מוזיאון "מורשת צאן ברזל"

hadi 1956

New member
ולמרות שהמילה ישנה וחברי חיים תומך בה אני חושב שהיא מילה

מחרידה.
הקונטציה המידית היא של נכים ואנחנו הרי יודעים שכל פריטי האספנות שלנו הם חיים, מקבלי חיים, רוקדים ושמחים אצלנו ולכן מילה זו (אפילו שהיא נכונה) מחרידה בעיני ובאוזני גם כן. מצטער אבל מקווה שלא ישתמשו במילה זו במוזיאון זה.
האם זה יראה חיצונית כמו מוזיאון זה?

 

bo19511

New member
כן, הדי, בית הילדים המשופץ בימים אלו יראה בדיוק

כמו המוזאון/מוזיאון/מוסיאון /בית נכות ההולנדי הזה...
רוב תודות לכל החברים שהשתתפו בדיון- למדתי דברים חדשים שמודה ומתוודה -
לא הכרתי קודם לכן (למשל: האותיות הקטנות במקרא!!).
אכן ניצה צודקת כמובן: מוזיאונים חדשים - נקראים מוזאונים,
וכנראה שגם אני אאלץ להיכנע לתכתיבי העברית התיקנית...
תודה רבה, בעז
 

גלעד133

New member
עברית תקנית....[ או תיקנית ?]

האם בגלל זה אתה חותם "בעז" ולא "בועז"? יש תיקונים ושיפורים שהאקדמיה העבירה אך מה לעשות וקשה לקבלם. בזמנו אני זוכר מונחים שהתקבלו באקדמיה אך לא בציבור הרחב כמו "נמנמת" [פיג"מה] , "קצר-דש עצמוני " [קומביין] "סח רחוק" [טלפון] ועוד כהנה וכהנה מונחים מוזרים. קטונתי מלשפוט אבל אני לא בטוח שכל מה שהם מחליטים מתאים לשאר עם ישראל. אני גם לא בטוח שאתה חייב "להיכנע לתכתיבי העברית התקנית" ולעניות דעתי הכיתוב שהצעת מצויין. [אני גם מציע שאת השילוט תשים בין שני השפיצים של המגדלים ואם צריך בקש מאנשי האקדמיה עזרה לתלות אותו].
כל טוב
גלעד
 
תקנית ולא תיקנית כי יש שווא אחרי החיריק.

וגם במקרים כאלה, היוצא מהכלל הוא התנאי שהמילה מובנת בלי הי' ולא יכולה להיקרא אחרת.
לדוגמא - אם תכתוב איפשר בלי י', זה נקרא אפשר.
 

גלעד133

New member
תקנית....

זה בסדר, הכתיב הנכון ידוע לי אך הוספתי את האפשרות שבועז [בעז ?] הציע [י לאחר ה - ת] כדי לרמוז שהכל אפשרי בעקבות שאלתו המוקדמת על צורת הכיתוב למוזיאון [מוסיאון, מוזאון ועוד] שהוא מתעתד לפתוח, אך תודה על הרצון להעמיד דברים על דיוקם.
 

ניצה 7

New member
זקו, אני מכירה בתנ''ך א' קטנה (ויקרא)

ונ' קטנה (מנשה). האם יש גם י' קטנה?
 

ז ק ו

New member
כן. בספר במדבר

פרק כ"ה פסוק י"א : פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי.

במילה פינחס ה"י" קטנה.
 
5 שורות מעל למה שסימנת הי' רגילה בפינחס. אבל

המילה בעיני [שני צירה] נכתבת עם יוד אחרי העין ובזה אנחנו דנים בעצם.
 

ז ק ו

New member
האותיות הקטנות והגדולות מחולקות במשורה

ויש עליהם -אני מתאר לעצמי, תלי תלים של פרשנות. ורק פטם אחת המילה פינחס מכילה יוד קטנה.
המילה עיני, תכתב תמיד עם יוד אחרי העין כי היוד היא חלק אינטגרלי מן המילה עין.
 

ניצה 7

New member
בזמנו התעמקתי (ביני לביני) בעניין האותיות הקטנות.

קראתי חלק מהפירושים המרובים (מנשה - הוספת נון כדי לא להעליב את משה שנכדו הוא עובד אלילים. עניין פסל מיכיהו. בעניין הא' הקטנה בויקרא העזתי והוספתי פירוש משלי - כתוב בתחילת הספר א וַיִּקְרָא, אֶל-מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר יְהוָה אֵלָיו, מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. מפרשים שהא' בויקרא היא קטנה כי אולי לא היה רווח בין המילים ויקרא ואל כשלא נהגו לעשות רווח בין מלים, ולכן כאשר עשו רווחים לא ידעו מעתיקי המקרא אם הא' היא הסוף של ויקרא או ההתחלה של אל. ולכן כתבו את הא' של ויקרא קטנה. ואני הוספתי - המילה היא מלשון מפגש , ויקר. כאן נפגש משה עם האל פנים אל פנים באוהל מועד. כמו בעניין בלעם בספר במדבר פרק כ''ג פסוק 4 : ד וַיִּקָּר אֱלֹהִים, אֶל-בִּלְעָם;
 

ז ק ו

New member
יפה.

ויקר אלהים אל בלעם, וכמה פסוקים אחרי "ויקר אדוני אל בלעם."

רבנו בחיי מסביר: ...ע"ד הפשט לשון מקרה
 

bo19511

New member
תודה רבה

רוב תודות לכל החברים שהשתתפו בדיון- למדתי דברים חדשים שמודה ומתוודה -
לא הכרתי קודם לכן (למשל: האותיות הקטנות במקרא!!).
אכן ניצה צודקת כמובן: מוזיאונים חדשים - נקראים מוזאונים,
וכנראה שגם אני אאלץ להיכנע לתכתיבי העברית התיקנית...
(למשל:המוזאון החדש באשדוד ע"ש קורין ממן, מוזיאון לתולדות הפלישתים)
תודה רבה, בעז
 

bo19511

New member
תודה לכולם על הדברים

בסופו של דבר - זה מה שיצא..
בין השאר גם מסיבות טכניות (ה- י' בעייתית בתפיסה מאחור..)
שבת שלום, בעז





 
למעלה