במוזיאון תל אביב תערוכה מקסימה עבודותיו של אוטה וליש.

hadi1956

New member
במוזיאון תל אביב תערוכה מקסימה עבודותיו של אוטה וליש.

התערוכה היא בחדר אחד עם עשרות (לא רבות) של עבודותיו של אוטה (אוטו) וליש (ואליש).

וליש נולד ב1906 ונפטר ב1971
אני חושב שהעבודה הכי ידועה שלו היא מגילת העצמאות (בהמשך הסבר מפורט) אותה הוא עיצב ויצר (לאחר שנתנו לסופר סת"ם לכתוב אותה ללא הצלחה). כמו כן עיצב את הבול העברי (בהמשך הסבר מפורט) בול "הדאר העברי" שהשתמשו בו יומיים לאחר הקמת המדינה.
הוא עיצב מטבעות, שטרות, מדליות, בולים, וכרזות שחלקם מדהימות בעיני. בתערוכה מוצגות עשרות פלקטים וגם חלק מהסקיצות שלו (לטעמי לא מספיק אבל בהחלט פריטים מקסימים).

אוטה עלה לארץ ישראל בשנת 1934, במסגרת העלייה החמישית, וכבר באותה שנה פתח סוכנות וב-1936 פתח בנחלת בנימין בתל אביב סטודיו לגרפיקה - הסטודיו שימש כמרכז עבור הש"י (שירות הידיעות (מודיעין) של "ההגנה").

וליש היה אחראי על הקליגרפיה של מגילת העצמאות. דוד בן-גוריון לא הקריא מהמגילה במעמד הכרזת העצמאות בה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948, אלא מטיוטה שהודפסה במכונת כתיבה, כיוון שוליש הספיק לכתוב רק את חלקה התחתון של המגילה, בשל המחלוקת על נוסח הכרזת העצמאות שטרם הוכרעה. לכן המגילה הייתה עשויה משלושה ריבועי נייר קלף תפורים ולאחר הטקס היא נתפרה אל החלק התחתון בו חתמו חברי המועצה‏
וליש היה אחראי גם על עיצוב היכל העצמאות במוזיאון תל אביב הראשון (שדרות רוטשילד 16, תל אביב) לקראת טקס הכרזת העצמאות‏ (בהמשך דרכו וליש עיצב אירועים ותערוכות רבות נוספות)
סדרת הבולים הראשונה, שעוצבה על ידו, "דאר עברי", שהנפיקה מדינת ישראל מיד לאחר הכרזת העצמאות‏. הסדרה, שהוכנה ערב הקמת המדינה בתנאי מחתרת, כוללת תשעה בולים שונים בערכים שונים ובשני גדלים. מאחר שבזמן הדפסת הבולים עדיין לא נקבע שמה של מדינת ישראל, הוחלט שהם יישאו את הכיתוב "דאר עברי". נושא הסדרה מטבעות יהודיים שנטבעו בעת העתיקה, בין השנים 129 לפנה"ס ל-135 לספירה, מתקופת ממלכת החשמונאים עד דיכוי מרד בר כוכבא. המטבעות נועדו לסמל את מאבקו של העם היהודי למען ריבונות בארץ ישראל ולמען חופש של עם ישראל.





 

hadi1956

New member
העיצובים שנמצאים בתערוכה רובם פלקטים שונים למרות שאוטה

עיצב בולים רבים במהלך השנים עבור נושאים שונים. בשנים הראשונות לאחר קום המדינה עיצב ואליש את סדרת מועדים הראשונה (סדרת בולים שמונפקת מאז באופן סדיר לקראת חגי תשרי), גיליונית הזיכרון הראשונה של ישראל ("תבול"), סדרת דואר אוויר הראשונה, ובול הנגב. לאחר מכן עיצב וליש בולים שעסקו במגוון נושאים, כגון "שנת הפליט העולמית"‏ (1952), "בולי זיכרון"‏, בולי יום העצמאות‏ ועוד





 

hadi1956

New member
בתערוכה, המקסימה, יש פלקטים למרות שוליש עיצב דברים נוספים

הוא עיצב את מטבעות הפרוטה הישראליים. יחד עם ליאו קדמן וחנן פאבל מ"החברה הנומיסמטית בישראל". את תרשימיהם אישר שר האוצר, אליעזר קפלן‏
וליש עיצב את המדליה הממלכתית הראשונה של מדינת ישראל, מדליית עשור לחרות ישראל. את המדליה הנפיקה החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות בשנת 1958, במסגרת חגיגות העשור למדינת ישראל.
מלבד מטבעות, וליש עיצב באוקטובר 1948 שטרות של 50 ו-100 מיל, המתארים את רצפת הפסיפס של בית הכנסת בבית אלפא .
כמו כן אוטה עיצב תערוכות רבות ובתערוכה מופיעים מספר סקיצות שלהם





 

hadi1956

New member
ולסיום מספר פלקטים של אחת מהחברות שהוא פירסם (והיו רבות)

וליש יצר מספר כרזות ולוגויים בולטים עבור חברות שונות, בהם של החברות "תנובה" ו"אסם".
הפלקטים המופיעים כאן הם משנות השלושים.
כמו כן יצר פלקטים רבים ובהן בנושא חלוציות, כדוגמת כרזת מפעל "בצרון" בשנות ה-30 ובה חלוץ האוחז בידו האחת רובה ובשנייה חרמש ומגן על היישוב העברי וכן כרזות לחברות שונות רבות שחלקם הראתי קודם וחלקם תיהיו חייבים ללכת לתערוכה לראות.

תערוכה מקסימה לכל אספן ישראלינה (לצורותיו השונות). חובה לראות





 

כ חיים

New member
תודה הדי

למה היום כבר לא יודעים לעשות כרזות מקסימות כאלה?
מצד אחד הן פשוטות ומדברות לכל אחד ומצד שני יש בהן פתוס מסוים ברוח התקופה.
 

hadi1956

New member
הגדרת נכון. רוח התקופה. בהחלט בתערוכה יש מספר רב של פלקטים

המראים ומציגים את רוח התקופה. מקסימים.
פשוט הפלקטים מקסימים והתערוכה יפיפיה.
הנה דוגמה של שלושה פלקטים (יש עוד) המראים את רוח התקופה.
לטעמי האישי שווה להגיע למוזיאון רק בשביל תערוכה זו למרות גודלה (קוטנה). שווה.





 
נו, פירסמת כמעט הכל, כל כך גדול אז כבר

לא צריך ללכת?

קראתי כתבה על כך באחד העיתונים לפני כמה ימים ובהחלט זה בתיכנון, למיטב ידיעתי היא תהיה עד ספטמבר.
- איך העלית כאן פלקטים כאלו? נדמה לי שיש מגבלה על גודל...
 

hadi1956

New member
ממש ממש העליתי על קצה המזלג. חובה ללכת. זה היה טיזר בלבד

לנושא של גודל. בהחלט יש מגבלה של גודל אז שמים מתחת לגודל המוגבל.
 
למעלה