קצת תמונות מפריטים שהם מה- "לא אוספים" שלי. תמונות

hadi1956

New member
2 שאלות. האם צילום הסטודיו של רוכב האופנוע לפי המספר מסמן

כי צולם בארץ?
ומה על כרטיס הביקור של המורה אליהו חבובא כתוב?
תודה מראש



 

כ חיים

New member
מספר הרישוי של האופנוע

הוא כפי שהיה נהוג בתקופת המנדט הבריטי בא"י - אין ספק שהוא שייך לכאן.
לגבי כרטיס הביקור, הוא נכתב בכתב רש"י ומשום שהוא נכתב בכתב יד קשה לפענוח, אני מזהה מילים בודדות שלא מאפשרות להגיע להבנת הכתוב בכללותו.
 

hadi1956

New member
ראשית תודה לעונים והנה תירגום הכתוב על כרטיס הביקור.

לפי רבי ומורי משה רימר אשר בדרכו המיוחד מתרגם ומוסיף הסתיגות
בסופה .

<אליהו חבובא> ורעיתו <מורה> מברכים אותו ואת ה"ג [הגברת] רעיתו בברכת מז"ט [מזל טוב]. ומאחלים לכ' [לכבודו] מה שכתוב בקהלת פרק ט' פסוק ז' [לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ, וּשְׁתֵה בְלֶב-טוֹב יֵינֶךָ: כִּי כְבָר, רָצָה הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֶׂיךָ.] ופסוק ט' [רְאֵה חַיִּים עִם-אִשָּׁה אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, כָּל-יְמֵי חַיֵּי הֶבְלֶךָ, אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ, כֹּל יְמֵי הֶבְלֶךָ: כִּי הוּא חֶלְקְךָ, בַּחַיִּים, וּבַעֲמָלְךָ, אֲשֶׁר-אַתָּה עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.] עם אשר [אושר] ועשר [ועושר] והצלחה <חיפה, א"י>

הכתב הזה נקרא בשם "חצי קולמוס", וזו מכה אמיתית לנסות לקרא אותו. לאחרונה התמודדתי (מאוד בקושי) עם כמה טקסטים כאלו, ועם שאריות השיניים שנותרו בפי אחרי ששברתי את רובן במהלך הקריאה הצלחתי לפענח את הכרטיס הזה.

הכתב הזה היה מקובל בקרב אנשי "היישוב הישן" של חכמי הספרדים וחכמי צפון אפריקה, בדומה לשימוש בכתב רש"י על ידי חכמי האשכנזים ביישוב הישן. האותיות שלו מהוות שילוב של כתב רש"י עם כתב ערבי, וכאמור, יש הרבה מאוד שינויים בצורת האותיות.

חשוב לזכור כי חלק מן האותיות דומות מאוד זו לזו, ובהחלט יתכן שטעיתי בקריאה, ומה שכתוב שם זה: נא להביא חצי קילו מלפפונים חמוצים לסעודת ראש השנה....
זה מה שכתב משה רימר ועד אשר לא יסתרו את דבריו (ולדעתי לא יסתרו את דבריו) זה מה שכתוב למעט שאולי לא כתוב שם מלפפונים חמוצים אלה מלפפונים מוחמצים שברור שהטעם שונה.

לגבי המספר שנמצא על האופנוע, גם לי נראה (כפי שחיים מציין) שזה מנדטורי אבל הביצוע נראה יפה מדי לארץ ישראל ומכאן התעוררו הספקות.
ושוב תודה לעונים.
שבוע טוב.
 

hadi1956

New member
ומשה רימר קיבל תמיכה מפרופסור שלום צבר, ובנוסף קצת על חבובא

(מהתוספת של שלום צבר) על אליהו חבובא (1967-1882) יליד דמשק ואשר יש רחוב בחיפה על שמו, ניתן לקרוא באנציקלופדיה של דוד תדהר - היום באינטרנט:
http://www.tidhar.tourolib.org/tidhar/view/12/4098

ולמי שלא רוצה לקרוא בתדהר אז הנה כמה מילים על אליהו חבובא:
אליהו חבובא (1967-1882), פעיל ציבור, מוותיקי חיפה. נולד בדמשק, קיבל חינוך מסורתי ולמד בבית ספר גבוה בלבנון. שלט בערבית, בעברית ובצרפתית. בשנת 1904 עלה ארצה והחל ללמד ערבית ועברית בירושלים*. בשנת 1917 עבר לחיפה ונמנה עם סגל מייסדי בית הספר הריאלי. חיבר ספרי לימוד לשפה הערבית. בשנת 1948 בנה על גג ביתו בית כנסת מפואר לעדה הספרדית "היכל נתנאל" לזכר אביו, ושימש יושב ראש העמותה אגודת נאמני בית הכנסת. היה מסור לפעילות ציבורית בחיפה. פרס על שמו מוענק מדי שנה לתלמידי בית הספר הריאלי המצטיינים בלימוד השפה הערבית. המדרגות הקרויות על שמו מובילות לביתו.
 

ז ק ו

New member
נתחיל מתחת למילה מורה:

"מברכים אותו ואת כב' רעיתו בברכת מז"ט . ומאחלים
לכ' מה שכתוב בקהלת כבוד כיבוד וכיבוד [..]
אשר ועשר והצלחה"

לגבי שלושת המילים כבוד כיבוד וכיבוד אני לא ממש בטוח
 

ז ק ו

New member
למה לא בדקתי קודם שמשה רימר כבר ענה?

גם אני הייתי צריך לשבור את השינים? הרי יכולתי עם טיפת סבלנות ללמוד ממנו אחרי שהוא כבר שבר.
אז יצאתי אהבל, קורה, מה לעשות.
 

hadi1956

New member
בהחלט אוסף ברכות ותודות זה אוסף מכובד. תודה למברכים ולכל

אלו שהסתכלו ונהנו.
שבוע טוב
 
למעלה