מיהו ישראלי?

גרשונוב

New member
מיהו ישראלי?


שאלה שאני שואל את עצמי, וחשבתי לשתף. סתם כך.
רבים מהחברים כאן אוספים חפצים המוגדרים כ"ישראלינה", וההגדרה למושג רחבה וגמישה.
יש שיגידו שאלו "דברים שנוצרו בארץ", יש שירחיבו ל"דברים שנעשה בהם שימוש בארץ". יש שיטענו שהמושג תופס גם לתקופה שלפני שארצנו בכלל נולדה.
ואני תוהה, מכיוון שכל העיסוק הוא בניסיון לאפיין זהות מקומית, מה הייתם נותנים כדוגמא לחפץ ישראלי מובהק?
כלומר, חפץ שלא קיים במקום אחר. משהו שנבדל בסגנון הצורני, או בפונקציה שלו ממקומות אחרים.
יש לי כיוון או שניים למחשבה, אבל אשמח לשמוע דיעות, ולראות דוגמאות.
אם יש.
 

כ חיים

New member
אוסף ישראלי מובהק

אחת הדוגמאות הטובות לכך יכול להיות אוסף קופות קק"ל לדורותיהם. אין עוד דוגמא באף מדינה למפעל כמו קק"ל שהוקמה במטרה לאסוף כספים למען רכישת אדמות ליישוב יהודי התפוצות באדמת המולדת אשר בעתיד תקום עליה מדינתם.אחד האמצעים לאיסוף כספים למען מטרה נעלה זו הייתה ע"י קופות קק"ל אשר המבוגרים שבנו עוד זוכרים את הטקסים בכל יום ו' בשבוע שבהם תלמידי הגנים ובתי הספר בארץ שילשלו לתוך קופות הקרן הקיימת את פרוטותיהם.
אני מכיר כמה אוספים כאלה של קופות קק"ל, אוסף מרתק במיוחד בעיניי. אחד מהם של אספן שהיה פעיל כאן בפורום בשנותיו הראשונות. ביקרתי אז בביתו והתרשמתי מאד מהאוסף ומהסיפורים שמאחוריו.

 
אשליך
...

(מכיון וזה הדבר הראשון שצץ בשרשור)
וכיום מה תפקידה של קק"ל?
ראיתם וקראתם את התחקירים, ראיתם את הסצנה בסאלח.
יש להלאימה?
 
השאלה הייתה מהו ישראלי - ההערה שלך

לגבי מה שקרה לקק"ל בימינו רק מחזקת את העובדה שזו ישראליות במיטבה
 

גרשונוב

New member
אז השאלה מה מקורי פה? האובייקט או המוסד?

בולים היו קיימים גם לפני, וכן קופות תרומה.
יכול להיות שהאלמנט המקורי הוא תרומה למטרה לאומית, בלי קשר לאמצעי.

ובמחשבה שניה, אולי אפשר להחשיב קופות קק"ל כייחודיות כי יש בהן קו ממשיך לקופות הצדקה היהודיות.
קופות תרומה קיימות גם בתרבויות אחרות, אבל יש לי תחושה שביהדות, צורת החיים העלתה את המושג לדרגת אמנות. (צדקה/תרומה/שנור)
וזה הרי ידוע שהציונות אימצה לא מעט סממנים דתיים, ועל ידי כך התחברה למסורות שהיו קיימות ממילא.

הכרזה המצורפת נלקחה מכאן. שווה שיטוט.

 

כ חיים

New member
מתוך עיסוקי כחקלאי

נתקלתי בלא מעט חפצים אשר יכולים לעמוד בקריטריון של חפצים יחודיים למשק החקלאי בארץ אשר הצטיין בפיתוח ושכלול אמצעים בענף זה, לדוגמא, "תותח" החפרפרות (ליתר דיוק - חולד מצוי). זה לא שבחו,K לא היו אמצעים ללחימה במזיק זה אבל תותח זה הוא אילתור מקומי מובהק והוא נמצא אצלי באוסף הכלים החקלאיים.
גם ארגזי "תנובה" לפירות וירקות אשר כיום הם כבר בסטטוס של פריט אספני מבוקש הם פריט די יחודי על אף שגם בכל העולם השתמשו בתיבות עץ להובלת הפירות והירקות, אבל אלו "שלנו" הם כ"כ ארץ ישראליים ובעלי יחוד מקומי.
אפשר למצוא עוד הרבה דוגמאות לחפצים ופריטים יחודיים לנו בתחומים מגוונים אבל אני אסתפק בזה.



 

גרשונוב

New member
מעניין, לא חשבתי בכיוון הזה.

