במוזיאון תל אביב תערוכה מקסימה עבודותיו של אוטה וליש.
התערוכה היא בחדר אחד עם עשרות (לא רבות) של עבודותיו של אוטה (אוטו) וליש (ואליש).
וליש נולד ב1906 ונפטר ב1971
אני חושב שהעבודה הכי ידועה שלו היא מגילת העצמאות (בהמשך הסבר מפורט) אותה הוא עיצב ויצר (לאחר שנתנו לסופר סת"ם לכתוב אותה ללא הצלחה). כמו כן עיצב את הבול העברי (בהמשך הסבר מפורט) בול "הדאר העברי" שהשתמשו בו יומיים לאחר הקמת המדינה.
הוא עיצב מטבעות, שטרות, מדליות, בולים, וכרזות שחלקם מדהימות בעיני. בתערוכה מוצגות עשרות פלקטים וגם חלק מהסקיצות שלו (לטעמי לא מספיק אבל בהחלט פריטים מקסימים).
אוטה עלה לארץ ישראל בשנת 1934, במסגרת העלייה החמישית, וכבר באותה שנה פתח סוכנות וב-1936 פתח בנחלת בנימין בתל אביב סטודיו לגרפיקה - הסטודיו שימש כמרכז עבור הש"י (שירות הידיעות (מודיעין) של "ההגנה").
וליש היה אחראי על הקליגרפיה של מגילת העצמאות. דוד בן-גוריון לא הקריא מהמגילה במעמד הכרזת העצמאות בה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948, אלא מטיוטה שהודפסה במכונת כתיבה, כיוון שוליש הספיק לכתוב רק את חלקה התחתון של המגילה, בשל המחלוקת על נוסח הכרזת העצמאות שטרם הוכרעה. לכן המגילה הייתה עשויה משלושה ריבועי נייר קלף תפורים ולאחר הטקס היא נתפרה אל החלק התחתון בו חתמו חברי המועצה
וליש היה אחראי גם על עיצוב היכל העצמאות במוזיאון תל אביב הראשון (שדרות רוטשילד 16, תל אביב) לקראת טקס הכרזת העצמאות (בהמשך דרכו וליש עיצב אירועים ותערוכות רבות נוספות)
סדרת הבולים הראשונה, שעוצבה על ידו, "דאר עברי", שהנפיקה מדינת ישראל מיד לאחר הכרזת העצמאות. הסדרה, שהוכנה ערב הקמת המדינה בתנאי מחתרת, כוללת תשעה בולים שונים בערכים שונים ובשני גדלים. מאחר שבזמן הדפסת הבולים עדיין לא נקבע שמה של מדינת ישראל, הוחלט שהם יישאו את הכיתוב "דאר עברי". נושא הסדרה מטבעות יהודיים שנטבעו בעת העתיקה, בין השנים 129 לפנה"ס ל-135 לספירה, מתקופת ממלכת החשמונאים עד דיכוי מרד בר כוכבא. המטבעות נועדו לסמל את מאבקו של העם היהודי למען ריבונות בארץ ישראל ולמען חופש של עם ישראל.
התערוכה היא בחדר אחד עם עשרות (לא רבות) של עבודותיו של אוטה (אוטו) וליש (ואליש).
וליש נולד ב1906 ונפטר ב1971
אני חושב שהעבודה הכי ידועה שלו היא מגילת העצמאות (בהמשך הסבר מפורט) אותה הוא עיצב ויצר (לאחר שנתנו לסופר סת"ם לכתוב אותה ללא הצלחה). כמו כן עיצב את הבול העברי (בהמשך הסבר מפורט) בול "הדאר העברי" שהשתמשו בו יומיים לאחר הקמת המדינה.
הוא עיצב מטבעות, שטרות, מדליות, בולים, וכרזות שחלקם מדהימות בעיני. בתערוכה מוצגות עשרות פלקטים וגם חלק מהסקיצות שלו (לטעמי לא מספיק אבל בהחלט פריטים מקסימים).
אוטה עלה לארץ ישראל בשנת 1934, במסגרת העלייה החמישית, וכבר באותה שנה פתח סוכנות וב-1936 פתח בנחלת בנימין בתל אביב סטודיו לגרפיקה - הסטודיו שימש כמרכז עבור הש"י (שירות הידיעות (מודיעין) של "ההגנה").
וליש היה אחראי על הקליגרפיה של מגילת העצמאות. דוד בן-גוריון לא הקריא מהמגילה במעמד הכרזת העצמאות בה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948, אלא מטיוטה שהודפסה במכונת כתיבה, כיוון שוליש הספיק לכתוב רק את חלקה התחתון של המגילה, בשל המחלוקת על נוסח הכרזת העצמאות שטרם הוכרעה. לכן המגילה הייתה עשויה משלושה ריבועי נייר קלף תפורים ולאחר הטקס היא נתפרה אל החלק התחתון בו חתמו חברי המועצה
וליש היה אחראי גם על עיצוב היכל העצמאות במוזיאון תל אביב הראשון (שדרות רוטשילד 16, תל אביב) לקראת טקס הכרזת העצמאות (בהמשך דרכו וליש עיצב אירועים ותערוכות רבות נוספות)
סדרת הבולים הראשונה, שעוצבה על ידו, "דאר עברי", שהנפיקה מדינת ישראל מיד לאחר הכרזת העצמאות. הסדרה, שהוכנה ערב הקמת המדינה בתנאי מחתרת, כוללת תשעה בולים שונים בערכים שונים ובשני גדלים. מאחר שבזמן הדפסת הבולים עדיין לא נקבע שמה של מדינת ישראל, הוחלט שהם יישאו את הכיתוב "דאר עברי". נושא הסדרה מטבעות יהודיים שנטבעו בעת העתיקה, בין השנים 129 לפנה"ס ל-135 לספירה, מתקופת ממלכת החשמונאים עד דיכוי מרד בר כוכבא. המטבעות נועדו לסמל את מאבקו של העם היהודי למען ריבונות בארץ ישראל ולמען חופש של עם ישראל.