מסכים. מותר להזכיר שמות של כוכבים שדעכו?
רפי לביא, עליזה אולמרט
גלריות נהגו 'לשמור מחיר' ולקנות כל יצירה של האמן שב'אורווה' שלהם מיד - לבל ירד המחיר מתחת ל'מחיר השוק' שלהם. וכמותם שאר בעלי אינטרסים.
אדם יכול לבנות אוסף משובח ביותר לפי כל קנה מידה אמנותי - במחירים מגוחכים יחסית, בגלל שהאמנים לא באופנה.
ולפעמים 'משחק לו המזל' ופתאום 'מגלים' את האמנים ומחירי היצירות עולים ועולים [איך החמצתי את פיצחדזה
]
מאחר וחשבתי לדלל את אוספי שוחחתי עם בעל מוסד למכירות פומביות, רק בטלפון, ומבךי שראה את היצירות, רק ע"ס האמנים. וקיבלתי אימות חזק מפיו על 'המחיר' על 'הביקוש' לאמן וכיוב.
אנקדוטה - לפני שנים רכשתי במכירה פומבית, במחיר ההתחלתי,ללא כל התעניינות בקהל, יצירה קטנה של אמן גרמני בשם וילי ייקל. עבודה יפה ומיוחדת [לטעמי] וגם מצאה חן בעיני בנימין תמוז המנוח שהיה אספן ומבין גדול ונכח במקרה במכירה.והוא שאל אותי מדוע ולמה קניתי את היצירה, ואם שם האמן מוכר לי. השיבותי שא. היצירה מצאה חן בעיני כמתאימה לאוספי ב. המחיר היה מגוחך בתכלית הגיחוך ג. השם מוכר לי - זה אקספרסיוניסט גרמני.
תמוז אמר שאינו מכיר. נפגשנו, אמר שבדק באיזה ספר קטן על אקספרסיוניזם גרמני ולא מצא שם את שם האמן.
שלחתי אותו לספרות נוספת. ואז אכן הודה. זה צייר אקספרסיונט גרמני מראשיתץ התקופה פורץ דרך וידוע.
הכי כדאי לרכוש אמנות 'זרה' שהתגלגלה במקרה למקום, ואינה מוכרת. אפשר לבנות אוסף איכותי ובזול