מצאתי איזכורים למלכודות ירי שונות (מצורף פטנט משעשע מ1882),אבל תותחי חולדים בתצורה הזאת הם ככל הנראה מקוריים.
הם גם נראים כמו קרובי משפחה רחוקים של הדוידקות.

לגבי הארגזים, אפשר להתווכח עד כמה הם ייחודיים, כי למעט הגרפיקה וכמה שינויים מבניים, אפשר למצוא לא מעט כאלה מתוצרת חוץ.
עם זאת, אין ספק שבכל מה שקשור לישראלינה, מקומם מובטח.

 

כ חיים

New member
הפעלת ה"תותח"

כדי להפעיל את "תותח החפרפרות" טוענים אותו בכדור ציד - מסובבים את הצינור בקוטר 3/4" המתחבר בהברגה לגוף התותח ומכניסים את הכדור לחלקו האחורי. מבריגים בחזרה ומותחים את הקפיץ הנראה בתמונה לאחור ותופסים אותו עם לולאת הברזל המוארכת. לקצה הקפיץ מרותך קצה של מסמר המשמש כנוקר (לא נראה בתמונה). פעולה זו עושים כמובן רק לאחר שחושפים עם מעדר את מחילת החולד. מניחים בזהירות את התותח הטעון והדרוך מול פתח המחילה. כאשר החולד חש שמחילתו פתוחה הוא מגיע כדי לסותמה ואז כאשר הוא מזיז את התותח בנסיונותיו לסתום את המחילה הקפיץ משתחרר ונוצרת יריה שלא משאירה לו שום סיכוי.
השימוש בכלי יריה זה הצריך זהירות מרובה. ידוע לי על כמה מקרי אסון כאשר חקלאים לא זהירים סיימו חייהם באופן טרגי כאשר טיפלו באופן לא זהיר בכלי זה.
 

גלעד133

New member
נשק מפחיד...

אין אפשרות להמציא משהוא בסגנון שיעבוד נגד פוליטיקאים ושאר נבחרי ושודדי ציבור למיניהם???????????
 

גרשונוב

New member
פטנט מלחיץ. צריך הרבה תסכול מחולדים בשביל להמציא כזה דבר.

שמעתי פעם על המצאה דומה שנועדה לציד חזירי בר ברמת הגולן.
למיטב זכרוני,הסיפור הזה לא נגמר טוב.
 

כ חיים

New member
בעבר הרחוק

חקלאים (במושבים) לא היו מגדלים על שטחים גדולים כמו היום. השטחים המושקים היו מצומצמים ואם מישהו גידל תפו"א, עגבניות, סלק לבהמות או גידול אחר, היה עושה את זה על דונם אחד, שניים מקסימום שלושה ואם משפחה של חפרפרות נכנסה לשטח והתחילה לחגוג הנזק היה באמת משמעותי לכן החקלאים נלחמו בהם. כיום, אף שהם קיימים בשטח אין טעם להילחם בהם כי הנזק לחלקה של עשרים דונם או יותר אינו משמעותי.
 
אני לא חושב שזה אמור להיות מורכב כלכך

הנה מתוך ויקיפדיה באנגלית
Americana refers to artifacts, or a collection of artifacts, related to the history, geography, folklore and cultural heritage of the United States. Many kinds of material fall within the definition of Americana: paintings, prints and drawings; license plates or entire vehicles, household objects, tools and weapons; flags, plaques and statues, and so on. Patriotism and nostalgia play defining roles in the subject. The things involved need not be old, but need to have the appropriate associations. The term may be used to describe the theme of a museum or collection, or of goods for sale.
אפשר פשוט להחליף במקומות הרלוונטיים​
 

גרשונוב

New member
נכון, אבל אני לא מנסה לנסח מהי ישראלינה,

אלא לבודד מקרים שבהם האובייקט יכול להיחשב במקורי, או ייחודי למקום.
שתי דוגמאות שרירותיות -
אדם יכול לההגדיר ארגז לחם כישראלינה. פריט נוסטלגי מקומי לכל דבר, אבל האם הוא ייחודי לכאן. הומצא כאן? לא בטוח.
בובות לאום ישראליות, כשמן הן - ישראליאניות. אבל הן ואריאציה מקומית לאובייקט שקיים בעולם.

אולי ההגדרות שלי עוד לא חדות כרגע, אבל מעניין אותי למצוא דוגמאות לדי.אן.איי מקומי.
 

גרשונוב

New member


ככל הידוע לי, כובע הטמבל הוא שלנו ומשלנו.
לא המצאנו את הגלגל, אבל הוא מספיק ייחודי כדי להפוך לסמל, ואפילו כלוגו של "מיוצר בישראל".
אני לא מתייחס לגרפיקה, כמובן, אלא לכובע עצמו. ברשותכם, חתכתי מהתמונה את הטמבל האמיתי שמתחת.

 
למעלה