאי, בוגר לימודי מזרח תיכון שעוסק בתחום שלושים שנה, או שהוא יכול להתחלף מצדך בדודה שלי ציפורה?
שניהם לא יכתיבו לך מה לחשוב, אבל סביר להניח שנסיון והשכלה יניבו דעות קצת יותר מנומקות שאולי ראוי להקשיב להן. (סליחה ציפורה)
לדעתי, גם זה תקף לכל תחום. גם אמנות.
 

גלעד133

New member
לגרשונוב

כנראה שנסכים לא להסכים. בכל נושא שיש בו מדע או הגיון שנובע מנסיון למשל [כמו איש צבא בכיר למשל בנושאי בטחון בניגוד לדודתך ציפורה שהתמחתה כנראה בנושאים אחרים] יש בעלי מקצוע ואנשים מנוסים. גם טבח מנוסה יבשל לרוב טוב יותר ממתחיל. אבל במוסיקה ,ציור, פיסול או אומנות פלסטית לסוגיה ? כמובן שילד בן 3 לא יצייר כמו מבוגר מוכשר אבל לא לזאת התכוונו. להבנתי - אין להשוות בין שום נושא פרקטי או מדעי לבין נושא שהוא ברוח או בנפש. שם כל ביקורת טובה ולא משנה מי כתב אותה.
 
למעלה